Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Secret Jardin, Dark Street II 60, Cooltube paket HPS 400w

  • Secret Jardin, Dark Street II 60, Cooltube paket HPS 400w

    Posted by exotic on 2011-11-16 at 17:01

    Godkväll, jag och min vän har beställt ett Secret Jardin, Dark Street II 60, Cooltube paket HPS 400w från Professional Grow. Vi har packat upp allt och hittar ingen medföljande fläkt.

    Vi hade tänkt försöka koppla ihop det ändå i väntan på att fläkten ska komma. Men ingen av oss är speciellt begåvade när det gäller sådant.

    Någon som har bildtips eller liknande för att få ihop det? Vi har fått upp tältet men vi har ingen aning om hur övriga saker ska kopplas.
    Vi kommer inte kunna använda cooltuben förens fläkten har kommit va?

    Isåfall hade vi tänkt koppla lampan till reflektorn som följde med och sätta över plantorna.

    Uppskattar snabba svar!

    replied 12 years, 4 months ago 4 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • exotic

    Member
    2011-11-16 at 17:16

    http://www.professionalgrow.se/sv/secret-jardin-dark-street-ii-60-cooltube-paket-400w-hps Där är “paketet”.

    Vi har mailat till dom och bett dom skickat en fläkt. Väldigt oproffsigt enligt mig att inte kolla igenom paketet innan dom skickar.

    Någon som kan svara på mina frågor ovan om hur vi ska koppla ballasten till reflektorn som vi tänkt använda istället för cooltuben tillfäligt i väntan på fläkten ?

  • bengt-beteende

    Member
    2011-11-16 at 18:32

    Ni kan koppla in allting ändå! Ni fick väl allting färdig kopplat? Bara dra färdigt ventslangarna eller om ni nu väntar med dom. Ni ska ju även ha fått med vingar som ni sätter på cooltuben för att inte mata kråkorna med så mycket.
    Kolfilter > fläkt > cooltube > ut ur tältet.

    Inget oproffsigt med det, vi är inte mer än människor dra fram ett företag som aldrig gjort något liknande. Du får säkerligen någon slags kompensation för detta, vilket däremot många inte ger.

    Edit: tänk på att ha kolfiltret högt upp, finns flera st på forumet som använder sig av tält (inkl jag) så hur du hänger och drar ventilationen får du reda på om du kollar runt i ‘bildbanken’.

    Ni kommer inte ha värmeproblem med 400w utan någon slags kylning/utsug i det utrymmet?
    denna tråd borde höra hemma i cannabisodling då du inte ens skrivit att du tänker odla jord, eller har något med “jord” att göra.

  • exotic

    Member
    2011-11-16 at 18:47

    @Bengt.Beteende wrote:

    Ni kan koppla in allting ändå! Ni fick väl allting färdig kopplat? Bara dra färdigt ventslangarna eller om ni nu väntar med dom. Ni ska ju även ha fått med vingar som ni sätter på cooltuben för att inte mata kråkorna med så mycket.
    Kolfilter > fläkt > cooltube > ut ur tältet.

    Inget oproffsigt med det, vi är inte mer än människor dra fram ett företag som aldrig gjort något liknande. Du får säkerligen någon slags kompensation för detta, vilket däremot många inte ger.

    Edit: tänk på att ha kolfiltret högt upp, finns flera st på forumet som använder sig av tält (inkl jag) så hur du hänger och drar ventilationen får du reda på om du kollar runt i ‘bildbanken’.

    Ni kommer inte ha värmeproblem med 400w utan någon slags kylning/utsug i det utrymmet?

    Vad menar du med färdigkopplat? Sladden var kopplad i ballasten men inte i cooltuben/reflektorn.

    Vi har ingen aning om hur kablarna ska kopplas till cooltuben, men vi testade stoppa in kablarna i reflektorn utan att ha en aning vilket “hål” dom skulle in i, men då funkade iaf lampan :D

    Och när du skriver “ventslangarna” vad menar du med det? Vi har en 2meter lång ventilationsslang och på de flesta bilder jag sett har folk 2st ? En på varje sida av cooltuben? Jag framstår säkert som världens amatör, men det är jag också :P

    Förstår ingeting av vad du menar när du skriver om vingar till cooltuben för att inte mata fåglarna?

    Undrar också varför det följer med en reflektor igentligen, den behövs ju inte när vi har cooltuben ?

  • bengt-beteende

    Member
    2011-11-16 at 19:00

    Du ska ha fått med två skenor av bakplåt som du ska fästa på två st U formade hållare. Ser ut som något som ev kan hålla i ett stuprör.
    Stoppar du på dom vingarna så gör du att ljuset som egentligen skulle studsa rakt mot väggen istället studsar neråt så att mer ljus träffar plantorna.

    Ventslangarna kan du själva dela på med en avbitartång för att få dom i storleken du behöver. Jag behövde däremot beställa mer för att få dom dragna som jag ville då jag vill kunna dra ner lampan till botten om jag så behöver.

    Läs lite grann om säkerheten, innan ni trycker in kabeln i uttaget. Det kan gå jävligt illa om ni inte är försiktiga!

  • allanballan

    Member
    2011-11-16 at 19:18

    sopptunnan!

  • exotic

    Member
    2011-11-16 at 19:31

    @Bengt.Beteende wrote:

    Du ska ha fått med två skenor av bakplåt som du ska fästa på två st U formade hållare. Ser ut som något som ev kan hålla i ett stuprör.
    Stoppar du på dom vingarna så gör du att ljuset som egentligen skulle studsa rakt mot väggen istället studsar neråt så att mer ljus träffar plantorna.

    Ventslangarna kan du själva dela på med en avbitartång för att få dom i storleken du behöver. Jag behövde däremot beställa mer för att få dom dragna som jag ville då jag vill kunna dra ner lampan till botten om jag så behöver.

    Läs lite grann om säkerheten, innan ni trycker in kabeln i uttaget. Det kan gå jävligt illa om ni inte är försiktiga!

    Jaha okej, så vi får helt enkelt klippa av ventslangen för att få en bit över efter att ha dragit genom Kolfilter > fläkt > cooltube, och sen dra den avbitna slangen efter cooltuben ut ur tältet ? =)

    Synd bara att vi inte fick med fläkten så vi kunde montera ihop allt ikväll eftersom vi lagt fröna i blöttpapper osv=/

    Skulle även uppskata en komplett bildguide hur man koppar sladdarna till cooltuben.

    Undrar även hur man hänger upp Easy rollsen i taket?

  • bengt-beteende

    Member
    2011-11-16 at 19:56

    Det är absolut ingen akut, plantorna är inte i behov av 400w HPS direkt dom lagts ner i jorden.

    där kan du läsa hur du kopplar.
    https://swecan.org/modules.php?name=Forumsviewtopic.php?t=34257&highlight=koppla+hps

    Sen tänker jag inte bygga upp din uppsättning utan det får du och din kompis arbeta lite själv för.
    1. http://www.google.com
    2. skriv in i sökfältet: Site:swecan.org eran fråga med mening eller stödord
    3. Gå in på bildbanken och kolla hur andra har gjort sina setups.

  • hank_moody

    Member
    2011-12-29 at 20:49

    Inget Universitetsmaterial i denna tråd. Den får snurra vidare i Cannabisodling. /Mod

Log in to reply.