• mentorn

    Member
    2007-05-05 at 16:14

    Hej!

    Var på GMM nyss, sämsta demostrationen hittills i min mening!

    För det första, vägbeskrivningen på hemsidan var helt sämst. Inte fan vet alla vart bofilsbåge är! Ringde 118 118, kollade på hitta.se och eniro, hittade inte någon information alls innan jag fick ringa min polare som var på GMM och delade ut fröer för OG 2007. Så bättre vägbeskrivning tack! Dessutom var platsen centralt, men ändå ganska avsides och avskymmt, men kan väll bero på att ni inte fick någon bättre plats.

    Jag tycker att ni har misslyckats med att gå ut med att det faktiskt finns en demostration då inte så många känner till det. Lite mer jobb på det kanske.

    Men det är ju som ni säger, ni är bara en liten internet sida, men GMM i sin helhet borde väll ha en ganska stor kassa? Kan inte dem sponsra er? Och kom på en till tanke, om ni “bara” är en liten internet sida, varför går ni under namnet GMM då? Man tycker att ni borde ha mer råg i rygen än såhär, jag menar, är det bara du GC som organiserar detta? Ifall det är så är det ju synd för du kan ju inte ta hand om en såhär stor demostration.

    Ni klagar på att ni inte har pengar, ta in mer folk i er organisation, sälj t-shirts på GMM eller annat där ni kan dra in pengar, för jag skulle garanterat köpt en tröjja ifall det fanns några till salu! Sen fler artister, men det är ju en ekonomisk fråga som sagt.

    Men tack för årets GMM iaf!

  • reaper

    Member
    2007-05-05 at 18:24

    Ja, nästan bara jag, men i år hade jag iallafall hjälp flera veckor innan, så jag var betydligt lugnare själv…

    Dessutom är jag heltidssjukskriven sen över ett år för utbrändhet.

    avslöjar
    C.
    som tyckte att det ändå gick rätt bra för lilla mej
    Och tack ni som ställde upp och hjälpe mej!
    Ni vet vilka ni är!

  • reaper

    Member
    2007-05-05 at 18:26

    @mentorn wrote:

    Var på GMM nyss, sämsta demostrationen hittills i min mening!

    För det första, vägbeskrivningen på hemsidan var helt sämst. Inte fan vet alla vart bofilsbåge är!

    Vägbeskrivning till Bofils Båge? Den huvudsakliga demonstrationen var ju tåget, som började vid Kulturhustorget 13:30. Det är tåget som syns, hörs och går att räkna. Som jag ser det så missade du årets demonstration.

    Demonstrationen tyckte jag funkade utmäkt! Var orolig i början när det såg ovanligt glest ut, men tåget växte till en acceptabel längd och stämningen var lika god som vanligt, trots ett par incidenter med spott och ägg.

    Att det kändes ovanligt oinspirerat framme vid Bofils Båge håller jag dock med om. Trinity och Teater Olydig som vanligt, och inga utomstående talare (väl?).

    Och för att hålla mig till trådens tema så får jag också nämna att jag inte tyckte det kändes så passande med framförandena av Waiting for the Man och Heroin, även bortsett från att det inte har nåt med gräs att göra. Det är schyssta låtar, men dom handlar om självdestruktivitet och missbruk, vilket går stick i stäv med målet att visa på att gräsrökarna inte bara är ett gäng narkomaner.

  • reaper

    Member
    2007-05-05 at 18:30

    Va?
    Det hörde inte jag.

    Och det var inte jag som bokade Trinity.
    Vi har inte pengar till att betala utomstående talare.
    Vi försökte få Leif Nilsson men han tackade nej.

    Jag har skrivit ut den exakta adressen Fatburstrappan 20 också.
    Den adressen går att googla på.
    Jag har även påtalat att den så kallade Bofils båge egentligen heter Fatbursparken. Som ännu färre vet var den ligger…
    Platsen tycker jag var bra vald.

    Kom ihåg att vi inte är proffsdemonstranter och inte heller proffsaktivister!
    Bättre nåt än inget tycker jag!

    C.

    EDIT felstavat ord

  • reaper

    Member
    2007-05-05 at 18:43

    Jag tyckte att det gick bra. Eftersom detta är gnälltråden så ska jag bara skriva av mig lite innan jag glömmer bort detta;

    – Jag förstår inte varför det sjungs om opiater hela tiden? Varför har vi tal där vi säger “låt missbrukarna begå självmord!”
    Detta är den absolut motsatta till vad vi borde göra. Vi vill visa att vi inte är självdestruktiva narkomaner. Vi ska visa att cannabis inte har något med heroin att göra.

    – Målgruppen borde ändras från “cannabisexperter” till “vanligt folk”. Att ta upp allmänna och lättförstådda saker om cannabis är det folk vill höra. Att ni förklarade att cannabis inte är en gatewaydrog var bra. Mer sådant!
    För att klippa & klistra så kan några punkter tills nästa år vara:

    Den nuvarande narkotikapolitiken orsakar eller bidrar till bland annat följande:
    # Stora vinster till kriminella nätverk.
    # Stora förluster av skattebetalarnas pengar.
    # Ökat missbruk av tunga droger.
    # Större konsumtion av mer ohälsosamma med lagliga droger.
    # Vanliga medborgare blir bestraffade.
    # De sjuka får inte en fungerande medicin.

    – Vi får nästan ha några personer som vaktar i potentiella äggkastarnästen för att se till så att fredliga cannabisrökare inte blir attackerade av äckliga ungdomar som vill ha bråk.

    – Jag gillar Trinity soundsystem, även om jag inte tycker om deras musik. Cannabiskultur lockar många, och om vi kan bjuda på det så är det bara bra. Däremot var det för mycket flumm och för lite fakta i år. Dessutom tror jag inte att många hörde vad amerikanen sade på inspelningen.
    Istället för att använda den inspelningen så borde vi skriva ett tal, finsplipa det, och låta någon med vacker och tydlig röst spela in talet. Sedan kan vi spela upp detta under GMM.

  • reaper

    Member
    2007-05-05 at 18:49

    @gammal_christianit wrote:

    Va?
    Det hörde inte jag.

    Framförda av Teater Olydig alltså. “I’m waiting for the man” utanför Kulturhuset och “Heroin” som avslutning på deras set i Bofils Båge.

    Bortsett från det som var mina reaktioner positiva alltså, om det inte framgick!

  • blomsterkungen

    Member
    2007-05-06 at 07:52

    Får vem som helst anordna GMM i Sverige?

    Eller “tillhör” det Normal?

    Var tyvärr inte med i år.

    Men, hur kan Sveriges enda organisation för reform av
    cannabislagstiftning endast lägga ner 1000 kr på ett demo?

    Jag kan ha missuppfattat den summan dock…

    Hur kan man låta tung narkotika såsom heroin lyftas fram
    i ett sådant här sammanhang?

    Jobbar Normal egentligen för Mobilisering mot Narkotika?

    Var är bevakningen i press och media, eller är det rentav tur att inget
    visas i tidningarna? (med tanke på fjortisramsor och opiattramset)

    Nu låter jag som en gnällig gubbe, som borde vara tyst,
    jag var ju inte med…. jag bildar min uppfattning på vad jag har läst på
    nätet, vilket inte är någon bra grund att stå på om man skall komma
    med synpunkter, ;-) som i den här posten bara är ett axplock av vad
    som behöver lyftas fram!

  • drullper

    Member
    2007-05-06 at 09:26

    @Blomsterkungen wrote:

    Får vem som helst anordna GMM i Sverige?

    Eller “tillhör” det Normal?

    Det tillhör vem som helst. Nu är det bara normal som levererar dock … innan normal var det ingen som gjorde det… Det skulle vara trevligt om arrangemanget kom att gå av stapeln på andra orter också. Det är bara att tuta och köra…

    @Blomsterkungen wrote:

    Var tyvärr inte med i år.

    Men, hur kan Sveriges enda organisation för reform av
    cannabislagstiftning endast lägga ner 1000 kr på ett demo?

    Jag kan ha missuppfattat den summan dock…

    Det hela går på lite mer än så, men inte särskillt mycket mer… ca 5-7 tusen kostar det hela skulle jag gissa på. Nu har jag inte sett årets siffror men tidigare års kostnader…

    På frågan hur Sveriges enda organisation för reform av cannabislagstifningen endast lägger ner den summan är för att det är så pass få som lämnar bidrag till orgnaisationen. Det finns helt enkelt inte mer pengar att ta av. Vi lever inte alla i ett överflöd av pengar, och traditionen bjuder ändå på att arrangörerna pyntar en hel del pengar ur egen ficka för att få arrangemanget till stånd i slutändan.

    Det är lite så som att man får vad man betalar för helt enkelt. Hur mycket pengar har du bidragit med?

    @Blomsterkungen wrote:

    Hur kan man låta tung narkotika såsom heroin lyftas fram
    i ett sådant här sammanhang?

    Här tror jag det är Christianiten som får svara på frågan, eftersom jag varken var där eller inblandad

    Jobbar Normal egentligen för Mobilisering mot Narkotika?

    Nej, men väldigt många verkar tro att Svenska normal får fri tillgång till pengar från mobilisering mot narkotika eller någon annan samhällsinrättning.. Så är inte fallet… då skulle det vara helt andra förutsättningar…

    Var är bevakningen i press och media, eller är det rentav tur att inget
    visas i tidningarna? (med tanke på fjortisramsor och opiattramset)

    Nu låter jag som en gnällig gubbe, som borde vara tyst,
    jag var ju inte med…. jag bildar min uppfattning på vad jag har läst på
    nätet, vilket inte är någon bra grund att stå på om man skall komma
    med synpunkter, ;-) som i den här posten bara är ett axplock av vad
    som behöver lyftas fram!

    Svenska normal skickade nyligen ut ett brev om att de uppmanade sympatisörer och anmäla sig så att verksamheten skulle kunna bli bättre… Har du svarat ännu? Vilka är dina “skills”? Kanske journalist som kan bli pressansvarig? Eller har du inga och ändå vill ha ett bättre arrangemang? Plocka fram den feta plånboken och leverera… så får dom som arrangerar bättre förutsättning att möta alla önskmålen…

    Finns det pengar kan man plocka in talare från utlandet, kanske till och med få timbuktu eller någon annan folkkär fd narkotikaliberal artist att ställa upp…

    //MVH Drullis

  • reaper

    Member
    2007-05-06 at 20:37

    Sähär lite drygt ett dygn efter årets upplaga av GMM har jag gjort en debriefing och stämt av med några funktionärer också.
    Jag har kollat igen lite synpunkter och läst nån artikel.

    Men det är helt klart så att jag inte visste att Teater Olydig skulle ta upp det där.
    Jag var ju tvungen att mingla mellan mina framträdanden.
    Det var inga bra slagord och jag tycker att folk har varit för dåliga med feedback på den punkten.
    Jag hade som sagt inte bokat Trinity.
    Att det är personliga bekanta till mej som jag känt i närmare 20 år har inte med saken att göra.
    De var ju med redan 2005, vilket var innan min tid.
    Men vi hyr deras PA rätt så billigt och jag antar att den som skötte kommunikationen med dem inte kunde säga nej.
    Jag borde fått reda på det tidigare.
    Att folk satt och drack i parken tycker jag är mycket dålig stil.
    Om ni finns i forumet så vill jag säga till er: Gör inte om det!
    Nästa år kommer vi att avvisa folk som dricker eller är fulla.
    Det är inte den bild vi vill ge av flummaren!

    Megafoner måste till för att alla ska höra slagorden.

    Den verkliga kampen ska inte föras på GMM.
    Gör som DrullPer föreslår och registrera er på http://www.normal.nu och erbjud oss hjälp med nåt.
    Det finns inga garantier att ni blir utvalda som fullvärdiga medlemmar men en god chans att vara med och jobba som volontär i någon av våra planerade projektgrupper.
    Och annars är det en titt i plånboken som hjälper oss allra mest.
    Jag fick förslag på t ex talare från LEAP men kunde inte finansiera det fullt ut, och hade behövt det tipset betydligt tidigare.

    Jag har inte direkt fått några synpunkter på mitt eget framträdande, så det var nog varken bra eller dåligt hoppas jag.
    Nästa år vill jag vara bättre förberedd när det gäller talet så då måste jag se till att andra fixar det praktiska.
    Det ska förstås också finnas en projektgrupp för GMM.

    reflekterar
    C.

  • reaper

    Member
    2007-05-07 at 09:27

    Ett försök till konstruktiv kritik för en som inte ens var där 😳

    När det gäller donationer: Många har nog liksom jag inte noterat den lilla pluttriga PayPal-ikonen för donationer längst ner på normals sidor. Den lilla ikonen är det ENDA som skvallar om att ni behöver donationer. Hemsidan måste bli mycket tydligare på den punkten. (Sedan har vi ju dsikussionen om postgironummer, men det vet ni)

    Sedan har jag aldrig riktigt fattat varför Normals aktiviteter “officiellt” diskuteras på SweCan när det inte finns någon koppling från Normals hemsida till SweCan… Kankse skulle Normal ha ett eget forum på sin egen sida, eller så kan man länka hit.

    I informationen om var GMM hålls får det gärna finnas en karta för de som inte hittar så bra.

    Och som tidigare påpekat, att blanda in opiater och heroin under GMM var mycket olyckligt. Normal får stämma av bättre med sina talare innan. Likaså kan man uppmana till att undvika slagord som kopplar ihop CB med ordet ‘knark’ innan marchen börjar.

  • drullper

    Member
    2007-05-07 at 16:55

    @Mob_Barley wrote:

    Sedan har jag aldrig riktigt fattat varför Normals aktiviteter “officiellt” diskuteras på SweCan när det inte finns någon koppling från Normals hemsida till SweCan… Kankse skulle Normal ha ett eget forum på sin egen sida, eller så kan man länka hit.

    Det är inte enbart på SweCan det diskuteras.. utan även på flashback bland annat… men jag tycker det ändå inte är så konstigt… SweCan är NORMALs största sponsor, ekonomiskt. SweCan håller även NORMAL med webbplats. Sen så är SweCan Sveriges enskilt största Cannabis Community, dvs ett logiskt ställe att prata cannabisdemonstrationer på ..

    //MVH Drullis

  • reaper

    Member
    2007-05-07 at 20:51

    Det enda som riktigt sög var ramsan om att vi vill fortsätta knarka, visst den e kul i flummares sällskap, men svensson förstår sig inte på ironi, å set oss som ett gång pundare. Skärpning intelegentare ramsor till nästa år. PEACE!!! :D

  • reaper

    Member
    2007-05-07 at 23:39

    @SpliffStar wrote:

    Det enda som riktigt sög var ramsan om att vi vill fortsätta knarka

    “Vi vill ha sex stycken joppar om da’n” kändes mest obekväm tyckte jag. Att skrika att man vill vara konstant stenad blir fel när man vill få bort missbrukarkopplingen.

    Men jag håller med om att “vi vill inte sluta knarka” nog också låter illa för gemene man. Kanske gallra bort båda nästa år?

  • reaper

    Member
    2007-05-08 at 06:45

    @Drullper wrote:

    @Mob_Barley wrote:

    Sedan har jag aldrig riktigt fattat varför Normals aktiviteter “officiellt” diskuteras på SweCan när det inte finns någon koppling från Normals hemsida till SweCan… Kankse skulle Normal ha ett eget forum på sin egen sida, eller så kan man länka hit.

    Det är inte enbart på SweCan det diskuteras.. utan även på flashback bland annat… men jag tycker det ändå inte är så konstigt… SweCan är NORMALs största sponsor, ekonomiskt. SweCan håller även NORMAL med webbplats. Sen så är SweCan Sveriges enskilt största Cannabis Community, dvs ett logiskt ställe att prata cannabisdemonstrationer på ..

    Om du läser lite nogrannare så är det inte det att det diskuteras här utan när man har samordningstrådar som ‘GMM 2007 -Informationstråden’ där ordföranden i Normal går ut och informerar, så vore det bra om man kunde hitta dit från Normals hemsida om nu Normal inte skall ha ett eget forum. Mig veterligen finns det inget på Normals hemsida som gör att man kan hitta till SweCan, och då kan mna inte hitta ‘Informationstråden’ vilket är lite synd. Men det kanske inte är tänkt så utan den tråden kanske mest är för SweCans medlemmar…

  • drullper

    Member
    2007-05-08 at 09:45

    @Mob_Barley wrote:

    Om du läser lite nogrannare så är det inte det att det diskuteras här utan när man har samordningstrådar som ‘GMM 2007 -Informationstråden’ där ordföranden i Normal går ut och informerar, så vore det bra om man kunde hitta dit från Normals hemsida om nu Normal inte skall ha ett eget forum. Mig veterligen finns det inget på Normals hemsida som gör att man kan hitta till SweCan, och då kan mna inte hitta ‘Informationstråden’ vilket är lite synd. Men det kanske inte är tänkt så utan den tråden kanske mest är för SweCans medlemmar…

    Ah du menar så. sorry, my bad..

    Nej jag vet inte tanken med tråden men på ett sätt har du rätt. Bäst skulle däremot vara om all information fanns på normal.nu, men att tråder som informationstråden ökade på intresset..

    ///MVH Drullis

Page 3 of 4

Log in to reply.