• Posted by lloyd on 2002-07-19 at 22:09

    Hej!
    Försökte hitta svar, men hittade inget. Ställer frågan. Vad blir det generellt sett för skillnad i skörd mellan 70W/150W/250W och 400W-HPS? Jag skall odla i en standardgarderob, skulle gissa att den är runt 60x60cm (har dock inte mätt, men mitt öga tyckte det). Hur många plantor kan jag kränga in där? Och vilken lampa tycker ni passar bäst, vore skönt att slippa göra sönder garderoben för att avleda värme, men vill samtidigt ha en helt ok skörd.

    replied 21 years, 9 months ago 4 Members · 15 Replies
  • 15 Replies
  • dod

    Member
    2002-07-19 at 23:10

    Mellan tummen och pekfingret brukar man säga att man får 0,5g/månad i blom.
    Blir nog svårt att inte ha någon form av fläktsystem med tanke på värmen från lampan.

  • lloyd

    Member
    2002-07-19 at 23:48

    Du menar 0.5g/dag, eller? Och det måste ju ändå vara viss skillnad beroende på vilken lampa jag väljer, eller? Och frågan är isåfall hur stor?

    Hursomhelst. Tror du jag behöver “öppna” garderoben även om jag kör med 70W alt. 150W HPS? Det betyder ju isåfall att jag måste köpa mig en garderob, då de jag har är “inbyggda” i lägenheten och det uppskattas nog inte om jag gör stora hål i dem :).

  • dod

    Member
    2002-07-19 at 23:57

    Blev visst en liten miss där! 🙄
    Jag menade 0,5g/W/månad.
    Så om du blommar dem i två månader och har t.ex. en 250 w så får du ungefär 250g.

  • lloyd

    Member
    2002-07-20 at 00:12

    Menar du per planta då? Det är ganska mycket gräs, eller väldigt mycket. Åtminstonde för mig. Då kanske en 150W HPS borde räcka, och köra 3st plantor. Borde inte kräva så mycket fläktning (tycker jag, helt utan erfarenhet av HPS :D). Kanske inte ens behöver göra hål i garderob? Ingen som har erfarenhet? Vore bra att veta INNAN man köper massa saker.

  • dod

    Member
    2002-07-20 at 00:17

    Nej, jag menar totalavkastning.
    Har du en 150 W lampa så kan du få ut 150 g totalt om allt är optimalt.
    Observera att det här är mellan tummen och pekfingret.

  • lloyd

    Member
    2002-07-20 at 00:18

    Men, logiskt sett borde det bero på antal plantor? Eller? 3 plantor borde ju rimligen ge större skörd än 1. 150W HPS ger då ungefär 75G per månad, och mer än så gör man ju absolut inte slut med.

  • dod

    Member
    2002-07-20 at 00:38

    Nja, det stämmer inte riktigt.
    En planta får ju mer ljus än tre…

  • reaper

    Member
    2002-07-20 at 10:01

    Tänk på att det inte är helt enkelt att kyla de större HPS’erna i en standard garderob. Det finns ju folk som kör 400W, men då bör man ha riktigt bra ventliation.

    /AA

  • hr-sanders

    Member
    2002-07-20 at 11:56

    Med de mindre HPSerna, framför allt 70 och 100W, kanske 150W behövs förmodligen mer ljus för att få optimala ljus förhållanden.

  • reaper

    Member
    2002-07-20 at 12:12

    Hej!

    Jag kör med en 250W HPS i min garderob som är på cirkus 1.3 kubikmeter, alltså en ganska liten garderob, och jag har jävulska problem med värmen. Mycket av problemet beror på att min inluft vanligtvis håller en temp på 30 grader sommartid. Mätt vid stammen på en av plantorna ligger tempen på mellan 32 och 37 grader! Detta hämmar tillväxten avsevärt. Jag märker direkt en ökad tillväxt de dagar då temperaturen är lägre.

    Ventilation ska du nog ha oavsett effekt på lampan då växterna behöver ny luft (koldioxid) för att må bra. Ett tips kan kanske vara att åka ut till IKEA eller motsvarande och köpa en billig standargarderob och gå lös på den ordentligt med ventilationsöppningar. Detta förutsätter givetvis att du har plats i lägenheten.

    Ha en bra dag!
    Klaus.

  • lloyd

    Member
    2002-07-20 at 13:12

    Plats är nog inga problem egentligen, problemet är snarare pengarna. Är villig att lägga ut en del, men vill inte tömma plånboken helt. Kanske kan hitta någon billig garderob på UFF eller liknande ställen. Jag har undersökt mina nuvarande garderober lite mer, och jag skulle i princip kunna borra några mindre hål längst ner. Skall försöka visa hur de ser ut:
    |
    |
    |
    _______ |
    _____| ^

    Och det är alltså vid ^ jag kan borra hål, men det räcker förmodligen inte. Det får ju dessutom inte komma in ljus kom jag på, vilket skapar lite mer problem. Får helt enkelt kolla på lite olika garderober och så, synd att man inte har ett snickeri hemma! :D

  • reaper

    Member
    2002-07-20 at 13:20

    Eller kanske ännu enklare (Hej Lloyd!) – gå till någon begagnade prylaraffär/sopstation och finn dig en garderobsdörr i rätt storlek för att passa på din garderob, installera den istället för originaldörren och gör så mycket hål och fläktanordningar som du vill and/or behöver.

    Min 600W i min 1×1.2kvm-garderob producerar en hel massa värme, dont try this at home. Plantorna tyvcks iofs trivas, men lägenheten som garderoben utbyter luft med är lite väl tropisk till klimatet. 😳

  • reaper

    Member
    2002-07-20 at 15:12

    Ett tips! IKEA har en så kallad “Fyndhörna” och där hittade min syrra en 60x60x200 garderob med dörr och allt för 250kr. Enda felet var en liten repa på ena sidan. Klart överkomligt!

    /Klaus.

  • reaper

    Member
    2002-07-20 at 15:37

    annars så kan man ju göra somså att man köper en spånplatta eller plyfa skiva som man målar i samma färg som de övriga garderoberna är och flyttar gånggärn och beslag till den nya…. sen får man borra hur stora hål man vill… 😆 sen är ju det en bra ide att luftkyla sin hps så man får ner värmen…
    har man en fast garderob som man inte får göra nåt med så kan man med en hålsåg såga stora hål upptil och spara det ursågade… när man flyttar så kan man fixa det med spackel och färg… :D

  • lloyd

    Member
    2002-07-20 at 16:10

    Många goda idéer. Får säga att det där med att köpa/hitta en ny dörr var utmärkt. Har faktiskt inte ens tänkt på att man kan byta ut den :D. Får leta, kanske tom fråga hyresvärlden (dra på någon rolig historia).

Log in to reply.