Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling är det fel att använda en hps lampa 400w Gib Flower Spectre?

  • är det fel att använda en hps lampa 400w Gib Flower Spectre?

    Posted by reaper on 2009-10-25 at 23:29

    är det fel att använda en hps lampa 400w med bulb: Gib Flower Spectre från “födseln”? eller ska den bara användas när dom sätts i blom? :?

    replied 14 years, 6 months ago 5 Members · 14 Replies
  • 14 Replies
  • baralillajag

    Member
    2009-10-26 at 00:30

    I praktiken kan du köra med vilken ljuskälla som helst i vegg, men personligen skulle jag inte köra så starka grejer då det känns lite onödigt att ge cm-stora plantor flera hundra watt. 😉

  • reaper

    Member
    2009-10-26 at 00:36

    haha det är nog lite onödigt då! hur får man fart på plantan redan i veg stadiet? jag vill ju inte krångla och ha mig, med lampbyten och så! hps lampan hänger redan på plats så om den bidrar med något kanske jag kan köra den med lite längre avstånd!? är det massa vätskor och näringstillskott man ska köra med för att speeda på det? :D

  • baralillajag

    Member
    2009-10-26 at 01:55

    De behöver inte mycket ljus första 2-3 veckorna…de utvecklas ungefär lika bra ändå (vanlig lågenergilampa funkar fint). Och nån speciell näring behövs inte heller…näringen finns i jorden.
    Det som kanske är viktigast under veggperioden är rottillväxten.
    En bra rot betyder väldig tillväxt senare i blom, där den huvudsakliga ovanjordtillväxten sker.
    Själv har jag en del sativadominanta sticklingar som drar iväg från 20mm till mellan 50 och 70 cm i blom. Så långa vill jag personligen inte ha dem (det är buds man vill odla inte massa själkar=ved…ved plockar man i skogen). Funderar på att sätta dem i blom innan de rotat sig!? 😉

  • reaper

    Member
    2009-10-26 at 05:24

    haha nä det vill man nog undvika! 😉 jag har odlat ett flertal gånger innan men liksom aldrig riktigt fått till det. i hela två månader pyssla jag om en liten rackare som aldrig blev högre än 15 cm. då va det i och för sig frön från ett annat slags köp 8) körde ändå med lite lysrör och grejer men som sagt den blev inte stor! om man kör med hps lampan för tidigt, tvingar man den till blom då? väntar på “madonna” frön från sanniesshop.com och dom vill man ju inte förstöra sen!

  • baralillajag

    Member
    2009-10-26 at 10:36

    Nej att man kör HPS tvingar dem inte till nåt speciellt, man tvingar dem i blom genom att ändra dygnsrytmen, man ger dem 12 timmar totalt nattmörker.
    I vegetativa stadiet kör man därför 16-24 timmar med ljus.
    Att de blev så korta kanske berodde på att du körde 12 timmar ljus från start (sativor blir fortfarande långa av det medans indicor kan få väldigt begränsad höjd)?

  • ryder

    Member
    2009-10-26 at 12:56

    Sluta krångla till det för han nu 😉

    JA, det går bra att köra HPS från början till start. Du får ha den på över 100cm ifrån plantorna i början bara. Du kommer inte få mer tillväxt för att du byter till LE, om du inte kommer upp i några hundra W då, så enda anledningen att köra med det i början skulle va att spara på elräkningen.

    Och storleken på plantan bestämmer du genom att sätta den i blom när den har lagom storlek, för den kommer växa 1,5-3 ggr så stor efter det.

    Du skall inte ha någon näring de första veckorna och sen kan det vara bra att plantera om innan du går in i blom för att att jorden kan komma ur pH-balansen den hade när det var färsk. Då kommer du minimera risken att få pH-problem längre fram.

    Lycka till :)

    PS. Kom ihåg att vattna tills det precis börjar rinna ur på botten av krukan. Varenda gång. Men vänta tills jorden är torr mellan vattningarna.

  • reaper

    Member
    2009-10-27 at 01:35

    jag kör på fullt hela vägen! men testar nog ett par av fröna för att hitta känslan! 😆 är lite skeptisk till utrymmet då det blir så satans varmt av lampan. har en grym bordsfläkt som går att vrida lite som man vill men kommer den att blåsa runt den varma luften bara!? skåpet ligger ju i anslutning till kyl/fry så tänkte utnyttja kall luften bakom skåpet & kyl/frys. mitt mål är ju att få plantorna att må så bra som möjligt och på så vis få ut en så bra skörd som möjligt. det ska va “root juice” och varenda hjälpmedel jag hittar. tror ni man kan få fröna att utvecklas och bli så grova som på bilderna? (madonna seeds, sanniesshop) det är bara att vänta och se! :pleased: såg att man kunde lägga upp bilder på sina projekt så ska försöka ladda upp regelbundet.

  • ryder

    Member
    2009-10-27 at 14:42

    Bakom en kyl&frys är det ganska varmt. Den hämtar värmen innefrån kylen och släpper ut den på baksidan genom ett gallerelement, typ.

    Skall du köra i en vanlig 60×60 garderob med 400W HPS så behöver du en kanalfläkt, eller motsvarande, och ev en cooltube. Kolla på liknande projekt i bildbanken och se vilken värme de får.

  • reaper

    Member
    2009-10-28 at 09:05

    jag körde ett test på grejerna och mycket riktigt blir det alldeles för varmt. får kolla på lite effektivare fläktsystem. det är ju lite fler grejer än lampa man ska tänka på märker jag hehe :hippie:
    vart hittar jag den här bildbanken då? det här va ju lite jobbigt. trodde det skulle räcka med en stark bordsfläkt. på tre timmar höjdes värmen från 25 till ungefär 35 grader så det kanske räcker med en cooltube!? fast problemet är nog att det inte kommer in någon kyld luft. fläkten jag har nu blåser bara ut varm luften.

  • hank_moody

    Member
    2009-10-28 at 12:28
  • reaper

    Member
    2009-11-03 at 23:08

    2 stycken madonna f1 och 2 stycken jack berry X kronic frön är satta och tittar upp ur jorden. madonna fröna köptes på sanniesshop.com. jack berry fröna fick jag med på köpet! :D det känns lite överdrivet att köra hps lampan så tidigt men någon nytta gör den nog! och det här med värmen……gör det något om graderna varierar lite? cirka 28grader-34grader!

  • highlander

    Member
    2009-11-04 at 18:56

    Funderar också på madonna, sägs vara en bra hybrid balans, vad fick dig välja just den strainen?

  • reaper

    Member
    2009-11-04 at 19:17

    Ja du kan köra med en hps lampa i vegg..De funkar typ lika bra . men 34 grader är alldeles för varmt tror de är vid 31 grader plantorna slutar jobba för o växa och börjar skydda sig från värmen. Du borde skaffa en ordentlig kanalfläkt för o dra ut allt värme från ditt utrymme , cooltube osv.
    Läs på mera så kommer du hitta massa flera saker du kommer behöva mer än en lampa hehe. Lycka till!

    Peace

  • reaper

    Member
    2009-11-04 at 19:30

    såg en rekommendation, här på swecan, på sanniesshop.com och kollade in sidan. råkade bara bli dom kolla bilderna på det! :)
    ska bli grymt kul att se dom växa! :D jag har redan börjat fota lite och lägger nog upp lite bilder snart!

    till “napkin”
    oj fan det hade jag ingen aning om :? när jag kör dörren på glänt stannar värmen på 28 grader. tror det får bli provisoriskt! har kollat lite på olika fläktar men vill ha det så smidigt och diskret som möjligt.

Log in to reply.