Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Drar igång igen. 400w hps, tältodling, autoflowers.

  • Drar igång igen. 400w hps, tältodling, autoflowers.

    Posted by entalpi on 2012-06-27 at 05:22

    Sådär gott folk.
    Lade ner odlingen för en tid sedan och gjorde mig av med all min utrustning.
    I år så har jag fått ett återfall i lagligt odlande, botanisk trädgård all over lägenheten, speciellt balkongen.
    Men det kliade för mycket i fingrarna så att det fick bli en sväng cb också.
    Till en början var det tänkt att jag bara skulle beställa något feminized autoflower och sedan köra det lite halvseriöst i kruka på balkongen bara, men ni vet hur det är..

    Jag har nu i min ägo följande strains:
    1x Auto NL – Feminised
    http://www.pickandmixseeds.co.uk/products/female-auto-nl

    1x Outdoor Grapefruit – Feminised

    http://www.pickandmixseeds.co.uk/products/female-outdoor-grapefruit

    1x B.Lee Automatic – Feminised
    http://www.pickandmixseeds.co.uk/products/kannabia-blee-automatic

    1x Afghan Kush Ryder – Feminised

    http://www.pickandmixseeds.co.uk/products/world-of-seeds-afghan-kush-ryder

    Skall nu i dagarna åka och hämta en av mina gamla lampor, en 400w hps sylvana grolux med magnetballast och cooltube, till detta även 3st påsar med frön. Där har vi vanlig hederlig skunk, afghan och så någon tredje okänd strain. Dessa är regulars.

    Påväg hit är även en growbox för svamp.

    Hittils har jag satt min auto NL samt min outdoor grapefruit till att gro, detta gjorde jag igår så att odlingen är precis i startgroparna.

    Då kommer vi till min setup..
    Hämtar i veckan följande prylar (utöver den första 400w hpsen med cooltube och ballast då):

    Dark Room II 90. 90 x 90 x 180cm odlingstält.

    Cooltube 400w HPS
    400w HPS lampa (Blomspektra) x2 en i reserv
    400w Magnetisk Ballast
    Easyrolls 2st

    2st VKO 100mm kanalfläkt
    Kolfilter
    Smartpots
    PH jord tester för 8st tester

    Näring:

    1 x Gold Label Soil A 1L
    1 x Gold Label Soil B 1L
    1 x Gold Label Ultra PK 0.5L
    1 x Gold Label Ultra MG 0.5L
    1 x Gold label Roots 0.25L.
    Hesi Rotstimulator
    Hesi Bloom.

    Alltså drar vi på för fulla muggar nu.

    Senast jag körde då körde jag i en trimmad (luftpump med syresten i näringsbaljan) flogro och fick mycket bra resultat i hydro jämfört med jord. Mediet jag körde då var cocos. Så självklart har jag siktet inställt på hydro även nu. Lutar lite åt att köpa luftpumpar och syrestenar och bara köra bubblare. Eller någon form av drippersystem, kanske i cocos.

    Bilder kommer jag såklart till att köra, annars hade jag aldrig startat denna tråden.

    Nu kör vi!

    replied 11 years, 9 months ago 4 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • cthullu

    Member
    2012-06-27 at 06:45

    ❗ varför inte vänta med första posten tills EFTER du har bilder???

    I normala fall hade avsaknad av bild inneburit soptunnan direkt men du får några dagar på dig.
    Länk till bild är ok nu när forumet inte bäddar in bilderna.

    I övrigt, kul rigg, bubblare är man ju lite mätt på att se så något drippersystem skulle vara roligare..

  • entalpi

    Member
    2012-06-27 at 10:29
    cthullu wrote:
    ❗ varför inte vänta med första posten tills EFTER du har bilder???

    I normala fall hade avsaknad av bild inneburit soptunnan direkt men du får några dagar på dig.
    Länk till bild är ok nu när forumet inte bäddar in bilderna.

    I övrigt, kul rigg, bubblare är man ju lite mätt på att se så något drippersystem skulle vara roligare..

    Ivrig som ett as och jag väntar mig få fatt på utrustningen som bara ska hämtas hos en polare och därmed bilder närsom.

    Körde flogro förra growen men får se vad jag gör denna.. Just nu är ekonomin sådär att jag kanske får köra en vända jord först.. Annars snickrar jag nog ihop något där jag kör drippersystem i cocos eller dyligt sen under det har jag näringslösning med syrestenar

  • entalpi

    Member
    2012-06-30 at 07:19

    Då var tält på plats, det var 160cm högt och inte 180 som jag först angav. Kör förnärvarande bara med en 400whps i då jag inte hämtat den andra lampan.

    NL och GRAPE grodde över en natt och fick svans, planterades, och är nu ovan jord. Afghan kush ryder och b.lee grodde även de på någon dag och har planterats så att jag antar att dom har visat sig ovan jord tills senast ikv åtmindstonde.

    Det jag har gjort hittils är att dra ventslang från ett vädringsfönster (hämta kalluft utifrån, sen dra ventslang hela vägen bort till tältet som står i andra ändan av rummet. Leder in denna genom det nedre intaget och i slutet av ventilationsslangen sitter där en liten inlinefläkt som suger kalluft utifrån och pumpar den rakt in i tältet, slangen med pumpen i ändan hänger neråt mot ett av hörnen, där står en luftpump strategiskt placerad, den återkommer vi till.

    Jag var i en djurbutik och införskaffade mig en luftpump då alltså, någon MARINA 100, som skall leverera 85L/h slang till denna samt en syresten då förståss. Jag köpte mig även en cirkulationspump som det verkar vara rätt bra tryck i. Detta har jag nu efter mycket mekande, testande och donande snickrat ihop till något som iaf kan liknas vid ett hydrosystem.

    En gammal proteinpulvershink tjänstgör som balja, i locket har jag skurit ut hål för 4st små nätkrukor som jag sedan har placerat i dessa hål.
    Vet inte hur mycket hinken rymmer men kanske runt 10L.
    Hål i locket gjordes även för den slang jag drog upp från cirkulationspumpen (som ligger i näringsbaljan då och pumpar upp vatten), vidare är det kopplat till en bit slang som i sin tur har 4 småslangar ut ifrån sig som var och en sprutar vatten på nätkrukorna.
    Ett litet hål i locket gjordes även för att leda ner slangen mellan luftpumpen och syrestenen, syrestenen är såklart placerad i bottnen på hinken.

    Jag har ingen aning om huruvida den här hinken kanske är på tok för liten för de 4st ovanstående strains, autoflowers som jag tänker köra 18/6 rakt av bara. Först med 400w hps rött spektra sedan det dubbla, dvs en til likadan lampa i tältet. Jag har en massa olika kopplingar och ideer för alternativa system och överväger ändå att köra dom 4 autoblommande i sådanadär smartpots eller vad det heter, sådana tyg/filt krukor som skall vara bra på att syresätta jorden, smo jag isåfall blandar med vermakulit, perlit, cocos etc för jordförbättring, bättre syresättning. Bara för att jag inte vågar riskera att köra de här 4 efterlängtade första i ett hydrosystem som jag inte vet ens om det är bra eller inte.

    Jag tänker ta lite bilder på spektaklet nu, sen ska jag bara lösa hur jag ska få in dom i den här tråden. Well well, jag får väl sätta mig och läsa guide, då jag är totalnolla på sådanthär. Om ingen vänlig själ kan tänka sig att ta emot bilderna från mig via mail eller så sen lägga upp dom i den hr tråden åt mig? Någon?

    Nu går jag och fotar det som finns att fota.

  • ortensfavorit

    Member
    2012-07-17 at 14:00

    Ska bli intressant att följa. Hoppas att du kör all in och inte nojar ur!

    Lycka till, bless.

  • entalpi

    Member
    2012-07-25 at 08:46

    Har inte fått klämm på bildbiten så någon mod kanske skulle vilja flytta denna tråden till en plats där en mer allmän growjournal är lämpad, och så får jag lägga upp bilder efter hand om jag får hjälp eller möjlighet. Just nu har jag itne ens internet hemma så..

    Hursomhelst så är det nu en autoblommande NL eller om det är grapefruit outdoor, som har växt sig ordentligt jävla buskig, den kommer inte på höjden men bulkar hela tiden på sig så att den blir bara kompaktare och större och buskigare, så att jag gissar på att den kommer till att lämna en rejäl skörd när den väl börjar blomma och helst sträcka lite på sig då också så att alla delar kan få ta del av ljuset, inte som det är nu att hela plantan består av ett tätt tätt grenverk som skymmer lyset för det längre in mot stammen.

    Förvånad över att den inte har gått i blom ännu då det skulle vara en autoflower, men det kanske är lite halvkass sådan genetik i den för den visar inte minsta spår av att vilja börja blomma och den tittade upp 1 juli.

    Den andra plantan jag har är en afghan kush ryder, den mådde piss ett tag i min hemsnickrade hydro, orkade inte mixtra förmycket med det utan tog upo den, den hade ett väl utvecklat rotsystem så att jag transplanterade så snyggt och skonsamt jag kunde över den till en hög kruka med jord/cocosblandning och så en del perlite osv så att den står i en rätt fluffig och väldrenerad mix, den krukan står i sin tur i en lite större kruka som är fylld med näringslösning och på bottnen av den en syresten som pumpar luftbubblor underifr¨n hela tiden, nu har rötterna växt igenom krukan så att dom växer ner i den andra krukan där näringslösningen finns och d’är det st’ändigt syresätts med syrestenen. Den blomman är rätt liten eftersom att den mådde piss först och jag fick cutta en del dåligt material på den och bara spara det som såg fint ut och hoppas på det bä’sta när jag försökte rädda den. M;en den har tagit sig bra och blommar för fullt nu, växer en del och jag ser fram emot att se vad det kan ge om några veckor när den har f¨ått blomma färdigt. Den ska ju vara snabblommande och den är liten och sådär, så jag räknar inte med någon stor skörd men kanske en eller ett par små goda välblommade och starka buds så att man har lite sålänge innan det andra behagar börja blomma sig.

    Hursomhaver så väntar jag nu på 1frö nirvanas bubellicious fem och 3st mandala chill-om samt 3st mandala Kalichakra regulars. Så dom 7 ska också in i tältet, tänkte vegga ca 2v, och sen s’ätter jag nog i blom, eller om jag veggar 3v, jag får se, jag vill ju ha rejält med skörd på det som blir av dels den som redan nu är en rejäl buske, men främst vill jag ge dom mandalas som blir honor samt nirvanan tid att kunna bli lite större och fylla ut tältet och få en resonabel skörd av dom.

    Är bra sugen på att korsa någon av dom sativadominanta mandala strainsen med någon antingen tung tung indica i stil med en rejäl och snabblommande afghanhona. Eller något annat indicadominant som har egenskaperna att dom blommar snabbt och ger en bra skörd. Isf hade jag nog kunnat få en rätt så skön egen srain av någon av mandalorna korsat med någon schyst snabblommande välskördande 100% indica.

    Finns det någon här som har något att säga om dessa två mandalasorter som jag har för avsikt att driva upp?

  • cthullu

    Member
    2012-07-25 at 08:54

    ❗ tråd flyttad till Cannabisodling.

  • entalpi

    Member
    2012-07-26 at 09:20
    cthullu wrote:
    ❗ tråd flyttad till Cannabisodling.

    Tack så mycket för detta!! Nu hoppas jag på att få lite respons på mina frågor bara :)

    Verkar faktiskt som att den storbuskiga rackaren som SKA vara en autoflower också nu efter ca 1mån från att den tittade upp ur jorden har behagat börja blomma. Den har sträckt en del på sig nu bara över natten och tittar jag noga så hittar jag små små preflowers med spröt så visst kan den vara på g nu.

    Då återstår ju frågan, om jag nu blommar mina två autoflowers under 18/6 och sen kastar in 7st icke autoflowers som jag bara vill vegga kanske max 3v, då får dom som är autoblommande stå ut med att blomma färdigt under 12/12, detta borde minska skörd, potens och hela baletten hos dom väl eftersom att dom då får mindre ljustimmar än dom annars hade fått?

    Ett annat alternativ är ju att vegga bubbelblomman och mandalasorterna några veckor och toppa, binda ner, scroga osv för att hålla dom under kontroll innan jag sätter dom i blom.

    Tankar?

    Speciellt tankar ang att korsa den av dom mandala som blir hanar med något? Eller bara ta en hane och en hona av dom manala och dedikera dom till en liten fröodling. Typ binda upp några 20w LE i ett annat utrymme och låta dom hållas dä’rinne i syfte att få en fröskörd. Antar att det räcker med några LE om jag bara ska få dom till att producera fröer?

  • assinator

    Member
    2012-07-27 at 04:51
    entalpi wrote:
    cthullu wrote:
    ❗ tråd flyttad till Cannabisodling.

    Då återstår ju frågan, om jag nu blommar mina två autoflowers under 18/6 och sen kastar in 7st icke autoflowers som jag bara vill vegga kanske max 3v, då får dom som är autoblommande stå ut med att blomma färdigt under 12/12, detta borde minska skörd, potens och hela baletten hos dom väl eftersom att dom då får mindre ljustimmar än dom annars hade fått?

    Ett annat alternativ är ju att vegga bubbelblomman och mandalasorterna några veckor och toppa, binda ner, scroga osv för att hålla dom under kontroll innan jag sätter dom i blom.

    Tankar?
    quote]

    Detta dilemma har jag oxå! Hur mycket skörd minskar de på AF blommorna om man kör 12/12??

Log in to reply.