Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Bladen gulnar i blom på LR 2

  • Bladen gulnar i blom på LR 2

    Posted by benny on 2013-02-17 at 01:03

    Jaha.. nu var det dags igen, vet inte varför det går så dåligt nu :( har kört samma näringsschema förut utan problem… den här gången är gulnaden tvärt om dock, dvs utifrån och in och bladen gulnar nerifrån oc upp. Påminner vad jag kan förstå om nkvävebrist vilket ska vara naturligt i blom men tycker det är så extremt…

    Strain: LR 2 från DP
    Utrymme: Tält, 120x60x160
    Belysning: 400w HPS
    Temp: 28-32
    RH: 55-65%
    Medium: Bubbler med perlit och vermikulit (ca 20%) i krukan. En 10 l hink per blomma.
    Tid i blom: 3 veckor
    Gödning i veg: superba (röd) från Yara 1 ml/liter + calsinit (yara) 1 ml/liter + hezi root complex 25-50ml/10 liter
    Gödning i blom: superba (röd) 1,8 lm/liter + calcinit 1-2 lm/5 liter + Kaliumfosfat (lite osäker på namnet men nästan säker) 1 ml/5 liter + metrop amino bloom.
    Ph i näringslösning: bör vara ca 5-6 men ph-mätaren är lite mongo.. en aning surare än kranvatten i alla fall pga tillsats av ph-sänkare
    Byter vatten 1 gång/vecka
    Flushat en eller två gånger med rent vatten

    Några bilder

    http://imageshack.us/photo/my-images/825/img9639f.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/20/img9640v.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/850/img9641jv.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/713/img9642mc.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/849/img9643m.jpg/

    Någon som har en aning om vad det kan vara…?

    Edit: Glömde skriva att de nästan slutat att dra vatten… :(

    replied 11 years, 1 month ago 4 Members · 16 Replies
  • 16 Replies
  • frilansaren

    Member
    2013-02-17 at 08:53

    vad ligger ditt ph på?

  • benny

    Member
    2013-02-17 at 09:36

    Enligt mätaren är det 5,8-6,5 (stiger ju lite när man bubblat ur kolsyran ur vattnet) men är inte hundra på att den stämmer… stämmer på kranvattnet i alla fall (8,2-8,4) och på avjoniserat vatten visade den 6,8-6,9… skulle ha haft kalibreringsvätska för typ 4,0 eller nått så man kunde kontrollera lutningen på kurvan…

  • benny

    Member
    2013-02-17 at 17:20

    De har stått i bara vatten ett par timmar för lite flushning nu.. känns som kvävebrist är det som ligger närmast till hands så nu ska de få ny näringslösning med större andel calcinit den här gången.. har varit lite fundersam på om syresättningen av vattnet är för dålig så att det har blivit rotröta, skulle ju förklara att de inte drar vatten men det luktar inget konstigt om rötterna och de är inte bruna eller så, bara svagt åt det gulaktiga hållet..

    Här är lite info om näringen jag kör på
    http://www.yara.se/fertilizer/products/horticulture/greenhouse_superba_kristalon/superba_red.aspx

  • benny

    Member
    2013-02-17 at 19:58

    hmm… börjar fundera på rotröta ändå… eller om de dött pga för lågt ph om ph-mätaren visar fel.. såg nu att det kommit nya rötter ur krukorna och de var betydligt vitare…

  • holken

    Member
    2013-02-18 at 09:57

    Luktar det speciellt i rotutrymmet?
    Jag har gått igenom en hel del röta genom tiderna, det går att ordna hyggligt bra, förskjuter tiden lite dock och dom blir klara lite senare än planerat.

    Har du möjlighet att posta en bild på rötterna så ska jag kunna utröna om det är röta eller inte och hjälpa dig igenom skiten om du vill :)
    Om det nu är pythium eller rotröta så ser dom ut att klara det ganska bra eller så är den inte så progressiv än, jag tror det går att lösa bra!

    Bleess!

    Edit: Såg nu att du skriver att nya rötter tittat ut ur krukan, har du inga rötter som fyller hinken? Det borde vara en ganska stor rotboll vid det här laget. Det börjar lukta röta… Beskriv gärna lite mer om rötterna eller som sagt posta gärna en bild på den värst drabbade eller på allihop. Kanske börjar bli dags för en väteperoxid behandling.

  • benny

    Member
    2013-02-18 at 12:02

    Tack som fan Holken! Här är bild på rötterna, svårt med vitbalansen men hoppas det går att se nått..
    https://imageshack.us/photo/my-images/24/img9780v11.jpg/

    om man tittar noga så ser man några kortare rötter lite till vänster som är mera vita än de andra.. Har funderat lite på väteperoxid men har gjort mig av med den eftersom den svämmade över och förstörde golvmattan men har ju färgaffär runt knuten så är ju bara inhandla igen!

    Hojta till om jag ska ta nån närbild på nån del eller nåt!

  • holken

    Member
    2013-02-18 at 12:42

    Solkklar rotröta!

    Jag återkommer ikväll så ska vi kunna lösa det hela. Börja med att kika runt på väteperoxid, jag tror eeb o flod har billigast eller så är det hydrogarden kolla dom, apotekets blir ganska dyr tillslut har jag för mig. Sen måste vi ta reda på orsaken men som sagt återkommer ikväll, lite tight med tid precis nu..

    Be hold dear!

  • benny

    Member
    2013-02-18 at 13:32

    Grymt holken! Ska försöka handla lite väteperoxid nu med en gång om jag hinner!

  • benny

    Member
    2013-02-19 at 10:30

    Sådär, har haft i 6cl 17% väteperoxid per 10 l nu så får se om det har nån effekt… kanske är pumpen för klen, är på 1,3l/min och har delat upp den på två 10l hinkar så kanske borde skaffa en krafitage och kanske större syrestenar (ca 4cm cylindriska med ca 1 cm diameter). Har också funderat på om det varit ett problem att syrestenen hamnat under själva rothärvan så bubblorna inte når till ytan, är ju där syresättningen sker…

  • holken

    Member
    2013-02-19 at 13:04

    Hey Benny!

    Sorry att jag inte han skriva igår, har mycket på jobbet just nu.. så jag tar en bonnpermis och för tankarna till hobbyns värld istället:P Det har sina fördelar- ytterst få gånger dock- att vara egenföretagare..

    Du verkar ha fått koll hur du ska gå till väga med väteperoxiden i det långa loppet, dock tror jag 6cl/10l kan vara lite klent, speciellt i första fasen men att ha 6cl/10L tror jag funkar fint sen när du är back on track efter dunkning och systemrengöring.
    Senast jag körde dwc och fick röta så “dunkade” jag rötterna i 3% h2o2-lösning (alltså tre procent h2o2 i vatten d.v.s. 30ml/L) i typ 30-60 sekunder per planta och rensade systemet med plantorna i med klor vid 4ml/10l (vanligt hushållsklorin) i 24 timmar. Skölj rent systemet med vatten och tillsätt näringslösning lite svagare än du hade innan, plantans utveckling ovan jord får stå tillbaka ett tag eftersom vi måste få igång rötterna igen och då rekommenderar jag att man inte har allt för stark näringslösning
    Kom ihåg att fylla på emellanåt med h2o2 och upprätthåll 6cl/10L 17%-ig, kan tyvärr inte säga hur ofta men vid varje vattenbyte iaf.

    Har du dunkat rötterna i en stark h2o2-lösning?
    Det kan rekommenderas, det blir liksom som en rottrimning men peroxiden “kapar” precis där det döda börjar och löser det döda materialet bort från den levande roten, samtidigt som sårytan på rotänden blir optimal och steril så återväxt kan ske asap.
    Dunka= doppa, låta rötterna bada i en stark lösning en snabbis liksom, hahahaha!

    Du har ett klassiskt symptom på rotröta också som din fluktande ph-mätare visar, instabilt ph, märker du att ph’t droppar bara någon dag efter näring- och vatten-byte?
    Så är det i fyra fall av fem rotröta det beror på i hydro, detta kan också hända i jord och cocos men man får sällan reda på orsaken då eftersom man sällan ser rötterna lika tydligt som i hydro. Man kallar det alltför ofta för att krukan blivit rotbunden, visst kan den ha blivit rotbunden, men själva rotbindandet är inte så skadligt egentligen men oftast uppstår en röta när rötterna ligger för tätt inpå varandra, syrebrist uppstår och onda mikroorganismer frodas mellan rottrådar.
    Det jag vill ha sagt är att det kanske inte är fel på din mätare utan att ph har varit instabilt pga din röta, fast du kanske kalibrerar den o så så du borde ju veta bättre än mig men jag tänkte att eftersom ph’t fluktuerar så mycket när man får röta så kanske din mätare trots allt är fungerande 😆

    Jag tycker det låter lite klent med syre, men jag vet inte riktigt vad du ska ligga på heller, men absolut mer luft tycker jag! Det kan man bara ha för lite utav, kanske inte ska en monsoonstorm runt röttern men ju mer syre desto bättre.
    Det gör inget om det inte bubblar på ytan men det borde det göra, vattnet syresätts inte enbart på ytan mellan vattenytan och luften ovanpå utan också av ytan runt bubblorna när de är under vattenytan. Men visst sker det en utökad yta vid vattenytan när luftbubblan kommer upp också, men inte enbart. Anledningen till att det ska bubbla på vattenytan tycker jag inte enbart är för att effektivare syresätta näringslösningen utan också som ett mått på tillräckligt med luft i lösningen, alltså att det bubblar tillräckligt på ytan kan funka som en indikator på att tillförseln av syre är tillräcklig. Sedan fördelar också bubblorna lite näringslösning på rötterna ovan ytan, mellan kruka och vattenyta, genom att de skvätter lösning på rötterna när de spricker vid ytan.

    Använder du någon sort av organsikt material i din setup, typ cocos eller torvbricketer eller någon organisk näringsform eller något annat sorts organsikt du kan komma på själv?

    Hur många omgångar har du kört i systemet? Om du har kört fler än en gång, steriliserade du systemet emellan omgångarna?

    Rotröta är ju en infektion och infektionen måste ha kommit någonstans ifrån och det är det jag försöker lista ut. Det är viktigt att ta reda på då rötan oftast finns kvar i systemet och väntar på nya offer. Folk från amerikaslätten brukar säga: “once a rot, always rot”
    Men det behöver inte stämma så länge man går till botten med problemet, identifierar det, förgör det och ordentligt steriliserar sina grejer, rengöringen efter denna odling kompis kommer behöva vara löjligt noga. Om det någonsin är läge att överdosera desinficerande är det vid rengörningen efter en röta. Den är oerhört smittsam. SÅ smittsam att har du tagit sticklingar från en pythium infekterad planta så är det nästan garanterat att sticklingen för vidare smittan, om du nu klarar att få ordentlig rötter på den det vill säga..

    Här är en odlingslogg med video jag körde för något år sedan där jag drabbades av rotröta i dwc, jag går igenom exakt hur jag gör och resultatet vart helt ok, absolut över förväntan->
    http://www.strainhunters.com/forums/topic/3572-super-critical-big-bang-hydro-grow-video-bloom-time/
    Den är dock skriven på engelska..

    Blessed!

  • benny

    Member
    2013-02-23 at 19:28

    Tack så enormt mycket Holken!! Även om det kändes obehagligt så dopade jag rötterna i 8dl vatten och 1 dl 17% väteperoxid (borde ha blivit en knappt 2%-ig lösning, vågade inte köra riktigt så starkt som du sa vilket kanske var ett misstag). Sen har jag diskat hinkar och slangar med scotch bright och ajax och sedan sprayat med 1 del klorin plus 3 delar vatten och haft slangar och syrestenar liggande i klorinlösning (1 + 5). Har köpt en ny pump på 2×200 liter (vilket jag inte är i närheten av att använda men var billigare än 2×100 och kanske blir nån hink till i rummet) och även nya syrestenar som är 15 cm långa så nu är det betydligt mer bubbel i hinkarna. Kör på 1/2 styrka med näringslösningen och med metrop amino root istället för amino bloom och har haft i 5-6cl väteperoxid/10 liter.

    Vet ju naturligtvis inte om jag blivit av med den där smittan (viste inte att det var smittsamt på det viset) men tänker att om man håller en bra syresatt miljö för rötterna så borde de inte vilja fortsätta att bo där…?

    Väteperoxiden är ju verksam i 1-2 dygn så lär nog få putta i lite varannan dag åtminstonne…

    Har inte använt nått organiskt material och inte kört systemet i sig nån gång förut men allt utom hinkarna har använts tidigare… en misstänkt grej är ju ph-mätaren som jag fått låna men kan ju vara nån av de andra grejjerna… läste dock nånstans att det finns tilräckligt med sånt där otrevligt i det vanliga kranvattnet för att det ska bli ett problem om man inte har rätt miljö för rötterna..

    Ph-mätaren har i första hand använts i dunk i den nyblandade näringslösningen (vilket fick mig att tänka på en grej som jag inte desinfekterade, nämligen bland-dunken) så problemen med den har inget med rötan att göra (däremot kanske rötan har med den att göra). Har köpt kallireringsvätska nu i alla fall så ska kolla av den lånade mätaren så at den stämmer nu.

    Gjorde dunkningen och steriliseringen i onsdags eller torsdags men kan inte säga om jag märkt nån skilnad än. Precis första dygnet blev jag lite orolig för kändes som att det snabbt tillkommit flera gula blad men har inte fortsatt så i alla fall. Har inte börjat dricka vatten inån större mängd än men kanske har gulnaden avtagit lite. Antar att det tar ett tag innan man märket nått dock…

    Du sa nått om att det tar längre tid för dem att bli klara eftersom man måste få igång rottillväxten men tänker att plantan har väl sin utmätta blommningstid ändå, eller? Detta är ju dessutom autoblomande… tänker att detta kanske inte hinner få nån effekt innan de är klara…?

    Än en gång, tusen tack så här långt!

    /benny

  • benny

    Member
    2013-02-24 at 15:52

    Hmm… försökte kallibrera den lånade ph-mätaren men blev ju bara kajko.. den har ju som sagt visat 8.4 på kranvattnet men nu när jag satte ned den i 7,01 bufertlösning så visade den 8,2 där!! Gick inte ens att skruva ner den till 7,0 så fick nöja mig med 7,2… skulle sedan justera “slope” med 4,0 buffert men kunde inte få ner den längre än 5,6 med usterskruven för slope.. sköljde först i kranvatten ett par gånger och sedan i destvatten 2 gånger både före och mellan de två mätningarna men kan ju ha kontaminerat bufferten men tycker inte att den borde kunna bli så förändrad på bara nån droppe kranvatten… obeagligt nog visar den 5,2 i hinkarna vilket skulle kunna betyda att ph där ligger Under 4,0!!?!

    Känns som att proben även på denna är paj så får nog skaffa en helt ny om detska bli nån ordning på detta…. lite oroväckande om ph verkligen är så lågt i hinkarna….

    Problemen började strax efter att jag börjat använda den ph-mätaren vilket skulle kunna indikera att det felaktiga ph:t har dragit igång det (trivs rötbakterierna bättre i syr miljö?) men också att ph:mätaren skulle kunna ha varit smittad.. Ungefär samtidigt så gick jag ju dock också över till blomdosering för näring vilket gjort att utröningen av problemkälla varit svårare..

    Har i alla fall fyllt på med lite väteperoxid nu…

    Hur luktar egentligen rotröta? Trodde det skulle llukta unket men det har jag inte kännt nått av. Dock har jag undet några veckor kännt nån svagt syrlig lukt som jag då kopplade ihop med fukt ikombination med plasten i tältet men den lukten försvan efter den stora rengöringen av kärlen tyckte jag, för att återkomma idag varför jag tänkte at det var läge att ha i lite mer väteperoxid…

  • benny

    Member
    2013-02-25 at 09:39

    Ska det synas nått på rötterna efter dunkningen föresten? Att de blir blekare eller att massa dött material lossnar? Funderar på om man skulle göra en till i lite starkare lösning som du rekomenderade den här gången…?

  • benny

    Member
    2013-02-25 at 09:50

    Ps. Den lilla, som också har kommit klart längs i mognaden, ser rötterna blekare ut på nu och luktar egentligen ingenting alls medan den storas fortfarande har en lite gulbrunaktig nyans och en svag lukt av något obestämbart..

    Bådas rötter trasas lätt sönder i handen men den stora verkar något mer känslig…

  • holken

    Member
    2013-02-25 at 11:29

    @benny wrote:

    Vet ju naturligtvis inte om jag blivit av med den där smittan (viste inte att det var smittsamt på det viset) men tänker att om man håller en bra syresatt miljö för rötterna så borde de inte vilja fortsätta att bo där…?

    En bra syresatt miljö får rötan att retirera, dock inte att försvinna. Den ligger latent typ i ide och “vaknar” när miljön är rätt för dom och en syrefattig miljö är det dom trivs i. Jag fick rötan av två anledningar, den ena var att förutsättningarna var perfekta för den då mina rötter hade det mycket trångt (6st plantor i en ca:60 L tank blir trångt), dock hade jag rejält syrestatt, den andra anledningen var att jag tillsatte ett organiskt tillskott som smittade och dom små rackarna trivdes så klart bland mina trånga rötter.

    @benny wrote:

    Du sa nått om att det tar längre tid för dem att bli klara eftersom man måste få igång rottillväxten men tänker att plantan har väl sin utmätta blommningstid ändå, eller? Detta är ju dessutom autoblomande… tänker att detta kanske inte hinner få nån effekt innan de är klara…?

    Alltså, det är inte så mycket av blommans egen cykel som bestämmer utvecklingen eller jo det är det ju men det är förutsättningarna runtomkring som får plantan att utvecklas i det tempo hon känner att hon kan utvecklas.
    När en infektion inträffar så läggs mycket av plantans energi på att läka och reparera, detta medför att energifördelningen blir ojämn en period och när det händer så utvecklas ju plantan långsammare för att ta hand om attacken. Rötterna är ju också hämmade, vilket medför att hon inte har så stora rötter som hon borde ha vid den storleken hon är vid eftersom rötan äter rötter, detta medför ett lägre näringsintag. När hon sedan känner att hon kan avsätta mer energi till utvecklingen så kommer hon på spåret igen, hon startar ju inte utvecklas precis där infektionen startade (omöjligt att säga vilket utvecklingstempo de får efter en incident), hon har utvecklats under tiden också men i ett mycket långsammare tempo och därför säger jag att utvecklingen hämmas och kan återfås.
    Kanske blev lite rörigt :P

    EDIT: Det kan vara skillnad på auto i utvecklingen, jag har noll erfarenhet när det gäller autos bör tilläggas.

    @benny wrote:

    Problemen började strax efter att jag börjat använda den ph-mätaren vilket skulle kunna indikera att det felaktiga ph:t har dragit igång det (trivs rötbakterierna bättre i syr miljö?) men också att ph:mätaren skulle kunna ha varit smittad..

    Ja, rötan älskar sura miljöer! Det är oftast ett tecken på rotröta när det oförklarligt blir surt i näringslösningen, man får en extrem sk. Ph-drop. Jag hamnade på 4.8 som lägst under attackens peak.. Om du inte har använt något organiskt och tillämpar god hygien när du är där och donar med dom så skulle jag misstänka mätaren, att det skulle finnas pythium i kranvattnet tror jag faktiskt inte speciellt inte i svenskt kommunalt vatten- kanske kan finnas i egen brunn.

    @benny wrote:

    Hur luktar egentligen rotröta? Trodde det skulle llukta unket men det har jag inte kännt nått av. Dock har jag undet några veckor kännt nån svagt syrlig lukt som jag då kopplade ihop med fukt ikombination med plasten i tältet men den lukten försvan efter den stora rengöringen av kärlen tyckte jag, för att återkomma idag varför jag tänkte att det var läge att ha i lite mer väteperoxid…

    Det luktar inte så unket utan mer metalliskt, jordigt- metanaktigt liksom med en rutten palett :P
    Kan du ta loss lite döda rötter så gör det och lägg dem i ett glas med vatten, efter ett par dagar kommer du kunna känna lukten och se hur snabbt den jobbar på att bryta ner rötterna, det är en hemsk syn vill jag varna dig för 😈
    Kör på med väteperoxiden till du ser att rötterna börjar återhämta sig och fortsätt ett tag efter, det är inte heller skadligt om du fortsätter med h2o2 till de skall skördas.
    Sen finns det goda organismer att tillsätta i näringslösningen, jag kör med ett GHE Bio-Filtre där jag låter goda organismer frodas i min lösning och på så sätt tränger undan andra patogener i lösningen :) Jag vet inte om den dädar eller äter patogenen men den gör det otrevligt för den iaf och den drar sig tillbaka.
    Mitt val av krigare är Trichoderma harzianum och finns att köpa på olika growshops i alla möjliga varianter, sen finns det fler goda krigare än Trichoderma men jag har haft succé med just den arten.
    Även Advanced Nutrients -näringsmärket, har en produkt som heter tarantula, men den innehåller fler olika organismer som arbetar i symbios med din planta och är litet dyrare än GHE’s organismer, även pirhana av Advanced Nut.. har liknande funktion. Det finns lite alternativ du borde kolla på när det gäller dessa.
    Om du introducerar dessa godhjärtade småfolk i din odling så sluta med h2o2, då den dräper även den goda sidan :)
    Jag körde h2o2 i typ två veckor tills jag fick reda på ovan nämnda metod och hoppade på den direkt så säg typ två veckor med h2o2 o sen resten av tiden så har du typ Trichoderma Harz.. resten av tiden.
    Det kanske finns effektivare sätt att göra detta men det är så jag gjort när det inträffat och jag har blivit förvånad över resultatet var gång.

    Alltså jag minns inte riktigt om det syns, kanske lite efter ett tag. Kan du så använd handen försiktigt och stryk rötterna mycket FÖRSIKTIGT när du dunkar så kanske det trillar av lite effektivare. Blir det inte bättre kan du alltid dunka igen, igen och igen, med någon dags mellanrum. De friska rötterna tar inte skada av detta, testa o häll h2o2 på ett sår, gärna med skorpa så får man se hur effektivt det är med att ta lösa upp ENBART dött material och bakterier. Bli inte rädd för den vita fradgaliknande massan som blir på såret, det kommer se ut som det kokar på huden men det gör inte ont och är på intet sätt farligt, snarare ett hyggligt effektivt sätt att rengöra sår. Dock borde koncentrationen ligga på 3% när man har det som desinficerande på sin egen kropp, kanske 3% teoretiskt sätt är den ration man vill ha när man använder det på levande organismer. Då apotekets brukslösning är 3% kanske man ana något med just 3%..

Page 1 of 2

Log in to reply.