Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Utomhusodling Drivbänkar, varma och kalla, ett sätt att förodla utomhus

  • Drivbänkar, varma och kalla, ett sätt att förodla utomhus

    Posted by gunjab on 2011-04-21 at 07:53

    Så våren är här och det är ju hög tid att börja gro de tropiska grödorna som ska hinna växa färdigt under den korta svenska sommaren. Att göra det inomhus i söderfönster fungerar ju utmärkt men har man som mig aldelles för många grödor och för lite plats inomhus så får man utnyttja utrymmet utomhus. Det finns då två sätt att gå till väga på, kallbänk för de lite mer tåliga växterna och så varmbänk, för de lite känsligare/prioriterade plantorna.
    Givetvis är ju alltid varmbänk att föredra men det är lite mer mickel med att iordningsställa den. Till att börja med gäller att få tag i värmekällan till bänken, hästgödsel, och mycket utav den. Ett 12 tums(30 cm) lager är minimum. Inga problem att få ifrån närmsta stall.

    Och ovanpå det ett 20+ cm lager jord.
    Hästshittet fungerar som en värmekälla, det kallas liksom med betong att den brinner. Det är en nedbrytningsprocess som alstrar värme. En viktig sak att tänka på här är att stallgödseln under nedbrytningsprocessen förbrukar den kväve den innehåller och mer därtill, så viktigt att ha en luftande/andande omslutning utav gödseln(så den kan dra kväve ur luften). Jag använder mig av markväv som släpper igenom luft och vatten. Utöver det så grundgödslar jag jorden med generösa mängder kväve i form av blodmjöl samt matar den efter behov. Så det finns en risk för kvävebrist hos jorden.
    Själva drivbänken kan man tillverka i vad som, jag har använt svart korrugerad plåt för att utnyttja solvärmen till max. Resultatet är imponerande 10 grader varmare än utomhus, nattetid. Ett problem som uppstår här är dock ventilation, en väldigt tät konstruktion ger ett RH uppåt 90% så det gäller att sörja för en hyfsad ventilation med utan att göra för mycket avkall på värmen. Det är bara att pröva sig fram, borra lufthål tills man uppnår en bra/acceptabel balans RH kontra natttemp.

    En varmbänk som denna har fler tillämpningar än uppdrivning av plantor.
    Efter utplantering av de uppdrivna plantorna så står kvar en utmärkt odlingsbädd, det är bara av med glaset(eller vad man har), gödsla(käve) och plantera. Jag själv har tänkt att ha ett par tomatplantor, plus så många kväefixerande baljäxter(sockerärt/bondbönor) som utrymmet tillåter för gröngödsling utav jorden.

    Så till hösten när det är slutskördat och dags att avveckla för säsongen, myllar jag ned växt och hushållsavfall i jorden och resultatet är en varmkompost som får stå och dra till sig över vintern.

    Till våren sen är det bara att lucka av fronten och en utmärkt färdigbrunnen kompostjord-gödsel väller ut.
    Så etableras drivbänken återigen och sluter årscykel och kretslopp.

    Kallbänken å sin sida består i sin enklaste form bara av en upphöjd odlingsbädd där enbart solen utnyttjas för uppvärmning av jorden. Jag kör i år med fiberdukstunnel som överdel. Det är en fiberduksmodell av polytunneln och ger plantorna ett hyfsat skydd mot det värsta regn, blåst, sol och kyla. Än så länge har den och plantorna stått pall ett par minusnätter.

    Uploaded with ImageShack.us
    AK 47, ett par Highway Delight sticklingar och närmast en Lowryder som tittat upp.

    Uploaded with ImageShack.us
    Och så de häruppe givna Typhoon.=)

    Nu har jag vart sent ute, p g a logistiska problem, en sån här varmbänk kan man utan problem dra igång en månad tidigare, minst.

    /G

    replied 12 years, 12 months ago 6 Members · 25 Replies
  • 25 Replies
  • cthullu

    Member
    2011-04-21 at 09:32

    Snyggt och bra guide :D Sista veckan i Feb eller början av mars har jag märkt är då solen i sthlm iaf börjar lysa ordentligt så där skulle jag sätta gränsen för tidigaste datum för solälskande växter oavsett om man kan få bra temp ännu tidigare.

    Två frågor:

    1) Hö/halm
    Hästskiten i varmbänken, kör du ren hästskit i botten eller mixar du dem med halm/hö/sågspån eller liknande? Det är väl vanligt för att få rejäl fart på komposteringen/nedbrytningen det hela och ge extra kol för att få en bra nedbrytningsprocess… (tycker också det ser ut som det är något liknande på första bilden?)

    2) fiberdukstunnel vs glas
    Många kallbänkar som säljs är ju med glas, antar att det då blir samma sak som vid fönsteruppdrivning att man kan behöva härda dem innan utplantering mot det kraftiga uv-b ljuset som blockeras av glas.
    Så frågan blir om du märkt av ifall fiberduken släpper genom det delvis och då minskar detta behov? (eller om solhärdning inte är något större problem ö.h.t i praktiken för hampa?)

  • gunjab

    Member
    2011-04-21 at 11:51

    Tackar.=) Ja precis som du säger så är ju solljuset en (konstant) begränsande faktor också. Plus utrymmet på höjden, det går ju inte att öka växthöjden för mycket utan att göra avkall på temperatur så att sätta jättetidigt är egentligen inget alternativ när det gäller tropiska växter som ändå inte kan utplanteras förrän efter sista nattfrosten.. Min ursprungliga plan var 1 månad tidigare, mitten av mars. Har jämförbara soltimmar med sthlm här.

    1, Stämmer bra, det är sågspån, det är lite olika vad de använder från stall till stall. Tror inte det gör någon större skillnad vad det är för “utfyllnadsmaterial”, jag har i a f inte settt några märkbara skillnader sågspån kontra halm. Stämmer säkert det där med kol, annars bidrar det ju också, mer uppenbart, till att dra ut fukten ur skiten.=)

    2, Jag har aldrig haft några problem(värda namnet) med det vad gäller de strains jag odlat. Ingen uppenbar reaktion som skulle kunna härledas till just UV ljuset…
    Vad gäller kallbänkar så är det ju i regel enskiktsglas och inte treskikts som det är i de flesta moderna hus. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att UV skulle vara ett problem med kallbänk.
    Fiberduken filtrerar ju inte ljus på det sättet(tror jag inte i a f, har inte forskat i det) den begränsar nog bara mängden ljus, men samtidigt så isolerar den ju inte lika bra.

    Det här är första gången jag kör med fiberduk, i den här formen och so far so good…. återstår bara att se hur pass den står upp emot de frostnätter som med all sannolikhet kommer slå till här innan sommaren. Det är bara hoppas, för det är ett jäkligt smidigt och billigt alternativ. 50:- för en 3 m tunnel.

    Får hålla tråden uppdaterad så ni får se hur det går. Lowryderna har jag tänkt köra hela vägen i tunneln, diskret och helt insynsskyddat så det är perfekt för stealth och djurskydd i utomhusodling.

  • cthullu

    Member
    2011-04-21 at 13:17

    ja, det torrsubstrat man tillsätter vid all form av kompostering -vilket det ju egentligen är som sker i botten av varmbänken – skall vara just kolrikt vilket alla torra döda gamla bruna växtdelar är. (gamla döda löv är ju ytterliggare en klassiker)
    Man vill ha en lagom kväve-kol balans, för mycket av kväve -> dålig nedbrytning och börjar ruttna/lukta illa istället, för mycket av det andra -> dålig fart. ca 50:50 dynga och vad man nu använder för torrsubstans brukar vara ungefär lagom.

    Angående uv så kanske det är så att man inte tänker på att det egentligen är just uv utan man tänker att man härdar mest mot det kraftiga solljuset, iaf många växter som tomater och liknande kan ju ta rejält stryk om de stått bakom glas innan och sedan får oskyddad sol hela dagarna plötsligt -> problemen skulle i så fall uppstå i början efter man flyttat dem ut ur kallbänken utan att gradvis ha den mer och mer öppen först.

    Man kan jämföra hur man själv inte kan förgrunna solbrännan bakom ett fönster (UV-B strålarna stoppas av glaset, man blir aldrig brun och härdad!) och skulle bli röd och bränna sig när man sedan plötsligt utsätter sig för hela dagen i gassande sol utan solkräm :D

    Men antar att det inte alls lika stor issue med hampa då i praktiken eftersom du inte märkt av det.

    Just ja, kom på en till fråga, har ibland sett att folk gräver ned kallbänken lite granna (gissar att det är för att isolera bättre) , har du testat något sådant och hur stor skillnad gjorde det i så fall?

  • xylitol74x

    Member
    2011-04-21 at 14:30

    Men hörrni jordproffs! Jag har bara använt färdigbrunnet material då jag fått för mig att nedbrytningsprocessen tar bort allt syre ur jorden! Har jag haft fel i hundra år?

    Det där var ju en skitsmart lösning! nedbrytningen skapar ju massor av värme!

  • gunjab

    Member
    2011-04-22 at 07:42

    @xylitol74x wrote:

    Men hörrni jordproffs! Jag har bara använt färdigbrunnet material då jag fått för mig att nedbrytningsprocessen tar bort allt syre ur jorden! Har jag haft fel i hundra år?

    Det där var ju en skitsmart lösning! nedbrytningen skapar ju massor av värme!

    Kväve är det för jorden relevanta, helt rätt. Jättebra att du poängterade det, det missade jag att skriva ut i första posten. Den obrunna gödseln förbränner kväve/luft, kan den inte utvinna tillräckligt ur luften tar den det även ur jorden.

    Men det är en ganska smal sak att fixa, jag har grundgödslat jorden med en generös giva blodmjöl(N-14) och matar jorden med ett par veckors mellanrum eller efter behov. Dessutom har jag ett lager plantmaterial och gammalt gräsklipp ovanpå gödseln för den att ta av först.

    Det här nackdelen kan eventuellt kringgås genom en större luftcirkulationen kring gödseln men det innebär ju i sin tur en större värmeförlust så det är en avägningsfråga och förmodligen så kommer jorden ändå behöva matas. Det är ju relativt billigt med blodmjöl och finns gratisalternativ med i form av kompost, gräsklipp m.m.

  • gunjab

    Member
    2011-04-22 at 19:18

    Chtullu: Haft det lite rörigt och stressigt under dagen och öga bara igenom och svarade som hastigast så bortse från det andra irrelevanta svamlet det blev, missförstod helt din fråga. =)

    Njae, kallbänken jag har nu står på jord så det är ingen “mobil” konstruktion på något vis utan bara en upphöjd odlingsbädd. Jag ska komplettera med lite bilder på den senare, efter helgen. För att svara på din fråga så beror väl det på hur väl man isolerar mot omgivande mark, har inte testat själv men det skulle väl kunna fungera men det känns svårt att lösa på ett bra sätt med isolering-dränering-väldränerad jord…

  • gunjab

    Member
    2011-04-23 at 07:34

    I natt: 1 grad celsius ute, 12,5 grader i varmbänken.

  • wayne

    Member
    2011-04-24 at 11:52

    12.5° var den lägst uppmätta temperaturen antar jag.
    Kul att se att det funkar så bra utan glas. Har man glas (eller plast) måste man ju öppna locket under dagarna annars blir det ju skitvarmt och då krävs ju daglig närvaro. Fiberduk är verkligen bra. Vad har du för högsta uppmätta temperatur dagtid?
    (Har man fiberduk istället för glas så är ju lådan dessutom alltid oåtkomlig för insekter som kan vara ett problem.)

    chtullu: Det är ingen risk att solen bränner plantor då de står under fiberduk. Jag har iaf inte haft några problem med det, duken skuggar ju en hel del.

  • gunjab

    Member
    2011-04-24 at 20:59

    *L* 12,5 i varmbänken, som har glas, ett gammalt enkelglasfönster. Fiberduken är bara för insynsskydd…;)
    Dagtid har jag ingen rättvisande temp på än, givaren sitter i solen men jag har en liten vädringslucka jag öppnar dagtid och när solen vandrat förbi givaren framåt eftermiddagen så har den nu i sommarvärmen legat uppåt 27-28 grader så no problems what so ever, den lilla vädringsluckan räcker helt till. Och framför allt så ser plantorna ut att stormtrivas. =)

    chtullu: Har du aldrig odlat ute, eller på balkongen? Appropå “oron” för UV-ljuset. Kan ju tillägga som kuriosa att jag kör med UV-B i blom, UV-B gillas. ;)
    Jag har ju “fördelen” av att ha gamla 2-glas fönster där jag driver upp mina plantor före utplantering, sen blir det växthus några dygn innan utplantering på friland. För temperaturen skull, i synnerhet natt då, alla plantor, som inte växt under artificiellt ljus i flera generationer, är utrustade med allt de behöver för att klara sol/UV-ljus från start, även om de kan reagera på det så finner de sig snabbt, det är inget som är nå´n make or break deal på något vis. Värre är då tempchocken, men sen gäller ju att alltid plantera ut under eftermiddagen, för att ge de en mjukstart från solens, inkl. UV-B, brännande strålar och hetta.
    Sen har ju de flesta tomatsorter ett väldigt “hängande” växtsätt under solen, de blir varma och loja precis som vi.=)

  • hank_moody

    Member
    2011-04-25 at 05:54

    @Gunjab wrote:

    Dagtid har jag ingen rättvisande temp på än, givaren sitter i solen

    Ta en tom toarulle, linda den med två-tre lager aluminiumfolie (blanka sidan utåt) och stoppa in givaren i den (försök få den att vara fri från kontakt med rullen). Då har du ett hyfsat strålningsskydd för inga pengar alls.

  • cthullu

    Member
    2011-04-25 at 07:13

    chtullu: Det är ingen risk att solen bränner plantor då de står under fiberduk. Jag har iaf inte haft några problem med det, duken skuggar ju en hel del.

    Alltså menade inte när de står i bänken utan när man tar bort dem ur bänken och de inte längre är skyddade. Min frågeställning var om en fiberduk minskar behovet av härdning jämfört med glas vilket jag tror eftersom fiberduken släpper genom även uv till skillnad från glas.

    chtullu: Har du aldrig odlat ute, eller på balkongen? Appropå “oron” för UV-ljuset. Kan ju tillägga som kuriosa att jag kör med UV-B i blom,

    Jodå, massor på balkongen, och om plantorna är uppdrivna inomhus bakom ett fönster måste jag oftast långsamt under någon vecka eller två vänja dem genom att ha dem fler och fler timmar på balkongen innan de hamnar där permanent.
    Detta fast det är direkt solljus genom mina köksfönster rakt på plantorna i minst 8 timmar, de blir helt enkelt inte härdade överhuvudtaget så länge de är helt bakom glas.
    Har typ dödat plantor genom att bara ställa ut dem för snabbt (bladen torkar/skrumpnar och får även vita partier utan klorofyll), därav mina frågor om härdning behövs vid användande av olika typer av bänkar precis som vid uppdrivning inomhus.
    Plantor uppdrivna från början på balkongen har däremot självklart aldrig några problem alls med det kraftiga solljusets uv strålning eftersom de är uppväxta i den miljön.

    Kan ju kanske tilläggas att min balkong har direkt solsken hela dagen och det antagligen speglas extra ljus på den, under sommaren kan jag knappt sitta där blir som i en gryta, så i mitt fall kanske det blir extra extremt.
    Men t.ex. samtliga tomatguider säger att man måste härda dem mot solen innan utsättning och en del cannabisutomhus guider nämner det också så det är ju inget jag själv kommit på…. brukar också ibland rekommenderas utplantering när det är mulet av samma anledning.

    Precis som du själv har alla gener som behövs för att klara av solen i gambia skulle du antagligen må jävligt dåligt om du åkte dit från sverige och helt tvärt ställde dig under gassande sol helt utan skydd hela dagen i en vecka…. du skulle behöva bli lite mjukare härdad innan med ökande antal soltimmar per dag eller liknande.


    Men känns som det blir tjatigt nu och vill inte vara orsak till för mycket kladd i denna bra tråden :P Jag får helt enkelt sammanfatta det med att varken gunjab eller wayne upplevt det som ett problem -> antingen har ni härdat plantorna utan att tänka på det specifikt (t.ex. haft bänken delvis öppen) eller så pallar hampa att gå från ljus utan uv till tvärt gassande solsken med stark uv, men då jag veggat hampa genom köksfönstrena har de inte gillat om jag har fönstrena öppna för mycket när de är vana att stå bakom stängda fönster / lysrör osv.

  • wayne

    Member
    2011-04-25 at 08:27

    Haha okej, tänkte väl men jag läste igenom första inlägget igen för att vara säker..

    chtullu: Jag menade att jag aldrig haft problem med ljushärdning (måste finnas ett riktigt ord för det?) med plantor som drivits upp under fiberduk. Men det borde gå rätt bra med glas också eftersom man i vilket fall måste öppna glaset dagtid och då blir de ju utsatta för en del UV även om strålarna rakt ovanifrån går genom glaset.
    Annars är min erfarenhet som din, att de måste vänjas, de flesta växter “måste” vänjas.

  • gunjab

    Member
    2011-04-26 at 10:25

    Äntligen är påskhelgen över och det är back to business as usual. :) Och det har hänt lite i varmbänken under tiden, sommavräder som det varit, om än med några kalla nätter då kvicksilvret vart nere på nollan.

    Först en bild tagen aldelles efter utplantering på skärtorsdagen.

    Det är tobak(Virginia & Havanna), tomat(2 sorter) och Typhoon.

    Och så här ser det ut idag. En helt ok tillväxt, och då får man ha med i beaktande att bänken ännu inte är hellt intrimmad, med luftfuktighetstoppar på 95 % nattetid.

    Det som tittar upp emellan tomat och tobaksplantorna är vattenmelon, direktsådda i torsdags och redan grodda. Varmbänken är en helt perfekt såbädd tack vare den varma jorden, helt överlägsen inomhusklimat groning.

    5 dagar gamla Typhoon.

    Kan konstatera att tempen aldrig sjunit under 12,5 grad, och då har det vart nollan ute. Så den magiska 12-13 graders gränsen, då tillväxten avstannar helt för de flesta tropiska växter, har hitills aldrig underskridits.
    Kommer att göra en del modifieringar under veckan för att öka ljusinsläpp och få ned luftfuktighet. B l a placera en kanalplastskiva i framkant för att ge de små närmast framkant lite mer lys.

    Chtullu & Wayne: Helt klart så behös ingen vidare UV-B härdning när man använder fiberduk, därför är givetis det att föredra framför glas, ifall man kommer undan med det med tanke på värmeförlust.
    Men å andra sidan så släpper faktiskt enkelglas(och gamla 2-glas fönster) igenom liite UV-B ljus, till skillnad från moderna lgh-fönster som i princip inte släpper igenom något, därav våra skilda erfarenheter.

    Får se om det blir någon mild natt här snart, då ska jag testa enbart fiberduk över varmbänken. Det är ju att föredra förutom p g a ljusgenomsläpp även p g a ventilation/andning(avfuktning)./Hälsningar G

  • gunjab

    Member
    2011-04-26 at 12:36

    En varmbänk som denna har fler tillämpningar än uppdrivning av plantor.
    Efter utplantering av de uppdrivna plantorna så står kvar en utmärkt odlingsbädd, det är bara av med glaset(eller vad man har), gödsla(käve) och plantera. Jag själv har tänkt att ha ett par tomatplantor, plus så många kväefixerande baljäxter(sockerärt/bondbönor) som utrymmet tillåter för gröngödsling utav jorden.

    Så till hösten när det är slutskördat och dags att avveckla för säsongen, myllar jag ned växt och hushållsavfall i jorden och resultatet är en dejlig varmkompost som får stå och dra till sig över vintern.

    Till våren sen är det bara att lucka av fronten och en utmärkt färdigbrunnen kompostjord-gödsel väller ut.
    Så etableras drivbänken återigen och sluter årscykel och kretslopp. 8)

  • gunjab

    Member
    2011-04-29 at 10:44

    Typhoon, 16 dygn i kallbänk.

    Typhoon, 7 dygn i varmbänk.

    Jämnstora nu. Ett bra exempel på vad skillnad i temperatur gör för tillväxten./G

Page 1 of 2

Log in to reply.