Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Hur kopplar man en 400W HPS med 3fasad kabel??

  • Hur kopplar man en 400W HPS med 3fasad kabel??

    Posted by reaper on 2007-08-11 at 15:04

    Hur kopplar man en 400W HPS med 3fasad kabel, så att den fungerar
    till ett vanligt uttag?

    replied 16 years, 3 months ago 8 Members · 24 Replies
  • 24 Replies
  • silver

    Member
    2007-08-11 at 17:18

    Använd jord-nolla och en av fas trådarna klipp resten, men varför
    göra det så kompliserat?

    Billiga en-fas kablar kostar ju skit och ingenting på jula eller CO.

    Du kan ju köra upp till 2000w på en vanlig en-fas kabel utan ngn risk.

    Om du nu välger att använda 3-fas kabeln i alla fall kolla så att du använder samma fas i bägge ändar annars inget ljus.

    Lycka till/Silver

  • reaper

    Member
    2007-08-11 at 18:43

    @silver wrote:

    Du kan ju köra upp till 2000w på en vanlig en-fas kabel utan ngn risk.

    Lycka till/Silver

    Utbilda mig tack. Gäller det inte beroende på vilken en-fas kabel han använder sig av. Det finns ju hundratals med olika.

    .p.

  • silver

    Member
    2007-08-12 at 09:38

    en vanlig förlängningskabel har 3 st 1,5m2 kabel i sig, jord nolla fas.
    En 3-fas kabel har 5 st , men kvadraten på kablarna kan variera.

    1,5 räcker utan problem upp till 2000w.

    Efter som frågan löd att han ville koppla till ett vanligt 230 utag är ju det för enkelhetens skull bätre att använda en vanlig 1,5 m2 förlängningskabel.

    Silver

  • impetigo

    Member
    2007-08-12 at 11:21

    Nä du bör ju inte köra en HPS på 3-fas. Du bör köppla den på 1-fas-ström. Men jag tror att du menar vanlig hushållsel? Det är en fas, en nolla och en jordkabel. 3-fas har 3 faser, en jord och en nolla. Rekomenderar inte att börja klippa i 3-faskablar om det faktiskt är det du har, men det enda som du har hemma som går på 3-fas borde vara spisen?

    Hoppas det löser sig.

  • jultomten

    Member
    2007-08-12 at 11:44

    Det här tycker jag luktar farligt och för invecklat? :? Kör med enfaskabel, trefaskabel och hushållsel har INGET med varandra att göra. Någonsin. (Om du inte har en trefasspis och nödvändigt måsta vara och pilla i den.)

  • impetigo

    Member
    2007-08-12 at 12:13

    Det var inte så att trådskaparen skrev 3-fas av misstag eftersom en 1-faskabel har 3 ledare???

  • reaper

    Member
    2007-08-12 at 17:20

    Skulle också tro att han menade att det är tre ledare i hans kabel och bara två i uttagen. Hur ser en HPS ut, behöver man jorda den, eller kan man bara skita i det? Den ska ju vara inomhus och förhoppningsvis tänker han inte vattna den.

  • impetigo

    Member
    2007-08-12 at 19:56

    Det går utmärkt att skita i jordningen

  • jultomten

    Member
    2007-08-14 at 00:23

    Mjo, så länge man ger fan i att pilla med den när den är på kan man skita i jordningen :) har själv gjort det misstaget och är grymt nöjd att jag har en bra jordfelsbrytare och faktiskt hade jordat både ballast och reflektor.. Annars hade jag nog varit ganska bränd (den dåliga sortens bränd). Men om man kopplar snyggt och säkert behöver man ingen jordkabel nej, eller om man vill leva på den vilda sidan :D

  • sinsemillan

    Member
    2007-08-14 at 00:30

    @Impetigo wrote:

    Det går utmärkt att skita i jordningen

    Utmärkt på samma sätt som det går utmärkt att köra bil utan bälte…… tills den dan man krockar!

  • impetigo

    Member
    2007-08-14 at 10:02

    @sinsemillan wrote:

    @Impetigo wrote:

    Det går utmärkt att skita i jordningen

    Utmärkt på samma sätt som det går utmärkt att köra bil utan bälte…… tills den dan man krockar!

    Precis!

  • reaper

    Member
    2007-08-15 at 12:23

    jag snackade med han på swedish growsystem han sa man kunde skippa jorden bara klipp den …… Dock blir mina ballaster välldans varma blev fan brännmärken i golvet :D fick lägga folie under dem blir era också det?????????

  • reaper

    Member
    2007-09-25 at 09:24

    Är det säkert att koppla en 3G0.75 till 600W HPS ? Har annars tidigare änvänt 3G1.5 men eftersom jag nu ska byta ut dom mot värmetålig silikonkabel men jag hittar bara 0.75mm.

  • reaper

    Member
    2007-09-27 at 04:34

    @triple5 wrote:

    Är det säkert att koppla en 3G0.75 till 600W HPS ? Har annars tidigare änvänt 3G1.5 men eftersom jag nu ska byta ut dom mot värmetålig silikonkabel men jag hittar bara 0.75mm.

    Prova, enda som kan hända är att dom brinner av och du får byta igen. Jag skulle nog helst försöka ha minst 1,5 för 0.75 är ju till för “lågspänning.”

    Det finns lathundar på nätet att kolla upp ifall du vill veta hur grov tråd du behöver i kabel för en vis grej.

  • weedloco

    Member
    2007-09-27 at 05:10

    För det första ska du INTE ha ballasten på golvet utan i höjd med midjan eller högre! Ett enkelt knep att inte få brännskador på underlaget är att använda ett vanligt underlägg för kastrull eller stekpanna! Eftersom min ballast vibrerar lite lätt har jag även absorberande skummgummi under underlägget!

    Och VARFÖR riskera med att INTE jorda? Inte speciellt jobbigt att skruva i jorden när du ändå fixat fas o nolla! Jag har jordat från början till slut och även jordfelsbrytare, sover lungt om nätterna även om jag hör fläktjäveln!

Page 1 of 2

Log in to reply.