Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Tords Thyphoon 2010 (Nybörjare, utomhus)

  • Tords Thyphoon 2010 (Nybörjare, utomhus)

    Posted by reaper on 2010-06-15 at 23:13

    Hej alla glada!
    Jag heter Tord och är helt ny på forumet [och även på odlingsfronten], och jag tänkte presentera mig själv genom att starta en tråd om min första odling och låta er alla vara med på resan!

    Jag odlar thyphoon som är en ganska välkänd strain här på forumet, och det odlas i växtzon 3!

    Planterade cirkus 20 st för 4-5 veckor sedan och 17 st ploppade upp, veckan efter att dom små hittat upp ur jorden så blev det ett väldans oväder och en översvämning i mitt plantage. Jag planterade om i en mer väldränerad rabatt och 13 st överlevde!

    Bilder på dom små överlevarna nedan.

    Lite närmre

    Tiden gick och jag hade inte tid att titta till de små liven under en vecka och när jag nu senast va förbi så hade jag haft besök av nått vilt, så nu återstår 4 st och en liiiten rackare som kämpar på!

    och en lite bättre bild på den finaste!

    Ska fixa bättre bilder och hålla ett jämt uppdateringsflöde i tråden.

    Nu hoppas vi på en bra jäkla sommar så vi alla får oss en fantastisk skörd till hösten! :D

    Hälsningar
    Tord

    replied 13 years, 10 months ago 8 Members · 16 Replies
  • 16 Replies
  • ganjafarm

    Member
    2010-06-16 at 13:29

    ser fint ut :) hur mycket jord har du tillsatt ?

    Pz

  • reaper

    Member
    2010-06-16 at 13:46

    Tack så mycket! :)

    Jag gjorde en 60-40 blandning med cirka 150-170 liter jord och kogödsel, växer på en leråker som har ett väldigt fint växtrike i övrigt.

    Odlar du något nu under sommaren Ganjafarm?

    Hälsningar
    Tord

  • organisk

    Member
    2010-06-17 at 07:35

    hej! har du inte använt lite för mycket kogödsel?? En 50 litersäck ska väl räcka till 10 m2…

    lycka till

    mvh

  • reaper

    Member
    2010-06-17 at 13:36

    Hejsan!

    Jo jag tror att jag har haft i för mycket kogödsel, men hittills har det växt på väldigt bra ändå.

    Vad finns det för nackdelar med att blanda i för mycket kogödsel?

    Hälsningar
    Tord

  • organisk

    Member
    2010-06-18 at 08:11

    ja så länge dom växer och mår bra gör det väl inget. Men med för mycket kogödsel kan dom få för mycket näring..

    :D

  • reaper

    Member
    2010-06-18 at 10:50

    Okej då vet jag, tack för informationen! :)

    Man lär sig mycket nya saker varje dag som nybörjarodlare, en väldigt rolig hobby har jag hittills kommit fram till att det är. :D

    Ska försöka ta mig ut och ta lite nya bilder i helgen, va på ett snabb besök igår för att kleta lite råodör runt omkring i området där jag håller till men hade människor inte alltför långt ifrån mig så fick röra mig därifrån snabbt, och påvägen därifrån springer jag på en älg mitt allt! hehe hoppas att jag skrämde iväg älgen, lååångt bort!

    Hälsningar
    Tord

  • synergetic

    Member
    2010-06-19 at 00:11

    lycka till med utomhusprojektet!

    peace

  • cthullu

    Member
    2010-06-19 at 06:46

    just kogödsel till skillnad från t.ex. hönsgödsel är ingen risk att du bränner plantorna. Man kan odla i 100% kogödsel! (många har gjort så med både tomater och ganja och är mycket nöjda)

    Anledningen att det rekomenderas att inte överanvända det är snarare av hänsyn till miljön än plantorna som växer i den, men i våra småskaliga odlingar spelar det ju ingen större roll.

    http://www.plantagen.se/-/Jord-och-godsel/Godsel-i-sack/Plantagens-kogodsel/

  • reaper

    Member
    2010-06-20 at 21:33

    @synergetic wrote:

    lycka till med utomhusprojektet!

    peace

    Tack så mycket! :)

    cthullu: Okej, bra information! tackar för den.

    Hälsningar
    Tord

  • rumpslickare

    Member
    2010-06-21 at 14:51

    Gl hf kommer också följa din tråd, hur många typhoons har du utomhus?

  • reaper

    Member
    2010-06-22 at 18:36

    @rumpslickare wrote:

    Gl hf kommer också följa din tråd, hur många typhoons har du utomhus?

    Tack! Jag hade 4 st förra veckan, va på besök idag och fick mina mardrömmar besannade!

    Djuren verkar ha förstått att det växer någonting grymt i min rabatt och gett sig fan på att komma tillbaka…

    Nu återstår 2 stycken som ser allmänt sjuka ut, skulle gärna vilja ha hjälp att identifera sjukdomen på dom.
    Utöver det så är dom också smaskade på utav nått djur så dom saknar lite blad och någon gren, finns det någons chans att dom återhämtar sig?? 😥

    Jag har funderat på om det bästa är att gräva upp dom och flytta dom därifrån så inte djuren tillslut har förstört mina växter, är det någon som har något tips?

    Här följer några bilder på dom 2 som överlevt attackerna;


    Går det att dra någon slutsats av hur bladen ser ut?

    Som sagt, alla tips eller hjälp uppskattas!

    Hälsningar
    Tord

  • billball420

    Member
    2010-06-22 at 18:46

    Jag misstänker sniglar. Mina ser likadana ut. Nu har jag gjort cylindrar av 1,5 l PET-flaskor och trätt över de 6 som stod kvar.

    bill

  • reaper

    Member
    2010-06-22 at 18:55

    @billball420 wrote:

    Jag misstänker sniglar. Mina ser likadana ut. Nu har jag gjort cylindrar av 1,5 l PET-flaskor och trätt över de 6 som stod kvar.

    bill

    Okej, det finns ingen risk att sniglarna klättrar upp för flaskorna?

    Tror du att växterna kan återhämta sig efter alla dessa angrepp eller är dom dödsdömda? Kan det tjäna något till o förflytta dom, eller går dom bara en ännu säkrare döds till mötes då?

    Hälsningar
    Tord

  • drugsarewrong

    Member
    2010-06-22 at 19:05

    strö salt på utsidan av rabatten, lindra koppartråd runt plantornas stammar och mest välkänt, klipp upp en ölburk och gräv ner den till kanten, lämna hälften av burken med öl.

    Alla ovanstående knep gör sniglarna mycket ledsna. Vill man vara extra brutal finns det snigelgift på de flesta plantagen.

    Personligen är jag mer rädd för bladlössen detta år.

  • reaper

    Member
    2010-06-22 at 19:49

    Okej, tack för tipsen DAW!

    Har haft ett snigelsalt längs med utkanten av rabatten, verkar inte ha hjälpt så mycket dock!?

    Men ska ta till mig öl knepet och koppartråden!

    Det som fortfarande oroar mig är dom större djuren som jag, dessutom har stött på under mina besök. Känns som om dom har memorerat vart jag håller till nu och känner att jag kanske borde förflytta mig innan dom äter upp allt!

    Tror ni att dessa stackare klarar av en flytt?

    Hälsningar
    Tord

Page 1 of 2

Log in to reply.