Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling vad tycks om denna set-up (maxbudget ca 10 000)

  • vad tycks om denna set-up (maxbudget ca 10 000)

    Posted by zutma on 2010-01-16 at 16:46

    Hej alla swecannare. Jag tänkte dra igång en grönsaksodling och skulle uppskatta åsikter och tips innan jag lägger ordern. Har en budget på ca 10 000 och vill givetvis få ut så mycket som möjligt för pengarna.

    Jag tänkte mig följande:

    Secret Jardin 80*80*160
    400w HPS med plug and play-ballast & Cooltube
    150w LE blå för vegg
    Kanalfläkt 350 m3/h med kolfilter
    pH-mätare (Essentials)
    Digital hygro & termometer
    Luftfuktare
    Varvtalsregulator till fläkten

    Jag tänkte köra cocos som medium och funderar på ett komplett näringspaket från Hesi som innehåller:
    1st Supervit 10ml
    1st Rotstimulator 0,5L
    1st Coco 1L
    1st PK 13/14 1L
    1st TNT-cpmplex
    1st Powerzyme 0,5L

    +krukor, datorfläktar, timer

    Är näringen bra eller rekommenderar ni något annat?
    Är den extra vegg-lampan värd pengarna eller får jag ett liknande resultat med bara HPS?

    Hur ser det ut, har jag glömt något?

    Tacksam för svar!

    replied 14 years, 3 months ago 6 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • Anonymous

    Guest
    2010-01-16 at 18:50

    Tänkte först å främst fråga hur stor yta du har att gå på? Om man bortser från tältet.

  • zutma

    Member
    2010-01-16 at 20:46

    Ett litet rum på kanske 1.2×1.5 m

  • mad_hatter

    Member
    2010-01-16 at 21:46

    Varför inte odla i hela rummet? =) annars kan du ju klämma in ett GrowTent 1.2 från E40, de har 200x120x120 i mått, ska hålla samma kvalite som secret jardin. Jag hade valt att odla i hela rummet men nu är det ju inte jag som odlar utan du. Angående lampan tror jag att du kommer få ut som mest om du köper en MH lampa istället för en LE, blir lite fetare elräkning men bra mycke fetare grönsaker =)

    Bless

  • Anonymous

    Guest
    2010-01-17 at 00:43

    Säger som Arg Hatare, kör hela rummet strunta i tältet.

  • reaper

    Member
    2010-01-17 at 10:54

    Om du kör i hela rummet som många rekommenderar så måste du väl göra hål i dörren/vägg för ventilation. Det kanske inte blir så roligt. Men köp ett större tält iaf 8) Du har ju tillräckligt med yta för det.
    Jag har ungefär samma mått på rummet som du (120×170) och tänkte till min nästa odling köpa ett 100x100x200 tält.

  • tomgreen

    Member
    2010-01-17 at 12:17

    Ser fint ut. Dock är pH-mätare onödigt om du använder dig av coco.

  • zutma

    Member
    2010-01-17 at 14:20

    Tack för alla svar!

    Skulle givetvis helst köra hela rummet, men har tyvärr ingen möjlighet att göra det :(

    Kan man köra MH med cooltube och samma ballast, eller behöver jag köpa något mer?

    Hur kommer det sig att ingen pH-mätare behövs till cocos? Antar att det är för att det är luftigare? En liten kort förklaring skulle uppskattas =)

  • bubblegrower

    Member
    2010-01-17 at 15:43

    MH-borde fungera om inte lampan är för tjock för cooltuben.

    Det står i specifikationen för ballasten om den klarar både HPS/MH.

  • tomgreen

    Member
    2010-01-17 at 15:56

    Behöver jag kontrollera pH?
    Både ja och nej. Vissa fabrikat är buffrade och då behöver man inte reglera pH om det inte är väldigt hårt vatten. Denna buffert ska normalt hålla i minst 3 odlingar. Man kan även buffra kokosen själv med produkter man kan köpa, tex Canna Buffering Agent. Är kokosen inte buffrad får du kontrollera pH-värdet själv, 5,5-6,5 rekommenderas.

    Kan jag återanvända kokos?
    Ja, du kan återanvända kokos obestämt antal gånger. Om den är buffrad kommer buffringen ta slut efter normalt ca 3 odlingar. Enzymer som bryter ner döda rötter är nästan en nödvändighet om man återanvänder sin kokos, tex Cannazym. Jag har dock återanvänt kokos en gång utan att använda enzymer och det gick bra. Du kan återbuffra kokosen igen med tex Canna Buffering Agent.

    Informationen är tagen från https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=63152&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=kokos

    Använder själv coco (BioNova Coco-bricks) från head-nature.com och har ALDRIG haft PH-problem.

  • zutma

    Member
    2010-01-17 at 17:32

    Tack igen :)

    TomGreen, sår du fröet direkt i cocos eller kör du något annat medium tills det att plantan tittat fram?

    Har några nybörjarfrågor..

    Om man sår fröet i till exempel rockwool eller fleximix, sätter man bara ner hela kuben i jorden/kokosen när man planterar om plantan?

    Korrigeras vattnets pH av näring eller måste man blanda i något annat för att den ska sjunka från 8 (som verkar vara standard för kranvatten)?

    När man flushar kokosodlingen innan skörd, måste jag korrigera vattnets pH eller gör kokosen det automatiskt?

    Tack igen för alla svar, ni är internetänglar!

  • tomgreen

    Member
    2010-01-17 at 23:28

    Jag börjar alltid med pappersmetoden och stoppar sedan ner groddarna i coco pellets. Dessa får sedan stå i ett mini-växthus en och en halv vecka med ett Secret Jardin® TNeon Set 2 x 55W som ljuskälla.

    När dom sedan har grott sig tillräckligt så planterar jag / gräver ner hela pelletsen i 11L (kokos) krukor och ställer in dom i tältet (60x60x140) med en MH 250w.

    Jag vet ärligt inte vad jag har för PH i kranvattnet men 8 låter högt tycker jag???

    Hur som helst har kokos-buffringen varit tillräcklig för mitt vatten iaf.
    Flusha = att sluta ge näring. Bara vattna. Kokosen är fortfarande buffrad.

    Självklart går det att göra detsamma med rockwool eller fleximix precis som du nämnde istället för coco pellets.

    Fotnot: allt är köpt på head-nature.

  • zutma

    Member
    2010-01-18 at 00:10

    Tusen tack för svaren, det börjar klarna nu!

    Ha det gott :)

Log in to reply.