• reaper

    Member
    2005-12-26 at 12:35

    @ZAJJAH wrote:

    @Weasel wrote:

    Fröodlingar är jobbiga och i slutändan blir man besviken på kvaliten av rökat. :(

    varför skulle det bli dålig kvalitet? :?

    //ha det fint

    Han menar nog att mycket THC offras när växterna pollineras, samt att det är jobbigt att plocka ut frön ur budsen om man vill röka de.
    Jag håller dock inte med eftersom man faktiskt kan pollinera bara enstaka grenar med tops och lämna de andra ifred. Kom bara ihåg att märka de som pollinerats då fröna brukar ta längre att mogna(bara att låta de befruktade grenarna sitta kvar på plantan till den dör så har ni mogna frön, resten kan skördas tidigare).
    Vill man vara riktigt proffsig kan man välja den mest potenta av plantorna(efter lite provpuffande ;)) och ta sticklingar av den för att sedan pollinera de separat. Ingen försämrad kvalité där alltså förutom marginellt lägre yield.
    Lycka till med fröodlingarna hursomhelst, som bekant är ju många intresserade av att testa Thaipan efter de lyckade resultaten förra sommaren(undertecknad inklusive :P), så att få fröna sålda/bortskänkta lär ju inte vara något större problem. ;)

  • Weasel

    Member
    2005-12-26 at 13:35

    @sacrificial_herbalist wrote:

    @ZAJJAH wrote:

    @Weasel wrote:

    Fröodlingar är jobbiga och i slutändan blir man besviken på kvaliten av rökat. :(

    varför skulle det bli dålig kvalitet? :?

    //ha det fint

    Han menar nog att mycket THC offras när växterna pollineras, samt att det är jobbigt att plocka ut frön ur budsen om man vill röka de.
    Jag håller dock inte med eftersom man faktiskt kan pollinera bara enstaka grenar med tops och lämna de andra ifred. Kom bara ihåg att märka de som pollinerats då fröna brukar ta längre att mogna(bara att låta de befruktade grenarna sitta kvar på plantan till den dör så har ni mogna frön, resten kan skördas tidigare).
    Vill man vara riktigt proffsig kan man välja den mest potenta av plantorna(efter lite provpuffande ;)) och ta sticklingar av den för att sedan pollinera de separat. Ingen försämrad kvalité där alltså förutom marginellt lägre yield.
    Lycka till med fröodlingarna hursomhelst, som bekant är ju många intresserade av att testa Thaipan efter de lyckade resultaten förra sommaren(undertecknad inklusive :P), så att få fröna sålda/bortskänkta lär ju inte vara något större problem. ;)

    Ja fast då krävs det att man har en isolerad blomkammare just för hanen och man måste se till att absolut inget pollen slipper ut när man ska samla in pollenet från blomkammaren vilket är rätt svårt. Oftast blir hela skörden pollinerad. :(

  • reaper

    Member
    2005-12-26 at 13:40

    Tanken var väl att en hel skörd skulle pollineras 😆

  • reaper

    Member
    2005-12-26 at 14:22

    Men vem bryr sig om rökat? Tanken här är ju att producera Thaipan frön! Eventuellt rökbart material ses enbart som en liten bonus. Hoppas ngn annan också vill starta en fröodling så denna fina sort inte försvinner.

  • reaper

    Member
    2005-12-26 at 16:53

    Då var ett PM skickat.
    Fler som odlar blir fler frön..win-win situation.
    Vore kul om vi i vår kunde skänka bort Thaipan till varje medlem som vill ha.
    Tänk att luta sig tillbaka med en fet joint i mun scrollandes igenom alla vackra dagboksodlingar. :)
    Snuten illröd när Swecans samlade medlemmar pumpar ut ännu mer ganja året efter deras revolutionerande nätspan än innan. Vadå resultat. :D
    ((Det här är en uppmaning till er andra också)) :hippie:

  • reaper

    Member
    2005-12-26 at 17:41

    Jag är lätt på om det bara är klart hur fröna skall hanteras efteråt..
    Arbetet måste ju nästan igång snart om det skall finnas frön till de som vill ha(lär va massor) lagom tills säsongen börjar!

  • reaper

    Member
    2005-12-26 at 21:13

    Det är bra att fler vill odla! Kanske utför jag ngt korsningsarbete om man har möjlighet också. Jag ger nog bort mina frön här sen också då :lol:Och jag börjar nog ngn vecka efter nyår.

  • reaper

    Member
    2005-12-26 at 21:50

    jag kan nog tänka mig en lite fröodling om någon skänker mig taipan. kan dock inte dra igång förrän i slutet av januari. pm:a mig!

  • moggy

    Member
    2005-12-26 at 23:11

    Var är det för märkvärdigt med Thaipan då?

  • anteneh

    Member
    2005-12-27 at 04:31

    Jag är på med en förodling av thaipan. Men det kommer att starta lite sent. Vid slutet av Jan. Skulle va nice att korsa thaipan med blueberry från Dutch passion seeds.

  • reaper

    Member
    2005-12-27 at 07:49

    Jag skulle oxo kunna ta på mej en fröodling :D
    skulle kunna vara kul faktiskt har inte gjort nån spec fröodling förut bara odlat för eget bruk inte för att ta fram frön.

  • reaper

    Member
    2005-12-27 at 11:49

    Yes sir, i can boogie :D
    Så vart iaf en fröskörd bokad 8)
    Har sökt och hittat lite trådar om Thaipan men bara utomhus hitills (fick en “del” träffar) så..
    Finns det någon som har odlat strainet inomhus och har lite tips och råd att dela med sig av?
    Tänkte mest på hur mycket dom planerar att stretcha under blom?
    & är det något annat speciellt jag ska hålla utkik efter?
    Blir det single-cola, julgran, eller 7-armad ljusstake phenotyp av dom?
    Jag flyttar in dom som gror i setupen och veggar till 20-25 cm och blommar alltihop sen – ev gallrar jag bort några oönskade individer om jag hittar några..

    Ni andra fröskördare kan väl bara tänka på att om ni har t.ex 5 hanar att ni sparar säg de 3 bästa så ni inte låter 1 hane stå för all pollinering.
    Eftersom vi jobbar med att försöka förvalta Drakens arv så gött som möjligt så är det att rekommendera att ha en bred genbas.
    Skulle t.ex den enda hanen någon sparat visa hermisgener 3-4 veckor in i blom när resten rök för 2 veckor sen så är just ditt arbete helt spolierat.

  • reaper

    Member
    2005-12-27 at 13:15

    Är helt med dig på det där, ska provröka några blad från mina hanar och välja ut de mest potenta för avel(om det nu kommer gå att urskilja)..sparar resten ifall att.
    Hermisgener ryker direkt då det är något östasiatiska sorter tycks ha i överflöd redan.
    Tänkte också på stretchandet och kom fram till att träning i U-form med nät ovanför nog vore enklast för att hålla ner höjden. Några 3 meters torn har jag inte rum för inomhus. 24/24 första veckorna för att hålla nere stretch sedan 12/12 så fort de är redo. Siktar på bara frön och 0 buds så jag kommer inte försöka få de att buska till sig alls.
    :hemp:

  • reaper

    Member
    2005-12-28 at 16:25

    Jag har nu fått frön och jag tänker börja om ett par veckor. Men hur är det med Thaipan och hermisar som man har så många rykten om? Har dom extra lätt för att utvecklas till hermisar eller, går det att undvika på ngt sätt? Om man har 15 plantor, hur många hermisar kan man räkna med? Eller är det inte riktigt så illa som jag fått för mig?

  • reaper

    Member
    2005-12-28 at 17:15

    @Hemlig wrote:

    Jag har nu fått frön och jag tänker börja om ett par veckor. Men hur är det med Thaipan och hermisar som man har så många rykten om?

    Vi får väl se 😉
    Får en av oss flera hermisar bland hanarna(som man låter blomma klart bara för att kolla) så är det kanske inte så stor mening att dela ut just den batchen mer än till fåglarna..
    Blir honorna hermisar så delar man inte ut frön från just den honan bara
    Men dom får inte samma förutsättningar inomhus så vi ser väl resultaten till hösten 8)

    Draken:
    Mina frön anlände tryggt idag, väl förpackade :D
    Vill tacka för den extra julklappen :hippie:

Page 2 of 4

Log in to reply.