• bollore

    Member
    2012-03-01 at 15:05

    Heja hej hej!
    Nu verkar det som att det är semi auto sorter som du tänker odla (Thyphoon, Nepal, Royal Nepal) dem kommer ju börja blomma före det blir något 12/12 ljus ute.
    Jag kan egentligen bara referera till mitt egna ute odlande som skett i mellersta Sverige zon 3. Här får vi inget 12/12 ljus förens det är försent, dvs sista veckan i september nån gång och sen fram till slutet av oktober.
    Denna årstid är ju alldeles för kall och fuktig för att hampa skall trivas och blomma.
    I skåne värkar en del hinna klart med riktigt snabba indicor men hur ljustimmarna är där kan jag inget om.

    För att svara på frågan så är alltid fler soltimmar att föredra, det kommer ge mer och bättre skörd i slutändan.
    Skogsjord brukar dessutom vara sämre en ängsjord.
    Plantorna känner förmodligen även skillnad på skugga och natt, så att hitta ett ställe med 6natt+6timmar skugga skulle inte hjälpa något.

    Det bästa stället du kan hitta är ett avlägset stället dit ingen annan människa kan tänkas gå, gärna med närhet till vatten och med åtminstone 8 timmar sol.
    Det skadar heller inte om jorden är lite sandig, undvik barrskog, plantera gärna på en höjd/slänt i söderläge, för bättre sol och mindre rådjur.

    Hoppas jag har gett dig nått som du kan ha nytta av, lycka till.

    Edit, hittade denna länken, kan man söka soltimmar/dag i olika svenska städer :) http://rl.se/sol_maane

  • koras

    Member
    2012-03-02 at 20:12

    T—

Log in to reply.