• Posted by reaper on 2002-07-30 at 12:41

    Nja, pappersmetoden är väl den mest pålitliga…Fick alla mina 10 fröer att gro på det sättet…
    Andra metoder jag har hört talas om är väl att lägga fröerna i ett glas ljummet vatten i 24 tim…Dem som sjunker sägs vara odugliga…(vet ej om det stämmer)

    Sen kan du ju sätta ner dem i torv-krukor o hoppas på turen att nått sticker upp ovan ytan…
    Men som sagt ta pappersmetoden!!!
    Jag har 10 välmående små ( 2 cm) hampor tack vare den…

    //Hampan!!

    replied 21 years, 8 months ago 7 Members · 18 Replies
  • 18 Replies
  • reaper

    Member
    2002-07-30 at 12:55

    Tvärtom, de som sjunker är bra! Vissa frön sjunker direkt, andra kan ta ett par dar… men när de väl sjunkit är de redo för pappers-metoden..

  • reaper

    Member
    2002-07-30 at 13:01

    JAg brukar göra en variant av pappers metoden.. Jag lägger fröna mellan ett par blöta bomullsstussar i en glasslåda, det har alltid funkat perfekt för mig… Tror det är mindre risk att bomullen torkar, än pappret ..

    Hare

    PLUR

  • reaper

    Member
    2002-07-30 at 13:10

    OJ!!! Jag skrev helt fel där…
    Jag menade att att dem som sjunker är dugliga…

    Sitter o drömmer om att få sluta jobba så jag kan hem o sköta om mina små Hampor!!!

    //hampan!

  • reaper

    Member
    2002-07-30 at 14:39

    Om du låter de fröna som har sjunkit till botten i glaset stanna kvar ett par dagar till så brukar de också börja bilda groddar nera i vattnet.

    Mvh
    //Herb Man

  • ashtray

    Member
    2002-07-30 at 14:47

    @Herb Man wrote:

    Om du låter de fröna som har sjunkit till botten i glaset stanna kvar ett par dagar till så brukar de också börja bilda groddar nera i vattnet.

    Mvh
    //Herb Man

    Man skall inte gärna låta fröna ligga under vatten i mer en 24 timmar.

    @Indoor Marijuana Horticulture wrote:

    Soak seeds overnight in a cup of water. Make sure seeds get good and wet so that growth is activated. Do not let seeds soak more then 24 hoursor they might get too wet and suffer oxygen depravation and rot. Once soaked, seeds are ready to be placed between moist paper towels to sprout, planted in a root cube or fine, light soilless mix.

  • smacky

    Member
    2002-07-30 at 18:33

    Torvbricketter funkar bra det med. Lättast tycker jag.

  • reaper

    Member
    2002-07-30 at 23:15

    ashtray: Jasså. Varför inte då? Jag gjorde det en gång och efter ett tag så hade en 1cm lång grodd vuxit fram. Planterade den i jord och efter 2 dagar kom den fram.

    Mvh
    //Herb Man

  • ashtray

    Member
    2002-07-30 at 23:18

    @Herb Man wrote:

    ashtray: Jasså. Varför inte då? Jag gjorde det en gång och efter ett tag så hade en 1cm lång grodd vuxit fram. Planterade den i jord och efter 2 dagar kom den fram.

    Mvh
    //Herb Man

    Do not let seeds soak more then 24 hoursor they might get too wet and suffer oxygen depravation and rot

    😉

  • dod

    Member
    2002-07-30 at 23:23

    Om man byter vattnet varje dag och tillsätter lite H2O2 så fungerar det utmärkt att gro fröna i vatten.

  • gronis

    Member
    2002-08-05 at 03:37

    hur tillsätter man H2O2 då o framförallt..vad e det för nåt? :?

  • reaper

    Member
    2002-08-05 at 06:23

    H2O2 = väteperoxid/vätesuperoxid. köpes på apoteket i 19,5%-lösningar eller i färghandeln i 30%-lösningar

    jag skulle gissa på att en droppe 19,5% per 2dl vatten är mer än tillräckligt

  • gronis

    Member
    2002-08-05 at 14:51

    vad kostar det då? o vad ska man fråga efter?

  • reaper

    Member
    2002-08-07 at 08:08

    du frågar efter väteperoxid, priser vet jag ingenting om

  • gronis

    Member
    2002-08-07 at 15:36

    hur funkar det i ett kaffefilter då? o hur lång tid brukar det egnetligen ta för en grodd o komma fram?

  • reaper

    Member
    2002-08-07 at 18:17

    När jag skulle få mina NL-frön att gro, tog det 1-3 dygn för alla 10 att gro!

Page 1 of 2

Log in to reply.