Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Bruna prickar som över går i torra döda bladspetsar

  • dr-tryptamin

    Member
    2011-02-15 at 15:27

    vad använder du för näring ..och att inföskaffa en ph/ec mätare är nog ingen dum sak

  • bongomongo

    Member
    2011-02-15 at 16:37

    🙄

  • Anonymous

    Guest
    2011-02-15 at 16:48

    Lätt hänt att små plantor får näringsbränna av en del sorts jord.
    Köp såjord i fortsättningen så slipper man allt sånt eller flusha igenom den du har med vatten ett par gånger.
    Jag har en 12 liters hink med 100-talet 2mm hål i botten jag gjorde med borrmaskin, sen fyller jag den med jord till 2/3 delar, ställer den över golvbrunnen och så fyller jag den upp till kanten med ljummet vatten, låter vattnet rinna ut, nytt vatten, rinna ut, nytt vatten osv
    Ett par sådana dräneringar så har du gjord såjord av plantjord, krama ur jorden på allt extra vatten innan du planterar.

  • dr-tryptamin

    Member
    2011-02-15 at 17:36

    @Bongomongo wrote:

    Hej först tackar ja för ditt svar! Har mätt mitt på (ur kranen) och det var 7.1 mätt flera gånger dock med ph mätare från claesolsson för 600 spänn.

    Ska mäta vattnet som kommer ur krukan vid vattning ikväll bnär ja har mer tid..

    Näring är =0 inte vågat mig på detta än utan ska exprement6era med det längre fram, så ja har ett hum om hur det funkar när det e dags att blomma mina rediga frön..

    När frugan kör torktumlaren blir det rätt varmt o (kan kolla exaxt) och ibland uppnar hon fönstrer som dom står under så det kanske kan dra lite kallt på dom.

    Kom på nu med att det bara är 1 planta sedan innan som har ica jord och alla dom andra fått jord med leka från plantagen.

    1 den med jord från ica har inte på långa vägar växt lika mkt på höjden med har därimot INGA döda blad o bruna prickar, men utvecklat regält mkt tjockare stam o flera (grenar) med nya blad på.

    2 dom med jord med leka fån plantagen har blitt dubbelt så långa doch med bruna prickar och döda bladspetsar.

    det e alla tips ja kan komma på just nu, vill ha så mkt hjälp ja kan för om ca 3 dagar ska ja plantera mina kvinnor! mvh bongo mongo

    7,1 är nästan det man tycker är det neutrala att mixtra med ph är en balans gång jag använder lägre ph men sen samanseter jag mitt vatten från grunden men det är för jag har tillgång till allt inom mitt jobb . när du planterar om ska du inte använda något näring ,, kan tänka mej att din jord har litte höga värden enligt mig själv fungerar gold-label jord riktigt bra jag blandar lite hydrokoral i min jord vet inte om man får rekomendera några företag men om du ska köpa den jorden goggla på hollänska sidor jorden kostar halva priset där. men ska man bara ha två påsar jord är det ju inte lönande att köpa från holand ,då får man betala cirka 200kr påsen i sverige blir inte din planta bra får du posta ny bilder så ska vi se om vi inte kan hjälpa dej då . och jag tror du ska titta över ditt odlings utryme för det låter som dom lever ett stressigt liv läs lite här på swecans odlings guid om utryme den är väldigt bra specielt om utrymen och temperaturer och fuktighet

  • cthullu

    Member
    2011-02-15 at 17:55

    ICA’s ekologiska jord är grymt bra, gillar den (främst lerinnehållet + tångmjölen) :D
    Gillar även konsums änglamark jord. (baserat på sphagnumtorv ist. f. vitmossetorv)

    Organiska (vilket alla ekologiska är) är i allmänhet mycket snällare och man riskerar inte bränna och kan köra direkt i dem från frö utan såjord.
    Faktum är att jag anser dem helt överlägsna t.ex. hasselfors P jord som så många använder. Ja som du själv skriver: Tjockare stam och kompaktare planta med fler grenar och blad utan problem, den har det definivt bättre.
    Enda nackdelen är att de ganska ofta följer med sorgmyggeägg/larver.

    Den andra jorden har säkert massa NPK salter som nu bränner plantorna precis som vardagsterrorist säger. Varför jag egentligen tryckte reply var för att förtydliga att det du precis nu ska göra med dem som har problem är att flusha dem.
    Sänk hela krukorna helt i vatten och låt rinna av 3 – 4 ggr. klart. (sköljer ur massa av näringssalterna)

    Du behöver med all sannolikhet inte hålla på att justera pH på ditt vatten.

  • Wayne

    Member
    2011-02-15 at 18:33

    chtullu: Sphagnum kan vara en massa olika mossor, varav vitmossa är en… Eller missförstod jag dig?

    Jag måste kolla in ICAs Ekojord hör jag. Lera är ju kanon och tångmjöl också! Inget N och P däri som kan bränna plantorna heller. I tången alltså. Väl? :D

    Jag tror på cocos med komposjord på toppen för näringstillförsel. Så slipper man bryta en massa torv vilket jag inte tycker kan klassas som särskilt förnyelsebart då det tar flera hundra år för det att bildas.

  • bongomongo

    Member
    2011-02-15 at 19:12

    🙄

  • cthullu

    Member
    2011-02-15 at 19:32

    Wayne: börjar hamna out of topic, men hmm, agående konsums änglamark – verkar som du absolut har rätt… hmm, kanske är dolomitkalken (ger i längden extra Mg) eller typen av stallgödsel i den (inte hittat exakt specifikation, kan vara vanligt höns, men kan även vara häst eller ko) då som gör att den är bra. Eller bara bra struktur och lagom av allt + att jag haft en del dåliga erfarenheter av flera icke-organiska jordar i jämförelse. Själv har jag trott att det varit en annan sorts mossa i den, man lär så länge man lever :D

    Hursom, angående ICA’s “I love ECO” som den heter: Tången precis som hönsgödslet innehåller självklart bland annat N P och K, men i organsikt bunden form istället för lösa salter som riskerar att upptas aldeles för mycket av och därmed bränna plantan.
    Just tång är ju speciellt rikt på Kalium, men också micronäring och mysiga hormoner..
    T.ex. wakamealger som jag använt en del av i min odling är så mineralrik att i korea ges den på BB till nyblivna mödrar som återställare typ hehe. Men kelp är väl det absolut vanligaste inom odling.

    Vill förövrigt förtydliga att jag inte anser hasselfors P jord dålig på något sätt, den är grymt bra men inte organisk och har därmed inte någon av fördelarna man får om man odlar så.

    Borde funka angående cocos+kompost, Inte prövat så (men tror på ett rejält lager då, kanske 1/3 av krukans höjd), men ibland med cocos iblandat i mixen eller i tunnare bottenlager.
    Mixar man i den har den försvunnit spårlöst och förvandlats till finfin humus istället på en eller två odlingar :D Föredrar coco framför perlite och liknande, men oftast har inget alls.
    (multnande resterna av säsången innan oftast iofs hehe)
    Tror också du skulle få ännu bättre resultat med ren kogösel lager ovanpå cocosen istället om du ska gå den vägen… men nu glider jag iväg på tok för långt bort från ämnet hehe. Så sällan folk vill prata sådant här på swecan så blir så till mig.

  • cthullu

    Member
    2011-02-15 at 19:37

    @Bongomongo wrote:

    Hej alla! Tack för era svar. Nu har ja mätt ph på vattnet som rinner hur krukan och det ligger på 5.1 behövs göras åtgärd?

    Är det det även på den som mår bra i den andra jorden eller bara på de som mår dåligt?? Så lågt ph på avrinningsvatten brukar vara dåligt för plantan, kan vara det som egentligen är boven då.

    (och dränk inte den friska, bara så att det rinner ut tillräckligt att mäta på)

    Edit: nu när jag tittar nogrannare på bilderna så ser ju den andra bilden uppifrån faktiskt väldigt mycket ut som ett skolboksexempel på pH lockout av mg och k, med magnesiumbrist “rost” och en kaliumbrist vridning på bladet.

    Upptagningen av mg och k blir försämras redan under pH 6.5

    Bästa botemedelet när jorden är för sur är att plantera om till större kruka med bättre jord….
    Vattna med kalkvatten och annat brukar bara bli en besvärlig och utdragen process.

  • bongomongo

    Member
    2011-02-15 at 19:55

    🙄

  • cthullu

    Member
    2011-02-15 at 20:09

    @Bongomongo wrote:

    Ja tog och gjorde avrinnings prov på en planta som inte mådde bäst men ändå inte sämst. får väl se lite vad de närmaste dagarne ger men som sagt om ca 3dagar är det blodigt allvar då dem “riktiga” fröna planteras, dessa skiter ja i utan ville mest se hur de reagerar på jord o vatten etc.

    Ps ska man klippa bort de sjuka bladen? då de nya som kommer ser friska ut?

    Aha, får ge dig en komplimang för att jag gillar hur du tänker med lite testning först.
    När jag började odla satte jag några fågelhampsfrön först och lät dem gå ca en månad för att också bli kompis med växten först.

    Låt dem sitta kvar åtminstone tills plantan repat sig i övrigt.
    Vid de flesta problem med näring (ph relaterat eller inte) så används de som en buffert.
    Brist -> näringen sugs ur dem, Bränna -> saltöverskottet pumpas ut till dem.
    Tar man bort dem i förtid flyttar sig bara symptomen till nästa blad!
    Men finns ingen anledning att ta bort dem sen heller, de faller av av sig själva när plantan inte vill ha dem.

  • bongomongo

    Member
    2011-02-15 at 21:15

    🙄

  • dr-tryptamin

    Member
    2011-02-16 at 16:24

    om vattnet inte skulle vara tjänligt till att använda till bevattning . Kan du ju sätta ett filter som renar vattnet till ditt odlings vatten . mistänker att montera ett störe filter till ditt dricks vatten är rätt så dyrt

  • bongomongo

    Member
    2011-02-16 at 17:10

    🙄

  • bongomongo

    Member
    2011-02-16 at 17:34

    🙄

Page 1 of 2

Log in to reply.