Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Nyheter Agenda – STV2 sön. 9mars 20:00

  • Agenda – STV2 sön. 9mars 20:00

    Posted by reaper on 2003-03-09 at 16:38
    Quote:
    TV 2

    20:00 Agenda (20:50)
    Nyhetsfördjupning. Del 9 av 20. På randen till krig. Uppladdningen kring Persiska viken når sin kulmen. Reportage från Kuwait. Det diplomatiska spelet går in i slutskedet. Före detta moderatledaren Carl Bildt och säkerhetspolitiska experten Ulla Gudmundsson om den amerikanska strategin och spelet i FN. Drogliberala strömningar breder ut sig i Europa och Sverige blir alltmer isolerat i synen på knarket. Professor i kriminologi Leif Lenke och narkotikasamordnare Björn Fries analyserar. Veckans eftertanke av författaren och illustratören Anna-Karin Elde. Programledare: Lars Adaktusson. Även 10/3. [90335]

    replied 21 years, 1 month ago 12 Members · 18 Replies
  • 18 Replies
  • gin

    Member
    2003-03-09 at 17:13

    Kommer det finnas någon drogliberal närvarande eller bara Fries liknande personer som kommer sitta och oja sig över alla liberala vindar…?

    vem är den här Leif Lenke?

  • reaper

    Member
    2003-03-09 at 17:24

    Leif Lenke
    Professor i kriminologi

    genom sökfunktionen så hittade jag denna artickel
    http://dev.vlt.se/pub/vasteras.asp?art_id=22866&h=&n=

    han verkar ha väldigt vettiga åsikter om skademinimerande drogpolitik

    blir nog riktigt intressant det här 8)

  • dumle

    Member
    2003-03-09 at 17:45

    En annan professor i kriminologi är ju Henrik Tham, som också har en väldigt sund syn på narkotikapolitiken.
    Jag tror många med det yrket ser och förstår problematiken i narkotikapolitiken.

  • reaper

    Member
    2003-03-09 at 17:48

    Man blir förundrad över den politiska inhumana trångsyntheten i landet – hoppas att många svenskar ser debatten ikväll.

  • fr

    Member
    2003-03-09 at 17:52

    Tänk på att bara halva programmet handlar om droger. Dvs. max 25 min. Det hinner inte bli mycket debatt där, Hannah var visserligen antagligen 10 gånger oseriösare men det var 50 minuter enbart om droger. Men får väl ändå ta och se det. :)

  • jack-the-tripper

    Member
    2003-03-09 at 19:50

    Jag blev glatt överaskad av inslaget, där de lät vettiga personer förklara problematiken. Trist att det första frågan i debatten verkade så självklar: “hur ska vi göra för att stå emot detta i Sverige?”.

  • gin

    Member
    2003-03-09 at 19:50

    Stjärt. Lyckades missa det. Bom praff flapp. Satt på tvn kl 20:45 och då var det nåt boktips.

    Var programmet bra någon som såg?

  • zap

    Member
    2003-03-09 at 19:52

    repris måndag 16.35

  • sativan

    Member
    2003-03-09 at 20:32

    Det var ett bra reportage från England men det var onödigt men den där extasy kommentaren från den där politikern.
    Det var även en svag prestation från alla vid debatt bordet.

    Det var vad jag tyckte i alla fall :?: 😈 :P

  • fr

    Member
    2003-03-09 at 22:31

    Var snarare “ett litet snack” än en debatt. Som vanligt försökte man klämma in för mycket på för kort tid.

  • pachipachihand

    Member
    2003-03-09 at 22:52

    Kunde inte tro mina öron när jag hörde Björn Fries säga att de lyckats relativt bra med den politik de fört. Ja hörrni, vi har den högsta dödligheten bland tunga missbrukare i hela EU. Detta är tydligen vad de kallar framgång, för Hey, vi är vi ju iallafall kvitt några knarkarjävlar! 🙄

  • mry

    Member
    2003-03-09 at 23:30

    Tro det eller ej. Men vi är nog på väg mot en våg av crack. Jag baserar det på rapporter från Paris, London och Hamburg. Där ser vi allt mer crackhouses, tio år efter USA. Så jag tror nog att vi får det hit förr eller senare.

    Det är därför viktigare nu än någonsin att ta tag i problemen, innan vi har ett mini-USA här.

  • mooch

    Member
    2003-03-10 at 00:13
    MrY wrote:
    Tro det eller ej. Men vi är nog på väg mot en våg av crack. Jag baserar det på rapporter från Paris, London och Hamburg. Där ser vi allt mer crackhouses, tio år efter USA. Så jag tror nog att vi får det hit förr eller senare.

    Det är därför viktigare nu än någonsin att ta tag i problemen, innan vi har ett mini-USA här.

    Jag har hört precis samma sak. “Marknaden” för “E” sägs vara som bortblåst i London där det ersatts av crack som nästan är gratis. En våg av crack klarar inte Sverige av :?

    Att detta kommer i bakvattnet av legaliseringsdebatten runt om i europa är oerhört negativt. Speciellt som antifolket drar allt över en kam.

    Agenda var faktiskt riktigt bra. Leif Lenke vågade tyvärr inte komma till tals då det verkade som om han blivit bränd tidigare. Dock fick han det sagt iaf. Att Fries talade om att saklig information är ett måste, är mycket positivt. Kanske kommer fler att inse hur idiotiskt förbudet är, även om jag är ganska skeptiskt till hur Fries definierar “saklig information”.
    Det hör i högsta grad till saklighet att inte dra alla droger över en kam. Att tala om att crack inte är detsamma som cannabis är tex. oerhört viktigt, antifolkets retorik kommer att brista totalt om det fortsätter.

  • weedislife

    Member
    2003-03-10 at 12:17
    MrY wrote:
    Tro det eller ej. Men vi är nog på väg mot en våg av crack. Jag baserar det på rapporter från Paris, London och Hamburg. Där ser vi allt mer crackhouses, tio år efter USA. Så jag tror nog att vi får det hit förr eller senare.

    Det är därför viktigare nu än någonsin att ta tag i problemen, innan vi har ett mini-USA här.

    Crack finns redan i sverige och köpa fast det går i vågor finns ibland ibland inte ……. men det är dyrt än så länge troligen bara för att det inte är så många som trycker in det i sverige men om 1-2 år är vågen här ….

    Heroinet har redan sin våg …… 14-15 åringar som sitter och röker herion *BLÄÄ*

    Cracket är ju ännu värre hur ska det sluta 🙄

  • reaper

    Member
    2003-03-10 at 12:42

    Det måste bli ett stop.. vi kan inte låta sverige bli som där.. det såg för jävligt ut.. blir det här som där då flytar jag från sverige.. och dom säger att allt blir värre om man Legaliserar “cannabis” men det blir det inte.. satt och tänkte lite igår inan jag gick till sömns och tänkte om alla droger blir lagliga så skulle det bli bätre inte lika många som använder tyngre droger.. för då skullemånga följa dom regler som vaoch alla skulle ju inte sitta och knarka varge dag det blir ju tröttsamnt efter ett tag.. iaf om det e lagligt för då vet man att det fins och det e lagligt och jag kan köpa det när jag vill då måste man inte köpa drogerna så fort det kommer in för det e väll ofta så iaf där jag bor.. kommer inte in så jätte mycket här och när det kommer in försviner det snabbt.. men om det va lagligt och skulle finnas att köpa på affärer i viss mängd skulle inte lika många missbruka “droger”tror jag.. /kommentera gärna…

Page 1 of 2

Log in to reply.