• GMM 2007 – Informationstråden

    Posted by reaper on 2007-01-23 at 02:58

    Observera att den här tråden är avsedd för information och planering av GMM.
    För praktiskt arbete kring manifestationen hänvisar jag till en särskild tråd, liksom en tråd för gnäll och befogad kritik.

    Ja gott folk, då är det dags att börja ladda inför årets GMM!
    Platsen är inte bestämd men det blir som vanligt den första lördagen i maj i Stockholm.

    Liksom förra året kommer det att bli en gående demonstration, men den här gången hoppas jag att vi kan få tillstånd att använda en riktig scen och att ha lajvband och flera talare.
    Stockholms medlemsskap i “Cities agains drugs” medför att kommunen inte får upplåta mark åt oss för ett scenbygge.
    Förra året löste vi det bra på Stortorget genom att publiken satt ner och talarna stod på Börshustrappan.
    I år söker jag en plats som inte är kommunal men ändå utomhus, centralt, i Stockholm.

    Det blev en hel del gnäll kring GMM förra året, då jag var helt nyvald som ordförande för Svenska Normal.
    Jag håller med om att det varit trögt från Normals sida med info, både före min tid och under den.
    Allt gnäll som skrivs i den här tråden kommer jag att rensa bort.
    För det ändamålet skapar jag en annan tråd.
    Samt en tråd om det jag behöver hjälp med rent praktisk, innan och på plats…

    Jag lyckades, nästan helt ensam, i sista minuten, improvisera ihop en manifestation ifjol, med en budget på 5000:- som självklart sprack rejält.

    I år hoppas jag att det blir bättre budget och bättre upplägg.

    Förslag på band, plats, talare och sponsorer mottages tacksamt, i den här tråden eller i PM direkt till mej.

    inleder
    C.
    planeringen

    och påminner om att det i år är extra viktigt att manifestera då polis och stat hårdsatsar mot oss cannabisanvändare…

    i den här tråden är jag ordförande i Svenska Normal, http://www.normal.nu , officiell arrangör av den svenska delen av GMM 2007

    edit: mellanslag

    replied 16 years, 11 months ago 22 Members · 77 Replies
  • 77 Replies
  • upinsmoke

    Member
    2007-01-23 at 14:30

    Hej,
    Såg att du skissar på en artikel till expressen som svar till mona mussla o björn fries var det visst, knarkgeneralen. Bra idé om kontaktyta gentemot Expressen kan skapas i samma veva inför GMM.

    Mediamässigt har det ju varit dålig uppslutning måste jag säga. Skulle oxå vara schysst att få inslag i TV – som nyhetssändning etc.

    Ett annat tips kan vara att ordna ett debattforum eller dyl under dagen eller dan före GMM – vet att tidningen arena ordnade debattkväll på folkets hus tidigare, kan va en idé att kontakta dem med.

    Sedan förstår jag inte hur ECAD kan tvinga kommunen att neka GMM scen i samband med lagstadgad demonstrationsrätt. Det bör i så fall tas upp med ENCOD tycker jag, så att det uppmärksammas i Europa.

    I övrigt är mitt förslag på band/artist/talare självklart ingen mindre än Willie Nelson – kan iof va så att han oxå kostar en smärtsam summa pengar att få hit men ändå. Skulle va koolt som bara den.

  • gr0g

    Member
    2007-01-23 at 17:45

    Henrik Alexandersson är en snubbe som är riktigt bra med orden, han skulle
    vara en jävligt bra kandidat för talandet. Om han har tid och lust dvs.

    Sen så undrar jag om pressmedelanden kommer att skickas ut? När börjar
    man sätta upp affischer?

    Jag och några till kommer antagligen att ta bussen ner, så det vore bra
    att veta vilken tid det blir, åtminstonde på ett ungefär.

    Kul att du engagerar dig GC. :hemp:

    edit: för att få ihop lite pengar kanske vi kunde ordna någon sorts auktion på
    forumet, där alla pengar går till GMM?

  • reaper

    Member
    2007-01-24 at 13:36

    Jag undrar om inte (ifall han inte är ute på turné) timbuktu skulle vara lämplig? Om jag inte missminner mig så har han en låt inom ämnet som ganska tydligt visar vilken sida han står på.

    Han är även bra på att snacka, vad jag upplevt iaf, problemet är väl om man hör något för all skånska ;)

    EDIT: PS, länken till http://www.normal.nu bör följas av ett mellanslag innan kommatecknet, annars blir det lite knasigt när man klickar där, märkte jag. DS. :TIDE

    EDIT2: Finns det någon logga för normal? Annars borde det vara av hög prioritet för att kunna synas! 2TIDE:

  • upinsmoke

    Member
    2007-01-24 at 14:00

    en timeline med schema vi kan arbeta efter skulle va jättebra!!

    är inget fan av alexandersson själv, förresten har han redan varit o talat på GMM för några år sedan. tycker istället vi bör försöka få hit en lite mer internationellt erkänd figur som jack herer, som är mitt förslag.

    andra intressanta talare kan vara någon som har bra insikt i europa – kanske alan dronkers eller annan rep från sensiseeds? dessutom – våra medlemmar på forumet, jag minns att Marie talade på telefon-lina.

    tyckte det var väldigt nice att höra henne, även om hon saknades rent fysiskt på plats. kanske finns det någon annan som har nånting han/hon känner hon vill berätta eller tala om?

  • atouk

    Member
    2007-01-24 at 17:32

    Alexandersson var som någon redan nämnt talare på Sveriges första GMM (som för övrigt hette MMM på den tiden). Han sa vettiga saker men flyttade fokus helt från normal till frihetsfronten, vilket inte var helt lycklat. Det var främst normals eget fel att det blev så eftersom det var organisationen första aktivitet och man var oerfaren, så ingen skugga på Alexandersson för att det blev som det blev.

    Jag skulle gärna se Isobel Hadley-Kamptz eller någon annan av expressens ledarskribenter som t.ex. Johannes Forssberg. Från den europeiska scenen så skulle jag gärna se att Howard Mark, han talade på Londons GMM för två år sedan. Eller varför inte någon politiker från Amsterdams kommunalfullmäktige? Kim Larsen? Willie Nelson vore en fantastisk attratiktion men det lär kosta dyrt. Även om han ställer upp idellt så blir det ändå dyra transporterkostnader för musiker och utrustning USA ToR.

    Någon känd svensk artist eller annan offentlig person som antingen uppträder, talar eller bara kommer och visar sin sympati skulle vara bra för att få mediauppmärksamhet. Peps vore det ultimata artistvalet eftersom han går hem i alla generationer, Peps och Timbuk tillsammans vore ännu bättre.

    Ett PostGiro-konto för att anonymnt kunna stödja normals verksamhet skulle behövas annars så kommer det nog inte att finnas ekonomi för att få manifestationen att gå runt. Mitt gamla löfte om att sätta in 1.000:- så fort det finns ett konto gäller fortfarande och jag tror att fler skulle vilja bidra ekonomiskt. Paypal vägrar jag och många med mig att användaå det är inte ett alternativ som funkar för mig.

  • reaper

    Member
    2007-01-25 at 12:26

    Timbuktu är ju ett stående förslag.
    Är det någon som har kontakt med honom och kan lägga ett gott ord?
    Själv satt jag igår och lyssnade på Kultiration…
    Skulle väldigt gärna ha en fest på kvällen, eller en konsert, med dem.
    Är det någon som har kontakt med dem?
    Både Timbuktu och Kultiration har säkert fullt upp under den perioden.
    Kanske vill de ha snuskigt mycket betalt också.
    Kanske en konsert skulle vara något.
    Jag ska iallafall mejla Kultiration och fråga någon av de närmaste dagarna.

    Yacumbe, med sina stora trummor, skulle jag gärna vilja se i demonstrationståget, är det någon som har kontakt med dem?

    Sen var det en man på GMM ifjol, med en varghundshybrid, han spelar i bland annat Mushroom Pickers som erbjöd sej att spela gratis med sitt hobbyband som hette något annat.
    Hans son ska tydligen vara medlem på swecan, var det nån som sa.
    Är det någon som har kontakt med honom?
    EDIT: Har lokaliserat mannen men ännu inte fått kontakt.

    Fler förslag på band efterlyses!
    Gärna era egna band, men då vill jag att det som spelas ska vara cannabisrelaterat.

    Ska kontakta Malin från Teater Olydig och se om de vill medverka i år igen. Hon och hennes man Niklas var superbra ifjol.

    Det är för att vi inte tar avstånd från droger som vi inte får bygga scen på kommunal mark.
    Däremot kan de inte neka oss stående manifestation med högtalarsystem.
    Förslag på centralt belägen statlig mark, någon?

    Isobel kan jag mejla och fråga, men jag vet att hon snarast visar sej neutral.
    Kanske vill hon inte ställa upp för ja-sidan?
    (oh, vad konstigt, första gången jag varit på ja-sidan för nåt, tänker på kärnkraft, eu och emu)
    Jag kommer även att mejla Jyrki Seppälä och Johannes Forsberg.
    Vore bra med någon journalist som kan lägga orden väl.

    Någon företrädare från en patientorganisation skulle jag vilja ha med, har ett allmänt mejl jag filar på för att skicka till en massa organisationer.
    Jag vill öka fokuset på medicinskt bruk, se på Brukarföreningen, de har lokaler och lönebidrag för sin egna personal, och dessutom har de kommit att bli rådgivande instans för socialtjänst och frivård.
    Med patientens rätt i ryggen.
    Antagligen blir det någon med MS eller någon med psykisk ohälsa.
    Det finns en intresserad som jag överväger att bjuda in.
    Det är en bipolär kvinna.

    Willy Nelson var ju med ifjol, och självklart kommer han även i år.
    Hans reklaminslag för amerikanska Norml är superbra och finns citerade på Normals hemsida!
    (jaja, det är en inspelning med honom dårå)

    Atouk, jag vet att du är beredd att sponsra oss!
    Tack för ditt bidrag till banderolltävlingen!
    Och tack för Willy Nelson!
    Tyvärr kan jag inte ge ut mitt eget konto, eller kan jag det?
    Jag har ju gått ut med vem jag är men ska jag berätta mitt kontonummer för alla på swecan, hm, nej det vågar jag inte…

    En timeline?
    Ja det får jag fila ihop.

    Loggan är den som du ser upptill på hemsidan.
    Jag vill få igång en webbshop innan GMM och då blir det http://www.normal.nu samt den logga vi har på hemsidan.
    Om Trestor går med på nåt annat än hampa…
    Jag vet inte vem som gjorde loggan och jag tänker inte tafsa på den just nu.
    Har någon möjlighet att lägga ut tryckkostnader för t-shirts att sälja under manifestationen; PMa mej om det!
    Jag tycker namnet är lysande, det går att göra mycket på att vi är normala!

    En auktion låter ju bra, den iden tar jag och tänker på…
    Men vad skulle vi sälja?

    Jag kommer att skriva i den praktiska tråden vad jag behöver ha tag i för folk ganska omgående.
    Jag kan inte fixa allt det jag vill på egen hand, och i dagsläget är det nog nästan bara jag som är “normal” nog att att hålla på… :wink
    Ni andra behövs också för att vi ska få en legalisering till stånd!

    påminner
    C.
    och avslutar det här inlägget

  • nesta

    Member
    2007-01-25 at 13:02

    Jag snackar med “Mushroom pickers” killen och hör om erbjudandet står kvar.

    :hippie:

  • riot

    Member
    2007-01-25 at 13:28

    En auktion låter ju bra, den iden tar jag och tänker på…
    Men vad skulle vi sälja?

    Frön som “frösamlare” donerar? =)

  • gr0g

    Member
    2007-01-25 at 18:30

    En auktion låter ju bra, den iden tar jag och tänker på…
    Men vad skulle vi sälja?

    Vad som helst som är lagligt?

  • bobbysands

    Member
    2007-01-25 at 20:32

    En auktion låter ju bra, den iden tar jag och tänker på…
    Men vad skulle vi sälja?

    Varför inte de där nästan mytomspunna, och hett efterlängtade, tröjorna med SweCan-logga? GMM vore väl ett bra tillfälle att lansera en liten swecankollektion på?

    Annars tror jag säkert att vettig cannabisrelaterad litteratur skulle gå hem också. Du gammal_christianit som arbetar på bibliotek kanske har möjlighet att ta in lite dylik litteratur från BTJ till ett lågt pris? Om BTJ har något sådant bestånd att tala om, vill säga.
    Fast jag kan givetvis förstå om du vill skilja din yrkesroll från detta.

    Några tankar..

  • imagine

    Member
    2007-01-25 at 21:10

    Det talades någon gång om ett postgironummer…
    Jag är beredd att sätta in en peng.
    om vi är flera så blir det snart 5000:-

  • reaper

    Member
    2007-01-25 at 23:08

    Förslag på talare:

    Magnus Linton – Arenagruppen
    Skrivit artiklar och varit med i TV angående svensk narkotikapolitik.

    Ted Goldberg – Narkotikaforskare
    De flesta vet nog vem Ted Goldberg är, men jag tror inte han är intresserad av en legalisering, snarare dekriminalisering.

    Johannes Forssbergs – Expressen
    Skrev den där bra artikeln nyligen.

    Nån från hampa-nätet
    För att få med lite hampa-aktivism med.

    /Boogie

  • pink

    Member
    2007-01-26 at 09:48

    För min egen del, och många med mig, så är det totalt uteslutet att på något sätt ge mig till känna eller på annat sätt deltaga i marschen, men ekonomiskt kan jag bidra! Inte för att jag har orkat kolla upp detta men, alla som vill bidrag med en slant, gör vi det till Normal eller till Swecan?
    Vänligen Pink!

  • evilganja

    Member
    2007-01-26 at 12:06

    Undrar också… Det skulle vara trevligare om pengarna gick via swecan på något sätt. Några hundra kan man väl bidra med. :D

  • nesta

    Member
    2007-01-26 at 12:11

    @pink wrote:

    För min egen del, och många med mig, så är det totalt uteslutet att på något sätt ge mig till känna eller på annat sätt deltaga i marschen, men ekonomiskt kan jag bidra! Inte för att jag har orkat kolla upp detta men, alla som vill bidrag med en slant, gör vi det till Normal eller till Swecan?
    Vänligen Pink!

    Om du inte vill/kan delta i marschen pga att du inte vill synas/bli igenkänd så är det ju lätt avhjälpt, med en lätt maskering, t.ex ett snyggt cannabislöv i papp över ansiktet eller solglasögon och mössa etc…etc…

    Mvh// Nesta

Page 1 of 6

Log in to reply.