• Praktiskt kring GMM 2006

    Posted by reaper on 2006-04-10 at 23:45

    Här kommer en kort info om planeringen av GMM…

    Jag hade tänkt att vi skulle vara på Medis, men där ska BRÅ hålla till så det sprack.
    Min nuvarande plan, just idag, är att vi istället ska vara på Mynttorget, som är ledigt den dan.
    Ska reka imorgon.
    Isåfall blir det också en gående demo, som jag tänker mig ska starta vid Sergels torg.
    Marschväg blir då Drottninggatan – riksdagshuset – Mynttorget.

    Jag har en del tankar kring själva demonstrationståget.
    Vi ska busa till det lite just då, genom att ha en del väl genomtänkta banderoller med tillhörande folk…
    Förhoppningsvis kan vi få lite uppmärksamhet i media som tack för det.

    Förslag på banderoller kan skickas som PM till mig, de ska vara godkända innan vi tar in dem i tåget,
    så fråga innan ni börjar måla…

    Det som är helt klart är att Trinity kommer i år igen.
    Vi hoppas på en trumgrupp i demonstrationståget, men i sämsta fall blir det bara några stycken,
    maffigt om hela gänget kom, de är en stor grupp som spelar på såna här stora trummor man bär på.

    Väl mött!

    C.

    replied 18 years ago 15 Members · 56 Replies
  • 56 Replies
  • reaper

    Member
    2006-04-11 at 00:05

    Banderollerna då?

    Jag tänker mig att vi har olika banderoller av typen:

    “Rabiata trädgårdsmästare”, till det självklart folk i blåställ, halmhattar osv.
    “Skräddare för hampa”, sömadsrelaterade tillbehör till skräddarstuket osv.
    “Snabbmatsförsäljare för munchies”, korvgubbar och sånt, gärna med låda på magen, men utan innehåll då.
    “Onkologsköterskor för medicinsk marijuana”, med rockar och sånt.
    “Personliga assistenter för bättre arbetsmiljö”, ungdomar som ser ut lite hur som helst…

    osv… osv…

    Som sagt, PM mig för att få godkänt på texten innan ni börjar måla.
    Speciellt viktigt om ni vill göra något av mina förslag.
    Dumt med samma text på flera banderoller.

    Betoningen under manifestationen ligger på medicinskt bruk och avkriminalisering av rekreationellt bruk.
    Legaliseringsfrågan är inte borta från agendan, men inte vårt huvudnummer.
    Någon enstaka banderoll om det kan vi ha…

    Sen fyller vi på här med bestämda banderoller, så att folk kan planera sin kostym…
    Det räcker ju om vi har två utklädda för varje banderoll, men roligt om vi blir fler i varje gäng.

    Själv funderar jag ju på nåt bibliotekstema…

    kram
    C.

  • reaper

    Member
    2006-04-11 at 13:08

    låter ju toppen detta!
    själv har jag tyvärr inte kunnat ta mig till någon av mm:arna som varit hittills. Och nej detberor inte på att jag har varit för stenad eller ngt sånt. Det har bara inte funkat. Skulle tyvärr ta mig för lång tid att åka. Jag är mycket ledsen för att det är så.

    Jag tycker att detta är ett sååå bra initiativ, jag önskar att jag kunde vara till hjälp på ngt sätt utan att vara där.

  • fr

    Member
    2006-04-11 at 18:02

    Varför finns det ingen info på normal.nu?

  • reaper

    Member
    2006-04-11 at 19:05

    För att jag inte har behörigheten att uppdatera ännu…

    C.

  • reaper

    Member
    2006-04-11 at 19:32

    @gammal_christianit wrote:

    “Rabiata trädgårdsmästare”, till det självklart folk i blåställ, halmhattar osv.
    “Skräddare för hampa”, sömadsrelaterade tillbehör till skräddarstuket osv.
    “Snabbmatsförsäljare för munchies”, korvgubbar och sånt, gärna med låda på magen, men utan innehåll då.
    “Onkologsköterskor för medicinsk marijuana”, med rockar och sånt.
    “Personliga assistenter för bättre arbetsmiljö”, ungdomar som ser ut lite hur som helst…

    Menar du på fullaste allvar att deltagarna ska klä ut sig till bonnläppar,sköterskor mm?. På vilket sätt skulle det här påverka svensk narkotika politik åt det positiva hållet?. Varför inte ha en helt vanlig demonstration som det var år 2004?. Det här låter bara fånigt i mina öron.

  • groddarn

    Member
    2006-04-11 at 19:42

    @AssMe wrote:

    Det här låter bara fånigt i mina öron.

    Jasså ? I mina öron låter det som en kul idé. Det väcker nog dessutom mer intresse från allmänhet och media än en vanlig demo. Mer fart och fläkt, humor, färg, liv och rörelse ! :hemp:

  • reaper

    Member
    2006-04-11 at 19:49

    För att folk efterfrågat gående demo, och tanken är ju att de som bär banderollerna ska vara utklädda.
    Det räcker alltså med två per banderoll.
    Sen får övriga göra som de vill.

    Man kan ju också delta enbart under själva manifestationen.

    Vi har haft problem med att det inte uppmärksammats i pressen, så det här är egentligen en grej som kan locka press.
    Det är också viktigt att belysa att cannabisanvändare finns i alla yrken och på alla nivåer i samhället.
    Vi kan inte tillfredsställa allas önskemål inför manifestationen, utan i år blir det de som vill se lite färger som får som de vill…

    berättar
    C.

  • andy

    Member
    2006-04-11 at 20:10

    Tycker en färgglatt demonstrationståg låter toppen! Det är bara media som skrämmer mig. Min släkt och vänner skulle få sig en odentlig chock om de skulle se mig i tidningen/nyheterna. Samtidigt vill man gärna bjuda på sig själv mer än att bara gå med, även om att bara vara med är en jätte bra sak! Vet att jag borde strunta i vad folk i min närhet tycker, jag kan bara inte hjälpa det.

  • nesta

    Member
    2006-04-11 at 20:18

    @Andy wrote:

    Tycker en färgglatt demonstrationståg låter toppen! Det är bara media som skrämmer mig. Min släkt och vänner skulle få sig en odentlig chock om de skulle se mig i tidningen/nyheterna. Samtidigt vill man gärna bjuda på sig själv mer än att bara gå med, även om att bara vara med är en jätte bra sak! Vet att jag borde strunta i vad folk i min närhet tycker, jag kan bara inte hjälpa det.

    Köp en skojjig mask på buttericks, eller tillverka en själv, ett stort majjalöv som täcker ansiktet kanske :D

    Mvh// Nesta

  • reaper

    Member
    2006-04-11 at 20:22

    Politiker för pollem.
    Riksdagsmän för rizzla.
    Direktörer för Dizzy.
    Snutar för snurr.
    Grisar för grönt.
    Värnpliktiga för AK47.
    Dagisfröknar för Cinderella 99.
    Mödrar för marijuana.
    Skådespelare för skunk.
    Katter för kiff.
    Isbjörnar för Ice.

  • andy

    Member
    2006-04-11 at 20:52

    @Nesta wrote:

    @Andy wrote:

    Tycker en färgglatt demonstrationståg låter toppen! Det är bara media som skrämmer mig. Min släkt och vänner skulle få sig en odentlig chock om de skulle se mig i tidningen/nyheterna. Samtidigt vill man gärna bjuda på sig själv mer än att bara gå med, även om att bara vara med är en jätte bra sak! Vet att jag borde strunta i vad folk i min närhet tycker, jag kan bara inte hjälpa det.

    Köp en skojjig mask på buttericks, eller tillverka en själv, ett stort majjalöv som täcker ansiktet kanske :D

    Mvh// Nesta

    Hehe, nej du :) Funderar på och ha en av mina t-shirts där det står “Lärare”, eftersom jag utbildar mig till en sådan. Har dessutom planer på ett plakat där det står något i stil med “Legalisera mitt jag”. Kanske få komma på någon annan text då betoningen låg på medicinskt bruk och legaliseringen av rekreationellt bruk. Vill inte sticka ut för mycket, antar att media kommer fokusera på de färgglada kämparna som håller banderollerna. Vill också att gamal_christianit ska bekräfta min idé, när jag väll bestämt mig för något.
    Och Nesta!, Maskering är olagligt! Så det så :)

  • flagellant

    Member
    2006-04-11 at 20:57

    @Andy wrote:

    Och Nesta!, Maskering är olagligt! Så det så :)

    Finns det en lag om maskeringsförbud?
    Jag trodde att detta än så länge befann
    sig på planeringsstadiet.

  • fredrik

    Member
    2006-04-11 at 21:16

    Glöm inte att inte uppge allför tydligt vad ni kommer att vara utklädda till (specielt ni som visat upp bilder på odlingar osv) då polisen kan koppla ihop användar-kontot med er på GMM. Det var ju lite snack om att “någon” fotat deltagarna från ett fönster vid förra GMM, inte för att nojja upp er nu men :P

    Har vi ingen som vill vara utklädd till polis, som håller en medicinsk användare i fängsel med ett passande plakat? Kanske något liknande dendär avataren någon har, där en person sitter med sin bong i rullstol och polisen står bakom med batongen i luften 😆

  • andy

    Member
    2006-04-11 at 21:53

    Jag vet faktiskt inte om maskeringsfrågan är lag eller bara planering. Hoppas det bara är ett förslag som inte kommer gå igenom. Tänk om någon utsatt minoritet skulle vilja demonsterara mot nazister. Men nu gick vi OT.

    @fredrik wrote:

    Glöm inte att inte uppge allför tydligt vad ni kommer att vara utklädda till (specielt ni som visat upp bilder på odlingar osv) då polisen kan koppla ihop användar-kontot med er på GMM. Det var ju lite snack om att “någon” fotat deltagarna från ett fönster vid förra GMM, inte för att nojja upp er nu men :P

    Har vi ingen som vill vara utklädd till polis, som håller en medicinsk användare i fängsel med ett passande plakat? Kanske något liknande dendär avataren någon har, där en person sitter med sin bong i rullstol och polisen står bakom med batongen i luften 😆

    Tack för varningen fredrik, tror du har helt rätt.

    Det där var en riktigt bra idé du kom med! Tänkte att någon kunde klä ut sig som fånge (svart/vit randiga kläder eller något) samt ha en massa bandage,och vara kedjad till en polis (väktar klädd, sådan där polis t-shirt som barn har, vanlig T-shirt som man skrivit polis på eller något dylikt). Det är symboliken jag är ute efter. Polisen kunde ha en plakat där det står “fängslad för bruk av olagligt läkemedel” eller något. Det blir nog bättre så än någon som ska hålla en batong över en rullstol hela tiden, även om jag tycker det är ett enormt bra motiv på banderoller, plakat och flygblad etc. Jag känner någon som skulle kunna tänka sig att ställa upp som fånge, med skäggstubb, badage och sådana där fångkläder så skulle han antagligen inte se ut som vanligt. Det kräver dock en polis och killen som skulle kunna ställa upp känner ingen som ska gå. Kanske någon är i en liknande situation och ville slå sig ihop?

    MVH
    Andy

  • reaper

    Member
    2006-04-12 at 00:04

    Fångar har jag fått in redan, när det gäller banderollen och även två bärare till det…
    Inte tänkt att vara en polis med där.

    Bra att du påminde även mig, fredrik,
    för det är ju inte bra om folk avslöjar för mycket så deras nick blir avslöjade…
    Men mask tillåts bara i demon om det är naturligt,
    t ex om man klär ut sig till ett majalöv…
    Vi har rätt att lobba för cannabis.

    Men jag vill som sagt veta teman och godkänna i förväg när det gäller banderollerna.
    Inga allt för vilda förslag.
    För vi vill framstå som NORMALA…

    Jag tackar också för de förslag Dampifer gav ovan, men det ska vara riktiga saker och inte djur och annat.
    Vad jag visat med mina förslag ovan är olika yrkesgrupper och intressegrupper
    som kan ha glädje av en avkriminalisering/ legalisering/ medicinsk användning…
    Vi är fortfarande seriösa trots att vi gillar färg och musik!

    menar
    C.

Page 1 of 4

Log in to reply.