Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken FloGro 500: Double Strawberry Diesel

  • FloGro 500: Double Strawberry Diesel

    Posted by drugsarewrong on 2010-04-29 at 17:25

    Denna tråd dedikeras till min första hydro odling!
    Och här ser vi vad den består utav för specs:

    Strain:
    4x Double Strawberry Diesel, ej feminiserade.
    Hoppas på 1-2 honor, får jag mot förmodan fler så kommer dessa också att dräpas.

    Utrymmet:
    ASPELUND från IKEA (54x91x190 cm)
    Om den är köpt från affär eller second hand lämnar jag osagt :)

    Ljus:
    Vegg: 400w MH
    Blom: 400w HPS

    Ventilation:
    Insug: Passivt
    Utsug: 1x Inline fläkt (badrumsfläkt) 195 m3/h
    Ventilation till cool shade: 1x Inline fläkt (badrumsfläkt) 195 m3/h

    Medium:
    Hydroton

    Näring:
    Flora Nova Grow
    Flora Nova Bloom
    Terra pk13/14

    “Krukan” är en Flo grow 500,
    de flesta har nog ganska bra koll på denna simpla lilla under-burk ;)

    Jag tänkte passa på att öppna upp med byggandet av själva utrymmet, det påbörjades i en tidigare tråd men färdigställdes nu inför hydro odlingen. Här kommer hela paketet på en gång, det var sannerligen ett nöje att bygga ihop hela konstruktionen och det visar att även en person med “tummen mitt i näven” också kan, bara man jäklar vill :D

    Skruvade snabbt ihop garderoben till detta skede:

    Verktygen som används, samt krokar som jag älskar ;)

    Borrade 2 hål till “easy rollsen”, använde krokarna som hade en trevlig funktion som ni kan se nedan:

    Ovansidan, plasten viker sig när man skruvar och bildar en slags bult som sätter sig likt ett betongblock:

    Hål till ventilationen mäts upp och sågas så stiligt ut!

    Fläkten passar som handsken!

    Då tar vi och tätar med badrums silikon som tål lite “tropiskt” klimat.

    Och så drar vi två varv med silvertejp som tätning mellan ventilationsröret och fläkten, bara ifall att! :D

    Sågar ut ett passivt insug också.

    Nu ser sidan allt ut!

    Sen måste vi ju ha ett utsug också! Då sågar vi genast ut det!

    Passar på att dra lite av ventilationen! :)

    lägger till 2 krokar som kolfiltret skall hänga vid:

    Sen trycker vi dit fläkt #2 som är av samma sort, och självfallet använder vi mer silikon!

    Då hänger vi upp kolfiltret i krokarna och klämmer fast ventilationsröret. Dock måste vi låta silikonet torka lite innan jag tar och pillar där.

    Och vid någon punkt så har man då nått slutskedet där man klämmer in min coolshade,
    och då har vi plötsligt min drömsetup som ser ut så här!
    (däremot är ventilationsröret nu kopplat till fläkten)

    och så stänger vi dörrarna, på sidan har vi ballasten som står på ett tomt datorchassi, dragit ur sladden genom det passiva insuget, kommer att dra de flesta kablarna där.

    Nog om bygget, vad sägs om att vi kör igång? :D

    23/4
    1 dag gamla

    Först så står ju självklart det där systemet och droppar i tystnad medan de yttre skalen på fröna sakta knäcks likt nötter på julafton!

    Ett par dagar senare, under morgonsidan tittar några vänner försiktigt upp! (alla fyra visade sig samtidigt)

    Senare på kvällen så har alla vecklat ut sig mot ljuset och är i full fart!

    replied 13 years, 7 months ago 38 Members · 117 Replies
  • 117 Replies
  • drugsarewrong

    Member
    2010-04-29 at 17:29

    28/4
    6 dagar gamla

    Nästan en vecka senare mår alla prima och har växt mycket bra i vatten jämfört med odling i jord där frön ur samma påse har varit ungefär hälften av storleken:

    Självfallet måste vi bjuda på en lite närmre bild!

    6 dagar gamla gottfolk, knappt spädbarn och ändå så pass fina! Vi ses när dem är 2 veckor gamla ;)

  • popanonikok

    Member
    2010-04-29 at 18:37

    Hur planterar du dem i leca om jag får fråga?

    Är själv sugen på en flogro 500 :)

  • reaper

    Member
    2010-04-29 at 19:12

    @popanonikok wrote:

    Hur planterar du dem i leca om jag får fråga?

    Är själv sugen på en flogro 500 :)

    Flo gro är väl i stort sätt en hybrid till Hydro?

    “Plants are grown within a chamber filled with clay pebbles.

    The growing chamber is suspended above a reservoir filled with nutrient-enriched water.
    An air pump drives the nutrient solution up through the “pumping column” where the nutrient then passed through drip feeder and flows down through clay pebbles.
    This infuses the nutrient with oxygen and constantly bathes the roots, stimulating the plant to grow.”

  • drugsarewrong

    Member
    2010-04-29 at 19:19

    Flyttade på 1-2 kulor och stoppade försiktigt ner fröna så att dem inte gled ner och täckte sedan över dem. Gick tydligen strålande för alla fyra, de är inte förgrodda på något vis. Var lite skeptisk till om fröna skulle dränkas av det konstanta vattenflödet eller helt enkelt inte vilja gro under dessa lerkulor, men det gick som det gick och jag är nöjd. Då slipper jag alltså köpa kuber och plantera om när dem blir mogna.

    Det kan så klart vara viktigt för en del att veta om fröna kommer att ta sig eller inte, men jag ser helt enkelt inget behov av det extra pillandet. Trycker ner dem så sköter naturen resten ;)

  • Anonymous

    Guest
    2010-04-29 at 20:01

    Äntligen, DAW! Har väntat på det här.
    Kommer absolut följas.

    Har hört att hållbarheten på inlinefläktarna är riktigt kass. Hur länge har du haft dom?

  • billball420

    Member
    2010-04-29 at 21:10

    Snyggt och prydligt, DAW!:D Jag tror du kommer att fylla skåpet med stor grönska först och fina fasta buds till slut.

    bill

  • drugsarewrong

    Member
    2010-04-29 at 23:20

    Inlinefläktarnas hållbarhet kan jag inte uttala mig om, dessa har funnits under mitt nyttjande i ungefär en månad varpå de har fungerat utmärkt. Vi får väl se om dem slutar fungera, men än så länge är jag mycket nöjd med ljudnivån samt dess styrka som jag nästan var lite skeptisk till först. Nu kan jag däremot säga att dem räcker med råge.

    Som värst får jag skaffa större kanalfläktar av hållbart märke, måste utrymmet ytterligare modifieras så får jag väl ta den plågan då.

    Har problem med att salter lagras på botten, ska skölja ur och byta ut vattnet om några dagar så kvickt som möjligt innan rötterna börjar titta ut. Får låta drippern stå på i en mindre hink så att rötterna inte löper risk att torka ut. Vill så klart ha gott om tid att rengöra själva tanken och stabilisera vattnets ph och näring.

    Förhoppningsvis ska väl salterna ge med sig, vet personligen inget sätt att bestrida detta. (Någon som är mer påläst får mycket gärna ge tips) Ligger salterna alltid på botten och kör sitt egna race så spelar det kanske ingen signifikant roll, men råkar jag vara där och röra om så stiger ms (EC) från 0,8 till 1,7, vilket kan vara skadligt högt för så små växter. PH ändras dock inte av detta.

    Är dock inte säker på hur ms förvandlas om till EC och vilken nivå som den bör ligga på, sökt förgäves i några timmar. Har på känn att 1,5 ms bör vara en ganska stabil nivå, uppemot 2,0 gäller nog om man vill kräma på ordentligt under själva fetandet av buds, men är allt annat än säker, har bara testat under kort tid och utrönat dessa siffror på känn genom att se hur plantorna har mått.

  • humlan

    Member
    2010-04-30 at 13:15

    Galet :D Flogro! Nice mannen!

    Fridens!!!

  • baralillajag

    Member
    2010-04-30 at 13:57

    @DrugsAreWrong wrote:

    Har problem med att salter lagras på botten, ska skölja ur och byta ut vattnet om några dagar så kvickt som möjligt innan rötterna börjar titta ut. Får låta drippern stå på i en mindre hink så att rötterna inte löper risk att torka ut. Vill så klart ha gott om tid att rengöra själva tanken och stabilisera vattnets ph och näring.

    Förhoppningsvis ska väl salterna ge med sig, vet personligen inget sätt att bestrida detta. (Någon som är mer påläst får mycket gärna ge tips) Ligger salterna alltid på botten och kör sitt egna race så spelar det kanske ingen signifikant roll, men råkar jag vara där och röra om så stiger ms (EC) från 0,8 till 1,7, vilket kan vara skadligt högt för så små växter. PH ändras dock inte av detta.

    Är dock inte säker på hur ms förvandlas om till EC och vilken nivå som den bör ligga på, sökt förgäves i några timmar. Har på känn att 1,5 ms bör vara en ganska stabil nivå, uppemot 2,0 gäller nog om man vill kräma på ordentligt under själva fetandet av buds, men är allt annat än säker, har bara testat under kort tid och utrönat dessa siffror på känn genom att se hur plantorna har mått.

    Du kör Nova vilket innehåller nåt slam/lera (nåt tungt finkornigt material) – det är nog det som lägger sig på botten, eller?
    Jag tror inte man kan förhindra att det ramlar ner på botten utan ständig omrörning – men det fungerar säkert som buffer på nåt sätt.

    Själv har jag precis börjat testa Nova och kör med 18-19ml / 10 liter vatten.
    Du har litre mer ljus än mig och kan tänkas behöva mer 25ml… kanske något mer – men 18-20ml kan ju vara lämpligt som start för att sedan öka.
    Märkte att EC-värdet för Nova är mycket högre än för de vanliga Micro, bloom med samma mängd makronäring (18ml ger ungefär 1,8ms medans 15+30 micro+bloom ger 1,25) .

  • drugsarewrong

    Member
    2010-04-30 at 19:38

    baralillajag:
    mS lugnade ner sig till 1,4 efter att det stått ett dygn, helt klart acceptabelt. Det mesta av smutset som samlas på botten tror jag beror på mediumet som var ganska smutsigt när jag spolade igenom det ordentligt innan jag körde igång. Nu när den har stått igång under någon vecka så mjölkas nog det sista ur. Ska skölja ur baljan ordentligt snart så slipper jag nog en del av risken att själva hålen ska pluggas igen av smutset.

    Däremot stämmer det att Novaserien innehåller något som jag tycker vara snarlikt det hummus som man hittar i ekologiska näringar. Har dock inte kollat noggrant vad näringen innehåller, den har dock fått bra feedback och jag tycker att den än så länge är trevlig och enkel, samt tål plantorna mycket mer av näringen när jag har testat den i jord. Med annan näring har det varit nästan “pilligt” att hålla näringen på en nivå som är bra för växten, samtidigt som att det inte skall bli för mycket. Men jag är väl i ungefär samma fas som dig baralillajag, den är prövad under kort tid och jag tror att jag i överlag gillar den.

    Den är ju också utvecklad speciellt för hydro, men fungerar i alla medium. Den kommer nog säkerligen att fylla sitt syfte.

  • grabben

    Member
    2010-04-30 at 20:27

    Ser riktigt snyggt o rent ut DAW :)

  • reaper

    Member
    2010-04-30 at 22:51

    Kommer nog bli en del grönska där ser det ut som :)

  • drugsarewrong

    Member
    2010-05-01 at 19:43

    Tack för alla snälla ord :D

    Under gårdagen och idag så har jag sett tecken på näringsbränna som smugit sig på, till en början böjde sig endast bladen uppåt, en fas som jag inte har något emot att ha mina växter i. Men några blad började få små brännor. Så snart detta visade sig så har jag nu passat på att tömma och skölja ur tanken.

    Nu är det nytt och fräsch vatten med 0,7 EC och 5,3 PH
    Innan låg värdet på 1,4 EC och ca 6,4 PH

    Alltså är näringen på hälften av den tidigare styrkan och PH på en optimal nivå. EC värdet kommer att höjas om några dagar tills jag landar på ca 1,1 – Möjligtvis något försiktigt snäpp högre. Fast då vill jag så klart att plantorna är lite större och kraftigare. Kan dock läcka ur mig att det endast har gått 3 dagar sedan dem senaste bilderna och skillnaden är redan enorm.

    Jag har på känn att nästa uppdatering blir trevlig :D

  • popanonikok

    Member
    2010-05-01 at 22:52

    @Samhallsfara wrote:

    @popanonikok wrote:

    Hur planterar du dem i leca om jag får fråga?

    Är själv sugen på en flogro 500 :)

    Flo gro är väl i stort sätt en hybrid till Hydro?

    “Plants are grown within a chamber filled with clay pebbles.

    The growing chamber is suspended above a reservoir filled with nutrient-enriched water.
    An air pump drives the nutrient solution up through the “pumping column” where the nutrient then passed through drip feeder and flows down through clay pebbles.
    This infuses the nutrient with oxygen and constantly bathes the roots, stimulating the plant to grow.”

    Det kallas ebb och flod system.

    @DrugsAreWrong wrote:

    Flyttade på 1-2 kulor och stoppade försiktigt ner fröna så att dem inte gled ner och täckte sedan över dem. Gick tydligen strålande för alla fyra, de är inte förgrodda på något vis. Var lite skeptisk till om fröna skulle dränkas av det konstanta vattenflödet eller helt enkelt inte vilja gro under dessa lerkulor, men det gick som det gick och jag är nöjd. Då slipper jag alltså köpa kuber och plantera om när dem blir mogna.

    Det kan så klart vara viktigt för en del att veta om fröna kommer att ta sig eller inte, men jag ser helt enkelt inget behov av det extra pillandet. Trycker ner dem så sköter naturen resten ;)

    Jaha, så det funkar att plantera direkt bland lecan :D

  • reaper

    Member
    2010-05-01 at 22:53

    Hur mycket låter en flogro?

    🙄

Page 1 of 8

Log in to reply.