• Posted by nisse on 2013-03-23 at 09:28

    Det har varit mycket skrivande om LED.
    Efter 4 odlingar med 4 bands led-array 120W kan jag tyvärr bara konstatera att resultaten varit ganska nedslående..

    Först måste en sak redas ut:
    Det har skrivits en del förslag på att paneler från USA skulle vara bättre än paneler från Kina. Glöm det! Det finns nämligen inga paneler som är tillverkade i serie i USA, punkt slut. Det finns ganska många som säljer paneler med dessa anspråk men det är bara frågan om branding. Troligen är inte ens klisterdekalen monterad i USA. Om det står ufo eller något annat på panelen så är det fortfarande samma generiska produkter med samma komponenter, tillverkade på samma lina dom har varken formgivit, tillverkat eller monterat någonting. Om du inte vill tro på detta och ändå betala tredubbelt så är det ditt val.

    Jag köpte min panel via en OEM för ca 1300kr inkl. frakt och tull/moms.

    Första odlingen satte jag panelen några centimeter ovanför plantorna. Detta går utmärkt att göra utan att plantorna blir brända. Problemet var att plantorna gulnade och dog efter någon vecka. Tillverkaren skickade med instruktioner hur panelen skall användas och understryker att den bör sitta minst en halvmeter ovanför plantorna. Detta beroende på att ljuskäglan har liten vinkel. Sitter panelen för nära kommer plantorna helt enkelt få för lite ljus! Detta gör att LED inte är lämplig för små diskreta setuper som man gärna vill tro.

    Vid de följande experimentodlingarna följde jag så rekommendationerna och hade inledningsvis ganska bra fart på tillväxten. Enda skillnaderna vid dessa tre odlingar är att jag provat olika strains, totalt 4 olika sativa/indica och 100% indica.
    Plantorna växte under vegitationsfasen helt ok. under panelen. Dom blev inte lika täta som vid en proffsodling.
    Under blom sträckte dom på sig snabbt och blev glesa och klena. Blommningen tar låång tid, flera veckor längre än mina tidigare erfarenheter från samma strains. Budsen blev små och färdig torkad vara så liten att en vanerökare knappast blir självförsörjande med 120W LED i odligsutrymmet.

    Fördelarna med LED är att man väldigt snabbt färdigställer ett odlingsutrymme. Du behöver inte oroa dig för elinstallationer, värme blir inget problem, risken är snarare att det blir för kallt i ett källar/eller vindsutrymme. Du behöver heller ingen luftfuktare.

    Jag har på skoj odlat romansallad och kryddväxter under panelen och det fungerade super!

    LED kan vara bra till moderplantor och till plantor i vegg.
    För hemmaodlaren som vill ha enklast möjliga setup och som inte har förväntningar på stora skördar kan det också vara ett alternativ, men inte till små utrymmen som man gärna vill tro.

    Jag har nu rivit utrymmet där jag tidigare hade denna panel och jag kommer inte ha möjlighet att odla med med vare sig denna eller annan utrustning.
    Om någon är intresserad av panelen kan ni skicka mig ett pm. Den går för en femhundring och har brunnit ca 2000t. Tillverkaren lovar att panelens livslängd är ca 50000t.

    /Nisse

    replied 11 years, 1 month ago 0 Member · 0 Replies
  • 0 Replies

    Sorry, there were no replies found.

    Log in to reply.