• LE lampa 200w

    Posted by reaper on 2006-06-30 at 10:00

    hej…. jag undrar om det går att använda en 200w LE lampa blå/vit genom hela odlingen,eller är det så att man måste löpa en röd/vit till blommningen…….. jag ber om svar så fort som möjligt 😆

    replied 17 years, 10 months ago 6 Members · 21 Replies
  • 21 Replies
  • freddan

    Member
    2006-06-30 at 10:03

    Går går det väl, men har hört att den trivs bättre i rött under blom.. :P

  • andy_the_randy

    Member
    2006-06-30 at 10:30

    Klart som korvspad att det går.
    Det är precis samma sak som att använda en HPS under vegg. Om det ska vara optimalt så ska man ju ha tex en MH under vegg och en HPS under blom. Men det är inte många som kör så, och de flesta får lyckade resultat ändå.

    //Andy

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 10:36

    200w LE, menar du 50w LE som motsvarar 200w annars skulle det ju bli 800 vanliga watt, fins det, i så fall vart?

    Låter som en toppen ide, samma lampa igenom hela odlingen :D och billig el-räkning dessutom!!! :D

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 10:46

    vad menar du SPLIFFSTAR

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 11:04

    Han menar nog att ljuset från en 200w lågenergilampa ( http://www.swedish-growsystems.se ) motsvararljuset från en vanlig glödlampa på 800w.

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 13:08

    Det går utmärkt, kör själv min första odling just nu med en röd/orange 200W genom både vegg och blom. Är nära skörd nu och jag är nöjd med resultatet.

    Valde en röd/orange pga att jag har begränsad höjd och därför inte veggar speciellt länge.

  • pink

    Member
    2006-06-30 at 13:31

    Japp det går bra; beroende hur många plantor samt hur länge du tänkt vegga? En 200wattare fungerar typ för MAX 3 Lowriders (som inte blir så stora). Det skulle inte fungera så särskilt bra med tre jätteplantor – då måste man nog gå vidare med en HPS!

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 14:08

    jag funderar på att köpa en röd efter 4 veckor i veg på blueberry strains…..o då köra båda samtidigt……. vad tror ni om det….då blir det ju blandat ljus + att det blir 400 watt i blom,det lär ju inte skada…eller? 😯 …..vad tror ni..?

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 14:10

    @pink wrote:

    Japp det går bra; beroende hur många plantor samt hur länge du tänkt vegga? En 200wattare fungerar typ för MAX 3 Lowriders (som inte blir så stora). Det skulle inte fungera så särskilt bra med tre jätteplantor – då måste man nog gå vidare med en HPS!

    Eller skaffa fler lågenergilampor.
    Jag kör med 2st 200w på 4st “jätteplantor” och det går bra =)
    Till nästa odling så blir det 3st 😉
    Peace!

  • metzger

    Member
    2006-06-30 at 14:13

    @blueberrylix wrote:

    jag funderar på att köpa en röd efter 4 veckor i veg på blueberry strains…..o då köra båda samtidigt……. vad tror ni om det….då blir det ju blandat ljus + att det blir 400 watt i blom,det lär ju inte skada…eller? 😯 …..vad tror ni..?

    löp o köp!
    kan aldrig bli för lite ljus!
    dundra in lite mylar el dyl. så du får utnyttja lampsen till max!

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 14:32

    jag ahr hört talas om mylar,o vad är det o vad kan jag köpa det ??? annars så är min garderob vit……men snälla berätta vart jag hittar mylar.. piiizzzzzz / blue its the color of love 😉

  • metzger

    Member
    2006-06-30 at 15:00

    Mylar är en form av vinyl som återspeglar/reflekterar ca 95% av ljuset i sin närvaro utan att “bränna” dina plantor såsom den blanka sidan på folie gör. (been there 😳 )
    Du kan antingen knalla ned till ditt lokala apothek och köpa deras räddnings filtar eller köpa hos swegrow!

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 15:04

    vet du ungefär hur mycket det kostar..?? är det överkomligt kanske redan ideg för,jajg är inte rik o inte fattig men ett par hundra går väl bra….vad tror du om priset…?? 😳 ursäka att jag frågar så mycket……men jag är ju noob så ni får ta hand om mig :P / blue its the collor of love

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 15:49

    Mylar är rätt billigt, swegrow har t.ex 1,4x1m för 55 spänn. Finns säkert billigare om man orkar leta lite.

    Räddningsfiltarna på apoteket är ännu billigare, men är inte lika bra om jag förstått saken rätt, de ska visst vara lite smått genomskinliga viket inte låter allt för lovande. Men det ska ju funka endå så…

    Inga dundersummor med andra ord, och skillnaden ska vara rätt stor i förhållande till priset.

  • reaper

    Member
    2006-06-30 at 18:58

    ok………men vart hittar jag mylar…..inte apoteket vad jag har förståt..??? :P

Page 1 of 2

Log in to reply.