Allt du behöver veta om din Odling!
Hallojj alla sköna Swecanare!
Komme här med en lista om allt du behöver tänka på inför din första odling.
Jag har inte skrivit allt detta själv har läst runt och skrivit till lite själv och kopierat och klistrat in för att samla all nödvändig information på ett och samma ställe. Hoppas ni tycker detta är en bra och lätt att förstå förklaring.
Önskar er alla lycka till med era odlingar!Well Well Let’s Begin.
!!!!Att välja frön!!!!
Den enskilt viktigaste faktorn för en bra skörd (=stor skörd med hög kvalitet) är plantans gener.
Att välja ett bra för är således det billigaste och det mest grundläggande sätt att optimera sin
skörd. Man brukar tala om två huvudgrupper när det gäller marijuana, nämligen indica och sativa.
Sativans rus kan beskrivas som uppåt, klart och energiskt. Att beskriva indicans rus tycker jag
personligen är svårare, men ett försök skulle kunna vara att ruset är tyngre, mer fysiskt och
Narkotiskt. De senaste 20 åren har det utvecklats hybrider (korsningar) av dessa 2 huvudtyper
och mellan olika sorter. Ett av resultaten är att man fått fram mycket potenta sorter väl anpassade
för inomhusodling. För den som är nybörjare och som vill odla ett mycket kraftfullt gräs
rekommenderas Norhtern Light. Denna planta är kort och kompakt, lätt att clona och har en av det
absolut kortaste bmoningstiderna, 7-8 veckor. Denna planta är en ren indica. Dessutom är i
genomsnitt en av fyra honor en sk high yielder. Varför dessa egenskaper är viktiga återkommer
jag längre fram till i avsnittet om cloning och separat uppdrivningsyta.Förslag på bra nybörjar fröer: California Orange Bud: bra, söt och stark inomhusplanta.
Blomningstid ca 9 veckor. 50% indica, 50 % sativa.
Haze x Skunk: Kraftfullt rus. Blomningstid ca 9-10 veckor. Mestadels sativa.
Båda dessa två frösorter är väl lämpade för inomhusodling.
Båda sorter har en mycket hög kvalitet och kan köpas på postorder från USA eller det förlovade
landet Holland. Priset varierar med sort och kvalitet. Mellan 200 och 900 svenska kronor får man ge för en portion frö.Vill sticka in här och även informera om Tanska här på Swecan som säljer Thypoon frön vilket ja rekommenderar för svenska utomhus klimatet.
Lätta att odla och självblommande.!!!!GRODDA FRÖT!!!!
Säger bara fack pappers metoden funkar kanske bra men “JAG” anser att det är drygt.
“JAG” väljer själv och tycker att den bästa metoden är att sätta ner fröet i en kruka.
Vattna igenom och sätta över en liten bit plastfolie (Går även bra med en helt vanlig frys påse)
Sen kommer du se genom folien när det börjar gro. Funkar till 99%!!!!LJUS!!!!
Om val av frön är den viktigaste faktorn för en odlare, så är definitivt ljuset det näst viktigaste.
Lysrör som är relativt billiga i inköp går utmärkt att använda. En annan fördel är att det inte alstrar
så mycket värme. Philips lysrör nr 33 har ett ljusspektrum som kan användas för plantans hela växtcykel.
Lysrör kan placeras både ovanför och på sidan om plantan. Ett lämpligt sätt kan vara att låta lysrören hänga
i kedjor från taket så att höjden lätt går att reglera. Det förtjänar här att påpekas att det är av yttersta
vikt att belysningen monteras på ett stadigt sätt, annars riskeras armaturen att ramla ned och hamna i ett
vått område och därmed orsaka livsfara. Om endast en del av ett rum används kan med fördel aluminiumfolie
användas för avgränsning. På så sätt koncentreras ljuset till en mindre yta. Sätt den mindre blanda sidan
in mot ljuset, då speglar “äter” ljust. Då lysrörens ljusstyrka är begränsad är det viktigt att plantans
topp är så nära lysröret som möjligt. Toppen får dock inte komma i kontakt med röret, om så sker brännskadas
plantan och tillväxten hämmas. Man bör sträva efter att ha lysröret på ett avstånd mellan 1-5 cm från
plantorna. Har ens plantor olika höjd går det ju bra att justera detta genom att stapla upp krukorna med
hjälp av förslagsvis böcker eller dylikt. De personer som en gång prövat att odla under en 400 W
högtrycksnatriumlampa (HPS) kommer fortsättningsvis aldrig ens fundera på lysrör. Den kvantitativa
och kvalitativa effekten slår vanligtvis odlaren med häpnad. En uppgradering värd varje öre. Denna typ
av lampa används vanligen av proffsodlare. Den drar mindre energi i förhållande till ljusmängd och man
slipper att justera avståndet mellan lampa och planta. Ett problem som kan inträffa med dessa lampor är
att odlingsutrymmet, som skall hålla en temperatur mellan 25-31 grader celcius, blir för varmt. Genom att
köpa en lampa där den värmealstrande generatorn går att separera så man kan ställa den i ett annat utrymme
kommer man en bra bit på väg då det gäller att få ned värmen. Glödlampan som helst ska väljas heter SON-T
eller ännu hellre en vid namn SON-T Agro som är speciellt framtagen för växter. En 400 W HPS lampa räcker
till ett utrymme på ca 1-2 kvadratmeter. Vid ett utrymme på 1.5 uppnås den optimala ljusstyrkan om 3000
lumen per kvadratfot, (mycket siffror här nu!). Lämpligt avstånd mellan lampa och blomtopp sägs vara 30-45
cm med HPS. Ställs plantan under en HPS från ett lysrörsutrymme skall avståndet vara betydligt längre ett
par dagar, annars får växten en ljuschock. Det nyss nämnda gäller också för plantor med låg ålder som
inte fodrar lika mycket ljust. Med marijuana som all annan odling gäller det att pröva sig fram! Då
ovan beskrivna lampor är värmealstrande är det viktigt att lamporna jordas då de skall placeras i fuktiga
utrymmen… Om man använder si av olika odlings utrymmen för uppdrivning resp blomning (skillnad
uppdrivning/blomning förklaras senare) kan lysrör med fördel användas vid uppdrivning medan HPS-lampan tar
hand om blomningsrummet.Uteffekt i Lumen:
Fyra fors lysrör 40 W 2 960
MH (Metal Halid) 175w 14 000
MH 400 W 40 000
MH 1000 W 125 000
HPS 100 W 9 500
HPS 400 W 50 000
HPS 1000 W 140 000!!!!Temperatur och ventilation!!!!
En temperatur på 25-28 grader celsius är det ideala för marijuana. Underskris gränsen hämmas plantans
växthastighet. Överskrids gränsen ökar risken för sjukdomar och parasitangrepp. Blir värmen alldeles för
hög orsakas brännskador varpå plantan slutar helt att växa. En termometer som sätts upp i odlingsutrymmet
är därför en självklarhet. En god ventilation är viktig dels för att leda bort överskottsvärme, dels för
att marijuana utsöndrar ett ämne som är giftigt för den själv, samt att plantorna behöver en ny luft då de
förbrukar koldioxid. Nödvändig ventilation kan kanske erhållas genom att en dörr eller ett fönster får stå
på glänt. Annars får någon typ av fläkt installeras. En “roterande” bordsfläkt av den typ som brukar användas
i solarium är lätt att rikta mot odlingen. Ett annat alternativ, ofta använt för odlingar i garderober, är att
använda den typ av fläkt som finns i persondatorers hårddiskar. Hål borras då upp, och en fläkt får utgöra utsug,
och den andra får stå för insuget. Insuget placeras lågt, utsuget högt. Ett tredje alternativ kan vara en vanlig
takfläkt. Vilket alternativ som passar bäst beror på odlingsutrymmets beskaffenhet. Vid god luftgenomströmning
utvecklar dessutom plantan en kraftigare stam. Något som kan vara till fördel när grenarna skall upprätthålla de
resintyngda honblommorna. Kalla golv måste isoleras. Om krukan står direkt mot ett kallt golv kommer det att kyla
ned jorden och därmed plantans viktiga rotsystem vilket medför en långsammare tillväxt. Långsammare tillväxt
resulterar i sämre och mindre skörd. Ett effektivt sätt att isolera golv på är att lägga ut lager med frigolit
mellan krukorna och golvet. Frigolit har dessutom den fördelen att det reflekterar det ljus som eventuellt når
golvet tillbaka uppåt mot plantan. Annars kan krukorna ställas på ett lågt bord, varupall eller dylikt så att
luften kan cirkulera under krukorna och plantan. Frigolit har ju den nackdelen att det inte är speciellt snällt mot
moder natur.!!!!VÄXFASEN!!!!
Man skiljer mellan två olika faser i plantans liv. Nämligen den vegetativa fasen då plantan växer
och utvecklar sin grönska, samt blomningsfasen då honplantans resinfyllda blommor (d v s den slutliga skörden) utvecklas.Den vegetativa fasen
När skotten placerats i sin slutliga kruka om minst 18 cm i diameter och placerats under ljus 18-24 timmar om
dygnet börjar den vegetativa fasen. Då plantan lätt klarar av att tillgodogöra sig ljus 24 timmar om dygnet är
detta den primära rekommendationen. De vanligaste felet en nybörjare gör är att ge växterna för mycket eller
för lite vatten eller att dom ger plantan en överdos av näringstillskott. Näringstillskott ska behandlas som
droger; lagom dos = bra, för mycket = inte alls bra. Dessa tre aspekter; ljus, vatten och näring, är det du ska
försöka behärska först och främst. Vad vattningsvattnet ankommer skall detta stå ett par timmar, så att det blir
rumstempererat, innan man vattnar. Köldchocker av rotsystemet, som vi har diskuterat förut, är störande för
plantan och skall därför naturligtvis undvikas. När man vattnar, vattnar man ordentligt. När jorden är helt
genomblöt och vatten rinner ut på krukfatet är det lagom. Därefter låter man jorden torka ut. Detta är viktigt
då rötterna behöver syre. När de nedersta bladen börjar sloka har man just gått över tiden för när vattning
skulle skett. Ett annat sätt att veta när det är dags att vattna är när krukan känns lätt. Det räcker inte
att den känns torr på ytan, ofta finns det vatten längre ned. Men pysslar man om sina växter ordentligt uppstår
så småningom en så stark relation att man faktiskt kan känna på sig när växten vill ha vatten. Har odlaren ett
öppet och andligt sinne kommer han eller hon inte kunna undgå att märka att det är en urgammal religiös “powerlant”
man har växandes i garderoben. Om man så själv vill har man i plantan en storartad lärare och en mäktig vän. Att
odla marijuana uppfattar många som en möjlighet att växa som människor. Någon näring skall inte tillsättas medan
rotsystemet utvecklas. En tumregel för när rotsystemet är tillräckligt utvecklat är när lövverket växt sig
större än krukan i höjd och omfång. Efter ca: två veckor kan en svag dos av näringstillskott tillsättas som
efter han ökas i normaldos. 9-9-5 eller 20-20-20 kan vara en lämplig formula. Vad dessa siffror står för får
du reda på senare i det avsnitt som handlar om näring. Genom att använda en betydligt större kruka, t ex 25
cm i diameter med plats för 10 liter jord underlättas skötseln. Vattning sker då cirka 1 gång i veckan.
Näringstillskottet kan som regel vänta tills blomningen, under förutsättning att plantan sätts i blom tidigt.
Tillförseln av näring blir inte lika kritiskt varför risken för övergödning minska. Dessutom upplever jag att
plantans blad blir större och friskare när plantan får chansen att utveckla ett rejält rotsystem. När plantan
uppnått en längd av 30-40 cm kan den sättas i blom. Denna längd är lämplig när tekniken “sea of green” tillämpas.
Odlas ett fåtal plantor på rymlig plats kan man vänta till 8 par ordentliga sidogrenar utvecklas. I denna text
utgår vi dock att sea of green används. Plantan sätts i blom genom att ljuset sänks från 24 h till 11-13 timmar.
11 timmar ger något kortare blomningstid. 13 timmar ger något större skörd. En naturlig kompromiss i detta läge
är 12 timmar. En timer upplever många som en nyttosak vid odling av marijuana, då regelbundna ljus och mörker
perioder är något växter är generellt vana vid. Men vänta lite, innan vi sätter odlingen i blom skall vi ta
sticklingar. Detta beskrivs utförligare i en senare del av texten, men innebär i korthet att man aldrig mer
behöver köpa frön samt att man kan få skörd så ofta som var 7:e vecka av de finaste exemplaren i sin odling.
Inget mer strul med hanar.!!!!Näringstillskott!!!!
De tre första veckorna behöver ingen näring tillsättas. Den finns redan i jorden. Ett ekologiskt/organiskt/biologiskt
gödningsmedel ger bättre kvalité. Tillsätts kemiska näringslösningar får marijuanan vattensmak. En kemisk lösning är
också helt fel då en del av marijuana odling är ett försök att rädda planeten från ekologisk katastrof och total
förintelse av vår hårt utnyttjade och våldtagna moder jord. Kolla efter KRAV-märket på alla jordförpackningar och
andra odlingstillbehör. KRAV-märket är en garanti för att produkten är framställd på ett ekologiskt sätt. Kväve (N),
Fosfor (P) och Kalium (K) kallas makronäring då plantan använder stora kvantiteter av dessa. Den sk NPK-koden som
alltid finns angiven på näringslösningar, talat om hur mycket det finns av ett makronäring i förhållande till annat.
T ex 5-20-5 anger att lösningen innehåller 5 % kväve, 20 % fosfor och 5 % kalium. Kalcium (Ca), Svavel (S) och
Magnesium (Mg) behövs i relativt stora mängder. De kallas ofta sekundär näring. Mindre mängder av Järn (Fe),
Zink (Zn), Mangan (Mn), Bor (, Kobolt (Co), Koppar (Cu), Molybden (Mo) och Klor (Cl) behövs också. Dessa ämnen
kallas mikronäring. När plantan börjar sin kraftiga växt, vanligtvis inom 2 veckor, ökar behovet av kväve. Detta
för att bygga aminosyror, ämnet som protein skapas av. NPK-formula som 9-9-5 brukar användas. Under blomningsfasen
minskar behovet av kväve medan behovet av fosfor ökar. NPK-formula som 3-10-4, 5-20-5 eller 4-30-12 brukar användas.
Odlare som använder samma näringstillskott under hela växtcykeln använder NPK-formulan 20-20-20 eller liknande.
Tre veckor före skörd ges den sista näringstillförseln. Om du väntar längre med uppehåll är det risk att
marijuanan tar smak av lösningen = inte gott.!!!!OBS! Varning!!!!!
Om du tillsätter för stor dos näring dör plantan. Skulle övergödning inträffa, ett tecken på detta är
att bladen blir liksom brända på kanterna, genomvattnas krukan och jorden ett flertal gånger.!!!!ATT URSKILJA HONOR OCH HANAR!!!!
Oftast kan könet identifieras innan man satt odlingen i blom. Använd ett förstoringsglas. Den tidiga
blomningen upptäcks i klykorna mellan stammen och de därifrån utskjutande grenarna. Hanblommorna ser ut
ungefär som ett klöver med en liten stam undertill. Honblommorna manifesterar sig som en liten knopp med
en eller två tentakelliknande pistiller. Skulle det inte gå att urskilja könet sätts odlingen i blom. Så
fort en hane är igenkänd avlägsnas den. Det är hyggligt lätt att ta sticklingar upp till två veckor efter
det att blomningsfasen är initierad. Det är dock viktigt att samtliga hanar är bortplockade innan dessa börjar pollinera.!!!!STICKNINGAR/CLONING!!!!
Genom att clona en planta får man en eller flera genetiska kopior av den. En stickling från en hona blir
således alltid en hona. Men aclonar samtliga honom och märker sticklingarna så att man vet vem mamman är.
När man senare ser vilken hona (mamma) som gav bäst skörd låter man den utgöra grunden för hela sin odling
genom att bara använda “hennes” döttrar. Det är lättast att få sticklingar att utveckla rötter om dessa tas
innan moderplantan satts i blom. Norhtern Light och Skunk är exempel på lätta sorter. Big Bud är en sort
som lär vara svår att clona. Sticklingen tas från nedre tredjedelen av plantan. Skär sticklingen så den
blir 5-12 cm lång, använd ett skarpt blad. Snittet görs diagonalt mellan två bladutväxter. Efterhand
sticklingarna tas läggs dessa i en skål med fingerljumt vatten, så att dom inte torkar. Nästa steg är
att skära bort alla blad utom toppen och möjligtvis ett bladpar (bladen får inte vara för stora). En
större mängd blad ökar sticklingens behov av vatten, vilket sticklingen har svårt att klara. S k
vattenstress uppstår lätt. Av samma anledning ska sticklingarna ha en begränsad mängd ljus. Därefter
doppas sticklingen i ett rotningsmedel. Flytande lär vara bäst. Men jag har hört att vissa odlare
istället slickar på snittet, pröva själv och se… Nu är det dags att sätta sticklingen i ett rotningsmedium.
Detta kan vara rockwool, vermiculite, torvbrickor eller ev direkt i jord. Rotningsmediumet ska hållas vått.
Åtminstone 2 cm av sticklingarna skall vara nedstuckna i rotningsmediumet. Placera sticklingarna i ett
miniväxthus, eller annan plats med hög luftfuktighet. Rotningsmediumet och plantan ska hållas på en exakt
temperatur på 25 grader celsius, precis som när man drar upp plantan från frö. Om sticklingarna sätts direkt
i vatten måste syre tillsättas. En akvariepump kan då komma älv till pass. Under bra förhållanden tar det 1-2
veckor för sticklingen att utveckla rötter. Då är det dags att placera sticklingen i den slutliga krukan.!!!!JORD!!!!
Marijuana växer bäst i jord som har ett pH-värde mellan 5.0-8.5. Men ett pH-värde strax under 7.0
är det ideala, d v s varken surt eller basiskt. Många blandar sin egen jord för bästa resultat.
Till en nybörjare rekommenderas istället “Konsums såjord” för sättning av frön. När det sedan
blir dags att byta till en större kruka (när plantan är lika stor som krukan) används jordsorten
“Hasselfors Garden” med mini-leca kulor. Dessa sorter har odlare använt med mycket stor framgång.
Den senare finns att köpa i handeln för ca 50 kr för en 50 liters säck.
Överkurs: Jordblandning för fetare buds: 50 liter jord + 16 liter Perlite + 5 koppar Dolomite lime.
Perlite medöfr att jorden blir luftigare vilket ger rötterna mer syre. Dolomite lime är kalk som höjer jordens pH-värde.!!!!BLOMNINGSFASEN!!!!
När plantan blivit ca 30 cm kan den sättas i blom Belysningen sänks till 12 timmar per dygn i enlighet
med vår tidigare kompromiss (se avsnittet; “Den vegetativa fasen”). De tre första veckorna är det extra
viktigt att inget ljus träffar plantorna under mörkerperioden. Det är bra om ljus och mörker perioderna
hålls åtskilda och konstanta. En timer är som sagt en bra investering. Anledningen till att marijuanan
går i blom när ljuset sänks är att den tror att det börjar bli vinter. Då måste den börja producera frön
som kan spridas innan plantan dör, då den är en ettårig ört. När 50-80 % av de vita honblommorna ändrat
färg till brun, orange eller rött är det dags för skörd. Många väljer att skörda vid 50 % då ett klarare
rus erhålls. Klarar man av att vänta till 80 % har ändrar färg blir belöningen maximal THC-halt.
OBS! Jorden ska vara torr när plantan skördas.!!!!SKÖRD!!!!
Det finns tre sätt att se om en planta är klar. Det vanligaste är att titta på pistillerna,
när en planta börjar bli klar så blir de rödbruna och skrumpnar ihop. En del skördar när ca 75% av
pistillerna är röda för att få ett mera uppåt rus, andra väntar tills 80-90% av trådarna är röda för
maximal styrka. En del skördar inte förän alla pistiller är täckta av en calyx
(den trichomklädda kapsel som omfamnar pistillen) för maximal skörd, men viss degenerering av thc
samt ökad mögel risk. Det bästa sättet att se om en planta är klar är dock att titta på trichomerna.
Ta ett minimikroskåp (finns hos claes ohlsson) eller en stark lupp, zooma in på trichomerna, de är
otroligt vackra i mikroskåp, de ser ut som små kristallsvampar, i huvudena på dessa “svampar” produceras
det mesta av plantans thc. Trichomerna mognar i fyra steg, de “reser” sig, de får “huvuden”, “huvudena” sväller,
huvudena ändrar färg från mjölkvitt eller genomskinligt till brunt, bärnstensfärgat. När trichomhuvudena ändrar
färg börjar thc att degenereras. Man skall alltså skörda stax innan de ändrar färg det är då plantan når sin pik,
men det är ju svårt att veta så man tar dem när ca 5-10% har blivit bruna. Förklara för plantan att dess
levnadscykel är slut och att den skall få göra sin medicin,om du odlar sinsemilla (vilket jag antar)
så förklara även att kloner står på tur så att arten lever vidare,skörda med vass kniv eller sekatör.!!!!TORKNING!!!!
Nu är det alltså dags att torka: häng plantan i ett mörkt, rumstempererat, torrt utrymme med
viss luftcirkulation, t.ex. en garderob i ca 2-4 dagar. Klipp bort alla löv samt alla löv som
sticker ut från budsen, dessa kan användas i hasch tillverkning men kan ej rökas som de
är, samt avlägsna all överflödig stam. Lägg ut budsen på fat eller brickor etc, min favorit
är de “flak” som man har öl och läsk burkar i, de har en kant som är ungefär lika hög som fina
buds är tjocka. In med dessa i utrymmet i ca 5-7 dagar eller tills de känns torra. Lägg nu ner
budsen i lufttäta glasburkar, plastlådor eller liknande. Stäng locket in i utrymmet i ca 12 timmar.
När du öppnar burken kommer budsen att kännas våta igen, det beror på att de torkar utifrån och in när
de ligger framme och inifrån och ut när de ligger i en stängd burk. Lägg ut budsen på faten igen i
ca 12 tim eller tills de känns torra, ner i burkarna igen i ca 12 tim, de är nu våta igen.
Nu räcker det med att ha locket öppet, du behöver inte faten mer. Öppna och stäng burkarna med
ca 12 tim mellanrum tills de känns torra efter att det varit stängt 12 tim. Ställ in burkarna i
kylen i ca 14 dagar. Anledningen till att torka så här är att aerobiska bakterier bryter ner klorofyll
vilket ger en betydligt bättre smak samt att en del cbd omvandlas till cbn vilket ger ett bättre rus.!!!!PROBLEM!!!!
Som jag tidigare påpekat är det fortfarande olagligt att odla Cannabis i Sverige. Om du trots
detta skulle ge dig i kast med ett dylikt äventyr vill jag att du beaktar ett par saker.
Det finns några huvudorsaker till att en odling blir avslöjad. Det kan vara svårt för den
entusiastiske odlaren att låta bli att skryta om sitt fina resultat. “Skvaller på byn” är
troligtvis den vanligaste orsaken till att odlare åker fast. Marijuana luktar ganska starkt.
För att reducera oönskade dofter rekommenderas att du skaffar en s k jonisator. Luktpartiklar lär
nämligen färdas genom luften på positivt laddade joner. En jonisator sprider negativa joner och
rättar på så sätt till problemet.!!!!RÖKNING!!!!
Jag rekomenderar främst att hetts röka så mycket du bara klarar av och hinner innan ruset kommer som
en jävla överaskning så att du riktigt känner vad det är för saker du har fram ställt. Alltså inga fjant bloss och
invänta rus utan hettsa så in i helvete! OM du nu gör som ja säger vill ja gärna ha en rus raport Peace brothers.
Log in to reply.