• m

    Member
    2003-08-26 at 23:55

    Jag har lite svårt att inse varför flygblad inte skulle kunna sättas upp på skolor. Står vi inte för att förbuspolitiken är sämre för hela samhället inklusive barn och ungdomar? Tror vi inte på våra egna argument? Uppmanar vi till cannabisbruk i flygblad?

    1. Minska skadorna
    2. Bekämpa den organiserade brottsligheten
    3. Spara och tjäna pengar till samhället
    4. Förtydliga skillnaden mellan lätta och tunga droger.
    5. Stoppa “gatewayen” från cannabis till tyngre droger som endast beror på att cannabis är illegalt.
    6. Lagstiftningen överensstämmer inte med vad som är vetenskapligt belagt
    7. Förbudspolitiken fungerar inte.
    8. De som är beroende av en skadlig drog som alkohol kan komma ur missbruket genom att övergå till den mindre skadliga cannabis.
    9. Möjliggöra användningen av medicinsk cannabis.

    Om Swecan inte vill ha sitt namn på flygbladen (vilket jag kan fatta) borde man kunna sätta upp liknande texter underskrivet med Nisse i Hökarängen.

    Om föräldrar, lärare, media reagerar så är det väl bara positivt!? Då tvingas fler läsa och fundera. Det blir naturligtvis ett jävla liv, men i slutändan så inser de flesta att det som framförs är en politisk ståndpunkt som delas av framstående EU-politiker och en del obestridliga fakta. Inte drogromantik!

    Skulle någon tveka om att sätta upp flygblad med texten “sänk alkoholskatten för att minska hembränning, smuggling och undomsfylla”?

  • reaper

    Member
    2003-08-27 at 07:19

    Problemet är att när det kommer till folks barn i kombination med något de är rädda för så funkar ingen logik i världen längre.
    Det spelar ingen roll hur sanna våra argument är eller hur vettiga de är om man inte läser dem.
    En förbudshysteriker skulle inte läsa längre än till första “cannabis” och skrika KNAAAAARK på skolan! och börja slå på stortrumman.
    Därefter följer 1676432 st föräldrar som öht aldrig kommer bry sig om att läsa sagda affich, utan genast stämma in i kören med förbudsivraren, för alla vet ju att knark är sååå farligt och måste bekämpas.

    Nej, vi måste röra oss försiktigt när det gäller de starka tabuna.
    Sätt hellre afficher på polisbilar om du vill provocera (inte så effektivt heller dock, borta inom kort tid och ingen vidare effekt) än på skolor.

    Och om vi bara kollar till statistiken så är det knappast ungdomar vi behöver ägna mest krut till att omvända :)

  • m

    Member
    2003-08-28 at 02:20

    @alh wrote:

    Det spelar ingen roll hur sanna våra argument är eller hur vettiga de är om man inte läser dem.
    En förbudshysteriker skulle inte läsa längre än till första “cannabis” och skrika KNAAAAARK på skolan! och börja slå på stortrumman.
    Därefter följer 1676432 st föräldrar som öht aldrig kommer bry sig om att läsa sagda affich, utan genast stämma in i kören med förbudsivraren, för alla vet ju att knark är sååå farligt och måste bekämpas.

    Jag håller med dig om att det blir en massa liv. Jag håller dock inte med om att det är enbart negativt. “All publicitet är bra publicitet” har någon sagt. Det stämmer ganska bra här. Om inget sätts upp kommer 100% av föräldrar, barn, lärare, och andra vuxna att ha kvar sin tro att förbudspolitik är det enda rätta och att cannabis dödar vid första blosset. Om frågan kommer upp och debatteras, eller om bara några läser argumenten kommer denna siffra att vara något lägre än 100%. Nästa gång det händer kan de övertygade hjälpa till på rätt sida och moderera fanatikernas skrik osv.

    Så här kan det gå till: En lärare hittar ett flygblad på en vägg och tar med det till lärarrummet och till rektor. Ännu ett flygblad hittas och man blir orolig och kontaktar media och/eller föräldrar. Det blir en artikel i den lokala tidningen som självklart kommer att debatteras av förbudsfanatiker och deras motståndare (du eller jag tex). Debatten leder till att några fler får några nya fakta och några nya argument.

    Om man bara skriver “knark e gott” eller “legalize it!” så kommer man givetvis ingenstans, men när vettiga argument kommer fram kommer förbudsfanatiker ändå att framstå som idioter för några. De som är övertygade kan vi aldrig påverka, men de som är tveksamma skall vi påverka. Glöm inte heller att den process vi har framför oss kan ta 15-30 år att genomlida. Gamlingarna är döda och dagens ungar styr landet när cannabis legaliseras/avkriminaliseras här i Sverige.

    Självklart skall vi sprida info på arbetsplatser och på stan, men om det krävs en skola för att få ett genombrott så skulle jag inte tveka. Det finns inget i argumenteringen som barn behöver skyddas från. Vi har rent mjöl i påsen. Barn och ungdomar gynnas av en humanare narkotikapolitik. (att inte använda Swecan-dokument håller jag dock med om).

  • friggs

    Member
    2003-08-28 at 02:29

    Den som yttrade “All publicitet är bra publicitet” visste inte vad han pratade om.

  • Unkas

    Member
    2003-08-28 at 16:11

    Lycka till möbelklister om du ska sätta upp lappar, men börja åtminstonde inte på skolor. Det e svårt att tänka sig att folk e så dumma som dom är, men effketerna kommer bli de som alh beskriver. =(

  • m

    Member
    2003-08-29 at 03:48

    @kaukasar wrote:

    Lycka till möbelklister om du ska sätta upp lappar, men börja åtminstonde inte på skolor. Det e svårt att tänka sig att folk e så dumma som dom är, men effketerna kommer bli de som alh beskriver. =(

    Tack, men mitt syfte var att få igång den här debatten. Jag har följt narkotikadebatten ganska noggrannt sedan 1995. Attityder och tonläge har förändrats en hel del, även i media. Om vi själva inte ser argumenten som rumsrena har jag svårt att förstå hur vi skall kunna bidra till en förändring bland andra.

    Om folk fortfarande blir chockade över våra argument bör vi chocka dem om och om igen tills de inte blir chockade längre.

  • reaper

    Member
    2003-09-01 at 09:18

    Åk till det lokala kommunkontoret, lägga upp seriösa förslag och idéer. Jämföra med alkohol är nog en ganska bra idé då detta är en allmän drog som alla sysslar med och vet hur den fungerar. Ta upp både det positiva och negativa med cannabis då det annars kan verka mycket missvisande, lär dom skilja på tunga och lätta droger etc etc.

    Men jag vet inte… så fort man nämner ordet cannabis eller liknande blir man väl stämplad som “knarkare” av hela kommunen, så det är jävla svårt att få en bra start… :?

Page 2 of 2

Log in to reply.