Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Kritiskt synande av growguide.

  • Kritiskt synande av growguide.

    Posted by dimbo on 2005-03-21 at 19:30

    Hittade detta e-zinet.
    http://www.xpress.se/~adja0564/zines/qnarkk/q02.txt
    (Beklagar att det innehåller information om andra droger än cannabis, säg till så plockar jag bort länken och citerar bara)

    Har fetstilat grejer som jag tyckte var lite tveksamma, antingen verkar de vara felaktiga eller så har jag aldrig sett något liknande förr… eller så markerade jag av någon helt annan anledning :)
    Lite underligt att de inte tar upp hps/mh, antalet ljustimmars påverkan på ett vettigt sätt eller hur viktigt det är att inte ha hanar i growroomet.

    Någon kanske kan lära sig något utav den :)

    1. Skaffa frön. Du kan be vänner spara frön från något bra gräs som
    de har kommit över. Du kommer att få se att folk kanske redan har en
    frösamling med olika sorter och dom brukar vara villiga att ge bort
    lite frön om dom får del av skörden. I handeln säljs hampfrön fritt,
    många fågelfrö-blandningar innehåller hampfrön, läs
    innehållsförteckningen, dock med högst varierande grobarhet. Men du
    vet inte vilken kvalitet fröna har, det kan bli plantor med svag effekt
    eller bra plantor, mina vänner i Frankrike har erfarenhet från båda
    typerna.
    Ett annat alternativ är att skicka efter frön oftast det bästa
    även om det blir dyrt första gången ( Ett frö kan kosta ca: 50,- och
    man brukar köpa 10 st med en grobarhet på ca: 70%). Normalt fröar
    plantorna och har alla plantor i ditt odlingsrum varit av samma art
    blir fröna också av den arten. Sedan har du flera frön och kan börja
    ge eller sälja fröna till dina vänner.

    2. Låta fröna gro. Du låter fröna gro i en grolåda, då kan vara säker
    på att fröna utvecklas till en planta. När du skall få fröna att gro,
    lägger du dom mellan några lager fuktigt hushållspapper på ett något
    sånär varmt ställe. Se till att heltiden hålla det fuktigt, annars dör
    fröna vid groningen, med andra ord, mer än daglig tillsyn! Annars kan
    man låta fröna ligga på fuktig bomul, låt dem ligga mörkt. En del frön
    gror efter ett dygn, andra kanske tar en vecka. Om du har en
    gro-apparat, en sådan som man gror lusernfrö (alfa-alfa) till vanliga
    matgroddar i så använd den, men byt vatten varje dag och var observant
    så att det inte surnar..

    3. Plantera grodden. Så fort fröet har börjat att öppna sig och gro
    planterar du det i en liten odlingskruka. och vattnar, odlingskrukor
    finns hos din blomsterhandlare och trädgårdsmästare. Sedan är det bara
    att vattna. En sak som är viktig är att vid groningen kan fröets första
    rötter fastna i hushållspapperet, riv inte sönder rötterna, riv i
    papperet eller låt en liten del av papperet följa med ner i jorden..
    Jorden som du stoppar i planteringskrukorna skall vara steril jord av
    den typ man köper i säckar, ta inte gammal jord eller mylla utomhus!

    4. Bestråla plantan med ljus. Gro-luxrör är bäst. Häng lampan 5 – 6 cm
    ovan för mullen. När plantan har kommit upp så fort sätter du att
    bestråla plantan från 5 – 6 cm höjd, höj lampan vart efter plantan
    växer. Så här lätt är det.

    Om du följer dom här fyra punkterna kommer du att få en Marijuana planta.
    För att försäkra dig om bästa kvalité och mesta avkastning på kortast
    möjliga tid, är det nödvändigt att du tal del av ytterligare några
    detaljer. Jord Det första du köper efter att fått frön är jorden.. Använd
    bara den bästa du kan få tag på. Att spara på jordkvalitén lönar sig inte
    och du bara lurar dig själv. Om du använder osteriliserad jord kommer du
    alldeles säkert att få parasiter i den, redan innan det är dags för
    omplantering. Den jord du använder skall ha följande egenskaper för bästa
    möjliga resultat. 1. Den skall avleda vatten bra. Det vill säga att det
    skall vara sand och tvättsvampbitar i jorden.
    2. PH-värdet skall vara
    mellan 6,5 och 7,5 eftersom Marijuana inte mår bra i sur jord. Hög surhet
    gör plantorna övervägande hankönade. 3. Jorden skall innehålla näring.
    Du hittar utmärkt jord hos blomsterhandlarna.

    ***Krukor***

    Efter att preparerat din jord, måste du se till att få tag i några krukor
    att plantera dem i, krukorna skall steriliseras i ugn om de tidigare
    använts. Storleken på krukan har mycket med tillväxten att göra. Du skall
    inte plantera om dina plantor mer än en gång, eftersom omplantering är en
    chock för växten. Den första krukan du använder skall vara 15 cm i
    diameter och skall alltid vara av lera eller plast.
    Vid omplantering
    fyller du bara den stora krukan och gräver en tillräckligt stor grop för
    plantan och jordklumpen. Vänd plantan upp och ned och skaka försiktigt så
    att jordklumpen med plantan lossnar. Jorden och rotsystemet skall då komma
    ut och den mesta jorden skall sitta kvar tillsammans med de oskadade
    rötterna. Ställ ner jordklumpen med rotsystemet i det förberedda hålet.
    Vattna! Hampa tycker inte om att ha sina rötter hopträngda, och du får
    betydligt sämre resultat med små krukor. Den andra krukan skall ha en
    volym på ca. 10 liter, och den bör vara djupare än vad den är bred. De små
    hampplantorna är klara för omplantering till sina permanenta platser efter
    ca. 2 veckor.

    ***Han- och honplantor***

    Honplantan brukar bli mindre än hanplantan men den innehåller mera av det
    verksamma ämnet THC. Hanblomman är mer blomlik än honblomman, och har ett
    fint mjöl (pollen) vid blomman.
    Honblomman har trådliknande pistiller vid
    blomman som den fångar upp hanblommans pollen med, vilket är nödvändigt om
    frö skall bildas. Det lär finnas hampplantor som både är han och honkönade,
    d.v.s. de är tvekönade som många andra växter. Du får se vad du får.
    (De skriver inget om sensimilla, får man bara hoppa över det i en growguide? :P //Dimbo)
    ***Gödning***

    Hampa tycker mycket om gödning, men du kan skada växten om du är för
    generös. En del gödningar kan bränna ut en planta och skada rötterna om du
    använder för hög koncentration. Den mesta jorden du köper hos
    trädgårdshandlarna har tillräckligt med näring för de första tre veckorna.
    Det viktiga är att när du skall göda så tillsätter du näringslösning
    stegvis. Starta med en svag gödslingslösning och öka dosen stegvis. Det
    finns många bra näringslösningar för hampa på öppna marknaden, två av dem
    ät Rapid-gro och Rika. Rika är mycket bra för hampa eftersom den innehåller
    ingredienser som skyddar jorden från att bli för sur. Gödning ändrar
    PH-värdet i jorden till det sämre. Efter en tids gödning börjar salt
    produceras, p.g.a. att näringslösningen bryts ner, jorden blid då allt
    surare. Eventuellt kan koncentrationen av salter göra att plantan hämmas
    i tillväxten och en brunfärgning syns på bladen. Efter en tid när plantan
    blir äldre, blir den också mindre effektiv på att uppta näring. För att
    undvika att få överskott av salter i din jord och för att dina hampplantor
    skall få all den näring de behöver, skall du övergå till att spruta näring
    på plantan.
    Det kan du börja med efter 1½ månad. Lös näringen i ljummet
    vatten och spruta den direkt på plantans blad. Bladen absorberar näringen
    genom sina nerver.. Om du vill fortsätta att tillsätta näring genom jorden,
    får du vara väldigt försiktig så att du inte överdoserar plantan. När
    bladens tillväxt avtar och plantan bereder sig för blomning och fröbildning
    måste näringstillförseln minskas. Göd aldrig en planta innan den skall
    skördas, eftersom gödningen stimulerar bladtillväxten och sänker
    hartsproduktionen.

    ***Ljus***

    De vanliga lysrören ger blått ljus, det är vad plantan behöver för
    bladtillväxten. Men de alstrar också en hög grad “farligt” rött ljus..
    Det röda ljuset koncentrerar tillväxten till stammen. Det ger som resultat
    att plantan växer på höjden med en smal stam som till slut kan brytas av.
    Gro-luxrör är förmodligen den vanligaste ljuskällan hos hemmaodlare som
    ägnar sig åt plantuppdrivning. De är extremt effektiva och levererar
    perfekt blandning av blått och rött ljus.
    Det är mycket lämpligt att
    använda sig av dessa i en garderob och de kan kombineras med enstaka
    vanliga lysrör, (det lär även gå att använda sk.. reptil-ljusrör, de är
    avsedda för terrarier). Ljusmängden per dag har mycket med blomningen att
    göra. Om du ger dina plantor 12 timmar ljus om dagen, blommar de efter
    2 – 2½ månad. Får dom 16 timmar per dag, får du blommor efter
    3½ – 4 månader. Med 18 timmar per dag, får du blommor efter 5 månader.[b

    Ju äldre plantan är innan den blommar och fröar ju bättre blir gräset.
    Efter blomningen saktar ämnesomsättningen ner och plantans kvalité ökar
    inte längre med åldern. Ett bra sätt att undvika att plantorna blommar är
    att ha ljuset tänt hela dygnet. Ibland blommar dom ändå men det är snarare
    undantag än regel.

    ***Temperatur och fuktighet***

    Idealtemperaturen för de ljusa timmarna är 20-25 °C, natten bör ha 5°
    lägre temperatur. Odlingslokalen skall vara så torr som möjligt. Det som
    du vill ha är en hartsbeläggning på bladen och för att få det måste du
    övertyga plantan om att den behöver hartset för att inte riskera att torka
    ut. I ett fuktigt rum producerar plantan stora och breda blad, men inte
    mycket harts och det är inte för grönfoders skull du odlar..
    (stämmer detta? //Dimbo ) Temperaturen
    får inte vara för hög för då hinner inte plantan dra upp vatten till bladen
    med följden att de bränns och blir bruna.

    ***Ventilation***

    Ordentlig ventilation i ditt odlingsrum är väldigt viktigt, ju flera plantor
    desto viktigare blir det med god ventilation. Plantan andas genom sina blad
    och gör sig av med harts genom dom. Med dålig ventilation täpps porerna ihop
    och bladen dör. I en liten garderob med ett fåtal plantor får de tillräckligt
    med ventilation bara du öppnar dörren någon gång per dag när du tittar till
    plantorna. Har du en något större odling så behöver du ventilation för att
    plantorna skall vara friska överleva i god ordning. Om du kan bör du vistas
    mycket i ditt odlingsrum d.f.a. din utandningsluft innehåller koldioxid och
    det behöver plantorna. Ibland kan det vara svårt att få tillräcklig
    ventilation i odlingsrummet eftersom du kanske vill ha det så undan gömt
    som möjligt, då kan du använda en fläkt som sätter luften i rörelse, de
    växer bättre då, med stadigare rotsystem och stam. Generellt rekommenderar
    jag att du har en fläkt i ditt odlingsrum, den kan styras av en timer och
    ge plantorna en skaplig vindpust då och då, kanske några timmar per dag.

    ***Avfuktning av ditt odlingsrum***

    Hampa som växer i ett varmt och torrt klimat har smalare blad än de som
    växer i ett fuktigt klimat. Anledningen är att i ett torrt klimat kan
    plantan andas lättare, p.g.a. att fuktigheten lämnar bladen betydligt
    fortare än i ett fuktigt klimat. I ett fuktigt klimat kan inte vattnet
    dunsta så fort och bladen måste bli bredare för att plantan skall kunna
    göra sig av med överflödig fuktighet. Eftersom smala blad producerar mera
    harts än breda blad så kommer ett hg av smala blad innehålla mera harts än
    de breda. Eftersom hartset i Hampa finns till för att förhindra att bladen
    torkar ut, blir hartsproduktionen i ett torrt rum högre än i ett fuktigt.
    Om du vill kan du använda en avfuktningsapparat.

    ***Vattning***

    De flesta av oss får vatten från kommunala vattenverk, och de tillsätter
    olika kemikalier och en mängd klor. Kloret kan du få bort genom att låta
    vattnet stå i en öppen vattenkanna i 24 timmar. Du kan också köpa
    antiklormedel i akvarieaffären. Se alltid till att vattnet är ljummet, för
    plantan får en chock om den dränks i kalt vatten. Du kan vattna en planta
    som står i en tio liters kruka med så mycket som 2 dl vatten..
    Idén är att
    få jorden ordentligt fuktig ända ner i botten. Om du vattnar med en mindre
    mängd vatten så blir bara det översta lagret fuktigt och om detta
    återupprepas kommer rötterna att bli ytliga och plantans tillväxt hämmas.
    Du måste se till att krukan är väl dränerad annars stannar fukt kvar i krukan
    och rötterna kan ruttna, jorden blir sur och möglar. När du skall vattna
    känner du efter om jorden är fuktig med fingret, är den det kan du vänta
    en eller två dagar med att vattna, jorden lägre ner är alltid fuktigare än
    den på ytan. Vattna din plantor ordentligt när du vattnar och ge dem inte
    något när de inte behöver det.

    ***Beskärning***

    Beskärning är inte alltid nödvändigt. Varför man framför allt gör det, är
    för att främja tillväxten av nya grenar och för att släppa fram ljus till
    underliggande bladverk. Vissa typer av hampa växer naturligt buskigt och
    andra är mer högväxande. Om dina plantor är långa och spinkiga efter tre
    veckor kan dom behöva en beskärning. När du beskär plantan kapar du helt
    enkelt toppen i höjd med ett grenpar. Skär ett rakt snitt med rakblad eller
    vass kniv. Om du vill kan du rota toppen i en skål med vatten. När du ser att
    det bildats rötter, planterar du toppen i fuktig jord och den kommer att växa
    upp till en ny planta (på detta sätt kan du låna en topp från en polare när
    denne beskär sina plantor och du får ett ex. av samma slags gräs). När du
    vill driva upp en topp till en ny planta måste du göra ett diagonalt snitt,
    så att den har största möjlighet att suga upp så mycket vatten och gödning
    som den behöver (pröva att avvända en svag gödning för snittblommor, bränn
    inte toppen med för stark lösning). Meningen med toppningen är att plantan
    skall producera flera toppar, de innehåller mest harts. Varje gång du toppar
    plantan kommer det två nya toppar. Mina vänner på odlarekollektivet toppar
    sina plantor totalt 3 – 4 ggr, vilket ger 8 eller 16 toppskott vid skörd,
    välj själv hur du skall göra men överdriv inte, toppa första plantan bara 1
    möjligen 2 ggr, när du är mera erfaren vet du hur just du skall göra med just
    dina plantor och dina förutsättningar. Överhuvudtaget måste du handla med
    förnuft om du inte bedömer att plantan klarar ytterligare beskärningar så låt
    bli. Vissa av de arter som finns att köpa i form av frön från Canada eller
    Holland är normalt så rikligt blommande att en oförsiktig beskärning istället
    riskerar att minska skörden d.f.a. topparna inte hinner att utvecklas innan
    skörd.

    ***Ohyra***

    Om du kan undvika att få löss från början, ligger du bättre till med din
    odling. Har dina plantor en gång blivit hemsökta så får du förmodligen slåss
    med lössen resten av plantans liv. Om du vill slippa löss måste du använda
    steriliserad jord och krukor. Ställ inte in andra plantor i ditt odlingsrum.
    Om du har hund eller katt håll dessa utanför rummet. Titta efter märken från
    insekter, fläckar och hål, brunfärgning av topparna eller hängande granar. Om
    du får löss använd ett gift som dödar lössen men inte dig! (Eller varför inte
    andvänd biologiskbekämpning, sätt ett dussin hedrliga nyckelpigor på
    plantorna). Spindelkvalster är hampans stora fiende, (efter stendumma
    politiker) de är väldigt små och svåra att upptäcka. De kallas för
    spindelkvalster för att de efterlämnar en vävliknade klibbig substans, (det
    klarar inte en politiker av att göra). Det första du märker är att dina
    plantor ser sjuka och nedslagna ut. Kvalstren suger enzymer ur bladen och som
    resultat tappar bladen färg och glans. Det kan vara bra att titta med ett
    förstoringsglas även på undersidorna. Man kan använda såpvatten för att döda
    kvalstren det lär fungera, nackdelen är att gräset smakar såpa om du inte
    sköljer av plantan när ohyran är dödad.

    ***Skörd och torkning***

    När du nu har fått upp din hampa så måste du se till att torka den rätt så
    att röken blir ren och inte river i halsen. Först dra upp plantan och häng
    den upp och ner i 24 timmar. Sen stoppar du ner hela plantan i en papperskasse
    i 3 – 4 dagar, till bladen är torra på ytan. Nu skär du bladen från stammen
    och lägger dem i en glasburk med lock. Packa dem inte tätt för det behövs
    luft ända ner till bottnen av burken för att torka alla blad. Det riskablaste
    vid torkning är mögel. Om du lägger för fuktiga blad i burken kan de mögla.
    och det försämrar kvalitén. Om du känner en frän doft i burken sprid ut
    bladen på ett papper och torka dem snabbt. Ett annat sätt är att doppa
    plantans rötter i kokhett vatten och sedan hänga den upp och ner tills
    bladen är torra.
    Det är viktigt att du skördar då jorden är torr för då
    är halten THC högre.
    Mängden skördat material varierar rikligt beroende på
    art och behandling, vissa goda plantor kan ge en skörd på över 100 g, vilket
    blir åtskilliga rök. Om du dristar dig att ha, låt oss säga 15 plantor, så
    kan du under gynnsamma betingelser få ca: 1,5 kg röka! Men detta är med de
    dyrköpta fröna från utlandet. Men sedan du fått egna frö sjunker priset per
    planta drastiskt, din röka blir nästan gratis! (Och vem vill inte ha 1,5 kg
    fet röka nästan gratis).

    ***Att inte “åka fast”***

    Skryt inte om dina plantor, berätta inte för väninnorna vad som är på gång.
    Hemligheten skall bara delas med absolut pålitliga. När du använder
    Gro-luxrör låt inte det blå ljuset skina så det syns utifrån, för vem har
    blå lampor i sin garderob? Ju hemodlare! Om du tar ut plantorna för
    luftning på balkongen se till att grannar och andra inte ser vad du har
    för dig (skaffa hellre en fläkt). Om du har fläkt se till att den inte
    brummar i ventilationen på natten så att någon granne kan höra det, detta
    speciellt om ute temperaturen understiger 25°C. Ingen vettig människa mer
    en skum hemodlare kör med en fläkt en sval dag. Visa inga konstiga
    symboler, d.v.s. ha inte reklamaffischer för drogliberalism eller dyl.
    öppet, bär inga knappar med hampblad etc.. Kort sagt var skötsam,
    påkalla inte polisens eller oinvigdas intresse.. Om du åker fast för
    en fylla blir det kanske husundersökning tänk på det…

    replied 19 years, 3 months ago 5 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • Loffe

    Member
    2005-03-21 at 19:33

    Hehe, sådär går det när fullständiga amatörer ger sig på att skriva guider…tyvärr är ju de flesta guider på nätet av den där kvaliteten.
    Iaf de på svenska.

  • dimbo

    Member
    2005-03-21 at 19:40

    denna nyheten kommer ifrån samma ezine, annat nummer bara.

    de har nog aldrig hört talas om industihampa :)

    “Hmm…visserligen används cannabisfrön som fågelmat, men plantorna?!?”
    och var kommer fröerna ifrån? plantorna? oooooooh, du menar såååå?

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    * CANNABISODLING i SJÖBO *
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    För ett par veckor sedan fick polisen ett tips om att det växte en massa
    konstiga växter på ett fält i Sjöbo(skåne tror jag det ligger). Nåja, de kom
    dit och fick syn på typ 10.000 finfina cannabisplantor, vilka dessa mentalt
    störda människor instinktivt började hugga ner. Det visade sej att en
    stor del av plantorna redan hade skördats av glada ungdomar som fyllt stora
    plastkassar med denna fina välgörande växt.
    Nåja, senare erkände en bonde(eller va fan det va) att han odlat plantorna
    för att han trodde att det var fågelmat(?).
    Hmm…visserligen används cannabisfrön som fågelmat, men plantorna?!?
    Var det verkligen “riktiga” majjaplantor? Eller var det kanske såna där
    fejkade hampa-plantor som man kan odla av såna där frön som säljs i affären?
    Om jag minns rätt så hävdade snubben att han köpt dem av nån i danmark, som
    sa att det kunde användas som fågelmat. MEN 10.000 FRÖN!
    Köper man majjafrön tex via nätet så får man betala typ 200 spänn för 10 st.
    Med en enkel matematisk procedur med hjälp av Kalkylatorn för Win98 kan jag
    räkna ut att han lär ha pungat ut med ca 200.000 kr för sina frön. Lite väl
    mycket pengar för lite fågelmat…eller? Kanske köpte han äkta frön för en
    onormalt liten summa pengar…vilken jävla deal i såna fall!

  • reaper

    Member
    2005-03-21 at 21:57

    lol…

    Det sista…hmm, var det länge sen ?? aldrig hört talas om det…

    Sen köpte han 1000% mer frön än orginalförpackningen…så nog fick han en kraftig rabatt, men vem köper 10 000 säg blueberry för att odla utomhus i sverige ??

    Jag tycker det låter som en skröna…möjligtvis industrihampa…

    but who knows ?
    Skulle funnits massvis med gräs i sverige om han skördat allt 😆 😆

  • reaper

    Member
    2005-03-21 at 22:09

    Smart typ som behöver kalkylatorn för att räkna ut vad 200×1000 blev 😆
    Får söka jobb på Expressen som skribent kanske!

    Alltså är den sk. “guiden” från ett nyhetsbrev som kommit nyligen eller på VIC20-tiden levererat på 5 1/4 floppy!?
    Jag hoppas verkligen inte att någon läst den i god tro..
    Frågar mig om det här är ett skämt!?

  • reaper

    Member
    2005-03-21 at 22:43

    Altså jag skulle kunna skriva en bätre guid en den…

  • Thc-Junkie

    Member
    2005-03-21 at 23:22

    @irlPippi wrote:

    Altså jag skulle kunna skriva en bätre guid en den…

    Fast deras är nog mer lättläst 🙄

  • reaper

    Member
    2005-03-21 at 23:24

    haha ja men det som står stämmer. om man bortser från stavningen och menings uppbyggnaden :crazyeyes:

  • reaper

    Member
    2005-03-21 at 23:46

    hahaha vilka keffa jävlar.

    men det där om hartset, stämmer det?
    aldrig hört talas om.

  • Trestor

    Member
    2005-03-22 at 14:28

    Hehe, det var delvis därför vi skapade en egen, ultimat odlingsguide här på Swecan, för att alla fåniga myter som står ovan inte ska spridas vidare. Koka rötterna… ja, det var som tur var länge sen man hörde sist.. 😆

    Man vet väl inte riktigt vad hartset är till för (ur plantans perspektiv) men man tror att det är en kombination av skydd mot skadedjur, UV-strålning och torka. Helt fel har ju inte guiden, det bör vara relativt låg luftfuktighet i blom även om det inte påverkar produktionen av kåda så mycket som guiden gör gällande, det är mer för att undvika mögel i de täta budsen. Hur potent en planta är (dvs hur mycket harts och hur mycket thc det finns i hartset) har allra mest med genetiken att göra.

Log in to reply.