Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Blekta blad,Rätt typ av kalk ,Hjälp!!!

  • Blekta blad,Rätt typ av kalk ,Hjälp!!!

    Posted by Weasel on 2005-02-21 at 11:05

    Hej!

    Mina blad har börjat bli blekta på en av plantorna och nu börjar även de andra pantorna få blekta blad,jag fattar inte varför?

    Jordmixen innehåller,

    Plantagen blomjord med leca
    Lecakulor
    Perlite
    Vermikulite
    Cocos
    Wormcasting
    Dolomitkalk

    PH – 7,0

    Bladen började bli blekta nedifrå och uppåt ,innifrån bladparet och ut, och så försvinner den blanka ytan från bladen och blir ganska sträva och matta.


    Att bladen hänger sådär beror på att dom inte hade fått vatten på ett tag så överbevattning är det inte.

    Kan man överdosera med kalken,kan kalken göra så att plantan minskar upptaget av näringsämnen ?
    Jag hade iofs inte i så mycket kalk.
    Jag har läst på flera ställen att man inte ska använda ATAs organiska näring tillsammans med kalk,varför ska man inte göra det,vad menas med det ?
    Kan det blekta bladen bero på att jag har haft ner organiskt medel i kalkad jord ?
    Är det någon som har haft lyckade resultat av att använda ATAs oraniska tillsammans med kalk ?

    Här är förresten lite mer info om min jord.

    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28348&highlight=

    Jag bryr mig egentligen inte om de här plantorna så mycket men jag ska så nya frön snart i jorden som jag beskrev i länken och det är därför jag undrar nu,jag har redan vart dum och förstört en hel dyrbar odling nyligen,vill inte göra om det. 🙄

    Peace!

    replied 16 years, 9 months ago 11 Members · 48 Replies
  • 48 Replies
  • reaper

    Member
    2005-02-21 at 12:04

    Jag har samma sak..jag ger mig fan på att det är root näringen jag kör..
    BioBizz RootJuice..iofs en snäll dosering men jag har lyckats ta död på en ISIS planta utan nån annan uppenbar anledning..Jag kör iofs oxå med kalk. 1msk/liter jord.

    Bara vissa individer uppvisar dock dessa defekter el symptom.
    Jag tror att det är min rotstimulator som är boven..men kommer att köra vidare för att få rötterna tåligare mot relativt höga EC-värden.

    Må bäst…

  • Weasel

    Member
    2005-02-21 at 12:42

    Usch då. :?

    Kan man överdosera med kalken och isåfall vad får man för sympton ?

  • Weasel

    Member
    2005-02-21 at 13:14

    Jag tror att det blir sådär när man mixar ihop organiskt och kalk,just den där stora mittersta plantan som är mest gul har inte fått någon rotstimulator och bara fått organisk näring medans alla dom andra plantorna som är grönare bara har fått rotstimulator och ingen annan näring.

    Hur kan man tvätta jorden enklast ?

  • Slan

    Member
    2005-02-22 at 11:33

    Hej,
    Jag kan litegrann om odling och vill dela med mig.

    Bilderna visar tydlig Kväve (N) -brist.
    Finns i huvudsak bara två olika alternativ till varför kvävebrist uppstår.

    Troligtvis har dina plantor ätit upp den näringen som fanns i jorden och vill nu ha mer. Ser även att dina krukor är ganska små och att du har i mycket oorganiskt krafs i jordmixen vilket gör dig vädigt beroende av regelbundna bevattnigar med bra PH och EC. Organisk näring är bra som komplent till oorganisk näring när man odlar CB och som standalonenäring till långsamma växter i stora krukor. Organisk näring funkar som så att den tillför kompostbakterier (humus) till jorden. bakterierna i sin tur bryter ner organiskt material till oorganiska näringssalter (humusbakteriebajs). I ditt fall så är det jorden som redan innehåller bra bakterier (om du valt en bra jord) och coccosfibrerna som vid nedbrytning tappar sin förmåga att kapsla in vatten i sina fibrer. All leca, vermakulit, perlit och annat oorganiskt material kommer inte påverkas av organisk näring. Perliten kommer t.ex vid bevattnig att fyllas med näringsfattigt bakteririkt vatten och avge det långsamt till rötterna. Ett annat problem är att nebrytningsprocessen går för långsamt för att ge CB:n fullgod näring.
    Mitt tips är att använda 3-5 liter organiskt material i odlingsmediet / planta om du kan vattna väldigt regelbundet (var 12e timme i full blom) eller 5-10 liter organiskt material i odlingsmediet / planta för att ha lite marginaler. Och det är om du använder oorganisk näring t.ex flytande blåkorn, blomstra eller någon special CB näring i varje bevattnig.
    Organisk näring kan vara bra att tillsätta ibland om jorden är alltför steril tillsammans med den oorganiska näringen då humusbakterierna även skyddar rötterna mot elakartade bakterieangrepp och mögel samt att nedbrytningen av organiskt material även producerar en hel del nyttiga spårämnen som ibland den oorganiska näringen missar.

    Det andra alternativet till Kvävebrist är att ditt PH är fel… Skulle jag gissa på nått så skulle jag säga att ditt PH är för högt men det kan lika gärna vara för lågt. CB kan ta upp kväve mellan PH 5.1 och 7.0. Där ett PH på 5.2-5.5 är optimalt. Den organsika näringen sänker PH:t i jorden långsamt eftersom förmultningen skapar en del syror som biprodukt och kalken höjer långsamt Ph:t för att den fäller ut det lånsamt i den blöta jorden.
    Jag vet inte hur humus reagerar på Kalk men det är värt att kolla upp.
    En överdosering av kalk skulle i längden ge för högt PH alteftersom mer och mer kalk fälls ut i jorden. Är PH helt fel så kan man inte kompensera med att häll på mer N i heller, rötterna är spärrade för näringsupptag i vissa PH.

    För att tvätta ur jorden så ska du låta substratet torka ur så att plantorna nästan hänger, sen vattna igenom flera gånger med PH och EC korrigerat bevattnigsvatten. Låt torka upp, sen vattna som vanligt.
    Det spelar ingen roll varför man tvättar jorden, saltuppbyggnad, högt PH, lågt PH, för lite näring, Man ska ändå alltid använda samma PH 5.5 och EC 1.1 när man flushar jorden.

    En Ph mätare är guld värd.. jag lovar att det dubblar skördarna och förbättrar din nattssömn. EC-mätare är också kul att ha men inte lika nödvändigt som PH-mätare.
    Ett billigare alternativ till organisk näring förresten är komposthjälp på dunk från Coop eller ICA. mycket kraftfullare dessutom. ;)

    gl

    /Slan

  • Weasel

    Member
    2005-02-22 at 14:24

    Tack Slanskrap,mycket informativ läsning,värt att tänka över en del saker du skrev.
    Men tyvärr så kan inte mitt problem sitta någonstans där du förklarade det.
    Krukorna är en större modell av Tecu 15 och plantorna är knappt 3 veckor gamla heller.
    Kalkningen kan jag inte tro att jag har överdoserat med,har faktiskt inte haft i så mycket kalk,PHt står också på 7,0 enligt swegrows PH-testkit.
    Näringsbrist kan det heller inte vara ,så unga plantor kan omöjligt ha slukat upp så mycket näring som fanns i jorden,dessutom så har dom fått en dos av ATA’s organiska vegnäring.

    Det måste helt enkelt ha nånting att göra med kombinationen av rotstimulatorn och kalken.

  • Slan

    Member
    2005-02-22 at 15:34

    @Weasel wrote:

    Tack Slanskrap,mycket informativ läsning,värt att tänka över en del saker du skrev.
    Men tyvärr så kan inte mitt problem sitta någonstans där du förklarade det.
    Krukorna är en större modell av Tecu 15 och plantorna är knappt 3 veckor gamla heller.
    Kalkningen kan jag inte tro att jag har överdoserat med,har faktiskt inte haft i så mycket kalk,PHt står också på 7,0 enligt swegrows PH-testkit.
    Näringsbrist kan det heller inte vara ,så unga plantor kan omöjligt ha slukat upp så mycket näring som fanns i jorden,dessutom så har dom fått en dos av ATA’s organiska vegnäring.

    Det måste helt enkelt ha nånting att göra med kombinationen av rotstimulatorn och kalken.

    Vad rymmer en tecu 15 kruka… 4 liter… hur mycket av den volymen är jord? just nu är det bara den högförmultnade delen av jorden som avger näring och den är antagligen ganska urvattnad om du bara kör med organisk näring.. Organisk näring innehåller iingen näring… den innhåller bakterier som bryter ner den lågförmultnande torven i jorden och fibrerna i cocosen som så småningom blir näring… detta är en långsam process även vid optiimal rottemperatur och supstraktfuktighet.
    processen från högförmultnad torv till faktiska näringssalter som plantorna kan ta upp är månader lång ibland år.
    Näringssalterna är exakt de samma som finns i oorganisk näring men de fäller bara ut gradvis långsamt från det nedbrytna organiska materialet.

    För övrigt så tror jag du kan prova med att försöka sänka ditt PH.
    Ja CB-plantan kan överleva vid PH 7.0 på samma vis som jag kan överleva i rum på 35+grader, men vi mår inte bra av det. Nivåerna av näringsupptag vid olika PHvärden varierar gradvis över skalan mellan PH 5.1 och PH 8.0. vid PH 5.2 till PH 5.5 mår plantan utmärkt och tar upp alla näringsämnen snabbast möjligt. Under PH 5.1 dör plantan efter ett tag då kvävet helt stryps och PH över 6.0 börjar vissa blad blekna p.g.a kväveupptaget stryps..

    Min lilla erfarenhet säger mig att man behöver vräka på ungefär tre gånger så mycket näring vid PH 7 som vid PH 5.2 för att uppnå liknande näringsupptag.. (med ökad risk för fertburns)

    Jag tror inte man kan odla en tillräckligt liten planta för att inte tjäna in en digital PHmätare på en skörd.
    Med små krukor, utan digital PH-mätare och utan oorganisk näring så kanske man kan få upp en 5 grams pinne ur krukan men det är roligare med en på 50 gram. 😆

    Jag står fast vid att det är N-brist i krukorna. Vågar t.o.m säga att jag är säker. Mitt tips är att inte leta efter den svåra lösningen. Börja vattna med blåkorn eller liknande så ska du se att det fixar sig på nolltid.

    Jag har lite vänner som odlar CB med organisk näring, och då snackar vi om entusiastverksamhet med 20-30 literskrukor och jordblandningar som är rikt på material som humusbakterierna lätt kan angripa t.ex högförmultnad jord, blodmjöl , kodynga och hönsgödsel osv. Vidare då så måste man vid varje bevattning vara noga med att inte vattna igenom hela jorden så att det rinner ur salter i bottnen. Jag vet fortfarande ingen som lyckats odla så helorganiskt innomhus att det har räckt hela vägen ut i blom. Alla måste tillsätta kemisk näring förr eller senare. om man vill blomma klart friska plantor.

    Den filosofiska biten av mig funderar på vilket som är mest organiskt.
    Att hälla på inerta salter som skapar organiskt liv (plantorna) eller
    att hälla på bakterier som bryter ner organiskt material till inerta salter som sen skapar organiskt material igen.

    Eventuella restprodukter ut i naturen är ju identiska så när som på att den organiska näringen ger ett bakteriespill som kan påverka reningsanläggnigar och avloppssytem.

    /Slan

  • Weasel

    Member
    2005-02-22 at 15:45

    Okej jag tackar för svaren,jag ska ge dom lite blåkorn så får jag se hur det blir.

  • Weasel

    Member
    2005-02-22 at 16:47

    Jag har ATA’s Atazyme ,skulle det hjälpa till med näringsupptaget ?

  • reaper

    Member
    2005-02-22 at 19:29

    Intressant läsning Slan…Ska ta och se vad lite blåkorn gör för min små[börjar iofs bli stora nu] plantor..

    Må bäst…

  • reaper

    Member
    2005-02-23 at 14:56

    Som stoneroller uttryckte det, interssant läsning.. Men jag undrar över det här med ph. vanligtvis hör man att ph bör ligga mellan 6.2 och 7.0 i jord. De värdena slanskrap anger är de jag har fått för mig ska gälla vid odling i hydro.

    hur e det här egentligen.

  • reaper

    Member
    2005-02-23 at 15:10

    Slan har helt rätt..vad det gäller CB´s förmåga att ta upp näring/kväve.
    Det är självklart samma värden i jord som i hydro.

    Hur menar du annars att plantan skulle mutera sig i hydro vs jord? :)

    Må bäst…

  • reaper

    Member
    2005-02-23 at 15:53

    nja, annars borde det inte finnas ngn större anledning till att använda kalk överhuvudtaget då det höjer jordens ph från 5,5-6,5 till närmare 7. Använder kalk i jord gör ganska många. 😉

  • Slan

    Member
    2005-02-23 at 17:59

    Mina värden är tagna från egna erfarenheter.

    Denna lilla bilden har jag tittat på i flera år nu och lärt mig mycket av.
    http://www.overgrow.com/edge/gallery/3676/Nutrient-Uptake-and-pH.jpg

    Hydrodelen är iaf värd att titta på. Min teori är att även om man odlar i jord så är CB en så törstig planta att efter 3-5 veckors bevattnig har du egentligen väldigt lite av den näringsrika jorden kvar och allt som återstår är stöd för rötterna och fömågan att hålla kvar näringsvatten.
    d.v.s ett primitivt hydrosystem. Har stöd av detta i flera odlingsguider där författarna ofta beskriver avancerade jordblandningar med extern näringstillförsel som hydrosystem i slutändan.

    Praktiska tester i större skala visar att bevattningsvatten på PH 5.2 varje gång är otimalt att odla i vare sig det gäller hydro, coccos, jord eller blandningar..

    Jag tycker om att testa och exprimentera och jag har samlat på mig lite erfarenhet genom åren. kört många tester i många olika system. Kommer alltid fram till samma resultat : Att vattna med PH 5.2 ger otrloligt mycket större skördar än att vattna med PH 5.5.. oavsett medium. Det är därför jag alltid förespråkar digital PH-mätare hellre än större lampa eller bättre näring.

    Har hört många som säger att de odlar vid högre PH för kvalitetens skull och inte bryr sig om storleken på skördarna, men jag har aldrig fattat de argumentet då CB producerar som mest kristaller och störst buds då den mår som bäst.

    Å andra sidan finns det ju ett ordspråk som säger att om man aldrig testar så får man aldrig veta. Är alltid intresserad av fler jämförelser i olika medier och stadier. Jag tror personligen att 1.17g/W ska gå att slå nån gång igen. ;)

    /Slan

  • Loffe

    Member
    2005-02-23 at 18:08

    @SlanSkrap wrote:

    Har hört många som säger att de odlar vid högre PH för kvalitetens skull och inte bryr sig om storleken på skördarna, men jag har aldrig fattat de argumentet då CB producerar som mest kristaller och störst buds då den mår som bäst.
    /Slan

    Stämmer verkligen detta, att cannabis producerar mest kristaller och därmed blir mest potent vid perfekta förhållanden? :? :P
    Jag har “läst” och “hört” att det tvärtom är så att om vissa bristsymptom råder, blir gräset mer potent, liksom att jorden bör torka ut innan skörd, för att på mer kristaller bildas, som en slags skyddsmekanism.
    Och i slutet av blom är det väl bara positivt med kvävebrist, har jag iaf läst, eftersom det tydligen ska ge bättre smak/potens. Men detta är absolut inte grundat på egna erfarenheter, bara vad jag läst och hört. :P

  • Weasel

    Member
    2005-02-23 at 18:50

    Enligt den där bilden så bör väll PH nånstans mellan 6,5 och 7,0 vara som bäst ?

Page 1 of 4

Log in to reply.