Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Hjälp med ballast 400W – akut! Måste kopplas imorgon!

  • Hjälp med ballast 400W – akut! Måste kopplas imorgon!

    Posted by reaper on 2009-10-13 at 20:36

    Hej alla! Nu är det tredje gången jag skriver samma inlägg eftersom mitt internet kopplas ner varenda gång jag försöker posta, och vi hoppas att denna gång ska detta fungera utan några problem! Men nu till mitt riktiga problem…

    Mina frön har kläckts och en liten grön rot lurar utanför alla frön. Detta måste planteras nu! Och vad händer? Jo, jag tror att saker alltid är enklare än vad dom egentligen är. Jag öppnade äntligen kartongen idag till min ballast 400 W kit med massa tillbehör som ni kanske känner till, men jag har absolut INGEN aning om hur man kopplar! Jag har sökt överallt, har inte hittat ett enda svar som passar! Alla har olika ballastar och de som förekommer mest är 600 W eller 250 W. Jag har 400 W. Hjälp.

    http://img7.imageshack.us/i/img0736.jpg/ – denna bild hittade jag hos någon som behövde hjälp som mig men svaret personen fick är helt fel. Det finns ingenting som man kan koppla vid sidan av ballasten som personen påstår ska gå, den gul/gröna jordsladden. Om någon vänlig själ därute som inte har mycket att göra nu och som kan detta, kan du förklara för mig hur jag ska göra?

    Kolla bilderna jag länkar till, ta gärna en bild och rita i Paint vilka sladdar som ska var… Som länken ovan. Hjälp, detta är alltså akut. Personen som svarar först kommer jag tacka på ett fint ekonomiskt sätt om ni förstår vad jag menar. Iallafall, här är bilderna! Hjälphjälp.

    http://yfrog.com/6efoto0245vj – översikt

    http://yfrog.com/21foto0248j – närbild

    http://yfrog.com/1ufoto0247j – översikt igen

    http://yfrog.com/6rfoto0246j – VIKTIGASTE BILDEN – kopplingshålen

    Hjälp mig som okunnig att lösa detta, så jag får ro i själen. Detta stressar mig och jag vet att ni kan hjälpa! Hjälp! Tack på förhand, jag kommer tillsvidare vara inloggad 24 timmar så jag kan fixa allt så fort någon svarar!

    replied 14 years, 6 months ago 7 Members · 23 Replies
  • 23 Replies
  • organisk

    Member
    2009-10-13 at 21:00

    Gå in på http://www.e40bulbs.se/

    uppe till höger kan du klicka på “montering av ballast”. Med den beskrivningen kan du inte misslyckas

    mvh

  • baralillajag

    Member
    2009-10-13 at 21:21

    Känn ingen stress…det är långt kvar tills dina plantor behöver 400 watt. Några småblad mindre än lillfingernageln kräver bara några få watt LE. :D

  • reaper

    Member
    2009-10-13 at 21:28

    Tack! Jag kopplade ihop allt nu med min pojkvän men det lyser inte. Tar det ett tag? Ballasten tickar inte heller. Måste man koppla till ett uttag i köket som har sån där jord eller vad det heter, två pluppar vid sidan? Hjälp igen :(

  • reaper

    Member
    2009-10-13 at 21:30

    Hur kommer det förresten sig att jorden inte ska kopplas någonstans? Läste att alla sladdar ska kopplas. Synd att det inte fanns mer information på sidan! Men tack så mycket för länken. Det löste kopplingsproblemet, men nu har det ju uppstått annat problem.

  • baralillajag

    Member
    2009-10-13 at 21:35

    @taaamara wrote:

    Tack! Jag kopplade ihop allt nu med min pojkvän men det lyser inte. Tar det ett tag? Ballasten tickar inte heller. Måste man koppla till ett uttag i köket som har sån där jord eller vad det heter, två pluppar vid sidan? Hjälp igen :(

    Jag tror inte att instruktionerna säger att man skall koppla ihop det med ev pojkvän!? 😆

  • soja

    Member
    2009-10-13 at 21:43

    @baralillajag wrote:

    @taaamara wrote:

    Tack! Jag kopplade ihop allt nu med min pojkvän men det lyser inte. Tar det ett tag? Ballasten tickar inte heller. Måste man koppla till ett uttag i köket som har sån där jord eller vad det heter, två pluppar vid sidan? Hjälp igen :(

    Jag tror inte att instruktionerna säger att man skall koppla ihop det med ev pojkvän!? 😆

    haha, kunde inte hålla mig för garv! sry.

    EDIT: Tack och lov för elektroniska ballaster, slipper kopplingar, drar mindre ström och avger minimalt med värme!

  • organisk

    Member
    2009-10-13 at 21:53

    Den ska fungera bra utan jord. Det är dock bra att koppla jorden om du vill va på den säkra sidan. Koppla jorden gör du lättast genom att koppla de båda gula sladdarna till metallen på ballasten.

    Och ja lampan ska börja lysa på en gång. Dock tar det ett tag innan den lyser på full effekt.

  • reaper

    Member
    2009-10-13 at 21:56

    Hej alla! Nu har jag kopplat ihop allt som ni sa och det fungerar! Vet ni vad problemet var? Jag glömde koppla ihop själva ballasten med den där saken som ska sättas fast, glömde skruva ihop de tre plupparna mellan ballasten och den där saken som ska sättas fast. Tack igen alla för hjälpen, och du som skrev först – maila ditt kontonummer och bank så ska du få en utlovad belöning på lite pengar!

  • soja

    Member
    2009-10-13 at 22:04

    @taaamara wrote:

    Hej alla! Nu har jag kopplat ihop allt som ni sa och det fungerar! Vet ni vad problemet var? Jag glömde koppla ihop själva ballasten med den där saken som ska sättas fast, glömde skruva ihop de tre plupparna mellan ballasten och den där saken som ska sättas fast. Tack igen alla för hjälpen, och du som skrev först – maila ditt kontonummer och bank så ska du få en utlovad belöning på lite pengar!

    Kul att du fick ihop det till slut! Kommer vi få se en odlingsdagbok här på swecan kanske? ; )

  • Anonymous

    Guest
    2009-10-13 at 22:14

    Länka gärna en beskrivning hur man kopplar en elektronisk lumatek ballast 400w :)

  • organisk

    Member
    2009-10-13 at 22:35

    @taaamara wrote:

    Hej alla! Nu har jag kopplat ihop allt som ni sa och det fungerar! Vet ni vad problemet var? Jag glömde koppla ihop själva ballasten med den där saken som ska sättas fast, glömde skruva ihop de tre plupparna mellan ballasten och den där saken som ska sättas fast. Tack igen alla för hjälpen, och du som skrev först – maila ditt kontonummer och bank så ska du få en utlovad belöning på lite pengar!

    “Belöningen” kan du sätta in här:
    https://swecan.org/modules.php?name=Donate

  • soja

    Member
    2009-10-13 at 23:03

    @Vesslan wrote:

    Länka gärna en beskrivning hur man kopplar en elektronisk lumatek ballast 400w :)

    Du behöver inte koppla elektroniska ballaster mer än till reflektorn.

  • Anonymous

    Guest
    2009-10-13 at 23:13

    @soja wrote:

    @Vesslan wrote:

    Länka gärna en beskrivning hur man kopplar en elektronisk lumatek ballast 400w :)

    Du behöver inte koppla elektroniska ballaster mer än till reflektorn.

    Okej :P
    Har aldrig sett såna här utländskt uttag.
    Troru du kan hjälpa mig?
    Kan jag knipsa av kablarna å gör en “svensk” koppling med sockerbit?

  • soja

    Member
    2009-10-13 at 23:52

    @Vesslan wrote:

    @soja wrote:

    @Vesslan wrote:

    Länka gärna en beskrivning hur man kopplar en elektronisk lumatek ballast 400w :)

    Du behöver inte koppla elektroniska ballaster mer än till reflektorn.

    Okej :P
    Har aldrig sett såna här utländskt uttag.
    Troru du kan hjälpa mig?
    Kan jag knipsa av kablarna å gör en “svensk” koppling med sockerbit?

    Hm ok, vart köpte du ballasten?

    Ja det borde räcka att koppla till en svensk stickkontakt antingen via sockerbit, eller klippa och tvinna o tejpa hehe.

  • Anonymous

    Guest
    2009-10-14 at 00:40

    Jag köpte ballasten från E40bulbs.
    Så det ska gå & göra så? Knipsa av kablarna å köra sockerbit?

Page 1 of 2

Log in to reply.