Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Secret Jardin 40x40x120 250w hps

  • Secret Jardin 40x40x120 250w hps

    Posted by fatandhigh on 2011-01-30 at 20:29

    Hej på er glada flummare!
    Jag har länge drömt om det här och har äntligen samlat ihop lite prylar och kör igång min första odling och förhoppningsvis inte sista :P
    Jag har läst runt lite och försökt få in saker o ting i huvudet.

    Tänkte beskriva min setup och sedan fråga lite frågor som jag hoppas jag får svar på :D.

    Min setup:
    Seeds: 4 st Jock Horror feminiserade
    Tält: secret Jardin dr40
    Medium: Special blandad jord för blom och såjord från början.
    belysning: 250w hps cooltube veg och blom.
    ventelation: UTSUG: kolfilter kopplat till en kanalfläkt 90 m3/h samt en kanalfläkt 187 m3/h kopplad till cooltuben.
    INSUG: en fläkt 130m3/h som jag har satt fast längs ner i tältet då jag klippt upp ett av luft näten i tältet :) och 2 st clipon fläktar inne i tältet.
    Krukor: 4 st 4 liters.

    Lite frågor:

    1. Jag tänkte köra mina små bebisar under min veg lampa som e 250hps direkt från frö
    och då undrar jag hur högt ungefär bör jag ha lampan utan brännskador?

    2. hur nära kan man komma planterna under blom med min cooltube?

    3. ska jag ha i veg näringen direkt från frö
    eller köra vanligt vatten ett par dagar?

    4. Angående ljuscykel så undrar jag vad e bäst o köra för mina små jock horror?
    tänkte vega dom i två veckor och köra 18/6 och sedan slå om till 12/12 till blom
    säg till gärna om ni har några bättre förslag :)

    GOD BLESS U ALL!

    replied 13 years, 2 months ago 5 Members · 22 Replies
  • 22 Replies
  • Anonymous

    Guest
    2011-01-30 at 20:49

    Koppla: Kolfilter>>kanalfläkt>>slang>>cooltube>>slang>>utblås istället med 187 m3/h fläkten.
    Du har en kanalfläkt för mycket eller hur man ska uttrycka det, kanske två, de passiva insugen brukar räcka gott och du får balans mellan luft in>>luft ut – så det inte bildas övertryck i tältet och ofiltrerad luft läcker ut på andra ställen än genom kolfiltret.

    Som du gör nu med en fläkt som blåser genom cooltuben så sprider du bara värmen i tältet, koppla som jag beskrivit åvan så drar du ut den varma luften istället.

    1. Börja med runt 30 cm och arbeta dig nedåt (efter att du kopplat om ventilationen)
    2. Runt 20 cm om du fortfarande vill ha lite spridning på ljuset
    3. Bara vatten den första tiden, jorden innehåller all näring för de första 2-3 veckorna i alla fall.
    4. Mer lagom är att vegga i 3 kanske 4 veckor och sen slå om till blom så du fyller tältet ordentligt och utnyttjar utrymmet bättre, om möjligt vegga under 24/0.
    Plantorna kommer vöxa lite fortare och dessutom så brukar dom svara på 12/12 ljus lite fortare om dom stått under 24/0 innan.

    /mvh

  • fatandhigh

    Member
    2011-01-30 at 21:07

    Tack så mycket, låter mycket realistiskt, ska köra på det!:)

  • wayne

    Member
    2011-01-31 at 12:46

    Vänta nu… Jag tyckte det verkade vara en smart grej att ha en kanalfläkt som suger ut varmluften från cooltuben utan att påverka luftflödet inne i tältet överhuvudtaget och sedan en mindre för att ta hand om lukten och byta luften i tältet. På så sätt blir det ju mycket lättare att hålla nere temperaturen som jag tror kommer sticka iväg rätt rejält annars, eller? Jag har aldrig haft en HPS i ett så litet tält så jag är inte säker. Har du testat vardagsterrorist?

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-31 at 13:50

    Nej inte i ett tält av dom dimensionerna med i ett annat utrymme med ungefär samma mått.
    Att suga ut värmen genom cooltuben är det absolut effektivaste istället för att blanda den med all annan luft i tältet och sen suga ut den.

    Har kunnat hålla ett 2m2 tält med 2x600w HPS på bra temp med en 125:a som drog drygt 400m3/timme + kolfilter med bara de passiva insugen.
    Var kopplat:
    kolfilter>kanalfläkt>slang>cooltube>slang>cooltube>slang>utblås
    Saknar det tältet men frugan kommer döda mig om jag ens tittar på ett igen.

    187m3 är mer än väl för att kyla en liten 250wattare med eller utan kolfilter.

    Hur kan det vara bra att ha ett inblås på 130m3 när utsuget är på 87m3 och dessutom ska dra genom ett kolfilter = övertryck.
    Övertryck är INTE BRA i tälten, det sprutar ut doft genom varenda dragkedja och ljusfälla, ett undertryck är mycket bättre så det sugs in luft där istället.

    Sätt kolfilter+fläkt så högt som möjligt, varm luft stiger, sugs ut och kallare luft kommer in genom insugen i botten av tältet.

    Hans tält är på drygt 0.2 m3 så även om kanalfläkten med kolfiltret pga motstånd går på 50% effekt så får han en luftomsättning på kanske 500 ggr i timmen.
    Det viktigaste är att tältet har ett tillräckligt stort kringliggande utrymme den kan kyla av luften som man pressar ut emot så man inte drar in den varm igen..

  • wayne

    Member
    2011-01-31 at 19:08

    Jag tog ingen hänsyn alls till dimensionerna på hans fläktar. Trodde det framgick men ser nu att det ser ut som jag bara säger “kör på” kanske.
    I vilket fall, så länge dimensionerna på båda är rätt så får man ut (bort) mycket mer värme genom att ha en kanalfläkt till att enbart transportera bort värmen ur cool tuben. Sen kanske det inte behövs om man har en ordentlig fläkt.

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-31 at 20:06

    @Wayne wrote:

    Jag tog ingen hänsyn alls till dimensionerna på hans fläktar. Trodde det framgick men ser nu att det ser ut som jag bara säger “kör på” kanske.
    I vilket fall, så länge dimensionerna på båda är rätt så får man ut (bort) mycket mer värme genom att ha en kanalfläkt till att enbart transportera bort värmen ur cool tuben. Sen kanske det inte behövs om man har en ordentlig fläkt.

    Jo men fräser man bara luft genom cooltuben så kommer man ju att höja temperaturen radikalt i tältet jämnfört med om man drar den direkt ut ur tältet istället.
    Hans 187m3 fläkt räcker gott till att kyla både cooltube och tält med enbart passiva insug.
    Eventuellt använda 90m3 fläkten som aktivt insug, jag tror inte 187:an hamnar under 50% effekt med kolfilter påkopplat, fuktar man handen kan man jämnföra draget vid in/utblås ganska bra och i alla fall få en uppfattning.

  • wayne

    Member
    2011-01-31 at 21:13

    @vardagsterrorist wrote:

    Jo men fräser man bara luft genom cooltuben så kommer man ju att höja temperaturen radikalt i tältet jämnfört med om man drar den direkt ut ur tältet istället.

    Ah, du missförstod mig. Jag menade en kanalfläkt kopplad till cool tuben som bara är till för att dra luft genom den. Den tar alltså luft utifrån tältet och trycker det igenom cooltuben och ut från tältet igen.

  • Anonymous

    Guest
    2011-01-31 at 21:55

    @Wayne wrote:

    @vardagsterrorist wrote:

    Jo men fräser man bara luft genom cooltuben så kommer man ju att höja temperaturen radikalt i tältet jämnfört med om man drar den direkt ut ur tältet istället.

    Ah, du missförstod mig. Jag menade en kanalfläkt kopplad till cool tuben som bara är till för att dra luft genom den. Den tar alltså luft utifrån tältet och trycker det igenom cooltuben och ut från tältet igen.

    Det finns väl bara ett inblås i nederkant och ett utblås där uppe i dom små tälten :? (osäker nu finns 8726 modeller typ)
    Hur kopplar han då kolfiltret på ett utblås?
    Eller är sladdintaget stort nog för att koppla på 100/125mm utblås också?
    2m2 tälten har i alla fall nog med in/utblås så man kan koppla som du beskriver, osäker på dom andra storlekarna/modellerna.
    Finns det nog med in/utblås för att ha cooltuben “frikopplad” på eget in/utblås så kör givetvis på det.
    Men skippa det aktiva insuget som ändå kommer generera övertryck iom kapacitetsskillnaden…

  • fatandhigh

    Member
    2011-02-01 at 00:23

    @vardagsterrorist wrote:

    @Wayne wrote:

    @vardagsterrorist wrote:

    Jo men fräser man bara luft genom cooltuben så kommer man ju att höja temperaturen radikalt i tältet jämnfört med om man drar den direkt ut ur tältet istället.

    Ah, du missförstod mig. Jag menade en kanalfläkt kopplad till cool tuben som bara är till för att dra luft genom den. Den tar alltså luft utifrån tältet och trycker det igenom cooltuben och ut från tältet igen.

    Det finns väl bara ett inblås i nederkant och ett utblås där uppe i dom små tälten :? (osäker nu finns 8726 modeller typ)
    Hur kopplar han då kolfiltret på ett utblås?
    Eller är sladdintaget stort nog för att koppla på 100/125mm utblås också?
    2m2 tälten har i alla fall nog med in/utblås så man kan koppla som du beskriver, osäker på dom andra storlekarna/modellerna.
    Finns det nog med in/utblås för att ha cooltuben “frikopplad” på eget in/utblås så kör givetvis på det.
    Men skippa det aktiva insuget som ändå kommer generera övertryck iom kapacitetsskillnaden…

    Tjo där. jag har nu kopplat precis som du beskrev. kolfilter>fläkt>slang ut ur ett hål på taket som jag gjort själv och sedan täppt med silvertejp.

    Cooltube>slang ut ur orginal hålet och sedan kanalfläkt. man känner hur varm luft kommer ur den. sen har jag två clip on fläktar inne i tältet och det ligger på max 28 grader.

    angående passiva insugen på tälten, bör dom vara stängda helt under mörker perioden? hur gör man då isf? måste det inte fortfarande komma in ny fräsh luft till tältet?

  • fritz

    Member
    2011-02-01 at 02:28

    @FATandHIGH wrote:

    angående passiva insugen på tälten, bör dom vara stängda helt under mörker perioden? hur gör man då isf? måste det inte fortfarande komma in ny fräsh luft till tältet?

    Nej dom passiva insugen ska alltid vara öppna!
    Du får helt enkelt se till att ha rummet mörkt belagt, alt bygga ljusfällor.

  • fatandhigh

    Member
    2011-02-01 at 02:31

    @Fritz wrote:

    @FATandHIGH wrote:

    angående passiva insugen på tälten, bör dom vara stängda helt under mörker perioden? hur gör man då isf? måste det inte fortfarande komma in ny fräsh luft till tältet?

    Nej dom passiva insugen ska alltid vara öppna!
    Du får helt enkelt se till att ha rummet mörkt belagt, alt bygga ljusfällor.

    När vi snackar bygga ljusfällor, vad snackar vi om då :P? (NOOOOB)

  • fritz

    Member
    2011-02-01 at 02:37

    @FATandHIGH wrote:

    När vi snackar bygga ljusfällor, vad snackar vi om då :P? (NOOOOB)

    http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=71773

    Du skulle väl iofs kunna använda ett annat material att bygga i om du inte har det som används i guiden.
    Tex kartong.

  • fatandhigh

    Member
    2011-02-01 at 02:52

    @Fritz wrote:

    @FATandHIGH wrote:

    När vi snackar bygga ljusfällor, vad snackar vi om då :P? (NOOOOB)

    http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=71773

    Du skulle väl iofs kunna använda ett annat material att bygga i om du inte har det som används i guiden.
    Tex kartong.

    Hmmm ser rätt avanserat ut de där med ljusfällor :P

    En fråga bara: jag kör mina småttingar under en 250 hps mh som sitter cirka 60 cm ovanför barnen och det är runt 29 C inne i tältet, bra eller dåligt?
    Och jag hade tänkt vegga dom i två veckor då jag enbart ska köra med kranvatten och börja med näring i blom. låter det bra?
    ska det vara någon spec ph värde i kranvattnet som jag har i under vegg?
    Jag kör vanligt såjord under vegg!..

    Tacksam för svar :)

  • fatandhigh

    Member
    2011-02-01 at 02:55

    Såg att du hade skrivit angående såjorden i andra tråden :) sry..
    jag kör canna näringspaket då det ingår terra vega som enligt schema står det att man ska köra den redan första veckan. låter det vettigt?

    Tack :)

  • fritz

    Member
    2011-02-01 at 03:00

    En fråga, det ser ut som du ställt tre frågor:lol:

    27-28c är en optimal temp men du bör ha ett bra luftfuktighet också på drygt 60-70%
    Se till att sänka tempen annars om du inte kan hålla den höga luftfuktigheten för bästa effekt.

    Men det kommer fungera ändå!
    Du mäter tempen i skuggan va?

    Det finns ingen näring i såjorden så dina plantor kommer lida av näringsbrist efter någon vecka i vegg.
    Men näring som blåkorn åtgärdar det fint, finns att köpa i närmsta livsmedelsbutik.

    Du bör köra på ett ph-värde på 5,2-5,5 igenom hela odlingen!

Page 1 of 2

Log in to reply.