Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Growkessel 2×400 w setup

  • Growkessel 2×400 w setup

    Posted by reaper on 2009-11-25 at 20:55

    Hallå allihopa!

    Kände mig tvungen att skapa ett konto för att få lite feedback(kikar dock här var och varannan dag),det var dessutom flera år sen jag odlade(ska se om man kan rota fram sina gamla anteckningar,kan ju vara till någon hjälp iaf),så goda råd är defenitivt på sin plats.

    Jag har suttit och kikat på den här typen av anläggningar länge,men först nu när jag har skaffat hus finns rum för odling igen(inte helt obegränsat dock,rummet mäter ca 21 kvm3).

    Det står en luftvärmepump i rummet som höjjer temperaturen och stjäl ack så dyrbart utrymme,så det blir luft in/ut tag via luftsockor/slangar till utomhus miljö.

    Jag har så mycket tankar och funderingar då jag dessutom tidigare bara odlat i jord,men har bestämt mig för att det här är framtiden. 😆

    Jag har tänkt mig;

    1st
    http://www.homebox-shop.de/Growtower/Growtower-Growkessel-2x-400W-Komplett-Set::131.html

    Då min tyska och kunskap om bevattnings systemet är begränsad,slänger jag ut frågan; behövs något för att reglera vatten flödet utöver det dom skickar med?

    1 alt. 2 separata
    ph & ec mätare(tips på bra sådana någon?,har inte riktigt gjort mig förstådd på kalibreringen än,eller snarare inte hunnit(än))

    1 st pl propagation light(inte spikat sort) till att hålla sticklingar.

    Givetvis även små drivhus(funderar på om man ska ha värme matta eller om det funkar att ha dom i rummet tillsammans med värmepumpen & growkesseln utan?Tippar på det sistnämnda,men andras teorier äro för mig viktiga 😆 )

    Root riot kuber till det.
    För att det är billigt och framför allt enkelt,gentemot att fippla med näring i rockwool den första tiden när jag är nybörjare igen.

    Dessutom har jag tänkt odla första,kanske andra “batchen” från frö,så det passar utmärkt.Någon som har tips på hemsidor som säljer storpack feminiserat?Jag vet ett par men det skadar inte att fråga.
    Moderplanta/plantor får bli en senare fråga då jag redan maxar min så ansträngda ekonomi 🙄 .

    Tips på strain skulle inte heller skada,även om jag antagligen kommer gå på någonting jag tidigare prövat.

    1 st luftfuktare.Har inte räknat eller bestämt storlek ännu,men jag tippar på att luftfuktigheten i rummet ändock håller sig ganska hög,vi får se vad hygrometern säger.

    1 st hygro/temperatur mätare

    Sedan hade jag tänkt ha mäsk;socker,vatten jäst i någon/eventuellt någon form utav 10-20 l bygge.

    Utöver det kommer jag att använda mig av en sån för mig nymodighet som co2 tabletter(Dom är grovt mycket billigare på djuraffärer,men jag har inte lyckats läsa mig till skillnaden än,någon som vet mer om detta?)

    Fullt näringschema och ph kontroll från canna.

    En fan controller med termostat vore nog på sin plats pga den redan höga temperaturen,eller det kanske inte gör till eller från då det antagligen kommer få gå på max?
    Å andra sidan kan man ju räkna ut och kalibrera sådan i efterhand,men en fancontroller slipper man nog inte undan?

    Om någon har några åsikter på något jag bör lägga till listan alternativt ta bort,påskin gärna detta.

    Jag har en otrolig mängd med frågor,men jag ska roa mig med att läsa lite på egenhand också.

    Jag kunde dock inte hålla mig från att vädra min plan och ställa åtminstonde lite frågor. :)
    Får se vad frugan säger när jag vädrar planen för henne,får väl bli när allt är monterat. 😆

    Bless. S

    replied 14 years, 5 months ago 4 Members · 14 Replies
  • 14 Replies
  • reaper

    Member
    2009-11-25 at 21:36

    Det vart ju lagomt rörigt,hoppas ni slipper huvudvärk och orkar läsa ändå.:)

    Bless

  • dumelaka1337

    Member
    2009-11-26 at 12:52

    Finnsväl typ samma på e40’s hemsida för bättre pris ?

  • reaper

    Member
    2009-11-26 at 14:01

    Ja,det är ju trevligare att handla billigare och i sverige.
    Jag betvivlar dock innehållet i deras paket,det känns mer som endast tunnan..
    Men givetvis ska jag fråga.

    Tack.

  • dumelaka1337

    Member
    2009-11-26 at 15:26

    @scalar wrote:

    Ja,det är ju trevligare att handla billigare och i sverige.
    Jag betvivlar dock innehållet i deras paket,det känns mer som endast tunnan..
    Men givetvis ska jag fråga.

    Tack.

    ja det står inte så mycket om deras sak tyvär :P
    men jag tro det följer med en del :PO för 15k för en tunna kommer ingen köpa ;:D

  • reaper

    Member
    2009-11-28 at 19:18

    Nej,det är sant.
    Har slängt i väg ett mail nu,så när jag får svar kan jag passa på att informera resten av Sverige om vad som ingår i det settet från e40.

    Bless. S

  • dumelaka1337

    Member
    2009-11-29 at 13:40

    @scalar wrote:

    Nej,det är sant.
    Har slängt i väg ett mail nu,så när jag får svar kan jag passa på att informera resten av Sverige om vad som ingår i det settet från e40.

    Bless. S

    låter underbart :=)

  • reaper

    Member
    2009-12-02 at 20:11

    Då kan jag informera om att dripplersystemet ingick för den utsatta pengen.
    Dom verkade dock behjälpliga med att sätta ihop resten till ett schysst pris på e40.
    Så jag väntar med spänning på ytterligare ett svar.

    Jag kan utöver det säga att första mailet fick jag inget svar på,men så fort jag skickat det andra så fick jag svar riktigt fort,dessutom vart jag bemött på ett riktigt bra och proffessionellt sätt.

    Be och ni skall få,sök och ni skall finna.
    Bless. S

  • shakakaw

    Member
    2009-12-02 at 20:45

    Måste ju vara givet att du sätter upp en bildtråd här på forumet sen! ! ! :D :D :D :D

    Dom verkar rätt feta dom dära, men dyra!

  • reaper

    Member
    2009-12-03 at 19:30

    Kan nog hända att det blir några bilder.

    Chansen ökar om någon orkar svara på en fråga eller två.:supersmile:

    Jag har fortfarande inte hittat någon sida som tillhanda håller bra mängder frön,t.e.x..

    Bless . S

  • shakakaw

    Member
    2009-12-03 at 20:49

    Köpte just frön från greenhouseseeds.

    :D fick fröerna på bara tre dagar.

    De har schyssta mixpaket med feminiserade frön av olika sorter till rätt schysst pris.

    Men du borde nog ta sticklingar till din kessel va? Eller är jag ute och cyklar. har ingen aning om hur growkessels fungerar riktigt :D

  • organisk

    Member
    2009-12-04 at 08:31

    håller med. vore verkligen kul att se lite bilder från detta projekt.

    mvh

  • reaper

    Member
    2009-12-04 at 11:41

    Ja,sticklingar är allt tanken.
    Men jag har tänkt försöka med frö till bud första gången..
    Orka vänta på att ta fram 200 sticklingar.:)

    Behöver då ett gäng frön,minst 200 st..Vilket dom flesta inte tillhandahåller(ett ordentligt — hundra pack d.v.s).

    Bless. S

  • organisk

    Member
    2009-12-04 at 12:56

    vilka strains kan man ha i en Growkessel?? måste väl va några små plantor kan jag tänka mig..

  • reaper

    Member
    2009-12-04 at 13:09

    Ja man kanske inte väljer en ren Sativa,men det finns allt utrymme.:)

Log in to reply.