• Posted by josef_k on 2003-10-19 at 06:55

    Av medicinerna du ater att doma, sa ar du uppe i en period av psykisk sjukdom. Man kan betrakta det lite hur man vill, och det later valdigt hart av mig att saga att du ar psykiskt sjuk bara pa grund av den har informationen. Jag vill inte alls trampa dig pa fotterna eller nagonting, men du ligger i den varsta riskgruppen for att utveckla varre symtom.
    Du gar till oppenvarden nu, men steget att behova tas in pa slutenvarden ar inte sa stort.
    Sa – rok/at INTE cannabis under tiden du kakar antipsykotiska mediciner.
    Hade det bara varit att trappa ner pa benzo sa hade det varit en helt annan grej, men nu ar det storre an sa.

    Ursakta tonen, men jag rekommenderar dig verkligen att vanta med cannabis. Inte for att vara elak mot dig, men for att du ska kunna leva ett bra liv. Hoppas du forstar..

    replied 20 years, 6 months ago 1 Member · 2 Replies
  • 2 Replies
  • reaper

    Member
    2003-10-29 at 20:22

    tror inte efexor eller remeron har nån påverkan, inte benzo eller sömnmedel heller. ska kolla upp zyprexa.

  • reaper

    Member
    2003-10-29 at 21:40

    jag kollar upp i vilka cytokromer den verkande delen av zyprexa – olanzapin metaboliseras, och vilka ämnen (speciellt THC) som metaboliseras i samma cytokromer eller hämmar/ökar metaboliseringen i cytokromsystemen olanzapin använder.

    från fass

    ZYPREXA

    Eftersom olanzapin metaboliseras av CYP 1A2 kan substanser som specifikt inducerar eller hämmar detta isoenzym påverka farmakokinetiken av olanzapin. Olanzapins metabolism kan induceras vid rökning […] Endast en liten till måttlig ökning av olanzapins clearance har observerats. Den kliniska betydelsen är sannolikt begränsad, dock rekommenderas klinisk övervakning och en ökning av olanzapindosen kan övervägas, om så erfordras.

    En sänkning av olanzapindosen bör övervägas om behandling med en CYP 1A2-hämmare påbörjas.

    Eftersom olanzapin in vitro uppvisar dopaminantagonistiska effekter kan det motverka effekten av direkta och indirekta dopaminagonister

    cannabis ökar dopaminet. THC är inte en dopaminantagonist, men jag antar att du själv känner om det ger nån negativ effekt. in vitro innebär att de labbat fram resultatet

    Bildningen av N-desmetyl- och 2-hydroximetylmetaboliterna sker via cytokromerna CYP 1A2 och CYP 2D6. Båda dessa metaboliter uppvisar betydligt lägre in vivo farmakologisk effekt än olanzapin i djurstudier.

    REMERON

    n vitro studier visar att mirtazapin kan inhibera cytokrom P450-enzymen 1A2, 2D6 och 3A4. Den kliniska relevansen av dessa fynd är oklar.

    ¯¯¯¯¯vilka cytokromer påverkas¯¯¯¯¯¯¯¯

    från pdf’en ‘cytochromes P450 – their impact on drug treatment’
    och http://sl.schofield3.home.att.net/medicine/psychiatric_drugs_chart.html

    TCH metaboliseras i 2C9 och 3A4.
    Koffein – 1A2, 2E1
    Olanzapin – 1A2
    grapefruktjuice – metaboliserar & inhibernerar 3A4 (hämmar andra ämnens metabolisering)
    nikotin – 1A6, 2B6
    Venlafaxin (efexor) – 2D6
    MDMA – 2B6, 2D6
    etanol – 2C9, 2E1 (båda metaboliserar & inducerar metabolismen i sina cytokromer)
    Alprazolam (xanor) – 2C19, 3A4
    Zopikon (imovane) – 2C8/9 3A
    Propiomazin (propavan) – nooo idea :) men jag är helt säker på att den inte påverkar

    Mirtazapin (remeron) –

    från http://www.rxlist.com/cgi/generic/mirtaz_cp.htm

    In vitro data from human liver microsomes indicate that cytochrome 2D6 and 1A2 are involved in the formation of the 8-hydroxy metabolite of mirtazapine, whereas cytochrome 3A is considered to be responsible for the formation of the N-desmethyl and N-oxide metabolite.

    ¯¯¯¯¯¯¯mina tankar¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

    äter propavan, ätit xanor. inga påverkade mig tillsammans med cannabis afaik.
    benzo och thc tror jag funkar tillsammans. jag tycker det gör ruset mer mellow. har testat sobril och xanor tillsammans med cannabis.

    jag tror som du. det är zyprexa som är huvudkruxet. de andra ämnena borde inte påverka särskilt mycket. du skulle kunna fråga din läkare. han kommer förmodligen be dig om ett urinprov. så han ser att du inte är påverkad. även om du säger att du ‘funderar’ på att testa det kommer du nog få ett urintest. och doktorn vet iofs nog inte så mycket om det. min gjorde inte det iaf. vid närmre eftertanke skulle jag nog inte fråga läkaren :O risk att bli haffad för utbytet av ingen info. iofs får du förmodligen cannabisdiskussionen inskriven i dina papper, så de skulle kunna hjälpa dig vid ev rättegång. men ehm, det verkar lite dumt kanske :P

    eftersom cannabis innehåller fler än 60st cannabinoida ämnen, varav många är biologiskt aktiva, är det svårt att säga hur zyprexa skulle funka annat än rent generellt tillsammans med THC. det kan ju finnas andra cannabinoider som påverkar metabolismen och cirkulationen av olanzapin. rent allmänt är det erkänt att cannabis eventuellt har potential att öka schizofrena symptom för folk med predisposition för schizofreni. du är diagnostiserad som schizo va? jag skulle inte rekommendera att köra cannabis samtidigt. effekten kan variera beroende på vilken slags planta du använder tom. väljer du att testa iaf skulle jag använda mycket lite. så man knappt känner ett rus. regelbundet, kanske från att först använda en gång varannan dag till varje dag. men lite hela tiden. känn hela tiden av symptomen och hur de påverkar dig och sättet du tänker på. meningen med medicinering av cannabis är inte att sitta i ett rus, utan att få alla positiva effekter utan ruset.

    hash köpt på gatan kan vara utblandat och glaserat med andra ämnen. MDMA (extacy), opium eller nåt liknande. det är inte ‘säkert’ liksom. Jag tror MDMA skulle ha rätt dåliga effekter på dig. kan du, skulle jag odla själv eller köpa från någon som odlade själv. jag skulle inte använda hash, det är större THCkoncentrationsskillnader i det (så det blir svårare att veta hur mkt man tar). och som sagt kan det vara utblandat. väljer du att komplementera antipsykos/antidepp med cannabis skulle jag utan tvekan köra gräs.

    och… när du röker… soft musik är ett måste imo. jag får elaka hallisar till fel musik.

    btw.. aldrig testat xanax. gott eller? :)

Log in to reply.