• reaper

    Member
    2006-04-20 at 10:35

    Skulle nog tippa på Phreakish förslag med sänningarna, om det nu Är ett gammalt hus..
    Annars skulle jag kolla timern… Kan vara där felet sitter.

    Hoppas det löser sig.!

    Peace

  • reaper

    Member
    2006-04-20 at 10:49

    @pink wrote:

    Jag har hört mig för bland många som har använt dessa LE, och jag använder dem själv. Och tydligen så ska de vara problem med 125wattarna men inte alls lika mycket med 200wattarna. Men gennerellt så måste du vara mycket försiktig med dessa lampor, ty de klarar inte en styvmoderlig behandling specielt länge. Lysrören är så pass långa så det behövs inte mycket till tryck längst ut på dem för att få dem att knäckas. Undvik ståltråden om du kan. Jag har några LE 20wattare och de kan jag i stort sätt jonglera med, trots att de var från CO och kostade mig 19kr stycket.
    Köp, eller ännu hellre, bygg en egen armatur. Titta in på Ebb och Flod där har de en del bra armaturer för LE.

    Shiit… Det där lät väldigt farligt. Tyvärr är inte en sån där armatur något att prata om med min ekonomi. Om man har tre fästen då? Ett i början, mitten och i slutet så att vikten fördelas borde det väl inte vara några problem? Måste bara vara försiktig vid höjdjustering så jag tar ner lampan, ändrar trådarna och lägger in den i “vaggan” igen.

    Ska som sagt vara väldigt försiktig när det väl gäller och se om det inte går bra.

  • pink

    Member
    2006-04-21 at 00:21

    @Sleazy-T wrote:

    @pink wrote:

    Jag har hört mig för bland många som har använt dessa LE, och jag använder dem själv. Och tydligen så ska de vara problem med 125wattarna men inte alls lika mycket med 200wattarna. Men gennerellt så måste du vara mycket försiktig med dessa lampor, ty de klarar inte en styvmoderlig behandling specielt länge. Lysrören är så pass långa så det behövs inte mycket till tryck längst ut på dem för att få dem att knäckas. Undvik ståltråden om du kan. Jag har några LE 20wattare och de kan jag i stort sätt jonglera med, trots att de var från CO och kostade mig 19kr stycket.
    Köp, eller ännu hellre, bygg en egen armatur. Titta in på Ebb och Flod där har de en del bra armaturer för LE.

    Shiit… Det där lät väldigt farligt. Tyvärr är inte en sån där armatur något att prata om med min ekonomi. Om man har tre fästen då? Ett i början, mitten och i slutet så att vikten fördelas borde det väl inte vara några problem? Måste bara vara försiktig vid höjdjustering så jag tar ner lampan, ändrar trådarna och lägger in den i “vaggan” igen.

    Ska som sagt vara väldigt försiktig när det väl gäller och se om det inte går bra.

    Lampan väger inte mycket, trots sin storlek. När du köper den så måste du även köpa en sokel. Sokel E40 tror jag den heter? På den, i alla fall, så sitter två “krokfesten” så att man kan fästa den med skruvar på valt stabilt underlag. Pröva och skruva fast sokeln (som inte alls är lika känslig utan är gjord av tjock gammaldax porsin, typ, Inget plast här) så löser det sig ska du se. Det är det som är tjusnigen med ett hemligt odlande – detta pysslnade och den kreativitet som krävs. Lycka till!

  • reaper

    Member
    2006-04-21 at 16:03

    Du kan inte säga nu vilken mm det är på hålen i en sådan sockel så man vet vilka bultar/muttrar/skruvar man kan inhandla? Skulle vara super-duper :)

  • picko

    Member
    2006-04-21 at 16:21

    Funkar att hänga upp med ståltråd i främre delen av lampan samt i sockeln.

  • Spinoza

    Member
    2006-04-23 at 21:34

    Använd en stump snöre istället. Mycket mjukare.

  • reaper

    Member
    2006-04-25 at 09:19

    Tänkte på det men blev orolig för brandfara. Såg även bilderna här på swecan där någon gjort så och det gått av.

  • Spinoza

    Member
    2006-04-25 at 14:06

    Jag använder grovt syntetfiber. Ytan på LE lampan blir inte så varm att snöret kan antändas. Dessutom har jag inspekterat det flera gånger under ett par månader utan att upptäcka någon förändring på den sida av snöret som ligger an mot rören. Så jag tror att jag kan rekommendera den metoden.

    Känns för mig betydligt säkrare än att använda ståltråd.

  • reaper

    Member
    2006-04-25 at 18:03

    En vanlig elkabel tål mycket värme innan den smälter.
    Jag kan gå i god på att det fungerar.

Page 2 of 2

Log in to reply.