Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Kattlådan [Easy Bud, 125W LE, bubblare, SOG]

  • Kattlådan [Easy Bud, 125W LE, bubblare, SOG]

    Posted by reaper on 2007-03-31 at 19:10

    Här presenterar jag mitt första hydro-försök, på vinst och förlust! 8)
    Den började som en post under “Cannabisodling” och är kopierad hit, så datum stämmer inte.

    SETUP:
    Bubblare: 12 liter vatten i kattlåda, 2st 38cm air curtains, 1st 70L/h Rena luftpump
    Medium: Torvbricketter samt perlit i 2″ nätkrukor.
    Belysning: 125W röd LE (när ventilationen uppgraderats blir det en till)
    Strain: Female Seeds – Easy Bud
    Kemi: Blåkorn, GHE PH down, Diamond Nectar
    Övrigt: 120mm fläkt på plantorna och lampan, Pingvin, 2 liter mäsk, saknar PH mätare – använder akvarie-test-kit

    Ja, igår kväll byggdes min lilla bubblare klart. Insåg snart att allt inte var så enkelt som jag trodde från början…
    6 av 12 sticklingar hade igår rotat sig [dag 7], de andra verkar lite segare.

    PH
    Det första problemet jag stötte på var att det blev väldigt meckigt att justera PH eftersom det var så extremt små doser PH ned som behövdes för att göra enorm skillnad. Denna borde man kunna späda ut för att göra tillförseln enklare?

    dag 1, 28 feb


    12 liter vatten
    5ml Blåkorn
    5ml Diamond
    2ml PH down, från 7 till 6

    dag 2, 29 feb


    1ml PH down, från 6,5 till 5-6

    Vattenbyte
    Då jag tillsatte för mycket PH down först så var jag tvungen att byta vattnet. Kattlådan var omöjlig att lyfta utan att hälla ut hela innehållet på golvet. Provade akvariemodellen, suga på slang till ett lägre kar…mycket tidsödande. Någon form av tapp eller så kanske? Tips?

    Air curtains
    Min nya air curtain bubblar mycket mindre än den äldre. Kan det ha att göra med att den gamla är “inkörd” och gått på högre tryck? Den har bara experimenterats med och använts i max en halv dag. Kommer detta att bli ett problem?

    Övrigt
    Vattentempetaturen ligger på 25 grader, är det för högt? Hur åtgärdar jag detta bäst isf?
    Överlever barnen så skall jag bl.a. införskaffa en Hanna PH-mätare från conrad och Cannas hydro-blomnäring (håller PH stabilt?). Tycker ni att detta är bra köp?

    PS. Ekonomin är tyvärr extremt pressad ett tag framöver…

    Bilder: [wip]

    Alla synpunkter, idéer och svar välkomnas med varm, öppen famn!

    replied 17 years, 1 month ago 5 Members · 22 Replies
  • 22 Replies
  • reaper

    Member
    2007-03-31 at 19:22

    De sista sticklingarna har rotat sig och nu är lådan full. Rötterna växer…grymt att se :D
    Problemet med att den ena Air Curtain bubblar mindre kvarstår…

    PH har stigit något till ca 6.

  • reaper

    Member
    2007-04-01 at 15:16

    var köpte du bubbel grejerna (pumpar) eller vad du har,,vill bygga lite bubbel vid sidan om hydrot.! ha det o lycka till

  • reaper

    Member
    2007-04-01 at 15:54

    Pumpen, luftslangen, T-kors och air curtain köptes på den lokala zoo-affären. Hittar du ingen hos din zoo-handlare så finns det att beställa…

    t.ex. här:
    http://www.akvarieshopen.com/

    Rena skall tydligen göra de tystase luftpumparna på marknaden och Elite skall låta värst. Tänk också på att en liten luftpump nödvändigtvis inte orkar driva många eller en lång air curtain.

  • reaper

    Member
    2007-04-02 at 17:50

    En liten update

    Nu märker jag att tillväxten börjar ta fart. Rötterna fullkomligen sprutar ut och plantorna växer fort. Ny tillväxt är ljusare grön än vad jag är van att se.

    Än så länge har det varit förvånansvärt enkelt att odla hydro…ta i trä. 8)

  • reaper

    Member
    2007-04-02 at 18:08

    kommer bli bra grejer, bra skit som man säger

  • pink

    Member
    2007-04-02 at 18:14

    @Trollet wrote:

    En liten update

    Nu märker jag att tillväxten börjar ta fart. Rötterna fullkomligen sprutar ut och plantorna växer fort. Ny tillväxt är ljusare grön än vad jag är van att se.

    Än så länge har det varit förvånansvärt enkelt att odla hydro…ta i trä. 8)

    Nice! Blir lite sugen på at gå från landkrabba till Hydro! Har alltid haft lite respekt för hydra! Verkar vara så ”meckit” :? Är det värt besväret?

  • reaper

    Member
    2007-04-02 at 18:28

    Har alltid haft lite respekt för hydra! Verkar vara så ”meckit” Är det värt besväret?

    Exakt! Jag har alltid tänkt att “näää, sånt avancerat är för de inbitna galningarna”. Men nu tycker jag nog att det är förbannat mycket enklare och smidigare än jord.

    Nakdelar jag stött på:
    1. Pilligt är att kontrollera och justera PH i vattnet. PH-värdet stiger långsamt i flera dagar innan det stabiliserats.
    – Lösning: Har man en större tank och dessutom använder regnvatten så sägs det vara väldigt lite pill med detta.

    2. Bökigt att byta vatten.
    – Lösning: Köp en billig vattenpump eller placera bubblaren högre. Har tyvärr inga pengar och kan inte flytta på bubblaren.

    Den här bubblaren är mest ett kom-i-gång-experiment. Funderar på att Bygga ett Ebb o flod-system med 100-liters vattentank och ett stort kar med Leca. Ett senare projekt och då blir det andra växter än MJ.

  • hampalove123

    Member
    2007-04-02 at 19:00

    @Trollet wrote:

    Har alltid haft lite respekt för hydra! Verkar vara så ”meckit” Är det värt besväret?

    Exakt! Jag har alltid tänkt att “näää, sånt avancerat är för de inbitna galningarna”. Men nu tycker jag nog att det är förbannat mycket enklare och smidigare än jord.

    Nakdelar jag stött på:
    1. Pilligt är att kontrollera och justera PH i vattnet. PH-värdet stiger långsamt i flera dagar innan det stabiliserats.
    – Lösning: Har man en större tank och dessutom använder regnvatten så sägs det vara väldigt lite pill med detta.

    2. Bökigt att byta vatten.
    – Lösning: Köp en billig vattenpump eller placera bubblaren högre. Har tyvärr inga pengar och kan inte flytta på bubblaren.

    Den här bubblaren är mest ett kom-i-gång-experiment. Funderar på att Bygga ett Ebb o flod-system med 100-liters vattentank och ett stort kar med Leca. Ett senare projekt och då blir det andra växter än MJ.

    Varför ska bubblaren vara högre upp? Jag fattar inte vad du menar

  • reaper

    Member
    2007-04-02 at 20:18

    hampalove123: Om man kör den klassiska akvarie-tömnings-metoden. Vet inte om du känner till den men…Slang från bubblaren och till ett lägre kärl. Sug på slangen och lägesenergin i vattnet tar hand om resten. Vattnet rinner “per automatik” ned i det lägre kärlet.

  • bigbanana

    Member
    2007-04-03 at 04:33

    Snyggt å styggt! :D

  • reaper

    Member
    2007-04-03 at 15:07

    Ahh.. Ett till Hydroförsök! Ska bli kul att följa.

  • reaper

    Member
    2007-04-08 at 08:39

    i’m watching

  • reaper

    Member
    2007-04-18 at 13:56

    Fint, annars kan du ju borra ett hål i “kattlådan” och sätta dit en tappkran.

  • reaper

    Member
    2007-04-18 at 15:30

    du e cool trollet! skall bli kul o se hur det går! keep it up

  • reaper

    Member
    2007-04-20 at 17:15

    en uppdate skulle inte sitta helt fel, måste väl ha hänt en del? :P

Page 1 of 2

Log in to reply.