Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Byrå, 125W LE, SKÖRD och VIKTRAPPORT!

  • Byrå, 125W LE, SKÖRD och VIKTRAPPORT!

    Posted by reaper on 2006-05-01 at 17:08

    Halloj!

    Efter mycket funderande och tvekande tänkte jag göra en tråd om hur det kan tänka sig att en eventuell odling skulle kunna se ut.

    Lite grundfakta om denna fantasi:

    SETUP:
    Byrån Anders från Jysk, med måtten:
    Bredd: 80
    Höjd: 72
    Djup: 37

    LJUS:
    125W blå/vit LE-lampa

    VENTILATION:
    2x 120mm papst-fläktar som utsug; passivt ganska stort insug, och en 120mm papstfläkt blåsande mot växterna.

    MEDIUM & NÄRING:
    Cocos b’ounces från swegrow, med hesi cocosnäring, och tillskott som supervit och PK13-14.

    STRAINS:
    1x White Widow (WW) från femaleseeds
    1x Cindyrella 99 (C99) från femaleseeds

    LUKTBEKÄMPNING:
    2x yocoairpåsar från CO
    1x vaportronic lemon (numera bara tre lemon discar vid utblåset)
    1x ozongeneratorn för 360kr från luktsanering.se
    Öppet fönster och doftljus vid behov

    Jag har inte någon vidare stor erfarenhet av cb över huvudtaget; det har blivit lite grönt av varierande kvalitet ibland, och ett par omgånger sämre sortens brunt. Men efter en hel del surfande på denna och andra sidor, föddes idén att det kanske skulle gå att fixa eget.

    Först tänkte jag att en mini-setup i ett datorchassi vore bäst, men efter mkt funderande fann jag att en del byråar går att stuva undan precis lika bra som ett chassi, trots att de har dubbla golvarean och är någon decimeter högre. Som Anders från Jysk, t.ex.

    Nu är min fantasi ganska långt gången; jag kan tänka mig att det skulle vara ganska nära klart, men jag har lyckats hitta några bilder som mycket väl liknar det jag har i tanke… så här kommer en hel hög med bilder för hur en odling skulle kunna se ut:

    Starten på det hela, för länge sedan:

    Sådda i varsin cocos b’ounce:

    Här har de tittat upp, och man kan se byrån och resten av setupen:

    Här är lilla WW den 21a feb:

    Och här lilla C99 samma datum:

    Häremellan hoppar vi i tiden en hel del, för tydligen säger mitt undermedvetna mig att även i en fantasivärld är det väldigt dumt att inte inse att näringsscheman ofta är gjorda för kloner och inte frölingar, och att man dessutom inte ska vattna hur mkt som helst varje dag.

    Så efter en lång period av status quo tänkte jag mig att de nog skulle ha satts i blom kring den 19e mars.

    Här kommer C99, 3dgr efter ljuset ändrats till 12/12:

    Och WW på en samtida bild:

    Om jag föreställer mig rätt så växer de så det knakar denna period, så här har vi C99 8 dagar in i blom:

    Och WW:

    C99 3e april, lite böjd under nätet:

    Och WW:

    En översiktsbild som visar hur det borde ha sett ut kring 10e april:

    WW den 17e april – pk13-14 har satts in, och jäklarns vad dålig jag var på att använda det där nätet (i fantasin), för det ser bestämt ut som att det blir en enda stor bud av den:

    Samma datum och detaljer för C99:

    Oj-oj vad de sträcker på sig när de stretchar, och oj-oj vad dåligt det gick med nätet här. Som synes på de brända bladen befinner de sig ruskigt nära lampan, men de verkar överleva med enbart skadade blad.

    23e april såg det ut så här (i min fantasi), för WW:

    Och C99:

    Här tänker jag mig att jag lika gärna kan testa att klippa bort lite grann av sådant som inte är nå nära lampan på C99, så den stora grenen till vänster på bilden klipps av, och sedan binds toppen ned så den hamnar lite mer parallellt med lampan.

    Fem dagar senare, 28e april, har vi här WW:

    Och C99:

    En översikt, den 28e april. Här syns fläktar, disktrasa för fukt, mäskflaska i hörnet osv:

    6v in i blom såg WW ut så här:

    och C99:

    Vad har jag lärt mig?
    Jo, passa för fasen med näringen, och det går att övervattna även i kokos. Och det är nåt helt otroligt vad mycket de kan stretcha på sig i blom; C99 verkade tiodubblas på några veckor. Och nästa gång tänker jag minsann fantisera att jag binder ner dem ordentligt i nätet, så de inte gör som de gjorde denna gång och bara växer igenom det.

    Och – claes ohlsons kolfilter för köksfläktar är alldeles för mycket för 120mm papst-fläktar. Och inte fasen hjälper varken vaportronic eller små bilanpassade ozongeneratorer nämnvärt.

    Anledningen till att jag tänkte mig att blom drogs igång trots att de var minimala, är att schemat inte tillät någon längre veg-tid p.g.a. olika anledningar.

    Jag har en hel del idéer för hur denna setup skulle kunna förbättras, men det får bli en fantasi för en annan gång. Nu börjar jag bli grymt otålig och vill gärna fantisera klart, vilket borde inträffa om 2v för C99 och om 3-3½v för WW.

    Har ni några frågor eller kommentarer, skriv gärna. Och om det är någon som skulle kunna drista sig till en gissning på hur mkt det skulle kunna tänkas bli av en sådan här setup, vore jag väldigt nyfiken på att höra den – jag skulle kunna tänka mig att allt över 10g för de båda tillsammans är skoj, men så har jag då inget att jämföra med. 10g från var och en av dem, och jag får anse mig nöjd.

    Trots att det som sagt var fasligt lustigt att jag lyckades hitta dessa bilder som stämmer så väl in med min fantasi vill jag påpeka att jag såklart inte bor i Sverige, utan i ett land där solen skiner, fåglar kvittrar och lagarna ser helt annorlunda ut.

    replied 17 years, 11 months ago 6 Members · 22 Replies
  • 22 Replies
  • reaper

    Member
    2006-05-01 at 17:32

    Hejsan :D fin fantasi. Jag skulle nog gissa på att du får runt 5-10 gram torrt per planta. angående vad du skulle kunnat fantisera annurlunda skulle jag säga. haft lägre mediumbehållare med mer golvyta för att dra nytta av så mkt höjd som möjligt. och jag skulle andvänd ett lite bastantare och tätare nät så det blir lättare att hålla dom nere samt binda fast dom vågrätt i nätet, när jag fantiserade om scrog andvände jag en trådback för att pressa ner dom hade cirka samma höjd som du fast lite mer och lite bredare och 250w hps fantiserade fram hela 120 gram drygt :D men annars ser din fantasi bra ut för att va en första fantasi , fantisera vidare och hoppas örter smakar bra i dina drömmar :D

  • fritz

    Member
    2006-05-01 at 17:57

    Dom där plantorna ser ut att ha taskiga gener. :?
    Jag har definitivt tappat förtroendet för Femaleseeds.

  • reaper

    Member
    2006-05-02 at 12:38

    Du har verkligen inspererat mig till att börja fantisera själva 😉

  • reaper

    Member
    2006-05-02 at 14:29

    Är allt detta bara i din fantasi och bilderna tagna från någon annanstans? Så de lite torra bladen och dina reflektioner är påhitt? Himla avancerat, men det låter bra. Du verkar ha tagit lärdom från en fantasi, vilket antagligen borde kongratuleras.

  • reaper

    Member
    2006-05-02 at 15:01

    Tack för svaren :)

    Svaret på den sista frågan – jag skulle inte säga att jag har HUR bra fantasi som helst, och jag hoppas det besvarar din fråga 😉

    De torra löven beror helt enkelt på att den jaekeln stretchade mycket mer än jag trodde var möjligt, så en tanke där var liksom att istället för att klippa blad, låta dem brännas, och minimera avståndet mellan så många buds som möjligt och lampan. Nu är lampan riktigt nära, visar sig om mindre än två veckor om det är klokt eller ej :)

    Southpeak – tack för kommentarerna! Kul att höra att jag kanske inte var helt ute och cyklade med mina uppskattningar. Jag har en och annan tanke om förbättringar för version två (nog en dröm för hösten) – skickar ett PM, har lite bråttom nu, för din version lät nära mina sådana tankegångar. 120g, det var MKT snyggt fantiserat, må jag säga :D

    Fritz – mjo de ser lite raggiga ut, men som sagt, de har inte haft det så lätt alla gånger, tack vare att jag inte uppmärksammat alla detaljer så där i mitt undermetvetna. Tror det beror mest på mig tyvärr :(

    Ser sannerligen fram emot slutet på detta, då jag nog inte upplevt nåt i närheten av dessa drömmar.

  • reaper

    Member
    2006-05-03 at 02:42

    Jag tycker du skall skita i nätet tills du lärt dig lite mer och framförallt lärt känna strainen , vissa stretchar väldigt mycket andra inte.

    Bind ner stammen med en snörstump istället , scrog är jättebra men det tar ett tag innan man bemästrar tekniken.

  • chiana

    Member
    2006-05-04 at 17:02

    @EXPERTEN wrote:

    Jag tycker du skall skita i nätet tills du lärt dig lite mer och framförallt lärt känna strainen , vissa stretchar väldigt mycket andra inte.

    Bind ner stammen med en snörstump istället , scrog är jättebra men det tar ett tag innan man bemästrar tekniken.

    Scrog är inte alls svårt.
    Tålamod är tydligen svårt. Det tar lite längre tid att vegga upp grunden till en fin scrog. Nätet ska vara täckt med blad, ett par sidoskott ska hinna upp till nätet. Plantan ska vara tryckt mot nätet. Att låta toppen böjja sig lite mot nätet och sen slå över i blomm. Ja ni ser själv resultat i denna tråd. Varför ha nät över huvudtaget i så fall? 🙄

    Bättre lycka nästa gång. :D

    Edit: Lite finmaskigare nät är heller inte så dum ide. Hönsnät kallas det i skåne. Funkar jättebra

  • reaper

    Member
    2006-05-04 at 19:18

    Hehe jo, jag misslyckades rejält med SCRoG’en :( Men jag var helt enkelt tvungen att sätta dem i blom för att hinna få klart dem i tid pga andra anledningar. Jag lovar att jag läste tillräckligt om SCRoGs för att inse att de skulle växa upp och in i nätet, men om det står mellan att göra så här och att fixa bra veg, men istället klippa dem vid 5v blom – tja, då gör jag hellre så här.

    Och C99’n stretchade rejält som fasen, så där hade nog nätet gjort lite nytta om jag bara bundit fast den i det – vilket jag inte gjorde. Dock så funkar det rätt bra nu, för grenarna är spridda på varsin sida av lampan, så det ser ut som att maximalt av blomman får ljus. Och skulle jag ta bort nätet nu kan jag slå vad om att hon skulle swischa upp sina grenar och löv i lampan på en gång, som hon verkligen gillar att göra. Helt enkelt smidigare med nät än att binda ner grenar, tycker jag iaf :)

    Skit samma, hur gräsliga de än ser ut hopps jag att de bjuder på nåt fint i slutändan, och som sagt, nästa gång borde bara kunna gå bättre :)

  • reaper

    Member
    2006-05-07 at 16:51

    En uppdatering så här sju veckor efter dessa funderingar började:

    Till vänster är WW, och resten är C99… jag vet inte vad jag ska kalla det här, för det är ju inte en scrog, men det verkar funka rätt bra med C99 där stora grenar och tillhörande buds liksom växer och trivs runtom lampan. Fast iofs, så här i fantasins värld är nog inte korrekt terminologi det viktigaste :)

    Och så en bild på WW:

    Det som har hänt sen sist är mest att C99 har fläskat på sig rejält! Hennes tidigare pyttebuds är nu bra mycket större än grannes. Två stora som är som WW, nästan, och så en hel hög med små, som kanske är en tredjedel så stora. Hennes stam är mkt tjockare och hon dricker minst dubbelt så mkt, också. Typiskt, för just henne är det ju jag är lite rädd för :)

    8v sägs det ju att C99 brukar behöva, men frågan är om det blir för tidigt, för det är väldigt få av hennes pistiller (de långa vita stråna) som blivit sådär bruna (vissna?) som jag läst ska vara ett bra tecken på att blomningen börjar gå mot sitt slut. Kanske blir det chop-chop om en vecka dock!

  • reaper

    Member
    2006-05-15 at 05:59

    Nu har C99 skördats!

    Efter en vecka på bara vatten fick hon stå 24h i totalmörker, sen åkte hon dit (puhh, skönt att kunna återgå till verkligheten, hehe).

    Här kommer några bilder, på hur hon såg ut alldeles före, sen under och efter:

    Blir kul att se hru mkt det väger! Allt över 10g blir jag glad över :)

    Jag var lite osäker på själva manikyren, och klippte helt enkelt bort alla utstickande blad jag såg.

    Rackarns vad hon luktar nu! Sött som bara den! Blandat med fan vet vad.

  • skills

    Member
    2006-05-15 at 06:44

    Ser fint ut det dära se till att kurera det där bra sen så är iallafall början på sommaren räddad 😉

  • picko

    Member
    2006-05-15 at 11:40

    😯 Trodde jag inte när jag försrt såg bilderna, verkar ju bli endel.

    Gram och rökrapport sen skulle vara kul.

  • reaper

    Member
    2006-05-15 at 12:03

    Synd du klippte ner henne så tidigt, du hade lätt kunnat blomma henne i några veckor till.
    Ser inte mer än ett par röda pistiller, det kommer göra mkt på potensen med.. Men det ser jävligt smarrigt ut vill jag säga, bra resin produktion och fin färg på kolvarna. :D

    Kan man få en gramrapport??

    :hippie:

  • reaper

    Member
    2006-05-15 at 13:07

    Jodå, tänkte låta henne torka till helgen nu, sen börja kureringen, men före det blir det provtur samt vägning. Ser fram emot det, och misstänker att det iaf för mig kommer vara ganska nytt i potensväg :D Uppdaterar tråden då.

    Nerv – jo jag vet, många av pistillerna är vita. Men det är på en del av budsen; en del är minst hälften röda/vissna på. Sen gick hon på dagen 8v i 12/12, och det efter att ha varit i liv, om än inte alltid så pigg, i ganska många veckor. Och femaleseeds hävdar bestämt att kring 50dgr ska vara tillräckligt i många trådar – annars har man en “väldigt sällsynt väldigt sativa-pheno”.

    Hon gjorde en sista spurt volymmässigt för kanske 2v sen – då biffade hon till sig ganska så rejält. Sen dess har i princip inget hänt, förutom att fler och fler pistiller mörknat, och lukten gått från frisk citron till mer sött och.. moget, kanske. Jag är kass på lukter. “Om” jag skulle får för mig att halka in på liknande tankebanor i framtiden, blir helt klart en lupp med i bilden. :(

    Men resin har hon, saxen klibbade igen helt och mina fingrar blev tokigt kladdiga fast jag försökte att inte röra henne så mkt :D

    Hur som, till helgen borde jag kunna väga henne samt rapportera vad för effekt hon har… ser fram emot det :)

    Hur länge tycker ni att WW borde få stå? Jag tänkte mig 9½v typ. Där blir det ännu mindre dock :(

  • reaper

    Member
    2006-05-15 at 13:54

    Man ska inte hänga upp sig för mkt på vad som står på tillverkarens hemsida ang blomtider, allt är relativt till vilken setup man kör mm. Man ska alltid hålla koll på plantan själv vilket stadie den är i, och skörda när mellan 60-80% av pistillerna/resinet har fått en brunaktig färg. Då är den som starkast. Dock kan man skörda tidigare med för att få ett mer “uppåtrus”, men det resulterar i ett lite mindre potent gräs.

    :hippie:

Page 1 of 2

Log in to reply.