Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Inomhusodling Hydro NFT 205i Första setup, Hjälp Efterfrågas..

  • NFT 205i Första setup, Hjälp Efterfrågas..

    Posted by reaper on 2004-10-29 at 18:13

    Jag har investerat i
    följande Setup:

    NFT 205i med DUTCH MASTER gödning
    och 2 syrestenar och pump för max syre-
    sättning av näringslösningen.

    400W MH för vegg, 400W HPS för blom.
    8 LE lampor, på 100w styck.

    Medium: Rock Wool.

    Utrymme: Garderob som passar hydron på
    längden och miniväxthus för start bredvid.
    3 data fläktar(110mm) med en Märklin omvandlare
    (Sån för modelltåg) som ställbar strömkälla.
    Passiva insug i botten på “Boxen”.



    Nu till min fråga, Är NFT 205i systemet
    enkelt att odla i? Vart och tittat på OG
    men dem som använder det rekommenderar
    enbart att slänga i syrestenar i vattnet
    coh köra, men är det så enkelt? är det lätt
    att hålla koll på näringen och så?

    Då detta är min första Hydro – Setup
    så tackar jag på förhand om tips för detta.

    replied 19 years, 2 months ago 3 Members · 24 Replies
  • 24 Replies
  • reaper

    Member
    2004-10-29 at 19:24

    Hej sqrewdriver. Din installation verkar oklanderlig pa pappret. Lite svart att saga vad dina dataflaktar ger. Du borde provkora din garderob for att se vad det blir for temperatur. Klattrar det upp mot trettio grader ar det for varmt (idealtemperaturen ar circa 24°). Nutricultures gro-tanks ar bland de enklaste och mest effektiva hydrosystem som existerar. Jag anvander sjalv tva 205:or under en 600w HPS och vill inte byta mot nagot annat (later jag lite som en dammsugarforsaljare?). Foljer du Nutricultures instruktioner och spanar runt lite pa natet for goda rad (kolla in stikky_budz nft-odling pa overgrow.com) sa borde du kunna ro hem en hyfsad forsta odling. Med tiden lar du dig dosering av naring, ph etc… Syrestenar har jag aldrig anvant men sags funka bra. Ditt Dutch Master substrat kanner jag inte till. Kor det pa din forsta odling, sa riskerar du inte att bli besviken. Eller anvand dem pa yuccapalmen och pelargonierna istallet och investera i substrat som ar erkant effektiva for cannabisodling. Mitt tips for dig annars ar att inte starta med fron. Rotsystemet blir gigantiskt och begransar dig i antalet plantor. Dessutom blir det jobb med att dra ut hannarna ur tanken och du slipper psykisk stress om du kor med sticklingar. Odla upp en modersplanta (i jord eller waterfarm) och anvand dig av henne for din odling. Lycka till!

  • reaper

    Member
    2004-10-29 at 19:32

    Rousseau:

    Tack för tippsen,

    Så jag borde köra en moder och
    stickla från henne? Hur får du sticklingarna
    att rotas effektivt i NFT:en?, kör du i nåt medium?

  • thc-junkie

    Member
    2004-10-29 at 20:17

    Om du inte har en Ph- och Ecmätare kan det vara värt att skaffa, blir ju ännu enklare då 😉

  • reaper

    Member
    2004-10-29 at 21:19

    Thc-Junkie har ratt. Om du regelbundet mater ph och ec-vardena i din tank kontrollerar du din odling pa ett helt annat satt och forstar lattare om och varfor nagot gatt snett. Men du har redan lagt en redig summa pa din utrustning och de dar matarna ar inte billiga. Har du inte pengarna for det just nu sa kop ett billigt ph-test (jag tror de saljs pa apoteket i Sverige), tom tanken en gang i veckan och blanda nytt, respektera strikt doseringen av ditt naringssubstrat och allt borde funka utan storre problem. For sticklingarna anvander du samma rockwoolkuber som for fron. Las upp dig pa instruktionssidorna om hur du gor sticklingar. Allt du behover ar lite clonex och root booster, och har du riktigt grona tummar behover du inte ens det.

  • reaper

    Member
    2004-11-01 at 12:21

    Ni är sör underbara pojkar!

    Tackar och bocker ödmjukt,
    springer in och kollar sticklingar
    samt var man kan få tag på bra
    ph mätare…

    Odling here i come….

  • reaper

    Member
    2004-11-01 at 14:54

    @Rousseau wrote:

    Ditt Dutch Master substrat kanner jag inte till.

    Det substratet jag får med heter Dutch Master Maxi Vegg, och Maxi Bloom,

    rekommenderas tydligen till chili och Orkideér.

  • reaper

    Member
    2004-11-01 at 16:29

    @sqrewdriver wrote:

    @Rousseau wrote:

    Ditt Dutch Master substrat kanner jag inte till.

    Det substratet jag får med heter Dutch Master Maxi Vegg, och Maxi Bloom,

    rekommenderas tydligen till chili och Orkideér.

    Max vegg och Max blom är ingen näring utan suplement.Om du ska använda näring ifrån DM så är det deras Advance vegg och blom du ska använda.Helst i kombination med Max och Folietech för bästa resultat.

  • reaper

    Member
    2004-11-01 at 20:09

    Jet-li:

    Finns det nån näriong som
    folk använder i Hydro med
    gott resultat? (Lite dumt att
    köra fram egna erfarenheter
    ner det finns kunskap om detta
    redan?)

  • thc-junkie

    Member
    2004-11-01 at 21:59

    Har inte GH lovordats här och var ? :)

  • reaper

    Member
    2004-11-02 at 11:22

    Hesi näring e att rekommendera. Använder det själv i ett nft 205 system o e mycke nöjd…. Ec och Ph e väääldigt lätta att hålla styr på i ett NFT system. Däremot bildas det samlingar av näring i Rockwollen vilket leder till övernäring. Man får spola systemet över natten med vanligt vatten typ en gång varannan vecka för att hålla den bra…

  • reaper

    Member
    2004-11-02 at 13:33

    Hej MotherTrucker. Du kan komma undan problemet med övernäring i dina rockwoolkuber genom att höja dem lite över vattenflödet i din NFT-tank. Helst ska de inte vara i kontakt med vattnet alls. De tjänar egentligen bara till som medium för groddar och sticklingar att utveckla rötter, väl i tanken står de bara och absorberar vätska=stagnation. Ju torrare de hålls desto bättre. Jag har sett varianter på nätet med rockwoolkuber satta i nätkrukor där kuben inte riktigt når botten. Själv har jag inte hittat krukor som passar för ändamålet. Istället sätter jag fyra rågummiben under varje kub (köpta i järnhandel avsedda för typ små möbler) och det funkar bra. Bättre hygien i tanken därefter.

  • reaper

    Member
    2004-11-02 at 20:20

    Jo, e medveten om de. Tänkte först köra nätkrukor me lecakulor men hitta inga lämpliga krukor.
    Sen att försöka lyfta på dom så dom inte nuddar vattnet e näst intill omöjligt eftersom plantan som sitter i väger lite och när dom blir blöta så blir dom även tunga…
    Sen så drar ju även spridarmattan åt sig en massa näring som också kan bidra till en för hög ec…

  • reaper

    Member
    2004-12-08 at 11:23

    Jag kör en liknande setup, jag kan lista den lite kortfattat här så vet du. 😉

    400W HPS
    NFT (205?)

    B’Cuzz serien;
    HydroNutrition A & B
    HydroBooster
    RootStimulator
    BloomStimulator
    ATA-Clean

    Strain – Oasis

    Under rockwoolkuberna så har jag sånna där stenar som man har i akvarium/terrarium för att lyfta upp kuberna lite. Såfort rotsystemet har lagt sig ordentligt i “fiberfilten” under så höjjer jag nog ytterligare. Runt 1cm iaf.
    De är nu inne på 2½ veckas 12/12 ljus. (ingen veggtid, p.g.a. brist på utrymme :(, men det ska bli kul att se hur det blir endå. En liten SOG kanske.. :wink:)
    För övrigt så tycker jag att B’Cuzz fungerar utmärkt. Har kört på känn när det gäller pH & Ec, å det har fungerat bra hittills.. (Jag vet att ni suckar för er själva nu, haha) Det enda som kan vara prob är att jag förbrukar mer näring eftersom jag byter näringslösn. ungefär 1gång var 5:e dag eller så. Men som sagt, de verkar pigga å krya, å de växer som f-n! 8)

    I have faith in you sqrewdriver! 😉

  • reaper

    Member
    2004-12-13 at 22:48

    205i är ett super system enligt mig.Att hydro kunde vara så enkelt visste jag inte innan jag testade deras förra modell.
    Äger nu 1 till av den nya modellen som dessutom också är en fröjd för ögat att titta på.
    Är sugen på deras 1m2 bord för att se hur mycket man kan få ut på ett sådant 😈

  • reaper

    Member
    2004-12-21 at 09:34

    kan man använda “soil” näring i ett hydro system eller är allt förlorat då? näringen jag har är från swegrow och den ingick i ett start paket.. nån som vet?

Page 1 of 2

Log in to reply.