• Posted by reaper on 2003-08-04 at 18:25

    Gaya, vad är målet med tjuvningen? Vad är det man skall uppnå med det? Vanligtvis vill man ju göra “grejer” för att få en större skörd – är det de som är poängen med tjuvningen?

    Om målet är att få en stor skörd är det alltid bäst att bara ge plantan bästa möjliga förutsättningar och inte klippa i den. Böja kan man göra, men inte klippa. Det är vad jag har läst. Men jag är inte mer än en småodlare så vad vet jag?!

    offtopic: Det som jag tror ger den överlägset största skörden är om man odlar direkt i vatten dimma, låter solen lysa på växten, ger optimalt med näring och böjer växten enligt LST tekniken. Ja det är klar, helst skall växten vegetera riktigt riktigt länge också. Så tror jag att man får ut mest skörd av bara en styck planta.

    replied 20 years, 5 months ago 2 Members · 3 Replies
  • 3 Replies
  • funk-doctor-spock

    Member
    2003-08-05 at 01:13

    Målet är att få plantan att koncentrera hela sin växtkraft på toppskottet, vilket kan vara bra i SoG exempelvis. Jag har gjort det då och då på plantor som växt sig lite kortare än de andra och det brukar funka rätt ok.

  • funk-doctor-spock

    Member
    2003-08-10 at 17:15

    Men det råkar ofta bli mer buds också ;)

  • reaper

    Member
    2003-11-13 at 17:59

    Jag tjuvar för det mesta när jag är röksugen, då är det kanske inte helt dumt m.a.o ?

Log in to reply.