• GMM 2007 – gnälltråden

    Posted by reaper on 2007-01-23 at 03:15

    Eftersom det blev så mycket gnäll ifjol viker jag en egen tråd för just detta.
    Allt som rör Normals tröghet osv ska läggas här och inte i någon av de andra trådarna om manifestationen!
    Kom gärna med konstruktiv kritik, men kom ihåg att jag var helt ny bara veckor innan förra årets manifestation.
    Det blev ganska taffligt men det blev iallafall ett GMM 2006…

    I år vill jag vara bättre förberedd!
    Lika ensam som jag var då, men på nåt sätt ska vi manifestera även i år!

    anser
    C.
    och förbereder sej på kulregnet

    i den här tråden är jag ordförande i Svenska Normal, http://www.normal.nu, officiell arrangör av den svenska delen av GMM 2007

    replied 16 years, 11 months ago 16 Members · 50 Replies
  • 50 Replies
  • enviousness

    Member
    2007-01-27 at 20:24

    Timbuktu har tyvärr sedan ganska lång tid tillbaka sålt sig och bytt sida, så honom kan ni glömma fullständigt. Tyvärr.

    Ville bara att ni skulle veta det. Finns artiklar om saken för den som pallar att leta runt. Sedan förstår jag inte riktigt vad meningen är med att namedroppa en massa artister och folk som är fullständigt omöjliga att få dit. Bill Clinton har ju puffat en gång, han kanske vore något han med? :|

    (menar inte de flestas förslag på föreläsare och dylikt utan mer vissa kändisar man nämner)

    Liksom..är det inte dags att vakna upp och inse att det här handlar om en demonstration anordnad av ett liten skara privatpersoner utan några nämnvärda ekonomiska medel eller exklusiva kontaktnät? Normal är inte en stor organisation, och den uppfattning jag fått är att den aldrig varit så försvagad och oense som den är nu. Folk gör verkligen vad de kan, men man verkar förvänta sig underverk av ett par helt vanliga personer med ett glödande engagemang och en passion för något de tror på. Har någon ett förslag på något de skulle uppskatta blev verklighet på den här demon? Då föreslår jag att ni försöker få det gjort själva. Det sitter inte 20 anonyma arbetare bakom Normal som kan implententera de förslag som postas här. Har du ett konstruktivt utkast? Suveränt! Ju mer förslag desto bättre, om det jag säger antyder något annat har jag pladdrat bort mig själv. Min poäng är bara: Försök hålla fötterna på jorden. Har du en bra idé? Kolla då med Normal om den är godkänd och genomför den sen själv. Det finns ingen annan som har tid att göra det i ditt ställe, det är du som utgör den skara Normal representerar, och det finns inga dolda medlemmar som magiskt kommer framträda och genomföra dina idéer åt dig. Vad får dig att tro att de som tagit på sig att driva det här skiljer sig från dig? Känner du ett personligt engegemang, så visa det, istället för att bara påstå det på ett forum. Du har verkligen chansen, här, nu, i den här tråden.

    Uj vad gnällig man blev…. 😳

    Jag har bara sett för mycket prat om att folk tycker att de inte får hjälpa till eller vet vad de ska göra…nu har de verkligen möjligheten. Visa framfötterna och gör något av er drivkraft. Sitt inte och vänta på att någon ska bjuda in er. De som väl redan är involverande är upptagna som det är, försök att inte se det som att ni inte är välkomna när ni aldrig blir kontaktade av föreningen trots att ni är medlemmar, och trots att ni hört av er och inte fått några tillfredsställande svar. Bjud in er själva. Saker och ting flyter inte alltid på perfekt, men försök lägga de negativa intryck ni fått bakom er, och fokusera på den här dagen som faktiskt åtminstone kommer bli verklighet, som alla faktiskt kan koncentrera sin ambition och energi på, kring det gemensamma missnöje som råder med den gällande lagstiftningen, och gör någonting av det!

    Det här är min personliga uppfattning. Jag är på intet sätt kopplad till Normal, så att ingen misstolkar något. Ledsen om jag framstår som en gnällig mupp, men det känns onödigt att för fjärde året i rad behöva se en massa orimliga och, lets face it, omöjliga idéer och diskussioner kring sådant som aldrig kan bli verklighet iallafall. Personligen är jag rätt trött på att dagdrömma.

  • reaper

    Member
    2007-02-22 at 19:50

    @Enviousness wrote:

    Timbuktu har tyvärr sedan ganska lång tid tillbaka sålt sig och bytt sida, så honom kan ni glömma fullständigt. Tyvärr.

    Sist jag kollade var han CB-förespråkare. Vad menar du med att han “sålt” sig? Att han nu snarare är emot? Det vore oerhört tragiskt.

    Förresten, känns lite dumt att den här tråden heter “Gnälltråden”. “Konstruktiv kritik” vore väl ändå bättre? Ger en seriösare framtoning.

    I all fall, till ämnet. Till att börja med måste jag påpeka att jag inte deltagit vid någon GMM-demonstration så långt. Blev intresserad av cannabisfrågan på allvar först för c:a ett år sedan. Hursom haver har jag fått demonstrationerna återberättade av bekanta som deltagit, och även läst rapporter och sett filmer från de två första åren.

    Även om jag inte deltagit själv än så länge, vilket jag ämnar göra i år om det blir av, så har jag några idéer, förslag och lite konstruktiv kritik som jag hoppas kan vara givande. Det mesta har ni nog egentligen tänkt på, eller redan tagit med, så det här är mest för att understryka. :)

    Nåja, till saken:

    Jag tror att det är viktigt att först och främst satsa på en seriös framtoning. Tyvärr har inte vi cannabisbrukare något ansenligt rykte i Sverige, utan vi viftas bort som pundare och i bästa fall ansvarslösa hippies som flummar hellre än tar tag i sina liv, ungefär.

    Det gäller att tvätta bort både den smutsiga och ensidiga missbrukarstämpeln, som skapats av lagen och myndigheterna med enstaka fall som utgångspunkt, men även, den av oss – i mångt och mycket själva skapade – “flummar”-stereotypen.

    Därmed tycker jag att GMM ska satsa större delen av krutet på erfarna talare*, och något som når ut till “vanligt” folk (dvs, i det här sammanhanget, folk som inte brukar narkotika i någon form) lättare, och mindre på spex. Om GMM var större, så kunde man satsa en del på det senare också, för att göra det folkligare och mer uppseendeväckande.
    Men än så länge, i stort, är vi cannabisbrukare och/eller legaliseringsförespråkare nog ansedda som jobbiga pundare, än mer så när vi har en demonstration där vi propagerar för jättefarligt dödsknark.

    Därför bör vi hålla det på en hög nivå, enligt mig. Att avdramatisera det hela lite grann skadar inte heller, men det får inte gå överstyr och bli ett stenarpartaj på något torg, då faller liksom hela poängen med aktionen.

    Eftersom argument för en legalisering sällan biter på vare sig den svenska allmänheten (även om synen börjat mjukas upp lite i kanterna på senare år) eller våra politiker, tror jag det är viktigare och mer givande att angripa den svenska narkotikapolitikens uppenbara brister. Detta tror jag faktiskt kan få ett stort gehör.

    Att hoppas på en legalisering i Sverige känns enligt mig inte så aktuellt i nuläget. Ämnet är fortfarande alldeles för tabu, och på så sätt är det givetvis bra att GMM finns, som går mot strömmen och uppvisar en annan sida av det hela. Men just nu tror jag en vidare avdramatisering är det viktigaste. Ett bra tag framöver kommer nog de flesta fortfarande tycka, att det bara är knarkare som vill ha en ursäkt för att punda ner sig etc, men så småningom, kommer folk kanske börja inse att man inte blir en tung missbrukare och slutligen sprutnarkoman för att man röker, eller kanske enbart provar att röka cannabis. Det gäller att upplysa om idiotin, i att ha ett klassningssystem, där vitt skilda substanser buntas ihop under ett samlingsnamn som får agera gemensam nämnare; narkotika. “Knark”, i de flestas ögon ett likhetstecken med misär.

    Förklara ingående hur mycket skada den rådande politiken orsakar. Hur den spär på den redan befintliga misären bland tunga missbrukare, genom att ge dom en kriminell stämpel etc. Detta är uppenbara saker som de flesta av oss sedan länge känner till, men som sagt; mest för att understryka vad jag anser vara viktigt.

    Om några år, när/om GMM blivit riktigt etablerat och börjat dra folk (då snackar jag tusentals och inte två-, trehundra) kan vi göra ett lite större “jippo” av det hela, som syns och hörs. Redan nu dock, måste vi vara noga med att betona, att vi är jävligt trötta på att förtryckas och ständigt mötas av lögner, när vi i övrigt är som vilka svenska medborgare som helst. Ju mer folk som kommer, desto mer syns vi, så jag uppmanar alla att ta sitt ansvar, både gentemot ganjan som för den alltjämt minskande yttrandefriheten i Sverige.

    Se så, ligg inte där i soffan och muncha, ut med dig ;)

    *Tillägg:
    Ang. just talare vill jag lägga till följande:
    En talare jag, och många med mig verkar det som, fick en bra uppfattning av (sett filmer och läst citat) var Henrik Alexanderson. Lite stelt med en politiker (har jag för mig att han är) kanske vissa tycker, men det är just det vi behöver för att få en eftersträvansvärd seriös prägel. Som sagt, i vår position har vi inte råd att schabbla bort chanser att göra bra intryck. Oavsett hur bra argument någon har, så tar inte det inte ifrån det faktum, att man måste ha en bra framtoning, och vara någon som vanliga svenssons kan anknyta till. Tyvärr, men världen är diskriminerande, och detta använder förbudsivrarna mer än gärna emot oss. Därmed inte sagt att jag bara vill se “kostymnissar” vid podiet, snarare att fler olika representanter ska komma få fram och göra sin röst hörd. Bara en tanke!

  • fr

    Member
    2007-02-25 at 21:20

    Arghileh: mycket bra skrivet! Instämmer till fullo. Synd bara att NORMAL inte bryr sig när någon kommer med konstruktiv kritik som faktiskt skulle kunna förbättra demonstrationen.

  • reaper

    Member
    2007-02-26 at 19:41

    Hubbe?
    Det där känner jag inte igen.
    Har du framfört något sådant till Normal sen jag blev medlem?
    Ett bra tillfälle för dej att framföra sån kritik direkt till mej skulle kunna vara att gå på träffar med Stockholmsforumet.
    Det pratas en hel del aktivism på de träffarna, av förklarliga skäl…

    “Gnälltråden” valde jag som namn på tråden just för att det var en del helt okonstruktivt gnäll i planeringstrådarna förra året, och det störde tyvärr planeringen.
    Och då menar jag inte konstruktiv kritik.
    Den kan man framför i nån annan av de trådar om GMM som finns.

    Jag vill hålla planeringstrådarna rena från sidospår och på så sätt göra dem konstruktiva.
    Naturligtvis har jag ett tänk kring Svenska Normal, vad det varit och vad det skulle kunna bli.
    Jag anser att Svenska Normal ska vara en lobbyorganisation snarare än en gräsrotsorganisation.
    Men vi måste också ge feedback till de vanliga flummarna.
    Det får bli en avvägning.
    Vi vinner inga segrar på GMM, men vi vinner vanligt folks uppmärksamhet!

    anser
    C.

  • reaper

    Member
    2007-02-27 at 23:41

    @gammal_christianit wrote:

    “Gnälltråden” valde jag som namn på tråden just för att det var en del helt okonstruktivt gnäll i planeringstrådarna förra året, och det störde tyvärr planeringen.
    Och då menar jag inte konstruktiv kritik.

    Okej, men jag antog att jag kunde skriva konstruktiv kritik tillsammans med en del förslag här p.g.a. det du skrev i startinlägget:

    @gammal_christianit wrote:

    Kom gärna med konstruktiv kritik

    Skulle vara kul med lite feedback också, och om du anser det jag skrev var vettigt, även ha det i åtanke när planeringen genomförs. Jag är villig att komma med förslag, oavsett vilken tråd det bör göras i :)

  • reaper

    Member
    2007-03-02 at 12:13

    Ja.
    Du har ungefär samma tänk som jag när det gäller att ha en seriös framtoning.
    Jag vill att Normal ska vara i första hand en lobbyorganisation och att GMM ska vara mer ett event för våra gräsrötter och i den mån vi kan nå media kring det.

    Som Normal fungerar i dagsläget blir man invald för att man bedömts tillföra något till organisationen och för att man även bedömts vara lämplig att representera organisationen. Det är ett pyttelitet nålsöga man ska igenom om man vill debattera med Fries och grabbarna…

    Alexandersson har redan talat på GMM och är lite för mycket Frihetsfrontare för att vara riktigt rumsren som företrädare för just Normal.
    Han gör ju annars en hel del svidande uttalanden och det händer att jag kollar in hans blogg.

    Jag tyckte inte ditt inlägg egentligen platsade i gnälltråden…
    Det var ett välskrivet inlägg med sakliga argument och alls inget gnäll!

    tycker
    C.

  • fr

    Member
    2007-03-06 at 00:08

    Att hävda att Alexandersson inte är tillräckligt “rumsren” för att tala på en GMM är ju bara löjligt. Han höll det absolut bästa talet av alla som talat på alla GMM/MMM. Det här är inte en höger/vänsterfråga, och bör därför inte heller begränsas på grund av det. Att ni inte bjöd in honom de två senaste åren var antagligen det dummaste ni gjort. Bra, erfarna talare är vad som behövs på demonstrationen, inte nerrökta raggamuffins. :?

  • unkas

    Member
    2007-03-07 at 21:01

    Tja christianit, å ni andra! :)

    Har du en bra idé? Kolla då med Normal om den är godkänd och genomför den sen själv. Det finns ingen annan som har tid att göra det i ditt ställe, det är du som utgör den skara Normal representerar. Känner du ett personligt engegemang, så visa det, istället för att bara påstå det på ett forum.

    Bra sagt. Har varit väldigt mycket storslagna ideer, förväntningar och dagdrömmar i princip sedan start. Får fundra på vad jag kan bidra med. Även om jag är varken flitig rökare eller swecannare på sistonde så anser jag helt klart att synen på cannabis och människorna som brukar denna växt måste förbättras!

    PS: Om det som hubbe skrev stämmer så är det inte bra.

    Bra, erfarna talare är vad som behövs på demonstrationen, inte nerrökta raggamuffins.

    Juppz..

  • the_mighty

    Member
    2007-03-08 at 07:33

    @Hubbe wrote:

    Att hävda att Alexandersson inte är tillräckligt “rumsren” för att tala på en GMM är ju bara löjligt. Han höll det absolut bästa talet av alla som talat på alla GMM/MMM. Det här är inte en höger/vänsterfråga, och bör därför inte heller begränsas på grund av det. Att ni inte bjöd in honom de två senaste åren var antagligen det dummaste ni gjort. Bra, erfarna talare är vad som behövs på demonstrationen, inte nerrökta raggamuffins. :?

    kan inte annat än att hålla med, mer seriösa talare, mindre dikter och Boastin.

  • reaper

    Member
    2007-03-14 at 18:56

    Det är folk i Normal som sagt att Alexsandersson är för mycket frihetsfronten.
    Det håller jag med om.
    Läste ni hans blogg angående Leif Nilsson?

    Hans tal 2004 hörde inte jag eftersom jag var där för att samla namnunderskrifter till Christiania.

    Hur som helst ska inte normal vara en tokliberal organisation, utan på sikt en lobbyorganisation som kan föra sej i alla sällskap.

    anser
    C.

    och efterlyser mer gnäll

  • gr0g

    Member
    2007-03-14 at 21:25

    @gammal_christianit wrote:

    Det är folk i Normal som sagt att Alexsandersson är för mycket frihetsfronten.
    Det håller jag med om.
    Läste ni hans blogg angående Leif Nilsson?

    Hans tal 2004 hörde inte jag eftersom jag var där för att samla namnunderskrifter till Christiania.

    Hur som helst ska inte normal vara en tokliberal organisation, utan på sikt en lobbyorganisation som kan föra sej i alla sällskap.

    anser
    C.

    och efterlyser mer gnäll

    Lite mer okonstruktivt gnäll kommer här:

    Normal är -lustigt nog- en passiv liten elit klubb. De bör kanske inte
    avfärda en bra talare som har rätt åsikt i cannabisfrågan bara för att de
    inte gillar resten av vad han står för.

    Alexandersson kan antagligen inspirera fler människor än ovan nämnda elit klubb. Och är inte det målet?

    Varför talar ingen från Normal? Är det någon annan än du GC, som gör
    någonting alls?

  • trestor

    Member
    2007-03-14 at 22:13

    @gr0g wrote:

    Varför talar ingen från Normal? Är det någon annan än du GC, som gör
    någonting alls?

    Lite snabba svar…

    En eller flera från Normal har talat varje år.

    Det är väl ett tiotal iallafall som gör saker, i varierande grad till och från…

    Vi avärdar inte Alexandersson, gjorde vi det hade vi väl knappast haft honom som talare första året? Åsikten är snarare att vi borde ha nya talare och talare från alla politiska riktningar, inte samma år efter år. Tyvärr sket det sig rejält med planerade talare förra året, men vi gjorde det bästa av situationen… förhoppningsvis kan det bli mycket bättre i år!

    /T, styrelseledamot i Normal

  • gr0g

    Member
    2007-03-15 at 16:59

    Jag drar tillbaka mitt gnäll.

    Keep it up!

  • fr

    Member
    2007-03-20 at 22:20

    Jag kan komma med lite “gnäll” (konstruktiv kritik). :)

    Inför ALLA GMM/MMM har det var problem med att få ut information i tid. Jag vill därför härmed påminna om att det snart bara är en månad kvar. I vilket fall som helst är det hög tid att börja få ut info. Om ni tycker att det är för tidigt så påminner jag än en gång att ni alltid varit sent ute de tidigare åren.

    Så, var är informationen? Hur ser programmet ut i år, vilka talare kommer osv? Sen påpekar jag även som jag gör varje år att Flashbacks nyhetsbrev bara utkommer en gång i månden och att ni inte bör missa möjligheten till gratisreklam för de 100.000 (?) mer eller mindre liberala prenumeranter som läser det. Fullständig information bör finnas tills dess.

    Dags att sätta igång maskineriet! :hemp:

  • atouk

    Member
    2007-03-21 at 20:54

    Det finns flyers för utskrift att ladda ner från svenska normals hemsida, de har funnits där i snart 3 veckor -> http://www.normal.nu/?page=events

    Att inte alla detaljer är klara nu ser inte jag som något problematiskt. De synliga förberedelserna har aldrig kommit igång i så god tid förr, en lovande förbättring jämfört med tidigare evenemang, big up! :D

Page 1 of 4

Log in to reply.