Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Badkarsodling i Vass UPPDATERING 16/08/2009

  • Badkarsodling i Vass UPPDATERING 16/08/2009

    Posted by reaper on 2009-07-04 at 11:38

    Jag och en polare provade iden med en flytande odling i vass för maximal stealth!
    Fröna är beställda och odlings-badkaret är placerat.
    Vi har beställt blandade strains “Outdoor MIX”

    Har någon tips om hur vi ska kunna maximera odlingen vore det toppen, hur många plantor vi kan trycka ner i badkaret etc.

    Tänkte lägga upp lite bilder!

    Det underbara bygget


    Leka-kulor i botten


    Bara att börja hugga Vass

    Updatering:
    Blev en tripp till akuten, Vass visade sig vara just vasst.

    Lägesraport 13juli -09: Fröna är 4 dagar gammla och närmar sig decimetern. planerad plantering när de närmar sig 20-30 cm!
    Efter mycket arbete, mycket mer än väntat har vi löst de problemen som uppstod. Det visade sig att det var mycket grundare i vassen än väntat, detta blev ett problem när vi skulle placera badkaret.

    Sen var inte dunkarna heller tillräckliga föra att hålla badkaret tillräckligt högt över ytan. Vattennivån i badkaret var alldeles för hög. Detta löste vi genom att sätta pålar som håller upp badkaret istället

    Sen har vi tänkt fixa en eventuell blom-plats i ett förråd om inte de hinner blomma innan kylan kryper på.Tankar och tips ang detta tas hemskt gärna emot.

    Lägger upp nårra bilder på läget som det ser ut nu!

    “outdoor mix” från Sensi-seeds växer så det knakar!

    Så här ser nu den lilla Vass-gläntan ut!

    Blev ett rejält krokodilgryt till ingång så vi sådde i lite Vass som vi plockade.

    Uppdatering; 20/07/2009

    Som vi nämde i förra tråduppdateringen stötte vi på lite problem med vatten-nivån i badkaret. + att det var ett jävla grisgöra att få badkaret påå plats och på rätt nivå.
    Ett par timmars grovjobb med att trampa ner vass/klippa vass gräva i dynga. Dunkarna visade sig ha något för dåig flytkraft för att orka med badkaret fyllt med jord!

    Av en slump i går när vi var ute och tog en fisketur med den boostade kanoten upptäckte vi det perfekta odlingsstället.

    Shocked
    Det ställe vi nu har hittat har perfekt naturlig stealth. Tänk er nästan 10×10 meter fritt vatten mitt inne i en stor tre meter hög vass. (BILDER KOMMER),
    Vi har snabbt fixat på oss 2st oljefat+ 2 EU-pallar reglar, stålband och spik! Av detta ska bli en flotte med extra flytkraft. Det enda vi inte har klart för oss hur vi ska lösa är bevattningen.
    I “badkarsvarianten” var det problemet löst. Nu tänker vi försöka hålla oss nån/några decimeter ovanför vattenytan.

    Alfred5000 tipsade om “Vill man ha automatisk bevattning kan man sticka ner en något rep/tyg från hålet i karet ner i vattnet så leds vatten upp automatiskt.”
    Då kommer jag med en följdfråga: Finns det något “tyg/rep” som leder vatten extra som skulle kunna funka för våran setup?
    Hur långt kan tyg transportera vatten vertikalt för att det ska kunna fukta (Hur högt ovanför vattnet kommer vi kunna ha planteringen)

    tack för alla svar och som sagt, Bilder kommer!

    replied 14 years, 7 months ago 21 Members · 49 Replies
  • 49 Replies
  • invisible

    Member
    2009-07-04 at 11:41

    klockrent! 😆

  • trollkungen

    Member
    2009-07-04 at 12:06

    @Invisible wrote:

    klockrent! 😆

    Instämmer.. :pleased:

    Synd bara att ni inte kom igång lite tidigare för det är en bit in på säsongen nu men det är ett riktigt fräsigt projekt ni har påbörjat. :D
    Hur många ni ska stoppa i badkaret vet jag inte riktigt, beror ju lite på om ni har femmade frön eller ej?
    Är det både hanar och honor så hade nog jag kört en 10-20st så kan man ju gallra ut lite sen.

  • dirren

    Member
    2009-07-04 at 12:30

    cool idé !

    Skulle jätte gärna vilja veta lite mer ingående om själva bygget. Hur kommer det att fungera i praktiken med vattning mm ?

    Hur stort är badkaret ? Har för mig att de finns allt ifrån 100 liter till 400 liter.
    Med tanke på hur många liter badkaret rymmer borde de bli lättare att höfta om hur många plantor badkaret kan rymma.

  • grabben

    Member
    2009-07-04 at 12:30

    riktigt grymt :clap:

  • invisible

    Member
    2009-07-04 at 13:48

    Ett smart drag vore att plöja ut en redig “plätt” runt karet.
    På så sätt kommer vattnet fungera som reflektor.
    Men Som tidigare person påpekat det är juli redan och är dom inte är ordentligt uppväxta redan så minskar chansen för skörd..det blir för kallt. kanske vänta tills i vår? iden gillar jag skarpt.

  • reaper

    Member
    2009-07-04 at 13:51

    kul idé :) en grej bara. ni har säkert redan tänkt på det och löst det men, vad ska ni göra om det spöregnar i flera dagar? om badkaret översvämmar så drunknar plantorna :?:

  • sticklingen

    Member
    2009-07-04 at 14:28

    Vilket roligt projekt!

  • lebowski

    Member
    2009-07-04 at 14:34

    Häftigt! Lite “gropen-vibbar” över det hela, även om detta borde fungera betydligt bättre. Ser fram emot kommande rapporter rörande ert intressanta projekt! lycka till!

    Ett tips för maximal stealth är att måla flotten grön eller klä den med militärt nät, vilket är tillräckligt grovmaskigt för att plantorna kan växa igenom.

  • reaper

    Member
    2009-07-04 at 15:54

    @Tropica wrote:

    kul idé :) en grej bara. ni har säkert redan tänkt på det och löst det men, vad ska ni göra om det spöregnar i flera dagar? om badkaret översvämmar så drunknar plantorna :?:

    Dunkarna som de använder ser ut att vara ganska stora, tror inte den sjuker i första taget. Sedan är det generellt sätt mycket grundare vatten i vass + att rötter och annat skit hjälper till att hålla uppe platformen

  • reaper

    Member
    2009-07-04 at 16:04

    @Hullehus wrote:

    @Tropica wrote:

    kul idé :) en grej bara. ni har säkert redan tänkt på det och löst det men, vad ska ni göra om det spöregnar i flera dagar? om badkaret översvämmar så drunknar plantorna :?:

    Dunkarna som de använder ser ut att vara ganska stora, tror inte den sjuker i första taget. Sedan är det generellt sätt mycket grundare vatten i vass + att rötter och annat skit hjälper till att hålla uppe platformen

    Fy fan vilken fräck setup. Jag skulle också vilja veta mer om hur ni byggt den. Framför allt en sak jag undrar över, Har ni gjort hål i botten av badkaret så det blir en typ av ständig bevattning? Det skulle ju varit bra om ni gjort det för som tidigare nämde angående att de kanske skulle drunkna om det regna i några dagar, så tror jag inte han menade att badkaret skulle sjunka utan att det skulle bli för mycket vatten i badkaret så att plantorna skulle drunkna i badkaret.

    Men igen en Jävla fräck ide´och vi hoppas att få fler bilder under denna resan..Skit inte i ide´n pga att ni är sent ute. Gillar ni hash så kan man ju alltid göra det av plantorna om de inte hinner bloma. Hoppas bara att ingen upptäcker flotten. Hejja er!!!

  • reaper

    Member
    2009-07-04 at 17:49

    Tack för alla tips och positiva kommentarer.

    för att svara på lite frågor ;
    Vi har fäst en trä-ram runt omkring badkaret som ni kan se på bilderna ovan, sen har vi fäst dunkar med stål-band runt omkring, och slutligen borrat 2 rejäla hål i botten på badkaret och lagt markväv som släpper igenom vatten så att det blir självbevattnande eller uttömmande om det skulle spöregna.

    Tänkte fråga er ang eran påpekan om att det är för sent i säsongen.
    När vi beställde “Outdoor mix” som innehåller Early skunk, Early Girl, Ruderalis Skunk, Ruderalis Indica och Guerrilla’s Gusto så stod det att en del av dessa strains är redo för skörd i oktober månad vilket är ett bra tag till! Vad tror ni om att plantera nu? Det är svinigt varm i södra sverige och vi är sugna på att frösätta! Tack på förhand!

  • jultomten

    Member
    2009-07-04 at 17:59

    Hehe, riktigt grymt projekt det här! Synd bara att det med 90% säkerhet inte blir någon skörd, plantorna borde ha planterats ut kring början på Juni som senast, de hinner aldrig blomma klart. I Oktober är ju temperaturerna inte direkt gynsamma för cannabis och de få buds som hunnit bildas lär mögla bort under hösten :/

  • laban-labolina

    Member
    2009-07-04 at 18:07

    Jag har hört om vassodlingar men inte set några.
    Har själv haft i åtanke liknade saker.
    Samt att jag har tänkt på en å och en ö.
    Vi får se vad vi gör nästa år.
    Vilken breader kommer mixen ifrån ?.

    EDIT det går att ro in vassen om man har hög fart.
    Fördelar
    1 Man slipper hugga ner den och arbeta hårt.
    2 Vassen reser sig upp igen efter tag.
    3 Ingen ser en gång in i vassen efter det.

    Nakdelar med det.

    Ja man kan få problem att komma ut och fastna i vassen.
    Har själv gjort det med en roddbåt för nöjes skull.
    Och köra in med en optimistgolle är ännu värre än att ro in i vassen.
    Och speciellt om man gör det flera gånger på raken fast man vet att man fastnar efter några meter.
    Har jag egen erfarenhet ut av det ?. Inga kommentarer på det.

    MvH Laban.

  • reaper

    Member
    2009-07-04 at 18:41

    Helt klart imponerande setup. Enkelt och bra.

    Hur gör ni med näring etc?

  • rodtjur

    Member
    2009-07-04 at 23:15

    Jag blir så glad när jag ser folk som verkligen använder fantasin inom odling och tar det ett steg längre :D Inte bara peta ner lite frön i marken och låter naturen ha sin gång utan verkligen lägger ner tid på att få till en originell odling!

    Lycka till säger jag bara! Torska inte heller, kan tänka mig att Aftonbladet får till en fin rubrik om en sån här kreativ odling upptäcks.
    “Odlade hasch i ett badkar- ute på vattnet”

    Edit: Du hade lite frågor också! De ska väl besvaras av min “expertis” (så gott jag kan iaf :))

    Beroende på hur stort badkaret är så blir det väl svårt att säga, men försök att ge varje planta 10-15L rotutrymme, det räcker gott och väl. Om jag vore ni skulle jag beställa ett gäng AF-frön också. Typ Diesel Ryder eller Auto AK47, finns en del som säljer här på forumet.

Page 1 of 4

Log in to reply.