Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Shiva Shanti 2 m.m. 600w HPS + 400w LE

  • Shiva Shanti 2 m.m. 600w HPS + 400w LE

    Posted by reaper on 2008-09-04 at 18:03

    Hej,

    Jag har för några veckor sen startat en liten odling. För tillfället ligger dom under en 200w LE för growth. Har snart snickrat upp ett litet odlingsutrymme L200xD100xH190 (cm). Där ska jag slänga upp en 600w HPS i en cooltube med kanalfläkt och kolfilter. Har även en 200w LE för bloom som kommer husera där. Bordsfläkt och luftfuktare, samt termometer och hygrometer finns på plats. Har även införskaffat ett PH-testkit.

    För några veckor sedan satte jag 6 stycken Shiva Shanti 2 varav 4 visade sig växa som de skulle. Sedan satte jag säkert 80-90 andra frön som kommit med lite olika gräs som inhandlats… Dom flesta var säkert över 5 år gamla. Shivan var minst 2 år gammal och ingen hade förvarats speciellt bra…

    Men tyvärr så visar några av plantorna gula blad och varför vet jag inte… Shivan verkar inte riktigt visa samma, men dom andra okända strains som jag har satt visar tydliga tecken på att nåt är fel… Jag använder p-jord med 20% perlite. PH på vattnet jag vattnar med är runt 7. Det känns för tidigt att börja med näring redan.


    Hela lådan med plantor.


    okänd strain Har fått namnet “Blue Spirit”


    okänd strain Har fått namnet “Rudolf”


    Shiva Shanti 2 Har fått namnet “Shanti I”


    okänd strain med skrynkliga trillingblad. Har fått namnet “Eddie Murphy”

    Nån som vet nåt som jag borde veta???

    replied 15 years, 8 months ago 3 Members · 13 Replies
  • 13 Replies
  • reaper

    Member
    2008-09-06 at 13:39

    Nu har jag slutfört blomrummet och ska vegga upp plantorna där tills jag tar kloner. En 600w HPS måste väl ändå vara bättre än en 200w LE där färgspectrat är rätt. Jag skulle kunna slänga på båda två förstås, men måste övervaka temperatur, fuktighet och ventilation så att allt fungerar bra med endast HPSn först. På bilderna så har jag avståndet 60cm från planta och lampa men jag stoppade in en låda att ställa plantorna på så nu har dom ett avstånd på 40cm mellan planta och lampa. Men det känns rätt ok när jag känner med handen… Ska hålla järnkoll på tempen bara…
    En dryg grej angående ventilationen är att det blir ett grymt undertryck vilket gör att den vita provisoriska plastdörren inte vill sitta på plats utan envisas med att hela tiden dra sig innåt… Måste väl fixa nån form av dedikerat luftintag.

    Förmodligen är det väl ingen här som bryr sig just nu… de flesta brukar väl börja skriva när det börjar lida mot slutet. :)

  • weedzor

    Member
    2008-09-06 at 15:40

    Väldigt fint utrymme du snickrat ihop där :)
    Blir en tråd att följa..

    Många som är lata med att skriva också, Kommer ska du se :D

    Päjz

    / Weedzor

  • reaper

    Member
    2008-09-08 at 21:57

    Nu har dom fått köra 18/6 några dygn… Jag vattna inget förrän bladen började hänga (eftersom jag själv misstänkt att jag kan ha övervattnat). För några timmar sen fick dom sig en skvätt vatten… direkt ur kranen denna gång. Mitt kranvatten är väldigt hårt kan tilläggas, men eftersom mina tidigare försök med att vattna med ett surare PH inte gett resultat så provar jag detta… Tråkigt nog verkar det bara dra åt ett håll… Fler och fler gula blad… Vissa blad har t.o.m. visat bruna frasiga kanter… Några plantor verkar riktigt illa däran… Känns så hopplöst eftersom jag är så envis och verkligen jobbar hårt för att få det att funka. Har sökt åtskilliga timmar på detta forum och googlat, men tyvärr… Jag vet ju fortfarande inte vad som är fel och det tynger mig hårt.


    A bunch of sorry looking motherfuckers!


    Varför varför!!!???


    Dessa 3 har klarat sig bäst, men visar för var dag som går mer och mer tendenser till ohälsa. :( Jag gav dom iaf en varsin 5 liters kruka med ny fräsch jord och leca på toppen. Gav dom en halvliter vatten var, eftersom det var helt ny jord, ingenting rann ut i botten så jag tror inte jag kan ha övervattnat dom den här gången iaf.

    Planen nu är att hoppas och be till gud att det ger mig något resultat bra som dåligt… Blir det tydligt sämre så vet jag iaf att jag är på väg åt fel håll…

    Snälla erfarna knarkodlare! Hjälp en snäll medmänniska som inget annat i livet vill än att älska, bli älskad och odla knark! :)

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 01:39

    Kan göra ett försök :) igen :D

    Låt ditt vatten stå över natten o avdunsta lite , PH bör ligga på runt 6 . vattna me de då är de väldigt liten risk att de är vattnet de är fel på .
    Hur ofta vattnar du ?
    Hade likadan väderstation som du har , den mäter tempet lite under än va den är , använde den mest som rh mätare . du är säker på att du inte bränner dom ?
    Va ligger ditt Rh på idag ? ser 43% på mätaren de är väldigt torrt !
    Spraya du dom me blomspruta ?
    skit svårt o säga va de kan vara . Men kom med mera info ska jag göra allt jag kan för hjälpa dina små barn :D

    Bless!

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 12:34

    Nu har jag höjt lampan till 60cm avstånd. Jag försöker hitta en balans med temp o luftfuktighet. Men det är lite problematiskt. Om jag håller dörrar och fönster stängda så kommer luftfuktigheten lätt upp i 60%, men då sticker givetvis värmen också upp. Öppnar jag fönstret så sjunker värmen men luftfuktarens insats blir näst intill obefintlig… Tråkigt att fläkten inte går att reglera eftersom det känns onödigt att den ska pumpa runt så mycket luft när det ändå inte behövs… Skulle vara nice med en sån där fläktdimmer, eller ett spjäll så man kan reglera hur mycket av luften som ska bytas ut från growroomet och hur mycket som ska komma utifrån så kan man fortfarande köra fläkten på max och kyla cooltuben lika bra ändå.

    Angående mitt vatten så ska jag testa att försöka hitta på lite regn eller sjövatten… Att sänka PH med vitvinsvinäger verkar inte funka nåt bra för mig iaf. Att låta vattnet stå över natten har jag ju redan gjort, men det verkar ju inte heller vara problemet…

    Ett tillägg som jag kanske inte gjort tidigare är ju att jag har använt jiffys, men det borde väl inte spelat någon roll?

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 12:34

    …och ja jag sprayar dom med blomspruta minst en gång om dan.

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 16:35

    Tjena

    Ja försök o hitta den balansen den är viktig :)
    Varför blir de förvarmt när du stänger dörren ? du har ju en bra stor fläkt som borde transportera ut värmen ?
    Ställ luftfuktaren rätt nära plantorna . testa dig fram lite.

    Bless

  • smokee

    Member
    2008-09-09 at 19:19

    tjenna, vet inte riktigt hur du har det med din kanalfläkt men som det ser ut tror ja din kanalfläkt suger in luften ? jag köpte min fläkt från ventin.se och hade den kopplat så och den gick sönder efter 1 ½ vecka. Så jag kopplade om den så den pressar luften genom cooltuben till kolfiltert istället. Vet inte hur det är med kvaliteten på din eller om du har din kopplat likadant… ett tips bara, peace !

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 19:44

    @Smokee wrote:

    tjenna, vet inte riktigt hur du har det med din kanalfläkt men som det ser ut tror ja din kanalfläkt suger in luften ? jag köpte min fläkt från ventin.se och hade den kopplat så och den gick sönder efter 1 ½ vecka. Så jag kopplade om den så den pressar luften genom cooltuben till kolfiltert istället. Vet inte hur det är med kvaliteten på din eller om du har din kopplat likadant… ett tips bara, peace !

    Såhär har jag kopplat:
    Kolfilter > Fläkt > Cooltube > Ut
    Vilket är i princip som du säger, fast kolfiltret sitter först i kedjan. Jag har hört mig för en del och det verkar vara gängse att koppla på detta vis, men jag kan förstås ha missuppfattat…

    Napkin…
    Det blir nog inte för varmt att ha dörren stängd… men det känns som att jag kan kanske borde vädra lite då och då iaf, så att man får in lite ny frisk luft.

    En annan fundering jag har är om jag kanske skulle koppla ur kolfiltret tills jag sätter dom i blom… Innan dess luktar det ju ändå inget och det kanske sliter onödigt på filtret???

  • smokee

    Member
    2008-09-09 at 19:49

    okej , aah bara så du vet så kan värmen i värsta fall förstöra kanalfläkten ( det hände mig) fast det är väl beroende på kvaliten ..

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 20:24

    @Smokee wrote:

    okej , aah bara så du vet så kan värmen i värsta fall förstöra kanalfläkten ( det hände mig) fast det är väl beroende på kvaliten ..

    Jo, det hörde jag också, men det var i fallet där fläkten suger i slutet av kedjan, vilket iofs bör vara mest effektivt om man endast tänker på att förflytta så mycket luft som möjligt. Nackdelen sades att fläkten skadades p.g.a. värmen från cooltuben… Därför kopplade jag inte så… Men det kanske inte var det du menade?

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 20:34

    Jag gav mig på att fimma en av plantorna… Det var min första fimmning så jag hoppas verkligen den går vägen… kolla och se om det ser bra ut…


    Toppen som blev FIMMAD


    När ändå macroobjektivet var på så tog jag denna…

  • reaper

    Member
    2008-09-09 at 20:37

    Napkin…
    Det blir nog inte för varmt att ha dörren stängd… men det känns som att jag kan kanske borde vädra lite då och då iaf, så att man får in lite ny frisk luft.

    En annan fundering jag har är om jag kanske skulle koppla ur kolfiltret tills jag sätter dom i blom… Innan dess luktar det ju ändå inget och det kanske sliter onödigt på filtret???[/quote]

    Nej de behöver du inte , fixa några håll som passivt insug bara o stäng dörren :) du har ju värsta undertrycket sa du , då kommer de sugas in ny luft in ditt utrymme pga av det . inte så svårt :)

    Ja vill du få ännu mera drag i fläkten så kan du ta bort ditt kollfilter så länge. jag klart de sliter

    Kopplar fläkten före cooltubes för o slippa värme problem med fläkten .

    Bless !

Log in to reply.