Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Odlingsplatsen – design & konstruktion “More then 1500watt could trigger investigasion”!

  • “More then 1500watt could trigger investigasion”!

    Posted by reaper on 2003-07-23 at 18:56

    Nu börjar jag nästan nojja lite…
    Såg en dokumentär om Cb odling.
    Allafall när dom kom till ljus sa dom följande.
    “…in the US if more then 1500watts where used in a small house it could signal investigasion”.
    Jag har just beställt en 600watt hps lampa.
    Det kommer vilken dag som helst och jag bor i lägenhet.
    Finns det en möjligthet att snuten märker att man har för hög elkostnader å knackar på??
    Man har ju annat på i lägenheten även om jag försöker hålla nere på el prylarna (har aldrig tänt i taket mer än nödvändigt).

    Någon som har kört med 600watt hps samt andra el artiklar i en lägenhet förr?

    Ska man försöka koppla hpsen i ett utag som inte är till samma propp? Gör det någon skillnad?

    Jag bryr mig inte om el kostnader men det är snuten jag inte vill ha kontakt med igen…

    Beställt lampan från http://www.swegrow.se

    replied 20 years, 9 months ago 3 Members · 24 Replies
  • 24 Replies
  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 19:01

    Jag kör med sammanlagt 800 watt + övrig hushålls el just nu… jag är inte allt för orolig

    En självavfrostande frys/kyl som e lite keff kan lätt dra stora mänger el aldeles för sig själv … :)

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 19:18

    skönt att höra, Fast jag kommer nog ändå att snåla på el pg.a detta =c) Kanske är jag som nojjar men jaja

  • 108

    Member
    2003-07-23 at 19:19

    Tidigare när jag läst på Swecan om den här frågeställningen har alla sagt att det inte är några problem.
    Men i de flesta uppgifter om vad som är normal konsumtion för en genomsnittlig lägenhet brukar siffran 2000 kilowattimmar per år anges.
    Du kommer att komma över det med en ordentlig marginal.
    Jag vet att man kan ha en massa datorer, gamla kylskåp o dyl, men är det nån som vet vad gränsen går för att det ska verka skumt här i Sverige?

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 19:45

    Jag har beräknad årförbrukning på +8000kw enligt min elräkning… och det var innan jag började odla

    Jag har rent otroligt höga el räkningar (2500+ per kvartal)

    Detta beror antagligen på att jag haft stora mängder datautrustning/stereoutrustning stående på dygnet runt

  • tomster

    Member
    2003-07-23 at 20:25

    Hmm hmm… vem är det som initierar undersökningen? Tror ni polisen har en el-enhet dit alla elbolag skickar alla räkningar och vad det är för slags lägenhet och sen beslutar man om husrannsakan?

    Eller tror ni att elbolagen vill bli av med sina lönsammaste kunder, storförbrukarna, och kasta dem i finkan?

    Jag tror, personligen, att detta är ren noja. Vad var det för dokumentär, vilken kanal såg du den på och vad hette den?

    //Tommie

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 20:45

    För mig låter det som någon amerikansk propaganda film för att få folk att sluta odla.

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 22:35

    Säg att dom börjar undra vid 1500w

    1.5 kw *24 *365 = 13140 kw i årsförbrukning

    Vilket är betydligt högre än vad jag har och hela mitt hem lyser, låter och surrar

    i hushålls el räknas 2000 kw som sagt ovan normalt per år

    ( 2000 / 365 ) /24 = 0.228 = 228 watt

    1500 watt – 228 watt = 1272 watt

    Din odling kan altså dra 1272 watt innan du når upp till dom magiska 1500 watten om din lägenhet i övrigt drar normalt med ström

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 22:47

    Den heter “Growdutch” är mer eller mindre en video guide hur man odlar CB. Vet dock inte hur pålitlig videon är. Men varför jag frågar är därför att jag vill vara säker och höra om det är någon som vet något om detta.

    Har också hört av en kompis tidigare om något sånt här. Men jag tänker då köra på som vanligt. Det är säkert väldigt lungt.

    Ska ta och flytta ut mina 10 planor snart ut från garderoben och odla i rummet istället. När dom kommer upp kanske jag lägger upp lite foton.

    Tack för svaren föresten.

    “Bara för att du är paranoid betyder inte att folk inte är efter dej” ;c)

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 22:56

    Swegrow?

    Verkar som dom/han har lagt ner…

    Har du betalat med förskott?
    —-

    Ingen ide att noja över strömförbrukningen… sånt händer inte i sverige, iaf absolut inte pga. 600w hps.

    Rätt många som har typ 2st datorer igång 24/7 som skulle få problem då ;P

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 22:59

    Hoho… Har oxå nojjat… Vad jag trodde så… jaa det va oxå med lampan att alla skulle ha “special” koll på elen om det va ngt skumt! :) så kommer dom o plingar o ber oim man får kolla i lgh om det stämmde med det… sen ringer man polisen när man TVINGAR fram o ser den blivande garbderoben (enligt teoretisk) sen ang odlingen så har polisen knark hundar som man går ut o rastar klädd som civila… skäller hunden så vet dom att det finns ngt med knark att göra så söker dom upp… tex postförren el tar med vovven upp till luft grej el va det ngt som finns vid vinden tex o öppnar luckorna från varje lghs luft sug… Skumt 8) :) även om det e bara nojja så sitter det kvar i mig… (hjärnan säger: va försiktig det kan vara en knarkhund som luktar fram om jag har haft kontakt med knark på sitonde… typ)

    Nojja

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 22:59

    Tror inte swegrow har lagt ner.
    Fick ett “kvitto” via email.
    Jag beställde det på postförskott (får inte pengar förän fredag)
    Får se om den kommer, om inte annat har jag inget att förlora.

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 23:11

    Jag (+många andra) har inte fått sina saker. eller hört något.
    Beställde för ett BRA tag sen.

    Finns flera trådar om detta.

    Fick också “orderbekreftelse” och betalade i förskott =(

    Iofs inga stora pengar… vart värre om man hade köpt en Hps eller så =)

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 23:15

    Ang. Noja … så WHY?

    Vad är det värsta som kan hända ? (om man odlar i liten skala, för eget bruk+ ett par till ;)

    OooOoh dagsböter…

    Det värsta är ju att man går runt och oroar sig.

    Störande… (har lidit av detta förr, men inte nu =D )

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 23:16

    kk. Om nu inte jag får lampan. Vad finns det mer för ställen att köpa hps på? (som funkar)

    annars står det på deras sida:
    “Efter en massa strul så är vi åter igång med shopen till hundra procent.Vi beklagar att alla problem som kan ha uppkommit.Och välkommnar alla gammla och nya kunder till Sveriges bästa webshop.En massa nya saker finns hemma det återstår bara att få upp allt i webshopen “

  • reaper

    Member
    2003-07-23 at 23:20

    http://www.hydrogarden.se/index2.htm.htm

    Är den enda jag vet.
    Verkar vara en riktigt trevlig kille som har den… beställt massa godis idag =).

    Hittar inte när swegrows sida vart uppdaterad sist…
    kanske har stått så länge?

Page 1 of 2

Log in to reply.