Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Utomhus odling 2017 behöver hjälp

  • Utomhus odling 2017 behöver hjälp

    Posted by loofen224 on 2017-06-01 at 12:00

    Okej det är så här att jag ska starta mig en odling nu under sommaren, hur ska jag börja? Har läst att man ska börja med fröna inomhus sedan flytta dom utomhus? Och sedan fröna behöver jag tips om , jag vill ha något helt okej bra sativa strain som skulle kunna klara svenska klimatet bra!

    replied 6 years, 10 months ago 2 Members · 2 Replies
  • 2 Replies
  • loofen224

    Member
    2017-06-01 at 12:30

    Och hur ska jag tänka när jag har hittat den perfekta platsen ska jag ta pH prover? Hur gör jag så att avkastningen blir så bra och mycket som möjligt?

  • teslakid

    Member
    2017-06-04 at 10:27

    Välj någon AF strain, annars kommer den inte hinna klart innan hösten iår. Sativas behöver längre tid än Indicas, så vanliga strains är svåra eller omöjliga att odla utomhus i Sverige om du inte bor i Skåne och planterar ut i början av maj.
    Läser du om frön hos olika fröbanker så står det ungifärlig tid från frö, men det kan klart varijera några veckor.

    Kan sätta fröna direkt i marken också, men risken är att dom blir uppätna av fåglar eller dör då dom är lite känsligare när dom är små. Så att förgro dom inne är bara för att öka chanserna att dom överlever.

    Du kan ta jordprover, och sätta direkt i marken. Växer där mycket nässlor så är jorden bra även för cannabis annars.
    Annars kan du gräva gropar och fylla med en jordmix, finns några trådar om bra jodmixer i odling i jord delen. Men vanlig p-jord funkar fint, lägg till lite perlite och lekakulor för att göra den mer luftig och drenarande.
    För AF strains behövs inte så mycket extra näring.

    Alternativet om du har en platts med väldigt sur jord eller odlar i kanten av en sjö/å/bäck så kan du odla i 20l spannar med hål i botten, eller valfria krukor.

    Bästa platsen är en södervänd sluttning där plantorna får så mycket solljus som möjligt, är det viktigaste.
    Sen självklart kolla till dom och vattna om det inte regnar på några dagar eller du kan fixa någon typ av bevattning. Skydda så dom inte blir uppätna av djur osv. När budsen börjar bli tjockare finns risk att dom möglar, vissa sorter är tåligare mot det, men om du har en relativt öppen plats där vinden kan dra igenom så hjälper det mycket.

    Odla nära vattendrag har för och nackdelar pga det, dels är det nära till vatten så du slipper släpa dit om det är en torr sommar, men det är ofta dimma runt vattendrag så risken för mögel är större..

Log in to reply.