Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Garderob, LE200w vs 150hps

  • Garderob, LE200w vs 150hps

    Posted by Weed-Bear on 2011-12-06 at 10:53

    Har hittils kört med 3x23watt Le i chassi och haft lyckade odlingar, men känner att det är dags att expandera lite och testa på annat.

    Har alltså en litet rum/garderob med följande mått 180x92x260cm, och ungefär 170cm från golvet finns en liten hylla som är 47 cm djup(från väggen) och denna tänkte jag hänga antingen en 200 watt LE eller en 150Hps. Mitt bekymmer är alltså värmen. Priset på dessa 2 val är ungefär lika så det är inte problem t, och jag kommer ha 2-3 pc fläktar eller skaffa en stor fläkt som blåser på växterna. Så även om rummet är relativt stort med en volym på 4.3 kubik meter, så kommer det vara stängt för det mesta. Kommer det att vara för varmt med någon av dessa 2 lampor, och vilken bör jag välja (bäst resultat).Hade tänkt ha 4-6 plantor åt gången i typ 3-5 liters krukor, väggarna är vitmålade så jag tänkte lägga dom vid hörnet så att jag utnyttjar åtminstone 2 sidors reflektion.

    Laddar upp en bild, utifall jag förklarade dåligt eller någon inte kan se utrymmet framför sig tillräckligt bra för att get mig tips.

    replied 12 years, 5 months ago 6 Members · 31 Replies
  • 31 Replies
  • dudin

    Member
    2011-12-06 at 17:49

    Med tanke på att en del krånglar in hps i chassi så tycker jag allt att det där borde funka, får du ordentlig snurr på luften där inne och sprider värmen i hela utrymmet ska det väl gå fint. Aldrig kört hps men efter många år av tjuvtittande på andras odlingar skulle jag göra den bedömningen.

  • Weed-Bear

    Member
    2011-12-06 at 18:10

    Jo, så tänkte jag också, men sedan så resonera jag bort det med att de som kör i chassi eller i små skåp oftast gör det i ett större rum, där temperaturen inte kan stiga så mkt pga av en lampa, men eftersm mitt lilla rum kommer vara stängt för det mesta, och ända vägen för luft att komma in är genom springorna runt dörren.

  • Wayne

    Member
    2011-12-06 at 23:33

    Du måste ha en kanalfläkt som suger ut luften ur utrymmet och ut rummet. Sedan får det komma in ny luft genom nyckelhålet och springor. Ifall det är en ny, tät dörr får du sätta in en ventil längst ner, isåfall passa på att sätta upp ett dammskydd.
    Så länge du kan få ut luften därifrån med en kanalfläkt så kan du köra 400W utan problem. Är det inte för varmt i rummet utanför (där luften kommer in från) så funkar 600W också. Det är ju nästan två kvadrat och 2.60 till tak?
    Men slå bort hyllan så slipper du ju alla höjdproblem så länge du inte ska odla monster. Vartifrån kommer luften in till garderoben?

  • Weed-Bear

    Member
    2011-12-07 at 07:39

    Jag hade inte tänkt odla några monster, vill gärna hålla mig runt 1meter plantor, så jag behöver inte ytterliggare höjd. Det lilla rummet jag tänkt använda är i vardagsrummet, så vardagsrummet är hyffsat stort, och relativt kallt håller sig 21-22grader med stängda fönster hela dagen. Det är ingen ny dörr, så det finns rejält med springor, mest uppe och nere så luft kan komma in. Men det kanske räcker, plus att man öppnar dörren par minuter om dagen, så att luften blandas med luften i vardagsrummet och jämnar ut temperaturen?

    Men jag bör isf satsa på en 150w hps istället för en 200watt LE ?

  • Wayne

    Member
    2011-12-07 at 07:44

    Jag förstår inte ifall du tänker trycka ut luften ur klädkammaren (det lilla rummet) eller inte. Finns det ingen ventilation där? Är det bara dörren?
    Du måste byta ut luften, inte bara sätta den i rörelse inuti utrymmet.

    Edit: Du kan ju odla en meters plantor även om du slår bort hyllan. Med hyllan kan du ju ha max ca en meter (med hps) det är ju alltid skönt med marginal ifall de blir för höga när du testar någon ny sort eller så.
    Fast är hyllan kvar och du kör LE eller lysrör kan du ju ha en ljustät klonings/moderlåda där uppe…

  • xtrazi3

    Member
    2011-12-08 at 12:30

    200w LE och 150w HPS ger samma värme, med 150w hps får du 30% finare plantor och skörd.
    Jag skulle utan tvekan köra på hps:en

    Du måste ha i allafall minst ett ublås, värmen måste ju ta vägen någonstans, annars blir det varmt i längden..

  • Weed-Bear

    Member
    2011-12-08 at 21:24

    Då kör jag på en hps då. Men rummet är ju rätt stor ändå, finns mkt luft där inne, nog borde de kalla betong väggarna och det luft som kommer in genom springorna kyla ner så att det inte är för varmt. Eller kanske det funkar att öppna dörren par gånger så att varm luft åker ut och byts ut av kallare luft ? Finns ingen ventilation, bara dörren tyvär :(

    Angående hyllan så tror jag att höjden räcker, är inte ute efter 1+ meter plantor, tänkte köra med fyra eller fem, 6.5 liters krukor och vegga kanske 10 dagar och sedan sätta i blomm, borde väl inte bli mkt högre då än 60-80 cm plantor?

    Rummet är liksom i betong, med en dörr, 2 plankor fastspikade i vägen och mellan dom är hyllan upphängd, även om jag skulle vilja ta bort den, var ska jag då hänga lampan ^_^

    Edit: hade så klart planerat ha fläktar också, någon som blåser iväg varm luft strax under lampan och lägre ner en som blåser på plant topparna för att kyla ner ytterliggare och ge dom lite gung. Så även om rummat låt säga blir 30-35 grader varmt, så borde väl fläktarna kyla ner tillräckligt så att toppen inte bränns ?

  • Wayne

    Member
    2011-12-08 at 22:18

    Såga ut ett hål uppe i dörren och tryck ut luften där… Hur ska det komma in ny luft genom dörren ifall det inte åker ut luft någon annanstans? Visst kan du hålla på och öppna dörren själv men då måste du kanske göra det flera gånger per dag.

  • Weed-Bear

    Member
    2011-12-09 at 07:39

    Jag bor i en hyresrätt, så såga i dörren är ingen bra ide. DEssutom så kommer nog folk fråga varför det är ett hål på garderob dörren :P.. Jag chansar och testar köra som jag tänkt, i värsta fall får jag väl bygga en growbox med ordentlig ventilation och placera i garderboen eller i vardagsrummet.

    Föresten, när man köper en hps med reflektor, hur hänger man upp dom, jag menar finns det hål färdigtborrade i reflektorn eller någon annan sorts annordning som låter dig hänga up den ?

  • dudin

    Member
    2011-12-09 at 07:55

    Ska du inte köra massor behöver du inte byta ut luften särskilt ofta och jag tror inte du kommer få värmeproblem (150w hps). Finns väldigt få måsten, lukt är ett sånt och det är nog där du kommer få problem.

  • Weed-Bear

    Member
    2011-12-09 at 08:31

    Jo lukt funderade jag också på, jag bor åtminstone på översta våningen så jag har bara 2 grannar som går förbi min dörr. Får väl testa att ha 2 fönster öppna lite oftare för att ventilera hela lägenheten och försöka skapa drag så att lukten går ut och även införskaffa ordentligt med rum sprey för att dölja lukten :D,

  • dudin

    Member
    2011-12-09 at 08:40

    Då blir det nog att välja strain efter lukt för har du ingen lösning på lukt så blir isen jävligt tunn med en gång. Täta och dölja är inte alltid så lätt. Hydrogarden har något som kallas ona och kommer i lite olika former, vet inte alls hur det funkar men kanske värt att prova. Även jonisator kan minska lukten men ej ta bort. Kolla på kjell.com tror den går på ett par hundra. Du får nog kombinera en massa olika grejer om du inte kör kolfilter.

  • Weed-Bear

    Member
    2011-12-09 at 09:51

    Ok tack, ska kolla upp det där, jag har tidigare kört Dieselryder och Ak47 AF i chassi, 2-3 åt gången, och dom luktade väldigt lite , var tvungen att vara inom 1meters radie för att ens känna någon märkvärdig lukt, nu har jag White Widow och blue berries, läst lite om WW och vissa säger att den inte luktar så jätte mycket, ang BB vet jag inte. Men jag har väldigt väldigt sällan besök hemma hos mig, så det är inte något problem, mer vore om det skulle lukta i trappen, men jag får väl täta dörren så att så lite som möjligt kommer ut den vägen, och även använda rikligt med luft fräschare, i värsta fall avbryter jag om det luktar alldelles för mkt tills jag hittar en lösning.

  • xtrazi3

    Member
    2011-12-09 at 12:43

    Okok! Jag ska ha en liknande lösning, kör på en garderob som är 160 cm hög, 50 bred 50 djup, 150w hps i den, sen en vanligt stor bordsfläkt som blåser på. Jag vet, känns jättejobbigt att måsta borra hål och sätta in fläktar så hoppas också att jag ska slippa göra det!
    Jag har köpt Pink Bubble av nordenseeds som jag snart ska sätta i jord!
    Vi får följa varandras trådar och få tips av varandra :D

  • Weed-Bear

    Member
    2011-12-10 at 09:54

    @ Japp ska se till att följa din tråd :D…var inte riktigt om jag kommer ha någon tråd, är fortfarande lite nojjig över att ha mina “brott” dokumterade.

    Jag har ingen möjlighet att borra, men gott om utrymme, med rep och lite kreativitet kan man hitta lösningar på mycket inom garderob odling tror jag :P

    Kommer din garderob vara öppen eller stängd? är det en sådan som “sitter” i väggen, eller en fristående garderob skåp ?

Page 1 of 3

Log in to reply.