• Riksdags/kommunal val September 2002!

    Posted by patito on 2002-08-05 at 13:04

    Första gången jag får chansen att rösta i detta land i år! Nu undrar jag vilket parti man ska rösta på för att komma så närmast som möjligt en legalisering? Någon som vet?

    replied 21 years, 8 months ago 10 Members · 19 Replies
  • 19 Replies
  • reaper

    Member
    2002-08-05 at 13:16

    Det är nog ingen av de kändaste partierna som är för en legalisering, förutom några partier på högerkanten. Dessa partier förespråkar dock bara för legalisering för medicinskt bruk. Moderaterna o Kristdemokraterna – pest eller kolera alltså :D

  • skunken

    Member
    2002-08-05 at 13:27

    lite att tillägga…

    här i sverige så tjänar inte staten pengar på cannabis. hade dem gjort det så hade dem på ett eller flera sätt försökt att få någon form av legalisering. men nu är det värdelöst för staten att ha en massa
    folk som njuter av den underbara växten..

    ha det bra alla……. =)

  • reaper

    Member
    2002-08-05 at 13:34

    Skunkjävel: Tror du inte de hade kunnat tjäna pengar på cannabis om de viljat? Det är bara att belägga hampan med momser o skatter som gör att en stor del av pengar trillar in i statskassan igen. Gissningsvist hade en “cannabisskatt” varit lika fet som tobaksskatt eller bensinskatt eller troligtvis större.
    Att inte en legalisering redan är genomförd beror mycket på politik, kultur o okunskap. Ingen av partierna vill ju stämpla sig som en drogliberal samling – de är rädda o blundar.

  • reaper

    Member
    2002-08-05 at 16:05

    Fria Listan är dom jag kommer att lägga min röst på.

    http://www.frialistan.st

    swecan tråd om det ->
    http://swecan.phpwebhosting.com/forum/viewtopic.php?t=477

  • professorn

    Member
    2002-08-05 at 16:36

    Jag kommer också rösta på fria listan, som vill förändra svensk narkotikapolitik i grunden.

    Jag roar mig ibland med att skicka iväg kluriga frågor till partier och ungdomsförbund. Så här i valtider så svarar dom bra och snabbt. Så ställ din fråga så får du svar…

    greengiant

  • brain

    Member
    2002-08-05 at 19:27

    Kommer oxå lägga min röst på Fria Listan. Dock inte enbart för deras liberala syn på t.ex. cannabis. Tycker de verkar väldigt vettiga i de flesta frågor.

  • patito

    Member
    2002-08-05 at 19:37

    Hmm, det här var just de jag sökte efter, ett parti som bryr sig om vad vi tycker OCH HU VI MÅR!
    peace to y’all och hoppas Fria Listan kommer med i Riksdagen, min röst lägger jag iallafall på de!

  • drullper

    Member
    2002-08-05 at 20:47

    @patito wrote:

    Första gången jag får chansen att rösta i detta land i år! Nu undrar jag vilket parti man ska rösta på för att komma så närmast som möjligt en legalisering? Någon som vet?

    fria listan …….

    i övrigt finns det inget seriöst alternativ. Ev om en 10-15 år så kommer det första av de partier som nu finns i riksdagen att vara för.

    Det finns väll dock viktigare frågor än cannabis att ta ställning för…

  • raja-ram

    Member
    2002-08-06 at 02:19

    Tycker att det är dumt att rösta efter en skitsak som legalisering när det finns mycket fattigdom och lidande i världen.

  • reaper

    Member
    2002-08-06 at 08:11

    @Spender wrote:

    Tycker att det är dumt att rösta efter en skitsak som legalisering när det finns mycket fattigdom och lidande i världen.

    Eller så kanske det kan vara så att man helt tappat tron för de stora svenska partierna och hellre ger sin röst till nått litet parti som kämpar för nånting man tror på..

  • patito

    Member
    2002-08-06 at 11:42

    Spender, fattigdom o misär i världen, då är det bättre att vi röstar på ett litet parti istället för de gamla vanliga som är de som sluker upp de mesta av våra pengar, stoppar de i sin ficka osv. Det har ju inte direkt blivit bättre runt om i världen under den senaste tiden, eller hur?

  • skunken

    Member
    2002-08-06 at 11:59

    instämmer spender 8)

  • reaper

    Member
    2002-08-06 at 14:00

    Vill man protestera mot de väletablerade partierna kan man ju alltid rösta blankt eller på ett litet okänt parti. Man visar sitt missnöje mot systemet o det finns knappast nån risk att partiet man röstar på spränger 4% spärren.

  • upinsmoke

    Member
    2002-08-06 at 14:56

    Blanka röster räknas inte.. Jag tror på Fria Listan som ett alternativ att visa sitt missnöje – de för även fram en ståndpunkt i narkotikafrågan.

  • stenad

    Member
    2002-08-06 at 16:45

    @Spender wrote:

    Tycker att det är dumt att rösta efter en skitsak som legalisering när det finns mycket fattigdom och lidande i världen.

    Mycket tänkvärt, visst vill jag stenhårt att det ska bli någon form av legalisering men det finns ju väldigt mycket andra viktiga frågor också.

Page 1 of 2

Log in to reply.