• Montera en 125W LE i ett Dark Room 40

    Posted by ajminsko on 2009-12-06 at 01:40

    Frågan är ganska enkel om än lite smådum. Men jag är långt ifrån en händig nisse så hav tålamod. 😳
    Kan väl börja med att säga att jag letat och sökt igenom vad som känns som ett oändligt antal trådar utan att bli klokare.
    Iaf är jag äntligen en ägare av ett odlingstält med dimensionerna 40 x 40 x 120 och har en 125W LE på en e40 kontakt, alltså ingen reflektor eftersom jag inte hittat någon som får plats.
    Nu är jag dock ganska vilsen ang monteringen. Går det överhuvudtaget att montera lampan horisontellt utan en reflektor?
    Alternativet är väl att ha lampan vertikalt men även där är jag osäker på hur jag “monterar” den.
    Går det bra att bara ha den hängandes i sladden?
    Jag har även letat på SecretJardin.com efter manualer utan större lycka och den manualen man fick med tältet förklarade bara hur man satte upp själva tältet.
    Någon som känner till någonstans var man kan få lite vägledning eller hitta manualer/guider till hur man kan montera tillbehören i tältet?

    Ha en trevlig 2:a advent!

    replied 14 years, 4 months ago 2 Members · 2 Replies
  • 2 Replies
  • drullper

    Member
    2009-12-06 at 09:09

    @Ajminsko wrote:

    Nu är jag dock ganska vilsen ang monteringen. Går det överhuvudtaget att montera lampan horisontellt utan en reflektor?

    Eftersom vi närmar oss jul föreslår jag att du ägnar dig åt lite tomteverkstad. Jag vet en person som räknat på ett 200 w le och den var precis så att man kunde trycka in den horisontellt på diagonalen. Att standardreflektorer är åt helvete förstora bör dock inte stoppa dig. Glöm inte att du faktiskt kan tillverka en reflektor själv. Antingen genom att klippa i en köpereflektor (en rak plåtsax kostar tex 39,95 kr på byggmax) vilket är enklast. Eller att du helt enkelt gör en custom reflektor till ditt tält. Tänk på att det måste finnas utrymme för luften att stiga och sjunka i tältet så att reflektorn inte blir för mycket “lock”.

    Enligt uppgifter skall bygget och planerandet vara bland det roligaste i processen. MacGuyverlösningarna :-)

  • ajminsko

    Member
    2009-12-06 at 21:55

    Hmm, tack för tipset.
    Borde ju iofs tänkt på att bygga egen, men vem vet, det kan lika gärna vara omedveten förtträngning då jag som sagt är långt ifrån händig. Det är mest själva odlandet som tilltalar undertecknad om jag ska vara ärlig.
    Men vill man vara fin får man lida pin…. Eller ett annat i sammanhanget passande ordspråk.

    Tack för tipset! :D

Log in to reply.