Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Avskaffa staten på 100år

  • cthullu

    Member
    2013-12-29 at 21:19

    Jag tror det skulle krävas en stor portion dödligt våld i landsomfattande skala för att avskaffa det styrelseskick vi har oavsett om systemet egentligen inte längre behövs eller inte.

    Maktens självändamål är att behålla och helst konstant utöka sina maktbefogenheter, något man ser händer i ökande hastighet i t.ex. Sverige.
    Polis och militär får större och större befogenheter varje år, fokets och medias möjlighet till insyn i vad fan de styrande pysslar och smusslar med minskar för varje år både i praktisk handling och nyskrivna lagar.

    En klick kommer alltid anse att de måste bestämma och hitta på lagar/regler för de andra, mest hur de benämner sig och vad de påstår ger styret legitimitet som skiftar genom århundradena…

    stycket om att robotarmeer skulle få slut på krig känns också extremt naivt i mina ögon, om du vet att du inte har en chans i regelrätta strider tar du till terrorism och guerillakrig precis som resursmässigt underlägsna parter gör nu.
    Du försöker givetvis inte kriga mot militären/robotarna, utan du fokuserar på att döda civila/människor för att öka deras motivation att kompromissa.

    Och om två likvärdiga nationer med varsin robotarme för krig skulle man _inte_ låta robotarna först göra upp och sedan får den sidan som förlorar kapituler som han säger,
    typ innan man ens förklarade krig skulle man givetvis börja med att döda människorna, och ta hand om deras robotar senare, helt naivt att man skulle göra tvärtom.
    Annars hade man ju idag kunnat spela shack för att lösa konflikter.

    Krig går ut på att döda människor även om man i militärlingo kallar det för massa annat, ingen (!) trängd part i någon seriös konflikt följer heller krigets lagar nu och kommer aldrig göra det i framtiden heller.

    ja, nu lät jag kanske inte så munter. :thinking:

  • cthullu

    Member
    2013-12-29 at 21:33

    …kanske ska tillägga att jag inte tycker nuvarande styrelseskick är alltför tokigt i sig,
    men behövs nog en reboot i form av att kasta ut alla proffspolitiker gnetar med ingrodda nätverk för att bryta av spiralen, mer lokalt och folkstyre, och några nya lagar så vi kan ställa de som missköter sig personligen till svars för deras handlingar och beslut på allvar. (typ pudlar och avgångar räcker inte, släng dem i fängelse några år så dröjer det nog tills nästa saudiskandal, samtliga regeringar som i smyg allierat sig med främmande makt när folkets vilja var att landet skulle vara neutralt borde ju också dömas å det strängaste, när en myndighet erkänner att de brutit mot lagen i ett decennium skall ansvariga dömas och inte som nu lagarna skrivas om istället osv osv)

    …och nu vart jag ju helt off topic, sorry 🙄

    on topic: oavsett om tekniken ersätter stora delar av personalen inom sjukvård, militär och utbildning osv, kommer allting alltid att kosta något och statens funktion att bestämma hur resurserna skall fördelas till dessa områden kommer ju inte försvinna.

  • Teslakid

    Member
    2013-12-29 at 21:58

    Jo ja håller med dig i mångt och mycket..

    Krigs delen är ju väldigt naiv på ett sätt..

    I mina ögon är grunden till en stor majoritet av dagens problem just att dom som bestämmer (proffspolitiker och annat patrask) aldrig behöver ta ansvar för sina handlingar. Tror nog att många krig skulle kunna undvikas bara genom detta..
    Inbördeskrig handlar väl ofta om att sittande regering förtrycker en viss grupp osv..

    Men varför ska man ha en hög med gubbar och gummor som bestämmer om hur skattepengar ska spenderas? Vore ju inte svårare än att öronmärka delar av skatten till dessa områden så slipper man byråkrater som bara sitter och vänder papper och gör samma jobb som ett relativt simpelt dataprogram skulle göra gratis ;)

    Jag är dock inte allt för positiv till att skola och sjukvård drivs enbart offentligt utan tycker all typ av servis ska kunna erbjudas privat på en fri marknad utan statlig inblandning, iaf inte mer än någon typ av märkning som då inte ska vara något som helst krav för att få sälja något. (och samma märkning ska få konkurrera mot andra märkningar osv)
    Men nu blev ja också off topic :P

    Men 100år är en ganska lång tid, imperium har dött snabbare än så.. 😈
    Så även om det inte sker under vår livstid så tror ja inte det vore en omöjlighet (om ja får drömma lite) realisten i mig är fortfarande smått skeptisk :P

  • cthullu

    Member
    2013-12-30 at 10:24

    …ja det där med att kunna utkräva personligt ansvar av politiker och tjänstemän är lustigt på så sätt att alla man pratar med verkar överens om att det vore en bra ide’ men märkligt nog lägger aldrig politikerna fram motioner för att införa det….

    Om skatteintäkterna öronmärks till olika områden kommer någon vilja bestämma hur mycket och till vilka områden ändå… tror det är omöjligt att hitta på en lösning där inget mänskligt tyckande får utrymme. Men absolut klart man kan försöka minimera detta utrymme.

    Det där jag sa om mycket mer lokalt styre tror jag också är en nyckel, dels hamnar de som skall bestämma närmare sina väljare (fler vettiga människor skulle säkert engagera sig i politik för att påverka sin närmiljö och inte för att göra karriär, och de skulle stå till svars inför sina grannar) och dels är ju resultatet vid centralisering av makten (hela sverige, hela europa,…) egentligen väldigt nära en planekonomi med toppstyrning utan kontakt där allt bara blir siffror på byråkratiska dokument.

    Måste ta och kolla upp mer exakt hur det funkar i Schweiz någon dag, de ska ju ligga längre fram när det gäller sådant hmm.

    Både inom skola och sjukvård finns det ju redan många privata alternativ.

    När det gäller privatisering vs statligt är jag lite kluven, som princip gillar jag att det skall stå alla fritt att konkurera från privata sektorn, men i praktiken när det ofta resulterar utförsälning av fungerande verksamheter till vrakpris till riskkapitalister som kör verksamheten i botten för att ta ut sin investering är jag negativ.
    Så att stoppa utförsäljning/privatisering men tillåt samtidigt de som vill att starta sina egna privata verksamheter är väl vad jag tror på.

    Ja, om 100 år kanske samhället är helt omstöpt, hela industrisamhället kom och gick på ca 150 år.

  • Teslakid

    Member
    2013-12-30 at 18:49

    Dom må va dumma, men inte ens politiker är väl så dumma så dom skjuter sig själv i foten? ;)

    Konstigare är att ingen lyckats lyfta fram det mer..
    (vill i samband med detta passa på att tipsa om http://www.sloseriombudsmannen.se/ om någon inte känner till honom)

    Så svårt vore de ju inte, vi har ju bara 4 olika “poster” om man ska se till dagens Sverige. Sjukvård, skola, bidrag och polis/domstolar. 25% var av skate summan får dom och resten får dom samla in på samma sätt som alla andra, dvs genom att erbjuda en tjänst som folk vill ha och är beredda att betala för.
    Sen kommer ju folk alltid att tycka olika, men det är ett faktum vi aldrig kommer kunna undvika.

    Håller med dig till 100% om att styrande måste vara mer lokalt. Grundläggande lagar som att man ska inte skada någon annan kan får vara globala, men det är allt, resten ska va på så lokal nivå som möjligt.

    Jo dom är privata i ägandet, men allt annat styrs fortfarande till stor del statligt genom regleringar och regler.

    Är precis din teori om hur det borde va som är tanken med privatisering. Visst måste staten få sälja saker dom inte lyckas driva, men det ska va till marknadspris. Riskkapitalister som köper saker för att lägga ner och sälja ut delarna tror ja mer är en produkt av dagens system än något naturligt i sig…

    Precis :) Bara hoppas man överlever så man får uppleva det också :P

Log in to reply.