Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling HPS lampa för 440 kr?

  • reaper

    Member
    2007-03-01 at 21:08
  • onemanarmy

    Member
    2007-03-01 at 21:09

    Ja om du bara vill ha själva lampan så kostar det 440 kronor, sen måste du ha en ballast också, och lampan tillsammans med den går på 1121:-

    Vad trodde du ?
    😉

  • sinsemillan

    Member
    2007-03-01 at 21:12

    Du behöver lampa, ballast, reflektor med sockel och sladd. Blir billigare att köpa kiten en att köpa lösa delar

  • reaper

    Member
    2007-03-01 at 21:14

    så man kan inte göra allt med lite kartonger o plast :'(

  • onemanarmy

    Member
    2007-03-01 at 21:15

    @Dlito wrote:

    så man kan inte göra allt med lite kartonger o plast :'(

    Bygg en ballast av kartonger du så kommer jag att se till att du får nobelpris ;)

  • sinsemillan

    Member
    2007-03-01 at 21:21

    @onemanarmy wrote:

    @Dlito wrote:

    så man kan inte göra allt med lite kartonger o plast :'(

    Bygg en ballast av kartonger du så kommer jag att se till att du får nobelpris ;)

    :rofl:

  • reaper

    Member
    2007-03-01 at 21:36

    Rätta mig om jag har fel men Ballasten är inte 100% nödvändig utan tänder lampan mjukare och förlänger på så sätt livslängden på glödlampan och föminskar strömförbrukningen med 6%.

    Så blir billigare i läääängden då ballasten troligtvis aldrig kommer behövas bytas ut… men jaa… är du beredd på att eventuellt köpa ny lampa lite oftare kan du nog prova utan för den är rätt dyr dock inget jag rekommenderar men minns att jag läst ovanstående nånstans.

  • onemanarmy

    Member
    2007-03-01 at 21:39

    @heterjag wrote:

    Rätta mig om jag har fel men Ballasten är inte 100% nödvändig utan tänder lampan mjukare och förlänger på så sätt livslängden på glödlampan och föminskar strömförbrukningen med 6%.

    Så blir billigare i läääängden då ballasten troligtvis aldrig kommer behövas bytas ut… men jaa… är du beredd på att eventuellt köpa ny lampa lite oftare kan du nog prova utan för den är rätt dyr dock inget jag rekommenderar men minns att jag läst ovanstående nånstans.

    Det du menar är alltså att man skulle kunna skruva i en HPS direkt i en sockel, på med plus och minus, le och odla på?

    Nej, det har du nog läst i kalle anka då. 😆

  • reaper

    Member
    2007-03-01 at 21:47

    Som sagt… inte alls säker men det var inte kalle anka i alla fall.

    Men ja jag tror du skulle kunna koppla in plus o minus pol direkt helt klart men att lampan då går sönder… eventuellt direkt… eventuellt förkortar den lampans livslängd avsevärt …

    vet inte resultatet som sagt o vågar därför inte säga för mycket men att det är möjligt att koppla in plus minus direkt i sockel ,eventuellt via adapter/transformator om den inte klarar 220v tror jag mycke väl funkar…länka gärna till någon annan informationkälla som säger annorlunda att det inte går få den att lysa utan ballast så visst.

  • sinsemillan

    Member
    2007-03-01 at 21:56

    Du har helt fel! lampan kommer absolut inte tändas och lampan kommer troligtvis gå sönder.

  • onemanarmy

    Member
    2007-03-01 at 22:06

    GIB ballast av modell PRO-V fungerar lika bra till MH som HPS lampor. Ballasten är semi-elektronisk och har inbyggd termostat som skyddar ballasten mot överhettning. Fördelen med ballastens elektronik är att lampan tänds mjukare och förlänger dess livslängd. Elektroniken gör också så att elförbrukningen minskas med upp till 6 %. Ballasten kan monteras upp till 20 m ifrån lampan utan effektförlust. Gummifötter för att minska ev. vibrationer kan köpas separat. Kabelavlastare finns också att köpa separat för att göra installationen ännu säkrare.

    ;)

    Det är alltså just den ballastens konstruktion som gör detta.
    Ballasten ser till att strömflödet till själva lampan hålls rätt och jämt.
    Den innehåller också HPSernas motsvarighet till glimtändare för lysrör.
    För att få igång själva reaktionen så att säga inne i lampan, måste den tändas med en högspänningspuls.

    Alltså är en ballast nödvändig, och det går inte att direkt stoppa in den i en sockel, eller går gör det ju, men det kommer inte att fungera/lampan går sönder.

  • reaper

    Member
    2007-03-02 at 20:33

    @heterjag wrote:

    Men ja jag tror du skulle kunna koppla in plus o minus pol direkt helt klart men att lampan då går sönder… eventuellt direkt… eventuellt förkortar den lampans livslängd avsevärt.

    Plus och minus existerar inte vid växelström. En ballast är precis som ni säger, en tändare för lampan samt att den levererar betydligt lägre spänning än de 220V den matas med. Min 600W levererar 50-60V

    Så, lampan tänds troligtvis inte, skulle den tändas så smäller den nog direkt…..

    JL

  • reaper

    Member
    2007-03-03 at 00:37

    600W matas normalt med 95-115 Volt , har aldrig sett en HPS eller MH som matas med mindre än 95 Volt , bla. Osram och Sylvania skriver i sina datablad ut respektive matningsspänning , 105 Volt är det i särklass vanligaste sättet att mata en HID , oavsett Watt ! självklart får en 600W mer ström än en 250W men matningsspänningen är väldigt snarlik.

    Själva konstruktionen av HID samt innehållet i glasröret där gasen “brinner” gör rent fysikaliskt att just runt 100Volt är en mycket bra fungerande nivå för att hålla processen igång på en jämn nivå , tändningen sker dock med 1Kv stegande pulser upp till ca 5Kv tills tändning sker.

  • reaper

    Member
    2007-03-03 at 08:07

    En polare till mig kopplade den rakt i väggen, lampan höll men proppen gick.

  • reaper

    Member
    2007-03-03 at 08:25

    Jag säger juh det… ballast är nödvändigt dock itne till 100% men kanske 99% dååååå ? =)

Page 1 of 2

Log in to reply.