Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling ballast problem 600w

  • ballast problem 600w

    Posted by reaper on 2010-05-06 at 15:28

    Hej på er. Tror jag har ett problem med min 6002 ballast, använder cooltube. När jag sätter i kontakten i väggen så slår det gnistor från ballasten, vilket jag antar inte är speciellt bra. Nån som kan veta hur det kan komma sig? Lampan går igång och allt det där, men ändå, det känns läskigt när jag ska stoppa in kontakten i uttaget.. En annan sak jag undrar är, De jordade sladdarna som blir över när jag kopplat in alla 4 utgångar i ballasten, vad ska jag göra med dom? Ska jag tejpa ihop dom och bara låta dom vara? Och den jordade sladden som går från sockel till ballast, hur gör jag med den? Mvh Tack på förhand!!

    replied 13 years, 11 months ago 4 Members · 11 Replies
  • 11 Replies
  • billball420

    Member
    2010-05-06 at 15:42

    Gnistorna beror antagligen på att du har glappkontakt vid ballasten. Kontrollera anslutningarna, när kontakten inte sitter i väggen.

    Jordledningen kan du koppla ihop, så den går från väggkontakten till reflektorn. Ballasten är dubbelisolerad och behöver inte jordas.

    bill

  • reaper

    Member
    2010-05-06 at 18:52

    Hur menar du när du säger att den kan gå från väggkontakten till reflektorn??

  • reaper

    Member
    2010-05-06 at 19:21

    de kan bra va att de bara är dåli kontakt eller om du stoppar det in i vägutage så kan de också komma men de löser du simpelt genom att bara ta bort belastningen från den! men det ja skulle varm rekomendera är att därifrån som gisstorna kommer måste du kolla att kabeln inte är för het! för de kan börja smälta osv.

  • billball420

    Member
    2010-05-06 at 19:29

    Jag antog att du har en gul/grön jordledare, som kommer ur sladden från väggkontakten. Dessutom antog jag att du har en gul/grön jordledare som går till lampan/reflektorn.

    De här två okopplade ändarna kan kopplas ihop med en sockerbit, så blir reflektorn jordad. Om de inte är obrutet kopplade från vägguttag till reflektor, är inte reflektorn jordad.

    Du verkar vara väldigt osäker på hur elektriska apparater skall kopplas, så jag skulle rekommendera dig att be någon kunnig kompis om hjälp, eller ta med dig apparaterna till en elektriker och be denne att hjälpa dig. Du kan ju säga att du skall odla tomater och skall dra upp ett gäng plantor till sommaren. Om han inte vet vem du är, eller var du bor, lär det inte vara något säkerhetsproblem.

    bill

  • reaper

    Member
    2010-05-06 at 21:13

    Okej. tack för alla tips. Nu när jag skruvat åt alla 3 hanar från sockerbiten som ska in i ballasten och kopplad in kablarna igen, händer det absolut ingenting. Lampan går inte ens i gång. Har kopplat såhär: från sockeln, blå kabel till vänster, och bredvid den till höger, den bruna. Från kontakten: Till höger den blåa, och till vänster om den, den bruna. det fungerade igår ju :S

  • reaper

    Member
    2010-05-06 at 21:44

    Nu fungerar den helt plötsligt igen. det är ganska irriterande.. som att vara med en tjej, ena dagen är allt bra, andra dagen är de ett rent helvete.

  • favela

    Member
    2010-05-07 at 08:45

    @nurtman wrote:

    Nu fungerar den helt plötsligt igen. det är ganska irriterande.. som att vara med en tjej, ena dagen är allt bra, andra dagen är de ett rent helvete.

    Lustig liknelse… :P

  • xgrower

    Member
    2010-05-07 at 12:10

    bra att du köpte en ballast med pms :D kör digital lumatek/sonlight nästa gång ;)

  • reaper

    Member
    2010-05-07 at 12:56

    Har provat kopplat om den, men den slår lite gnistor ändå. Verkar som om två kopplingar fungerar på den här ballasten. Har nu såhär: från vänster: blå – brun – blå – brun. Innan hade jag såhär. från vänster : blå – brun – brun – blå. Nån som vet vilken man ska och om det är nån fara med någon av kopplingarna? mvh

  • reaper

    Member
    2010-05-07 at 13:04
  • billball420

    Member
    2010-05-07 at 14:11

    När det handlar om växelström, spelar det ingen roll om du byter plats mellan brun och blå ledare. Du kan ju sätta in stickkontakten på två sätt i vägguttaget. Om du använder den fabriksmonterade stickkontakten kan du vända på dem hur du vill.

    Det som är knepigt med ballastens kopplingsdosa är de fjäderbelastade klämmorna, som inte fungerar ordentligt på alla ballaster, utan ger glapp. I värsta fall tänds inte lampan ordentligt, utan ballasten står bara och knäpper och det blir riktigt varmt i kopplingen.

    Om du haft lampan tänd , släcker den och tänder med en gång, kan det ta en stund innan den tänds ordentligt igen, så var inte för snabb med att göra om. Ha m.a.o. lite tålamod.

    bill

Log in to reply.