• Hydro till ett större SoG? 2x600w med 1x2meter?

    Posted by reaper on 2008-02-11 at 23:14

    Hej..

    Jag har ett stort rum som inte används där jag tänkte köra 2x600w och funderar på det bästa sättet att lösa detta så man inte behöver springa och sköta om hela tiden… Jag var först inne på jord då det ska vara mindre chans att nått går fel, men efter mkt funderande & läsande så verkar inte hydro så komplicerat och det är nog värt att satsa på.
    Men jag kan inte bestämma mig för vilken metod som är bäst, så behöver lite hjälp.

    (Det finns golvbrunn så läckage drabbar inget mer än plantorna som riskerar att torka ut och dö.)

    Min första ide är att man kör ebb & flod. Man bygger ett bord på ca 2x1m och med lagom plats för en stor tank under bordet som pumpen kan stå i. Spika på kanter på bassängen och lägger i en matta eller något liknande. Man sätter sen en pump i tanken under som ska pumpa upp vatten i denna 2x1meters bassäng. (som i den klistrade ebb&flod-guiden)

    Detta borde bli ett väldigt enkelt system både att bygga och underhålla, right?

    Så nu undrar jag:

    • Hur högt upp i bassängen måste vattnet gå? Det blir lätt väldigt mkt vatten känns det som…
    • Blir detta för mkt vatten?
    • Kommer det behövas enorma mängder näring pga mängden vatten? Man kan ju annars ha 2st 1x1meter bassänger och köra dom på separata pumpar och sen ställa in timers så dom inte kör samtidigt. Då halveras mängden vatten man behöver pumpa upp i bassängen det blir mindre slöseri med näring när man byter vatten.[/list:u]

      Andra lösningar jag klurat på är:

      • Bubblare, fortfarande med en bassäng.. men det verkar som man behöver väldigt mkt syrestenar, rörkopplingar och luftpumpar.. behöver man inte ha en syresten under varje planta eller räcker det bara med cirkulation och syrerikt vatten?
      • aero går det att sätta några foggers som täcker hela bassängen bara? Hur många foggers behöver man och vad kostar dom? Eller är det dålig lösning för SoG?[/list:u]
        Och så måste man givetvis täcka bassängen på något sätt så det inte blir alger.. men det är nästa problem…

        Och jord med autovattning med jord som jag funderade på innan jag besämmde mig för att hydro är relativt enkelt.. Tänkte då ebb&flod som fyller på några cm i botten i samma bassäng så att jorden får suga upp vattnet bara.. med lite extra lekakulor i botten så att det inte dränks för mkt

        Nån som försökt sig på liknande? Eller borde jag gå tillbaka och kolla på andras hydro-system istället?

    replied 16 years, 2 months ago 3 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • reaper

    Member
    2008-02-11 at 23:25

    Droppvattning har jag också funderat på… men det känns som att det är jobbigt med alla slangar till ett 1x2meters SoG.. säg 40 plantor totalt.. är det inte jobbigt att få ut lika mycket vatten i alla slangarna? Har inte hittat nån bra info-sida om dripp..

  • weedloco

    Member
    2008-02-11 at 23:36

    Cocos med droppsystem säger jag bara :D

  • reaper

    Member
    2008-02-12 at 00:27

    @weedloco wrote:

    Cocos med droppsystem säger jag bara :D

    Ok.. om man kollar runt lite så finns det ju enkla billiga spindlar man kan köpa.. Sökte i forumet på spindel och hittade en hel del.

    Då har man bara 2st spindlar med 24 färdiga drippers styck som man enkelt sätter ut. och pumpen är inte dyr den heller… då slipper man ha flera 100 liters bassäng också

    Tusen tack, fick mkt att läsa nu! 😉

  • torparn

    Member
    2008-02-12 at 00:27

    du har golvbrunn, så det är som gjort för cocos med dripplers. näringen är så billig att man utan problem kör utan att leda tillbaka överflödet och då blir det nästan underhållsfritt. kör du ebb&flod måste ju justera PH, fylla på vatten, mm så gott som dagligen när dom blommar som mest.
    köp en regntunna och en lite större dränkpump, ex från jula för 300:-
    enkelt och svårslaget!

  • reaper

    Member
    2008-02-12 at 00:47

    @torparn wrote:

    du har golvbrunn, så det är som gjort för cocos med dripplers. näringen är så billig att man utan problem kör utan att leda tillbaka överflödet och då blir det nästan underhållsfritt. kör du ebb&flod måste ju justera PH, fylla på vatten, mm så gott som dagligen när dom blommar som mest.
    köp en regntunna och en lite större dränkpump, ex från jula för 300:-
    enkelt och svårslaget!

    2 likadana svar! Bitarna faller äntligen på plats! Tack för tipset om golvbrunn.. enkelt och svårslaget som du säger. Tusen tack.. Ska se till att lägga upp bilder efteråt också

  • reaper

    Member
    2008-02-12 at 21:54

    är det att föredra att köra drippers och run 2 waste om man ska försöka sig på en större odling som man vill kunna va borta längre ifrån? ca 1 vecka? är det cocos som gäller? eller kanske rockwoll?

    blir det förmycket ostabilt ph o ec om man kör resirkulerade eller ebb o flod??

  • torparn

    Member
    2008-02-12 at 22:55

    @AllanBallan wrote:

    är det att föredra att köra drippers och run 2 waste om man ska försöka sig på en större odling som man vill kunna va borta längre ifrån? ca 1 vecka? är det cocos som gäller? eller kanske rockwoll?

    blir det förmycket ostabilt ph o ec om man kör resirkulerade eller ebb o flod??

    Kör man run to waste så har du alltid samma EC och PH tills det tar slut, eller man låter det inte ta slut.. bara att fylla på med 100 liter vatten och slå i rätt mängd näring för 100 liter, det som ev. finns kvar i reservoaren är ju redan som det ska vara. EC mätare onödig. Bara att justera PH när man fyller på, sen funkar det tills näringen tar slut. Givetvis måste man höja lampan dom första veckorna i blom, men sen kan man lätt lämna det en vecka om man har tillräckligt stor reservoar.

    Med ebb&flod eller återcirkulerande system, så kan det behövas daglig justering av både PH och EC.

    När jag trimmat in bevattningen så behöver jag bara kolla till var 5-6 dag.. fast då dricker plantorna 25l om dagen. Har man mindre plantor eller större tank, så kan man säkert vara borta 10 dagar efter stretchen.

    Sen om man inte behöver oroa sig över lite läckage från slang eller att det rinner från krukorna, så är det bara att köpa vanlig trädgårdsslang, borra 2mm hål och trycka in spagettislang till dripplers. Eliminerar behovet av dyra “spiders”. Kan man lägga dom pengarna på bättre näring, boosters, hormoner, etc.

  • reaper

    Member
    2008-02-12 at 23:53

    låter bra.

    hur mycket vatten ska man satsa på att ge plantorna? och med vilka intervaller för att få det så bra som möjligt? är det 20% avrinning som gäller vid varje vattning som e d optimala?

    spiders e väll ändå inte så dyra, dom funkar ju bra, o man slipper jiddra med massa egna konstruktioner, drar man upp 2 x 600w`s odlingar tror jag inte pengarna e så stort problem efter en runda.

    :D

Log in to reply.