• unkas

    Member
    2003-07-10 at 17:25

    Ordet coca kommer från kokain, växten va på nåt sett var inblandad i de tidiga experiment av drinken! =)

  • gronis

    Member
    2003-07-10 at 18:28

    förlåt om jag komemr med en dum fråga men står det det?:S

  • baltazar91

    Member
    2003-07-10 at 18:57

    Det är ingen hemlighet att Coca Cola från början innehöll kokain. Det var vanligt på den tiden att mediciner innehöll kokain och Coca Cola var från början just en medicinsk bryggd.

    Numer innehåller Colan givetvis inget kokain, men företaget lär ha fått tillstånd att blanda i ett extrakt från cocabusken, dock efter att det aktiva ämnet avlägsnats.

    Några snabbgooglade länkar, som givetvis inte behöver stå för sanningen, men som verkar ganska trovärdiga:

    http://cocaine.org/

    http://www.snopes.com/cokelore/cocaine.asp

  • unkas

    Member
    2003-07-10 at 19:28

    Så du har åsså funderat på varför man blir beroende av den drinken? =) För övrigt verkar 1800-talet va en cool tid, alla problem kunde lösas med kokain!

  • baltazar91

    Member
    2003-07-10 at 19:32

    Jag tycker inte att den är speciellt beroendeframkallande. :D

    Låter man någon smaka på ett glas med Cola och ett glas med Pepsi, utan att försökskaninen vet vilket som är vilket, tycker nog de flesta att Colan är den som smakar äckligt. Har jag fel? 😉

  • reaper

    Member
    2003-07-10 at 20:12

    @kaukasar wrote:

    Så du har åsså funderat på varför man blir beroende av den drinken? =) För övrigt verkar 1800-talet va en cool tid, alla problem kunde lösas med kokain!

    Kan ju bero på att det är koffein i Cola!

    Kan vara psykiskt beroendeframkallande har jag hört.

    ;)

  • baltazar91

    Member
    2003-07-10 at 20:34

    Hur mycket koffein är det i Colan då?

  • baltazar91

    Member
    2003-07-10 at 20:51

    Lite grann kanske, men jag tror att du försöker slingra dig. Svara du på frågan om du kan det. :P

    JM får skälla på oss när han loggar in nästa gång.

  • unkas

    Member
    2003-07-10 at 21:12

    I reklamen för jolt cola står det att den innehåller lika mycket koffein som en standard kaffekopp. Har sett en där det står coffeine X 2, antagligen dubbel halt.

    Fan, nu sitter vi här o diskuterar andra droger än cannabis!

  • johnnyrucker

    Member
    2003-07-10 at 23:09

    Ok..Bara en grej, om just ingenting..Men när vi talar om smaker :D
    Vakna upp dan efter man rökt ett gäng spliffar, knäck en iskall citroniste ❗
    Snacka om att det smakar grönt i munnen..Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag brukar garva som fan åt det när jag kommer till jobbet å knäcker just……en iste…
    Jag vet inte..Det kanske bara är jag..
    Johnny the rucker är nu symbolen……..

  • reaper

    Member
    2003-07-13 at 18:48

    Var med om en liknande cannabisluktsframkallande sak. Satt och klippte lite kringytor på en fotbollsplan, och på ett ställe var det mest mossigt (under massa granar) och när en utav knivarna högg tag i mossan så luktade det IDENTISKT med den kända lukten… Var tvungen att stänga av klipparen och njuta lite :).

Log in to reply.