• powerpuffgirl

    Member
    2003-08-08 at 20:39

    Jag tror att HOLLOWMAN menar att han undrar om man kan få en permanent haschpsykos och om det finns vetenskapliga bevis för det. Sedan bör HOLLOWMAN visserligen uttrycka lig lite klarare när han postar i ett universitetsfroum…

    Själv vet jag inte, men det jag har hört och kan tänka mig är att psykoser är något som ligger latent i människan. En del människor har låg toleranströskel, andra har hög. Har man anlag för psykoser, tex om man vet att det ligger i släkten, så ökar nog risken om man tar olagliga droger eller dricker alkohol på en regelbunden basis.

    Jag känner ingen som har fått psykoser av att röka cb. En del röker tom varje dag och har gjort det i flera års tid. De som har problem har haft det långt tidgare, och det är inget som vare sig har förbättrats eller försämrats av cb-rökande.

    För min egen del så har fått färre depressionsanfall sedan jag testade cb. :D

  • mooch

    Member
    2003-08-08 at 22:10

    @HOLLOWMAN wrote:

    jag bara undrar om det finns bevis för permanenta skador?

    Det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att man kan få permanent psykos av cannabis.
    En psykos kan utlösas av i princip vad som helst. Oftast av traumatiska upplevelser. Det finns fall av cannabisutlösta psykoser men psykoser utlösta av barnafödslar är långt vanligare. En gissning från min sida är att alkoholutlösat psykoser också är vanligare än cannabisutlösta.
    Oavsett vad som orsakat psykosen så förmodar man att den legat latent och “väntat” på en utlösande faktor. Men om det verkligen är så eller inte kan man bara spekulera om. En vanlig missuppfattning är att man får hjärnskador av cannabis vilket är helt fel. Inte ens Svenska socialstyrelsen lyckades bevisa detta. Det misstag man gjort vid diverse djurförsök är att man låtit djuren inandas enbart rök vilket lett till syrebrist som ganska snabbt ger hjärnskador.

  • reaper

    Member
    2003-08-08 at 22:59

    Word up Mooch!

    Sen kan man ju faktiskt nämna att risken att du drabbas av psykos, statistiskt mätt, är ungefär lika stor som att du skulle få en komet i skallen.

  • durbanp

    Member
    2003-08-17 at 19:05

    Min förra granna råkade ut för en psykos för fem år sedan och kan fortfarande inte föra ett normalt samtal. Så visst finns det psykoser…

    Jag har aldrig förstått det här med alla människor som känner någon som har haft/fått/ska få/hade eller har en haschpsykos!
    Det är alltid någons granne, brorsan till bästa polarens kusins katt osv.
    Det är ju bara skrattretande. Ett lamt försök till att vilja verka veta vad man pratar om.

    I regel så är det människor med latenta mentala problem, ärftliga genetiska beting som kan hamna i ett mental svacka.
    Visst, människor får psykoser..MEN det finns inget som styrker att cannabis ligger bakom dessa. Lika stor andel av de som fått en psykos är icke cannabisrökare. Däremot har dom haft andra fysiologiska problem som kan ligga bakom.
    [/quote]

  • morph

    Member
    2003-08-17 at 21:50

    DurbanP, jag tycker att du borde vara lite mer öppen vad det gäller teorin om att cannabis och psykoser har ett samband.
    För lite mindre än ett år sedan så rökte jag med en nära kompis. Han började klaga på att han mådde dåligt och inte kunde tänka klart, att tankarna gick i “loopar”. Jag försökte lugna honom stenad som jag var men han blev mindre och mindre kontaktbar. Tillslut så fick jag honom att gå och lägga sig iaf.
    Det sinnestillstånd som han hamnade var till största delen borta dagen efter, men han kännde sig fortfarande “konstig” och deprimerad. Detta höll i sig flera veckor och jag tror att det utlöste en depression hos honom. Han sov bland annat på min soffa någon natt för att han inte klarade av att vara själv.
    Visst, det var kanske ingen psykos han drabbades av, vad vet jag… men det var iaf jävligt obehagligt. Killen jag snackar om mår idag inte bra. Jag vet inte om det beror på den här händelsen, men sedan det hände så har jag aldrig bjudit någon på röka som jag inte är säker på har ett stabilt psyke, vilket jag kommit underfund med att han kanske inte hade.

    Jag tror att cannabis kan brukas utan problem av de flesta, men man ska ha respekt för växten. Endel människor är helt enkelt sköra och kan gå sönder av att röka cannabis. Det är vad jag tror.

  • mry

    Member
    2003-08-18 at 01:48

    Alla sinnesförändrande upplevelser kan trigga en latent psykos. Men man ska komma ihåg att alkoholpsykoser är betydligt vanligare utan att någon varnar för dem när de talar om alkoholens faror. Det beror förståss på att det finns många andra reela och otäcka bieffekter av alkohol. Men att för den skull attackera cannabis utifrån en av de få möjliga sidoeffekterna är helt fel.

    Du löper inte större risk att få en psykos om du röker än om du föder barn eller provar att dricka sprit. Och i det perspektivet är inte haschpsykoser något att oroa eller orera över.

  • reaper

    Member
    2003-08-19 at 12:41

    Mr Y,

    Helt korrekt. Tex den ökände soldaten Mattias Flink, begick sina illdåd under en alkoholpsykos. Det är fastslaget. Lek med tanken om de hade hittat Cannabis i hans kropp. Då kan man snacka om dödsknark!

    Visst kan olika preparat utlösa olika reaktioner men att sätta ett likhetstecken mella dessa och pyskos är inte korrekt om det inte är medicinskt dokumenterat.

    morph & Link-an,

    Med all respekt men det ni presenterar inga bevis för era påståenden om attera polare/grannar drabbades av en “pskykos” eller sk “haschpsykos” vanligt som för övrigt är ett påhittat begrepp. Man kan tyvärr inte sätta någon tilltro till männiksors egna bedömningar av div neuroser, psykoser eller andra psykiska störningar. Dock förstår jag att de drabbades av ngt men VAD det var, är svårt att säga. Kanske de ska sluta med tex. alkohol? Vad vet jag?

  • reaper

    Member
    2003-08-19 at 13:02

    att man kan snea på droger är ju inget nytt, och att man kan snea olika mycket eller lite.

    och är det då någon som snear ganska hårt på tex cannabis då finns ju risken att all felaktig information man läst och hört bubblar upp i hjärnan och kan loopa.

    jag tror det är många av de som råkar ut för obehagliga upplevelser på droger som själva kanske bidrar till att upplevelsen blir värre

  • reaper

    Member
    2004-01-07 at 04:39

    ^^ concurred

  • nesta

    Member
    2004-01-07 at 08:48

    @DurbanP wrote:

    Min förra granna råkade ut för en psykos för fem år sedan och kan fortfarande inte föra ett normalt samtal. Så visst finns det psykoser…

    Jag har aldrig förstått det här med alla människor som känner någon som har haft/fått/ska få/hade eller har en haschpsykos!
    Det är alltid någons granne, brorsan till bästa polarens kusins katt osv.
    Det är ju bara skrattretande. Ett lamt försök till att vilja verka veta vad man pratar om.

    [/quote]

    Du får gärna anse att detta är skrattretande, jag gör det inte.
    En av mina allra bästa vänner, vi stod varandra mycket nära, hade bara rökt brass ca ett halvår när han susade in i en psykos. Jag vet att rökat var en utlösande faktor, jag var med nämligen. Ok, jag påstår inte att han fick den utav rökat, men att det var den katalysator som hans latenta psykos behövde för att blomma. Han drog till skogs, kom tillbaka efter ca en och en halv vecka efter att ha kommunicerat med alla skogens växter som han sa. Förövrigt var han helt okontaktbar, snackade ett språk som ingen utom han själv förstod. Han kom till Långbro-psyket, där drogades han ner med tung psykofarmaka och ett par månader senare hoppade han ut genom ett fönster på sjukhuset, slog i asfalten och dog.

    Micke rip

  • daddy

    Member
    2004-01-07 at 11:47

    psykoser psykoser psykoser..

    Jag tror att ifall ingen trodde man kan få psykoser av cb så skulle ingen heller få det. Och jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som har fått psykos av alkohol.

    Jag tex tänker ofta väldigt djupa tankar och är ofta depprimerad, jag dricker ganska mycket på fester minst 2ggr i månaden, har rökt kanske 20ggr (men har ett långt uppehåll nu sedan 3 månader tillbaka).

    Då kanske jag skall lägga av med CB totalt? Inte för jag röker direkt ofta, kanske max 2ggr i månaden när jag inte har uppehåll.

    Jag kan inte se några källor i denna tråd heller, vilket gör den mer eller mindre till spekulationer och obekräftat material, inte en universitetstråd enligt mig.

  • reaper

    Member
    2004-01-07 at 18:03

    anledningen till att det inte finns några namngivna källor är att det helt enkelt inte har forskats särskilt mycket i cannabisrelaterade psykoser ( inte med nämnvärda resultat iaf)
    Själv tror jag, precis som många andra här, att psykoser i stort sett kan orsakas av vad som helst som är känsligt för den aktuella personen. Psykologin pratar om minnen och det undermedvetna som potentiella orsaker, men psykoser är en enda stor gåta. De är inte som hjärtinfarkter som ofta kan förklaras med trånga kärl, överdriven hormonprosuktion osv. Bara för att nån röker cannabis och råkar hamna i en psykos betyder det inte att det har med cannabis att göra. Men en sådan spekulation är ofta nära till hands eftersom cannabis faktiskt har förmågan att väcka bortglömda minnen, fobier och frustrationer till liv.

  • daddy

    Member
    2004-01-08 at 20:38

    Jag pratade just me en kompis i Portugal, jag citerar honom rakt av:

    “here in portugal drugs are very common, and I haven’t heard such a thing, even as a rumor.”

    “tell that to your freak and scarry rumor-spreaders”

    haha :) han menade ingenting illa mot er, utan antagligen folk som sprider så dumma saker :)

Log in to reply.