Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Mitt ebb o flod system (523w)

  • Mitt ebb o flod system (523w)

    Posted by be-green on 2011-12-06 at 22:05

    Hej, tänkte lägga upp mitt lilla bygge här o föra en liten odlings-dagbok från start till harvest!

    Detta kommer bli min första odling i ‘hydro’, har tidigare odlat ett par gånger i jord.

    Och så här ser det ut.

    Vatten in

    Vatten ut

    Ebb, är dock 1 till 3mm vatten kvar i röret men inget som når krukorna.

    Flod

    Näringen jag äger för tillfället.. Till för jord, tror ni jag kan använda vegg samt rootfast iaf tills hydro-näringen kommer?

    Ja så här funkar det alltså, pumpen fyller nästan hela röret med vatten, när pumpen stängs av så går vatten tillbaks genom pumpen ner i tanken.

    Detta är min första odling i hydro och jag tar gärna emot råd och förslag för förbättring av mitt bygge.

    Strain: Ingen aning, kommer från ett mycket potent hemroafrodite röka jag fick tag på av kranen min, verkar väldigt sativa dominant. Både ifrån när jag rökte det och odlade det tidigare fast i jord då.

    Mediem: Cocos och lecakulor.

    Lampor: 2st 250w hps + 1st 23w LE-lampa.

    Bevattning: 30min 8gånger per dyng. Antar jag får sänka det lite nu i början när de är små och successivt öka med att de växer.

    Har även ett par frågor: 1, var kan jag köpa en ph/ec mätare samt ph- och ph+ till ett relativt billigt pris fast som ändå håller standard kvalitet?
    2, hur tror ni mitt system kommer funka i praktiken av det ni sett här?
    3, Behövs en syrepump+syresten för att syresätta vattnet i tanken, eller räcker överflöds vattnet som rinner ner i tanken igen som syresättare?

    Rök lugnt!

    replied 12 years, 1 month ago 17 Members · 39 Replies
  • 39 Replies
  • dr-tryptamin

    Member
    2011-12-06 at 23:02

    ser trevligt ut men du måste förminska bilderna bara jobbigt att titta på

  • be-green

    Member
    2011-12-06 at 23:30

    Tackar! Lyckades inte fixa till mindre bilder så får bli länkar till bilderna tills jag hittar nått sett att förminska dem!

  • cthullu

    Member
    2011-12-07 at 16:25

    du kan när du laddar upp till imageschack välja en storlek och dom kommer automatiskt krympa bilderna då.

  • be-green

    Member
    2011-12-07 at 21:49

    @cthullu wrote:

    du kan när du laddar upp till imageschack välja en storlek och dom kommer automatiskt krympa bilderna då.

    Tackar, kom underfund med hur det funkade nu!

  • inomhuscannabis

    Member
    2011-12-07 at 22:42

    imponerande!! :clap: :clap:

    vill ha likadant :P

    hur stor plats tar det ?

  • be-green

    Member
    2011-12-08 at 01:18

    Tack!

    Den tar ju lite plats, (hela duschen). Det är tur att man har 2 badrum hehe!

    Bredd: 82cm, Höjd: 52cm och Längd: 132cm

    * har också sänkt timer’n till bevattning till 5 minuter 8 gånger per dag.

    Även lagt märke till att det tar längre tid för fröna att gro i det här systemet, till nästa gång skall jag gro upp dem i bricketer. Tror det kan minska gro tiden markant.

    Detta är 4:de dagen utan tecken på liv.. Alla frön har ‘kläckts’ i ett glas med vatten innan jag planterade dem så de skall väl snart visa sig förhoppningsvis!

  • sweetsativa

    Member
    2011-12-08 at 09:02

    Grymt bygge Be-Green! Kommer följas!
    Big up!

  • bov

    Member
    2011-12-08 at 09:11

    Detta projekt ska jag verkligen följa. Jag ska köra en odling i jord nu för att sedan gå över till hydro.

    Längtar till man får se bebisarna komma upp!

  • inomhuscannabis

    Member
    2011-12-08 at 18:51

    du har alltså en vattenpump per rör? eller orkar en pump fylla alla?

    du måste väl ändå ha minst en syrepump?

    finns ph papper på tradera snor billigt om du behöver sålänge annars finns på swegrow eller på andra ställen

  • be-green

    Member
    2011-12-08 at 20:47

    @inomhuscannabis wrote:

    du har alltså en vattenpump per rör? eller orkar en pump fylla alla?

    du måste väl ändå ha minst en syrepump?

    finns ph papper på tradera snor billigt om du behöver sålänge annars finns på swegrow eller på andra ställen

    Det är en pump och den orkar alldeles utmärkt att pumpa upp vatten till alla 3. Ja jag misstänker nästan att jag behöver en syrepump i tanken, fast när jag tänker efter så får ju endast plantorna kontakt med vattnet 40 minuter uppdelat 8 gånger per dag, resten av tiden så är det ju endast luft i rören så jag ska forska lite i det där, för en syre pump har ju en tendens att låta lite grann.

    Jag har nu ett PH test som man tar det man vill testa i ett prov rör med en droppe ph indicator för att få reda på PH:t. Men är sugen på nån lite dyrare digital maskin så man får ett lite exaktare värde, tror det underlättar en del när man ska hålla på med ph+ och ph-.

  • wayne

    Member
    2011-12-08 at 22:20

    Låter inte pumpen du har nu mer än en luftpump?
    Det kanske räcker med vattnets rörelse då pumpen är igång för att hålla vattnet tillräckligt syresatt. Hittar du ingen tyst luftpump kan du ju alltid hålla det i cirkulation hela tiden med en mindre tyst pump eller nått…

  • inomhuscannabis

    Member
    2011-12-09 at 10:32
  • smokee

    Member
    2011-12-09 at 11:01

    sätt (om du inte redan har gjort det ) en gummilist under pumpen(arna) så dämpar du en del vibbrationer. Syresten har jag aldrig behövt i ett ebb o flod system.

    Hur breda är rören? Om du har otur kan rötterna täppa igen rören & vattnet kommer åka upp genom hålen. om jag hade varit du hade jag löst det genom att dela röret med något fiter som ligger horisontellt i röret så att vattnet kan flöda under det utan problem med stopp.

    Hoppas du får roligt :)

  • whtname

    Member
    2011-12-09 at 11:20

    @inomhuscannabis wrote:

    bra ph mätare = http://www.professionalgrow.se/sv/adwa-ph-matare

    Behöver man köpa sån där vätska varje gång? Finns ju bara 20ml påsar för 17kr styck… Räcker dom längre än en mätning? :thinking:

  • inomhuscannabis

    Member
    2011-12-09 at 11:35

    dem räcker säkert en månad minimum skulle jag tro :P men rengör du den med vatten noga efter varge gång skall den nog mäta rätt ganska länge

Page 1 of 3

Log in to reply.