• Posted by the_ghost on 2010-02-23 at 12:09

    Är det så konstigt att tågen är försenade?
    Anser att det kunde visas lite mer förståelse från svenska folkets sida, det är ju inte SJ´s fel att det är så mycket snö…
    När man ger sig ut på en resa i det här vädret så borde man rimligtvis förstå att det kommer bli problem!

    replied 14 years, 2 months ago 8 Members · 10 Replies
  • 10 Replies
  • drullper

    Member
    2010-02-23 at 12:42
    The_Ghost wrote:
    Är det så konstigt att tågen är försenade?
    Anser att det kunde visas lite mer förståelse från svenska folkets sida, det är ju inte SJ´s fel att det är så mycket snö…
    När man ger sig ut på en resa i det här vädret så borde man rimligtvis förstå att det kommer bli problem!

    Allt är relativt, det är inte SJs fel att det är så mycket snö. Däremot så kunde sj bidragit till att minska problemen. Något de inte gjort.

    X2000 tågen är inte byggda för att klara dessa mängder snö, de är inte konstruerade för det. Att dessa tåg havererar medför stora mängder följdfel. Dels så samlar de på sig stora mängder snö/is, vid växlarna skakar det till och denna snö risker att hamna i växlarna och ställer till det för banverket. Dels så blir många X2000 stående blir det vagnsbrist/tågbrist i övrigt. Att det snöar så här mycket i Sverige ibland krävs ingen kristallkula för att fatta. Med livslängden på grejerna kommer det att inträffa både en och två gånger, ofta många vintrar i rad. Tågen i övrigt kunde anpassats bättre, även vagnhallar m.m. (se förslagen de kommer med i pressen inför nästa år som kommer bli så mycket bättre *bullshit*). SJ gick 460 miljoner i vinst (EFTER SKATT) 2009, förra året var dessutom ett dåligt år. De tar hutlösa priser, då förväntar man sig service där efter.
    Att informationen är ytterligare en faktor som påverkar irritationen. Har suttit i samma “tågkö” som bekanta men på olika tåg, informationen om vad som är fel har skiljt sig från tåg till tåg. På sj´s och banverkets hemsida är det taskig information. Det finns en sida om ev förseningar och när tåg har gått, denna uppdateras i bästa fall några minuter i efterhand. Vet man att man har ett tåg för pendlare (till tex västerås eller uppsala) som går fram och tillbaka, är då det tåget försenat med 20 min i ena riktningen så är det ganska säkert att det blir försenat även på returresan och gå ut med den infon tidigare. Även om man är välklädd och slipper frysa trots att det är -25 och man står i 45 min så är det en enorm tidsspillan som kunde botats med lite information. Vädret kan man åtminstone rätta sig efter med kläder, SJ bristande information kräver en tidsmaskin för att korrigera.

    Så ja, SJ ska ha sig en hel del av sleven…

    Att SJ just nu skyller på regeringen är ungefär lika löjligt som att nya regeringen skyller på den gamla och den gamla på den nya. DE BÄR ALLA EN DEL AV ANSVARET OCH KAN INTE SKYLLA IFRÅN SIG.

    Borgarna omfördelade från nybyggnation till underhåll, dvs borgarna har på så sätt bidragit till att både öka problem och minska dem, det behövs nybyggnation men även renovering. Såsseriet ville satsa mer på nybyggnation och mindre på underhåll. På så sätt är de också ansvariga. Möjligtvis skulle man tills för några dagar sedan tycka att såsseriet var värre, då de ville bygga ny järnväg mellan umeå och kalix, norrbottniabanan, istället för där folk bor och åker tåg. Men nu vill ju borgarna det med så, det är samma skrot och korn.

    SJ försöker fria sig med att gamla styrelsen skickade ett brev till stadsminister Persson. Nu är det Adelsohn som säger det (han vill väll inte sätta dit en borgerlig regering) och att han och styrelsen inte skulle varit på regeringen sedan dess låter orimligt näst intill tjänstefel. Däremot så går han inte ut med det. Oavsett så borde de kunnat göra mer.

    Och slutligen banverket. Har man inte pengar till att sköta underhållet fullt ut ska man lägga ner sådant som inte kan prioriteras, vill ägarna/uppdragsgivarna att det ändå skall behållas får de skjuta till mer pengar (eller fakturera SJ som faktiskt gjorde en vinst på 460 miljoner efter skatt) lite mer för att låta dem köra sina tåg. Men nej, de behagande lismande ludren har satt efter underhållet istället. Behaga, behaga, ibland måste man våga bli lite obekväm också. bah.

    Mina två cent.

    och ja, jag jobbar hemifrån idag.

  • Teslakid

    Member
    2010-02-23 at 13:23

    Håller med Drullper..

    Tycker förövrigt de är snordyrt att åka tåg, kollar man priserna dom närmsta dagarna när som helst under året så är det i princip alltid billigare att köra bil än att ta tåget, speciellt om man kan samåka, annars blir det ofta lika dyrt fast utan förseningar och väntetid.

    Dock är det inte SJs fel att spåren inte går att köra på utan barnverket, men dom sköter sig inte heller som redan sagts..

  • sodapop

    Member
    2010-02-23 at 14:11

    SJ AB blir bajs baklänges 😆

    Snöproblemen kan jag acceptera men hantering av dem känns mest yrvaket, men
    biljettpriserna är skamliga! billigare att åka bil sträckan ju..

  • wayne

    Member
    2010-02-23 at 17:29

    Men det är klart att många tåg stannar då det blir problem med ett tåg eller en växel eftersom tåget som kommer efter inte kan köra om det stillastående tåget. Jag tycker gott att politikerna kan ha en massa ovett också. För att inte ha byggt ut järnvägsnätet ordentligt.

  • Anonymous

    Guest
    2010-02-23 at 19:00

    Om dem har problem med snön, sätt en eldkastare framför och kör!

  • underwatersmoking

    Member
    2010-02-23 at 22:50

    SJ suger det är ju dyrare än inrikesflyg många gånger…..
    mer inrikes flyg och mer godstransport på järnvägarna istället så slipper man lastbilar som kör på för fullt i snö och orsakar dom flesta dödsolyckorna på vinterväglag och inte tala om europeiska lastbilar som har taskiga sommar däck. då kan dom vända i mälmö och dra hem igen.

  • jultomten

    Member
    2010-02-24 at 12:37

    I Norrland rullar tågen, hur kan det komma sig?

  • Teslakid

    Member
    2010-02-24 at 13:03
    Jultomten wrote:
    I Norrland rullar tågen, hur kan det komma sig?

    Söder om dalarna glömmer man varje år vad snö är och hur den ska hanteras ;)

  • weedloco

    Member
    2010-02-24 at 13:44
    Jultomten wrote:
    I Norrland rullar tågen, hur kan det komma sig?

    Banverkets förklaring:

    Quote:
    Varför brukar tågtrafiken fungera i Norrland när det är vinter, men sämre i södra Sverige?
    Kring våra storstäder är det många spår som går ihop och antalet växlar är stort. I norr är det betydligt färre växlar. Dessutom är tågtrafiken mycket glesare norröver vilket ger mer tid till underhåll.

    http://www.banverket.se/sv/Amnen/Pressrum/Nyhetsarkiv/2010/Februari/Fragor-och-svar-om-trafikstorningarna.aspx

    Peace

  • jultomten

    Member
    2010-02-24 at 18:53

    Jo, visst är det växlarna som är det huvudsakliga problemet, men jag sätter allt mitt gräs på att det görs mindre underhåll här uppe lik förbannat :) bra av Försvaret att gå in med personal och hjälpa till ivf! Men nog fan är det sjukt att ingenting har gjorts eller kommer att göras för att förebygga detta, hade USA haft samma inställning som SJ och Banverket så hade det varit lika bra att lägga ner Alaska :)

Log in to reply.