• utomhus 2009

    Posted by reaper on 2008-09-21 at 19:01

    Sådär ja, nu har man rekat flera dagar i sträck till nästa säsong.
    Jag hittade ett idealiskt ställe tror jag, går knappt o ta sej dit, krondiken o helvete överallt, finns inga stigar, inga människor som rör sej i området.
    Verkar vara nerlagd jordbruksmark, växer så in i he..ete där, även brännässlor som tydligen ska vara ett bra tecken, Jag har inte tagit några jordprover, däremot har jag grävt, väldigt lätt o gräva, typ “planteringsjord”, måste jag ändå pytsa ner sådär en 10 liter planteringsjord till varje planta ???, tänkte prova några olika sorter, typ 10 typhoon, 10 Nepal, 10 Dieselryder, dock inte precis på samma plats, området e så öde så man nästan skulle kasta ut lite frön både här o där.
    Som sagt, min första utomhusodling !. vegga hemma april, plantera april/maj eller bara pilla ner fröna i backen ?
    råd/tips skadar aldrig

    replied 15 years, 2 months ago 8 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • bluntman

    Member
    2008-09-21 at 20:58

    Mitt tips!

    peta ner dom direkt i jorden! (funkar med tidigt blommande sorter)

    du slipper en massa jobb med förodling och skit!

    det skadar aldrig med ny bra jord, men det kan ju bli bra ändå!

    Bluntman

  • koi

    Member
    2008-09-22 at 10:58

    Att tillsätta ny jord är alltid en bra idé, dock går det även bra att bara vända på jorden, eller luckra upp den med en spade/gaffel innan.

    Om du väljer att för så dom, kan vara en bra idé. Specielt om du inte rensar ogräs innan.
    .

  • pekkalanger

    Member
    2008-11-03 at 23:35

    Hej! Är en ny användare här på swecan som läst en del av Typhoon och tänkte testa det till nästa år. Har dock några frågor.

    Har spottat ett ställe som jag tänkte börja förbereda redan nu så det bara är att stoppa fröna i backen till våren.

    Lite dumma frågor…

    * Om jag köper blomjord och förbereder “gropar”, finns det någon risk att kvaliteten på jorden försämras till på våren?

    * Optimalt PH-värde ska vara runt 6 har jag läst för inomhus. Är det samma för utomhus?

    * Hur lång tid tar det innan dom visar kön? Vill ju helst slippa springa där så ofta, men vill ju gärna klippa hanarna i tid.

  • bluntman

    Member
    2008-11-06 at 16:20

    Köp Thyphoonfrön av mig så går pengarna till swecan direkt ❗

    Bluntman

  • tumstock

    Member
    2008-11-09 at 15:22

    Jag har själv varit ute och letat reda på ett ställe där jag tänker sätta både Typhonn och LR1,or till våren, jag tror dock att jag kommer strunta i ny jord och istället köra på den befintliga jorden som jag blandar ut med kogödsel istället.

    Om någon har något tipps om huruvuda detta kan skita sig så får dom gärna hojta till.

    Mvh Tumstock

  • holken

    Member
    2008-12-26 at 12:12

    Galet mycket jag längtar till utomhussäsongen!

    Jag ska köra på samma ställe i år, med samma jord som förra året tillsätta lite energi bara :)

    Än så länge vet jag att det blir tpxdr o lr2 men jag är sugen på några andra sorter också ;)

    Och glöm för all del inte Overgrow -09 !!

  • reaper

    Member
    2008-12-28 at 18:25

    typhoon, nepal o DR till utomhus 2009, har kalasbra ställen o odla på, alltid välkommet ifall nån har nån annan strain o sponsra med, går ju alltid jämföra hur dom klarar sej !

    nån som har lite klena c-frön för overgrow så är det välkommet, kan alltid se till så det växer i stadsparken :)

  • laks

    Member
    2009-01-03 at 20:39

    Lowryder 2 og Dieselryder Thanx MR J
    LR2 x DR Egen krysning

    Blomsterjord ca 10l pr plante + Hesteskit.
    8) LAKS

  • abstrakt

    Member
    2009-01-07 at 08:10

    Hej!
    Planerar något liknande många andra, typ 20st Nepal (Alternativt 10 Nepal + 10 Typhoon) + 10st AK47xLR2. Räcker 10l/planta eller bör man gräva mer? Åtminstone dvärgarna bör väl klara sig på det, men Nepal och Typhoon blir ju lite maffigare.. (förhoppningsvis iallafall 8))

    Tänkte förvegga i 2-3 veckor innan jag sätter ut dem (i mitten/slutet av April-början av Maj), hur stora krukor bör jag vegga i?
    Och jag har väldigt begränsat med plats inomhus och dessutom begränsat med pengar, vilken belysning rekommenderas?
    Min tanke är att slänga ihop så många LE-lampor och/eller lysrör som möjligt, eventuellt får en del klara sig i fönster och på altanen när man är hemma, kommer det att funka eller tar jag mig vatten över huvudet?
    Ska jag kanske dra upp dem i etapper istället, typ 10 åt gången?
    Sen undrar jag vilka lampor som är bäst av de billigaste samt var man kan inhandla dessa + socklar.
    (Det är inte det att jag är snål, jag orkar bara inte jobba, därför är jag fattig.. 8))

    Förresten, hade det inte varit roligt i OverGrow att sätta ut extrema mängder LR-strains? Då hade en del ju hunnit blomma och pollinera fritt.
    Om fröna klarar övervintring(?) bör man väl då kunna få ett vilt “svenne”-gräs, eventuellt en naturlig korsning med Typhoon eftersom den verkar finnas i stort sett överallt under sommaren :D
    Synd att LR är så pass dyra som de är, och själv tänkte jag köra femmade frön direkt, så där blir inga barn gjorda..
    Det får vara min lilla dröm helt enkelt, det jag ser i mitt huvud är färdigblommade buds som doftar ner ett polishus någonstans
    (Inklusive poliser som står runt plantorna, kliar sig i huvudet och pratar om hur det “ser ut som dödsknark men de är ju så små..”) hehe :P

    PS. Om någon vänlig själ skänker/säljer billiga frön framåt sommaren avsedda för OverGrow så är jag gärna med och sprider Örten som en god cannabis-fé 😉 DS.

    PS. 2 Ja, jag råkar gilla smileys, de är ett enkelt sätt att utrycka sig på, jag är inte 14.. 😆 DS.

  • reaper

    Member
    2009-01-09 at 18:23

    Jag har ett ställe jag kört på i 5 år nu. Samt att jag har 2 andra ställen ett nytt från föra året där jag test körde å det funkade bra då.

    Fast man letar ju hella tiden efter nya ställen att vara på.

    Ett år så planterade jag typ 10 stycken förveggade plantor på natten på ett berg i mörkret stenad.

    Kan tilläga att det inte var någon bra ide alls.
    För det första gick jag villse i skogen på vägen tillbaka. Och ingen lampa bar jag med mig.
    Kom ut flera kilometer ifrån där jag gick in i skogen.
    Jag hittade alldrig dom plantoa igen fast jag letade i många tim där.

    Hej då.

  • reaper

    Member
    2009-01-22 at 10:12

    Jag har också funderat på en utomhusodling till sommaren, och i de guider jag har läst så förordras alltid att man ska förvegga inomhus. Dessvärre är detta något som jag inte har någon som helst möjlighet till då jag bor i ett kollektiv där de andra inte går med på någon inomhusodling.

    Därför undrar jag hur pass bra det funkar att bara göra fina förberedelser i marken och plantera ut fröna direkt i terrängen. Någon som har erfarenhet av detta, vad man bör tänka på och vad man bör undvika?

    Kan tillägga att jag bor i zon 5 så förmodligen blir det någon autoblommande strain av bekvämlighetsskäl, någon som har tips och råd angående val av strain?

  • laks

    Member
    2009-02-01 at 21:20

    @ksmb wrote:

    Jag har också funderat på en utomhusodling till sommaren, och i de guider jag har läst så förordras alltid att man ska förvegga inomhus. Dessvärre är detta något som jag inte har någon som helst möjlighet till då jag bor i ett kollektiv där de andra inte går med på någon inomhusodling.

    Därför undrar jag hur pass bra det funkar att bara göra fina förberedelser i marken och plantera ut fröna direkt i terrängen. Någon som har erfarenhet av detta, vad man bör tänka på och vad man bör undvika?

    Kan tillägga att jag bor i zon 5 så förmodligen blir det någon autoblommande strain av bekvämlighetsskäl, någon som har tips och råd angående val av strain?

    Kjøp jord,potter,minidrivhus i plast,alle typer autoblomstrende planter
    klarer seg bra i sone 5.
    Når sommervarmen kommer,spirer du frøene hjemme,og tar med frøspirene til dyrke stedet,plant spirene i små potter i drivhuset og
    vann godt,i løpet av noen dager har du en gjeng småplanter som
    du planter ut når du synes de er stor nok 1-2 uker.
    God jord er viktig når du planter ut,blandes m jorden der du
    planter,husk planten vil ha mest mulig sol dvs plantes m fri sikt
    mot sør,ta gjerne m kompass.
    Lykke til!

Log in to reply.